Termostat på Racer

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pålle skrev:
I detta fallet gäller även ett annat citat från Rossi-boken, 5 P's - Perfect Preperation Prevents Poor Performance

/Joakim

Det e väl Burges som sa det vill jag minnas..... :tummenupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu har jag inte korsförhört AKO om exakt alla detaljer kring detta men vad jag har förstått av hans erfarenhet efter att ha kört en säsong med termostat och vad jag själv kunnat läsa mig till på annat håll är att resultatet blir precis vad man vill ha, d v s en stabil tempratur. De termostater AKO har använt sig av och som jag kommer att använda öppnar vid 55c och där kommer tempraturen alltså kommer att ligga när motorn är varm. En arbetstempratur på 55c är visserligen ganska långt under det honda rekommenderar till just min modell, deras rekommendation är 70c, men både Nordgren, AKO och OffKeff har dåliga erfarenheter av tempraturer över 70c och eftersom Hondas lägre intervall på arbetstempratur ligger på 50c känns 55c som helt OK. Mina bergänsade kunskaper säger mig att för att få till en korrekt bestyckning är det viktigare med en stabil arbetstempratur än en något för låg arbetstempratur.

Mina erfarenheter av tejpning är allt annat än goda, resultatet har varit både skrattretande och skrämmande med variationer mellan 38c och 91c. Just de extrema noteringarna skedde under låg belasting (slicks på blött underlag)vilket troligtvis är förklaringen till att det inte blev något havereri.

Jag önskar att jag kunde vara som Fredde Watz. En tisdagsträning förra hösten parkerade han sin skåpbil bredvid mig när jag som bäst höll på att dra på mig skinnstället. Fredde hoppar ur skåpbilen och och tittar runt lite och känner sig liksom lite för sen vänder han på huvudet och ropar; "Linda, två rader tejp".
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Axxexs skrev:
Ska du hålla en temperatur som ligger innom en snav gräns där du har som mest effekt och mest skonsamt för motorn så är nog tejpning tyvär enda alternativet.

Som jag förstår så är det termostatet med tre lägen som att tejpa kylaren fullt, halvt eller inget.

Stängt: ( full tejpning) under 43,5 c.
Bypass: ( halv tejpat ) mellan 43,5 c-54,5 c.
Öppet: ( ingen tejp ) över 54,5 c.

Mellersta läget slår 11,0 c vilket kan justeras mycket mera nogrant med tejp!

Om du kan leva med att eventuellt inte ha exakt "rätt" temperatur så är nog termostatet ett bra allternativ till att slippa tejpa.

Tyvärr så är ditt resongemang felaktigt!
Att använda termostat är den bästa lösningen för att erhålla en konstant motortemp. Med mitt system så varierade tempen som mest 1° så länge som termostaten reglerar (Kylaren räckte till).
Tillförlitigheten var över förväntan då systemet aldrig strulade under två säsonger.
Nackdelarna som finns är att det blir fler slangklämmor och därmed fler läckrisker, du får två extra slangar som måste få plats, samt att termostaten kan gå sönder av sig självt.
Fördelarna är desto fler...

Man kan generellt ställa sig frågan: Litar man mer på myter än teknik och vetenskap inom våran sport?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ako skrev:
Tyvärr så är ditt resongemang felaktigt!
Att använda termostat är den bästa lösningen för att erhålla en konstant motortemp. Med mitt system så varierade tempen som mest 1° så länge som termostaten reglerar (Kylaren räckte till).
Tillförlitigheten var över förväntan då systemet aldrig strulade under två säsonger.
Nackdelarna som finns är att det blir fler slangklämmor och därmed fler läckrisker, du får två extra slangar som måste få plats, samt att termostaten kan gå sönder av sig självt.
Fördelarna är desto fler...

Man kan generellt ställa sig frågan: Litar man mer på myter än teknik och vetenskap inom våran sport?
Intressant. Bra slutkläm!
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
En stor skillnad är väl att med termostat så stryper du flödet,alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen,utan termostat men med olika grader av maskning av kylaren så har du fullt flöde men begränsar temperaturen. Har du inget vatten så lär inte tempgivaren ge rätt utslag,strävan borde alltid ligga i att ha fullt flöde med rätt (jämnare) temperatur på kyleriet.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
thundrace skrev:
En stor skillnad är väl att med termostat så stryper du flödet,alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen,utan termostat men med olika grader av maskning av kylaren så har du fullt flöde men begränsar temperaturen. Har du inget vatten så lär inte tempgivaren ge rätt utslag,strävan borde alltid ligga i att ha fullt flöde med rätt (jämnare) temperatur på kyleriet.
Hur ska man värdera din teori i förhållande till Akos erfarenheter?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vinnaren av Veidec Thropy hade kitkylare och termostat på sin Kawa..Fungerade perfekt när det var torrt,regnade var man tvungen att tejpa ändå för att få upp tempen..
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
thundrace skrev:
...alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen...
Det där har AKO redan tänkt på. Man använder inte tempgivaren i kylaren utan borrar ett hål i termostaten och sätter in en ny givare rätt in i termostaten som bara sitter några cm från toppen. Man får alltså en säkrare angivelse av kylvattentempratur än vad man får när tempgivaren sitter uppe i kylaren där den samsas med allt annat vatten. AKO gick så långt att han satte en tempgivare på varje termostat så att han kunde se den idividuella tempraturen på kylvattnet från varje topp. Hans erfarenhet är att skillnaden på kylvattentempen mellan de båda topparna var minimal varför jag kommer att nöja mig med att sätta en tempgivare på bara den ena termostaten, skillnaden mot originalkonstruktion blir inte särskillt stor. I original har hondan individuella kylslangar från varje topp till kylaren där övre topp fäster uppe på kylaren och nedre topp fäster på nere på kylaren, tempgivaren sitter högst upp på kylaren där kylslangen från den övre toppen fäster, alltså mäter tempgivaren i princip bara kylvattnet från den övre toppen. AKO's konstruktion med individuell mätning av kylvattentempen var faktiskt en förbättring av originalet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nyteknik skrev:
Hur ska man värdera din teori i förhållande till Akos erfarenheter?

Att strypa flödet är alltid sämre du får ökade pumpförluster (lär man inte lida av på en 250 men iaf) och risk för problem med hotspots pga det mindre flödet. IOF står det på hemsidan att den skall flöda tillräckligt mycket för att undvika detta men det är ju också försäljningspropaganda :rolleyes:.
Ett annat alternativ är ju att växla om pumpen om det är möjligt......
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Borsiin JR skrev:
Att strypa flödet är alltid sämre du får ökade pumpförluster (lär man inte lida av på en 250 men iaf) och risk för problem med hotspots pga det mindre flödet. IOF står det på hemsidan att den skall flöda tillräckligt mycket för att undvika detta men det är ju också försäljningspropaganda :rolleyes:.
Ett annat alternativ är ju att växla om pumpen om det är möjligt......
Thundrace och dina teorier vacklar i mötet med Akos praktiska erfarenheter.

:fakta
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Nyteknik skrev:
Thundrace och dina teorier vacklar i mötet med Akos praktiska erfarenheter.

:fakta

Vacklar och fakta symbolen verkar lite dryg,finns kanske mer än en lösning som funkar? Vet bara att vi inte fick det att lira med termostat på dragracehojen. Det är det fina med forum,man får mer än en inblick och infallsvinkel... Humlor kan teoretiskt inte flyga men det bryr den sig inte riktigt om...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
thundrace skrev:
Vacklar och fakta symbolen verkar lite dryg,finns kanske mer än en lösning som funkar? Vet bara att vi inte fick det att lira med termostat på dragracehojen. Det är det fina med forum,man får mer än en inblick och infallsvinkel... Humlor kan teoretiskt inte flyga men det bryr den sig inte riktigt om...
Eftersom vi i den här tråden försöker utröna om det är lämpligt att förse en 250 cc tvåtaktsracer med termostat är inte vilka argument och erfarenheter som helst relevanta eller till hjälp. Kanske tvärt om till och med. Inte meningen att trampa på ömma tår.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
thundrace skrev:
En stor skillnad är väl att med termostat så stryper du flödet,alltså är det en fråga om var du mäter temperaturen,utan termostat men med olika grader av maskning av kylaren så har du fullt flöde men begränsar temperaturen. Har du inget vatten så lär inte tempgivaren ge rätt utslag,strävan borde alltid ligga i att ha fullt flöde med rätt (jämnare) temperatur på kyleriet.

Du har rätt i att en termostat stryper flödet. Jag skrev ju bara termostat men menade så klart en trevägstermostat. En sådan stryper flöder minimalt även om den är öppen eller stängd. En tvåvägstermostat däremot stryer flödet väldigt mycket då den är stängd (reglerprincipen bygger ju också på det).

I en racer måste man ha bra flöde hela tiden om man ska garantera en säker funktion. På en landsvägshoj däremot då man har mer kolvspel, stor säkerhet mot spikningar mm så kan man klara sig mycket väl med den enklare tvåvägstermostaten.
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
ako skrev:
Du har rätt i att en termostat stryper flödet. Jag skrev ju bara termostat men menade så klart en trevägstermostat. En sådan stryper flöder minimalt även om den är öppen eller stängd. En tvåvägstermostat däremot stryer flödet väldigt mycket då den är stängd (reglerprincipen bygger ju också på det).

I en racer måste man ha bra flöde hela tiden om man ska garantera en säker funktion. På en landsvägshoj däremot då man har mer kolvspel, stor säkerhet mot spikningar mm så kan man klara sig mycket väl med den enklare tvåvägstermostaten.


Ja då blir det en attans skillnad,det var också en av våra slutlösningar,med typ en blandningsventil,verkar som om du byggt ett ruggigt seriöst system med tanke på givarplaceringar o dyl :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ako skrev:
Du har rätt i att en termostat stryper flödet. Jag skrev ju bara termostat men menade så klart en trevägstermostat. En sådan stryper flöder minimalt även om den är öppen eller stängd. En tvåvägstermostat däremot stryer flödet väldigt mycket då den är stängd (reglerprincipen bygger ju också på det).

I en racer måste man ha bra flöde hela tiden om man ska garantera en säker funktion. På en landsvägshoj däremot då man har mer kolvspel, stor säkerhet mot spikningar mm så kan man klara sig mycket väl med den enklare tvåvägstermostaten.
Kommer du montera termostat på Aprilian?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad jag förstått av de KTM termostater Ako har visat så ska han montera samma system på han RS-V
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
Länken i trådens första inlägg visar en trevägstermostat.
Det där kanske är någon special superduper varför priset är 200 dollar. Den som jag köpt från KTM finns att köpa på deras online shop för knappt 35 dollar eller kan beställas hos vilken KTM-återförsäljare som hellst för drygt 260 kr.

Förresten så hörde Mattias från Roadbike just av sig och berättade att mina termostater just kommit till butiken, de ska jag förbi och hämta efter jobbet.
:hoppa

Observera att jag inte känner någon som provat just denna modell (AKO använde en annan modell till sitt förra bygge).
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top