Test av effekt i bänk med olika bränslekvalité

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så är det säkert. Och cyklerna revideras ju återkommande.
Men jag tror ändå att merparten av bilarna passar in rätt bra. Merparten av tonkilometrarna från den svenska personbilparken läggs nog av vanliga rationella bilister. Typ förmånsbilar med skattemässigt optimalt motorval.
Precis som merparten av hojmilen produceras på helt andra motorcyklar än R1:eek:r: Goretex-gestalter på otvättade anonyma pendlarhojar och nipponcustoms.

Visst men en BMW 316d med 114hk har i princip samma vikt som en BMW M3 med 414hk och dom körs knappast likadant. Det är snarare den jämförelsen jag tänker på och tycker att den haltar.

Och BMW 316d körs nog ganska nära de angivna körcyklerna, för den genomsnittlige BMW 328 börjar nog cyklerna vara allt för snälla och för en M3a mycket för snälla.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det tror inte jag som sagt var. Den normala bilen har idag 200hk och körcyklerna passar snarare in för hur bilar med 120 hk körs. Tror jag

Ok. Jag tror att det är mer komplext än så. 150 hk i Vito och 150 hk i en Audi TT osv. Men vi släpper det där nu.
Jag har iaf bidragit med körcyklerna och info kring dessa, det var min intention.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det tror inte jag som sagt var. Den normala bilen har idag 200hk och körcyklerna passar snarare in för hur bilar med 120 hk körs. Tror jag

Det tror inte jag.
Det är ganska liten procent av kilometrarna som körs med något större gaspådrag.
Cyklerna brukar stämma ganska bra vad gäller bränsleförbrukning nufötin.
Förutom en del större tillverkare (toyota) som optimerat motorstyrningen för körcykeln, på bekostnad av alla körsätt utanför.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det tror inte jag.
Det är ganska liten procent av kilometrarna som körs med något större gaspådrag.
Cyklerna brukar stämma ganska bra vad gäller bränsleförbrukning nufötin.
Förutom en del större tillverkare (toyota) som optimerat motorstyrningen för körcykeln, på bekostnad av alla körsätt utanför.

Sa han som nyss trode "körcyklerna" gjordes genom fullgastester.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det tror jag med, open loop på fullast.

Potentiellt dum fråga, men hur vanligt är det att man kör closed loop över hela varvtalsregistret/trottelöppingar? Dvs, för hojar vet jag att det knappt förekommer öht, utom möjligen vissa BMW, men annars? Fått för mig att det är svårt för EFIn att hinna med att reglera på fullast och att man därför kör en fast mapp där.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Som en ren tillfällighet så sänder Discovery programmet Femmans Växel ikväll kl 22.00-23.00 och en av programpunkterna enligt tv.nu är "Hur påverkar olika bensintyper en bils prestanda?". Udda sammanträffande.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sa han som nyss trode "körcyklerna" gjordes genom fullgastester.

Jag trode inte.
Jag påpekade att de gjordes så på åttiotalet på motorcyklar, vilket resulterade i att många svenska cyklar var snålt bestyckade.
Något som fortfarande förekommer när utsläpp mäts under olika körförhållanden.
Bara i USA används 26 olika mätsystem, med 26 olika körcykler.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO