Test av effekt i bänk med olika bränslekvalité

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ett litet tips i alla diskussioner om bränslekvalité.
Fifth Gear gör ett halvseriöst test med en Golf GTI Ed 35.
S12 Avsnitt 4.

Info om bilen:
http://www.automobil.se/tester/provkorningar/golf-gti-edition-35-extrakryddad-2132

Effekt i bromsbänk:

Shell V-power 240.9bhp 99/87,5 ron/mon
Esso Supreme 240.5 bhp 97 ron
BP Ultimate 236.7 bhp 98/85 ron/mon
BP Unleaded Premium 236.1 bhp 95/85 ron/mon
Asda Unleaded 235.8 bhp 95/85 ron/mon

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
mappar dem för de olika bränslena eller vadå?
Eller vad menas med seriöst test?

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
De mappar inget.
Halvseröst dvs de tankar och kör i bänk.

Denna post är ett kompliment i debatten och vad som kan uttydas är att ron/montalet inte är enbart styrande i hur mycket effekt man kan plocka ut under de premisserna ovan.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Frågan är vad man får ut av ett sådant test..

Ni som bromsar en del, vad är felmarginalen vid bänkningar? Om man kör fem repor direkt efter varandra, hur tätt ligger värdena isåfall?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Även om det stämmer så undrar jag om man faktiskt märker skillnaden på 5 hästar när man ändå har 235 till att börja med...

Mvh,
Ingvar

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Även om det stämmer så undrar jag om man faktiskt märker skillnaden på 5 hästar när man ändå har 235 till att börja med...

Mvh,
Ingvar

Jag tror att skillnaden är större vid maximal V.E snarare än toppeffekt om sprutet är någorlunda snabbt adaptivt.
De testar i verkligheten och tycker sig känna en liten skillnad i programmet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast ett sådant där test är inte intressant för dom flesta standardbilar.
I stort sett alla standardbilar som säljs idag är inställda för att kunna gå bra redan på 95 oktan. Då kommer inte en tankning med högre oktantal att ge något extra.
Dom enda fall där man kan få en skillnad är där motorn är optimerad för 98 oktan men kan "backa" tändningen för att gå bra även på 95 oktan.
Dessutom brukar det inte resultera i skillnader i effekt utan i max vridmoment.

Min gamla härk (Audi S6 2,2tq -95) är exempelvis optimerad för 98 men går på 95.

Den ger 380 nm med 98 oktan men "bara" 350 nm med 95 oktan. Det är den enda skillnaden.
Maxeffekten är densamma, 230hk oavsett 95 eller 98 oktan. Detta för att det som händer när man häller i lägre oktantal är att risken för knackning ökar. Det problemet är värre vid vridmomentmaximum som är på relativt låga varv snarare än toppeffekt som oftast är bara en liten bit under maxvarv.

Dvs så länge som man inte själv har optimerat motorstyrningen för att maximera effektuttaget så kommer man inte att tjäna något på att tanka högre oktan. Förutom i något enstaka undantagsfall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Frågan är vad man får ut av ett sådant test..

Ni som bromsar en del, vad är felmarginalen vid bänkningar? Om man kör fem repor direkt efter varandra, hur tätt ligger värdena isåfall?

Variera bereonde på bänk och vad du bromsar. Kör man en 10hk moppe i en bromsbänk som klarar 400hk så blir felet stort.

Men plus minus 1% kan man väl lova i alla fall.

Sen beror mycket även på motorn. första halvtimmen till timmen man kör en motor så är variationen stor men sen håller sig motorn mer konsekvent.

Sedan har man yttre faktorer så som lufttemperatur, lufttryck, luftfuktighet.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
På min gamla Audi A6 2.4l (v6 177hk) 2004, så hörde tom min fru skillnad på ljudet från motorn när man körde V-power mot vanliga 98 oktan.

Själv upplevde jag att bilen gick bättre på V power. Jag har dessutom hört att det gör mindre skillnad på en lite turbosnurra än sugmotor, men det vet säkert någon av er bättre.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast ett sådant där test är inte intressant för dom flesta standardbilar.
I stort sett alla standardbilar som säljs idag är inställda för att kunna gå bra redan på 95 oktan. Då kommer inte en tankning med högre oktantal att ge något extra.
Dom enda fall där man kan få en skillnad är där motorn är optimerad för 98 oktan men kan "backa" tändningen för att gå bra även på 95 oktan.
Dessutom brukar det inte resultera i skillnader i effekt utan i max vridmoment.

Min gamla härk (Audi S6 2,2tq -95) är exempelvis optimerad för 98 men går på 95.

Den ger 380 nm med 98 oktan men "bara" 350 nm med 95 oktan. Det är den enda skillnaden.
Maxeffekten är densamma, 230hk oavsett 95 eller 98 oktan. Detta för att det som händer när man häller i lägre oktantal är att risken för knackning ökar. Det problemet är värre vid vridmomentmaximum som är på relativt låga varv snarare än toppeffekt som oftast är bara en liten bit under maxvarv.

Dvs så länge som man inte själv har optimerat motorstyrningen för att maximera effektuttaget så kommer man inte att tjäna något på att tanka högre oktan. Förutom i något enstaka undantagsfall.
Fast dom flesta nyare bilarna är så adoptiva att dom kommer att prestera högre med bättre soppa.

Eller gå snålare.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Testade de i ordningen du listar? För uppenbarligen har den stackars golfen rasat sakta men säkert för varje test. :rolleyes:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast dom flesta nyare bilarna är så adoptiva att dom kommer att prestera högre med bättre soppa.

Eller gå snålare.

Nja. Dom är visserligen adaptiva i den bemärkelsen att dom kan justera tändmappning mm litegrann för olika bränslekvaliteter.
Men dom flesta bilar är optimerade för 95 oktan eller i många fall ännu lägre vilket medför att dom inte kommer att prestera bättre för högre oktan. Däremot kan dom själva justera sig för att klara bränsle med lägre oktan.
Det finns ett litet fåtal modeller som är optimerade för högre oktan. Typ 98 oktan. Dom bilarna kommer att gå bättre på 98 oktan än på 95 oktan.
Det påverkar dock oftast inte toppeffekten då det är knackning som är begränsande och det är som sagt att större problem för vridmomentet än för toppeffekt. Undantaget är dom turbobilar som justerar sig genom att begränsa laddtrycket för bränsle med lägre oktantal.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nja. Dom är visserligen adaptiva i den bemärkelsen att dom kan justera tändmappning mm litegrann för olika bränslekvaliteter.
Men dom flesta bilar är optimerade för 95 oktan eller i många fall ännu lägre vilket medför att dom inte kommer att prestera bättre för högre oktan. Däremot kan dom själva justera sig för att klara bränsle med lägre oktan.
Det finns ett litet fåtal modeller som är optimerade för högre oktan. Typ 98 oktan. Dom bilarna kommer att gå bättre på 98 oktan än på 95 oktan.
Det påverkar dock oftast inte toppeffekten då det är knackning som är begränsande och det är som sagt att större problem för vridmomentet än för toppeffekt. Undantaget är dom turbobilar som justerar sig genom att begränsa laddtrycket för bränsle med lägre oktantal.

Jo, fast bättre innebär ju inte per automatik att oktantalet är högre.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Finska Bike gjorde en test för ett par år sedan.
Det skiljde i princip ingenting mellan 95-98-V-power, skillnaden i lufttemp mellan högsta och lägsta under testen va ca 4 grader. Vill minnas det var en gixxer1000.

En sak som slog mig på min gamla förgasarmaskin var att den var lite svårdoserad i riktigt låga hastigheter, t.ex var en högersväng vid ett trafikljus onödigt spännande på våren med lite grus på vägen.
Efter ombestyckning försvann detta beteendet totalt. Innan detta hjälpte det med lite choke.

Tydligen bestyckar man maskiner åt snålsidan för att klara buller- och avgaskrav och nu till poängen:
Eftersom 95-oktan innehåller etanol måste blandningen vara fetare än (då) motsvarande 98- eller V-power som åtminstone VAR ren bensin.
Med andra ord tror jag att de som upplever en subjektiv "hojen går bättre-känska" på 98- eller V-power har för snålt bestyckade maskiner.

Adaptiv insprutning och effekt på sugmotorer tror jag inte ett skit på eftersom elektroniken inte justerar kompressionen.
På en turbomotor däremot köper jag att det ger lite pulver i snurran.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men dom flesta bilar är optimerade för 95 oktan...

Det är förvisso sant, men det är också så att dom oftast har för hög kompression relativt vad som är idealt med specat bränsle av den anledningen att hög kompression ger högre verkningsgrad. Sedan förlitar man sig på att knackregleringen styr så att man undviker att knacka sönder motorn.

Därför kan 98 oktan på en 95-motor ge tidigare tändning och därmed lite mer effekt samt ev lite lägre bränsleförbrukning. Dock inte lägre bränslekostnad/mil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tydligen bestyckar man maskiner åt snålsidan för att klara buller- och avgaskrav och nu till poängen:
Eftersom 95-oktan innehåller etanol måste blandningen vara fetare än (då) motsvarande 98- eller V-power som åtminstone VAR ren bensin.
Med andra ord tror jag att de som upplever en subjektiv "hojen går bättre-känska" på 98- eller V-power har för snålt bestyckade maskiner.

Adaptiv insprutning och effekt på sugmotorer tror jag inte ett skit på eftersom elektroniken inte justerar kompressionen.
På en turbomotor däremot köper jag att det ger lite pulver i snurran.

Intressant och mycket rimlig slutsats. För bäst effekt kör man motorn en aning fett, för bäst verkningsgrad kör man aningen magert.

Men normalt sett vill man att motorn går på lambda=1 på katalysatormotorer eftersom NOx-reduceringen kräver att det inte finns nåt syreöverskott, samt så fetar man på vid hög last där man väntar sig att folk vill ha max effekt och miljkraven gäller dessutom inte på hög last.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Värt att tänka på dock är att svensk v-power inte är v-power längre sen st1 tog över shell i skandinavien, utan numer är "vanlig" 98 med 5% etanol inblandat.

Enda de har behållt från gamla soppan är namnet

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Intressant och mycket rimlig slutsats. För bäst effekt kör man motorn en aning fett, för bäst verkningsgrad kör man aningen magert.

Men normalt sett vill man att motorn går på lambda=1 på katalysatormotorer eftersom NOx-reduceringen kräver att det inte finns nåt syreöverskott, samt så fetar man på vid hög last där man väntar sig att folk vill ha max effekt och miljkraven gäller dessutom inte på hög last.

Svamlade bort en del av min poäng i hastigheten: innan ombestyckning fungerade den bättre på 98 oktan, framför allt i denna högerböj som ligger nära där jag bor.
Efter ombestyckningen gick den kalas på 95. 98 gjorde ingen som helst märkbar skillnad.

Gissar som du säger att högfartsdelen i en förgasare är fullt smock för bra prestanda eftersom man rimligen inte mäter där när man testar.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO