Vem är förvånad att korvätarhjälmar presterar dåligt i test?
Nu är ju det intressanta att det som dom fallerade på inte har något som helst att göra med att det är just en sådan hjälm. Det dom fallerade på var slag mot bakhuvudet. Inte på att det skulle vara något problem med den öppningsbara integralen.
Och huruvida man gjort integralen fast eller öppningsbar har ingen bäring på bakhuvudet direkt.
Nu fallerade Schuberthen vilket jag tycker är lite underligt för en såpass dyr hjälm från en väl etablerad tillverkare även om det var med väldigt liten marginal den fallerade.
Dock har jag själv en C3 och med tanke på att den är väldigt lätt för att vara öppningsbar integral så fattar jag att dom inte stoppat i något onödigt i hjälmen.
Det är lite grejen. Om man ska göra hjälmarna så lätta som möjligt så måste man spara på materialet där man kan och då kommer man att hamna på gränsen.
Jag tror dock personligen inte att det är någon större fara. Det är ganska häftiga smällar som hjälmarna ska tåla och när man börjar hamna nära gränsen för vad hjälmen grejar så är resten av kroppen som är utanför hjälmen rätt illa ute långt innan.
Dvs jag tror det är bra att man har normen och att man "hänger ut" som dom inte grejar testnormen enligt tester men jag känner mig inte speciellt orolig för att hjälmen inte skulle kunna skydda mitt huvud tillräckligt bra.