Jocke K
Glad Medlem
Blir den person som exempelvis kör på en annan hoj, skylldig att betala dess skador (person & materialskador) ur egen ficka??
PacMan skrev:2115621Oförsäkrad grupp är la OK, men vissa arrangörer vill blanda oförsäkrade med licensförare, och det gillar jag inte riktigt. Det kan ju bli rätt ordentliga hastighetsskillnader i en sådan grupp. Jag skulle hellre se att de "försäkrade" grupperna blir färre, så att oförsäkrad blir en egen grupp istället. Nån som fattar vad jag menar? Alltså istället för snabb, långsam, oförsäkrad/licens så kör man försäkrad, ofärsäkrad, licens.
Jocke K skrev:2115641Blir den person som exempelvis kör på en annan hoj, skylldig att betala dess skador (person & materialskador) ur egen ficka??
HanneZ skrev:2115654Jag förstår inte ens varför licensarna tar sig till dessa gatkörningar? Rena licensträningar är väl betydligt billigare samt ger mer körtid samt att deras försäkring genom licensen gäller.
Nitrous skrev:2115623Ja det gör vi tillsvidare just nu.
MTFL gäller heller inte förare, den gäller publik och funktionärer!
Anledningen till att man införde begreppet inhägnat tävlingsområde i lagstiftningen är på grund av att vanliga trafikregler aldrig gäller å bana. Till skillnad mot t ex en rallysträcka som är tillfälligt avlyst vid tävling.HanneZ skrev:2115617Lite skumt de där.
Vad är det som säger att det är fri fart föresten? Vad är det som säger att man får köra om på höger sida? Är det p.g.a. att det är inhägnat?
Då borde man ju inte få köra snabbare än låt säg 70 på gotland ring. Vilken tur att jag inte anmälde mig till den körningenAnkan skrev:2115684Anledningen till att man införde begreppet inhägnat tävlingsområde i lagstiftningen är på grund av att vanliga trafikregler aldrig gäller å bana. Till skillnad mot t ex en rallysträcka som är tillfälligt avlyst vid tävling.
Att vanliga trafikregler inte gäller är alltså ett tungt skäl för att inte trafikskadelagen och därmed trafikförsäkringen skall gälla.
HanneZ skrev:2115688Då borde man ju inte få köra snabbare än låt säg 70 på gotland ring. Vilken tur att jag inte anmälde mig till den körningen
Gottis skrev:2115644men då blir det ju ännu större hastighets skillnader...inte så roligt när en långsam förare är liv rädd när en snabb gatförare susar förbi på innern
jeg ser hellre en ren Licens grupp men det handlar ju om tid
inte om det är i oförsäkrad/licens grupp men om olyckan kan va framme så kan man iaf erbjuda sin hjälp
gurra2fast skrev:2115676
Varför accepterar man (banarrangörer och banåkare) bara inte att vid en skada så går sin egen olycksfallsförsäkring in för ens egna personskador och för ens egen motorcykel får man stå för reparationen själv!!!
Då diskrimineras ingen p.g.a vilket försäkringsbolag man har...
det är därför du har Tecknat en Olycksfalls försäkringJocke K skrev:2115758Men hur är det i dom försäkrade grupperna? Kan bli mycket dyrt att ersätta en ny hoj och 20% invaliditet.
Precis så resonerar de i Norge, där får man inte köra fortare än deras högsta hastighet och man kan teoretiskt bli tagen för fortkörning om polisen orkar masa sig dit.HanneZ skrev:2115688Då borde man ju inte få köra snabbare än låt säg 70 på gotland ring. Vilken tur att jag inte anmälde mig till den körningen
Den skyddar bara dig själv, inte den du kör på.Gottis skrev:2115847det är därför du har Tecknat en Olycksfalls försäkring
Gottis skrev:2115644men då blir det ju ännu större hastighets skillnader...inte så roligt när en långsam förare är liv rädd när en snabb gatförare susar förbi på innern
jeg ser hellre en ren Licens grupp men det handlar ju om tid
Suomalainen skrev:2115834Precis min tanke också, förstår egentligen inte detta tjat om trafikförsäkringen gäller eller inte. Har alla en bra olycksfallsförsäkring (vilket man bör ha även om man inte kör bana!) så finns ingen problematik längre. Dessutom är ersättningen bra mycket bättre än vad man skulle få ut från sin trafikförsäkring. Det enda är väl om någon kör omkull en annan, där kanske den andra vill ha sin hoj reparerad på den vållandes trafikförsäkring. Men vafan kör man bana så tar man en medveten risk...
Alltså, de som inte har olycksfall får inte åka. Alla kör på egen risk vad gäller hojen. Alla kan åka med alla. Och så levde vi lyckliga i alla våra dagar...
PacMan skrev:2115870Nu menade jag ju att om man tvunget ska särbehandla olika försäkringsbolag så tycker jag att man skulle göra på detta vis. Helst ser jag givetvis olika hastighetgrupper också. Som det är nu får man som nybörjare med "fel" försäkringsbolag åka bland licensförarna. Det tycker jag är läskigare än att åka bland snabba gatförare, då licensförarna oftast är bra mycket snabbare än de snabbaste gatförarna.
Gottis skrev:2115847det är därför du har Tecknat en Olycksfalls försäkring
Gottis skrev:2115918sant men sen kan man ju se det så att Licens förare åker med betydligt mer marginal än snabba Gatförare som satsar allt för att ta sig runt så snabbt som möjligt (tro mig jag vet av egen erfarenhet )
Licensare jagar ju sina personbästa oftast på Kval och under race
Jocke K skrev:2115929Ja det är sant för min egen del.Om personen som jag kör på inte har någon olyksfallsförsäkring och detta sker i försäkrad grupp. Vem står då för vedrebörandes kroppsliga och materiella skador??
enhjuling skrev:2115876En gång till då.
Om du råkar köra över nån åskådare i depån då?
Skall de också avkrävas att ha tecknat en olycksfallsförsäkring?
Jag tycker personligen att TSL skall gälla för bankörningar med gatreggade hojjar så att jag kan köra bana ibland men det är ju fortfarande oklart när den gäller och inte så debatten fortsätter väl...
Enligt första inlägget i tråden så gäller inte trafikförsäkringen på exempelvis Anderstorp, inte ens i försäkrad grupp. Ja, klart att det bästa är att hålla god marginal, men det kan trotts det ske en olycka. Vad som gör mig nervös är att jag inte vet vad som gäller om jag är vållande till en olycka. Blir jag skyldig att betala "ofretts" materiella och kroppsliga skador?? Om så blir fallet kan det bli hur dyrt som helst, och då är det inte många som vågar att köra på bandagar.Gottis skrev:2115946hmm men då gäller väl din Trafik försäkring om inte så är väl alla oförsäkrade
bästa lösningen kanske är att se till att alla håller god marginal
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |