TFFs syn på hur Trafikförsäkringen gäller på inh. tävlingsområde

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Blir den person som exempelvis kör på en annan hoj, skylldig att betala dess skador (person & materialskador) ur egen ficka??
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
PacMan skrev:
2115621 Oförsäkrad grupp är la OK, men vissa arrangörer vill blanda oförsäkrade med licensförare, och det gillar jag inte riktigt. Det kan ju bli rätt ordentliga hastighetsskillnader i en sådan grupp. Jag skulle hellre se att de "försäkrade" grupperna blir färre, så att oförsäkrad blir en egen grupp istället. Nån som fattar vad jag menar? :) Alltså istället för snabb, långsam, oförsäkrad/licens så kör man försäkrad, ofärsäkrad, licens.


men då blir det ju ännu större hastighets skillnader...inte så roligt när en långsam förare är liv rädd när en snabb gatförare susar förbi på innern

jeg ser hellre en ren Licens grupp men det handlar ju om tid

Jocke K skrev:
2115641 Blir den person som exempelvis kör på en annan hoj, skylldig att betala dess skador (person & materialskador) ur egen ficka??

inte om det är i oförsäkrad/licens grupp men om olyckan kan va framme så kan man iaf erbjuda sin hjälp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag förstår inte ens varför licensarna tar sig till dessa gatkörningar? Rena licensträningar är väl betydligt billigare samt ger mer körtid samt att deras försäkring genom licensen gäller.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
HanneZ skrev:
2115654 Jag förstår inte ens varför licensarna tar sig till dessa gatkörningar? Rena licensträningar är väl betydligt billigare samt ger mer körtid samt att deras försäkring genom licensen gäller.


sällan mycket sällan vi har träningar heldagar är ju oftas kvälls träningar själv körde jag 25 mil t/r i måndags för att köra 2*20 min bättre att lägga en helg dag
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Nitrous skrev:
2115623 Ja det gör vi tillsvidare just nu.

MTFL gäller heller inte förare, den gäller publik och funktionärer!

Så även om lagen säger att trafikförsäkringen gäller för en IF-kund så tvingas den ändå köra i samma grupp som de som kör utan försäkring alls...

Låter helt sjukt!

Varför accepterar man (banarrangörer och banåkare) bara inte att vid en skada så går sin egen olycksfallsförsäkring in för ens egna personskador och för ens egen motorcykel får man stå för reparationen själv!!!

Då diskrimineras ingen p.g.a vilket försäkringsbolag man har...

Riskerna (den ekonomiska risken för försäkringsbolaget) ökar när man kör på bana, det är väl bara acceptera att försäkringsbolagen inte är villiga att betala de kostnader som skulle kunna uppstå vid dessa typer av skador.

Istället borde försäkringsbolagen se en möjlighet till att skapa en ny produkt som skulle kunna kallas för tillfällig försäkring på bandag!
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
HanneZ skrev:
2115617 Lite skumt de där.

Vad är det som säger att det är fri fart föresten? Vad är det som säger att man får köra om på höger sida? Är det p.g.a. att det är inhägnat?
Anledningen till att man införde begreppet inhägnat tävlingsområde i lagstiftningen är på grund av att vanliga trafikregler aldrig gäller å bana. Till skillnad mot t ex en rallysträcka som är tillfälligt avlyst vid tävling.
Att vanliga trafikregler inte gäller är alltså ett tungt skäl för att inte trafikskadelagen och därmed trafikförsäkringen skall gälla.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ankan skrev:
2115684 Anledningen till att man införde begreppet inhägnat tävlingsområde i lagstiftningen är på grund av att vanliga trafikregler aldrig gäller å bana. Till skillnad mot t ex en rallysträcka som är tillfälligt avlyst vid tävling.
Att vanliga trafikregler inte gäller är alltså ett tungt skäl för att inte trafikskadelagen och därmed trafikförsäkringen skall gälla.
Då borde man ju inte få köra snabbare än låt säg 70 på gotland ring. Vilken tur att jag inte anmälde mig till den körningen :hihi
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
HanneZ skrev:
2115688 Då borde man ju inte få köra snabbare än låt säg 70 på gotland ring. Vilken tur att jag inte anmälde mig till den körningen :hihi

Nä, det verkar högst olämpligt att köra bana på Gotland. :gnissla
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Gottis skrev:
2115644 men då blir det ju ännu större hastighets skillnader...inte så roligt när en långsam förare är liv rädd när en snabb gatförare susar förbi på innern

jeg ser hellre en ren Licens grupp men det handlar ju om tid



inte om det är i oförsäkrad/licens grupp men om olyckan kan va framme så kan man iaf erbjuda sin hjälp

Men hur är det i dom försäkrade grupperna? Kan bli mycket dyrt att ersätta en ny hoj och 20% invaliditet.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
gurra2fast skrev:
2115676
Varför accepterar man (banarrangörer och banåkare) bara inte att vid en skada så går sin egen olycksfallsförsäkring in för ens egna personskador och för ens egen motorcykel får man stå för reparationen själv!!!

Då diskrimineras ingen p.g.a vilket försäkringsbolag man har...

Precis min tanke också, förstår egentligen inte detta tjat om trafikförsäkringen gäller eller inte. Har alla en bra olycksfallsförsäkring (vilket man bör ha även om man inte kör bana!) så finns ingen problematik längre. Dessutom är ersättningen bra mycket bättre än vad man skulle få ut från sin trafikförsäkring. Det enda är väl om någon kör omkull en annan, där kanske den andra vill ha sin hoj reparerad på den vållandes trafikförsäkring. Men vafan kör man bana så tar man en medveten risk...

Alltså, de som inte har olycksfall får inte åka. Alla kör på egen risk vad gäller hojen. Alla kan åka med alla. Och så levde vi lyckliga i alla våra dagar... :tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jocke K skrev:
2115758 Men hur är det i dom försäkrade grupperna? Kan bli mycket dyrt att ersätta en ny hoj och 20% invaliditet.
det är därför du har Tecknat en Olycksfalls försäkring :)
 

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
2115688 Då borde man ju inte få köra snabbare än låt säg 70 på gotland ring. Vilken tur att jag inte anmälde mig till den körningen :hihi
Precis så resonerar de i Norge, där får man inte köra fortare än deras högsta hastighet och man kan teoretiskt bli tagen för fortkörning om polisen orkar masa sig dit.
Gäller så klart inte på tävlingar men då får bara folk med licens köra.

En intressant detalj angående att skada någon annan: TSL ersätter upp till 300 miljoner och det tror jag inte att någon drulleförsäkring gör.

Gottis skrev:
2115847 det är därför du har Tecknat en Olycksfalls försäkring :)
Den skyddar bara dig själv, inte den du kör på.
(men jag kan missförstod dig)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gottis skrev:
2115644 men då blir det ju ännu större hastighets skillnader...inte så roligt när en långsam förare är liv rädd när en snabb gatförare susar förbi på innern

jeg ser hellre en ren Licens grupp men det handlar ju om tid

Nu menade jag ju att om man tvunget ska särbehandla olika försäkringsbolag så tycker jag att man skulle göra på detta vis. Helst ser jag givetvis olika hastighetgrupper också. Som det är nu får man som nybörjare med "fel" försäkringsbolag åka bland licensförarna. Det tycker jag är läskigare än att åka bland snabba gatförare, då licensförarna oftast är bra mycket snabbare än de snabbaste gatförarna.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Suomalainen skrev:
2115834 Precis min tanke också, förstår egentligen inte detta tjat om trafikförsäkringen gäller eller inte. Har alla en bra olycksfallsförsäkring (vilket man bör ha även om man inte kör bana!) så finns ingen problematik längre. Dessutom är ersättningen bra mycket bättre än vad man skulle få ut från sin trafikförsäkring. Det enda är väl om någon kör omkull en annan, där kanske den andra vill ha sin hoj reparerad på den vållandes trafikförsäkring. Men vafan kör man bana så tar man en medveten risk...

Alltså, de som inte har olycksfall får inte åka. Alla kör på egen risk vad gäller hojen. Alla kan åka med alla. Och så levde vi lyckliga i alla våra dagar... :tummenupp

En gång till då.
Om du råkar köra över nån åskådare i depån då?
Skall de också avkrävas att ha tecknat en olycksfallsförsäkring?
Jag tycker personligen att TSL skall gälla för bankörningar med gatreggade hojjar så att jag kan köra bana ibland men det är ju fortfarande oklart när den gäller och inte så debatten fortsätter väl...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
PacMan skrev:
2115870 Nu menade jag ju att om man tvunget ska särbehandla olika försäkringsbolag så tycker jag att man skulle göra på detta vis. Helst ser jag givetvis olika hastighetgrupper också. Som det är nu får man som nybörjare med "fel" försäkringsbolag åka bland licensförarna. Det tycker jag är läskigare än att åka bland snabba gatförare, då licensförarna oftast är bra mycket snabbare än de snabbaste gatförarna.


sant men sen kan man ju se det så att Licens förare åker med betydligt mer marginal än snabba Gatförare som satsar allt för att ta sig runt så snabbt som möjligt (tro mig jag vet av egen erfarenhet )

Licensare jagar ju sina personbästa oftast på Kval och under race
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Gottis skrev:
2115847 det är därför du har Tecknat en Olycksfalls försäkring :)

Ja det är sant för min egen del.Om personen som jag kör på inte har någon olyksfallsförsäkring och detta sker i försäkrad grupp. Vem står då för vedrebörandes kroppsliga och materiella skador??
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gottis skrev:
2115918 sant men sen kan man ju se det så att Licens förare åker med betydligt mer marginal än snabba Gatförare som satsar allt för att ta sig runt så snabbt som möjligt (tro mig jag vet av egen erfarenhet )

Licensare jagar ju sina personbästa oftast på Kval och under race

Ja, det håller jag med om. Riktigt "taggade" gatåkare kan helt klart vara ett problem. Jag tänkte väl mer att man som nybörjare kanske blir mer stressad (och riskerar att göra dumma saker) om man tvingas in i en svärm av race-hojar, även om dessa förare kanske har bättre koll. Nej, jag vet inte. Helst skulle jag ju se att man slapp särbehandlas för att man har ett visst f-bolag, det verkar ju ändå inte ha någon betydelse enligt vad som skrivs i början av tråden.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jocke K skrev:
2115929 Ja det är sant för min egen del.Om personen som jag kör på inte har någon olyksfallsförsäkring och detta sker i försäkrad grupp. Vem står då för vedrebörandes kroppsliga och materiella skador??

hmm men då gäller väl din Trafik försäkring om inte så är väl alla oförsäkrade
bästa lösningen kanske är att se till att alla håller god marginal
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
enhjuling skrev:
2115876 En gång till då.
Om du råkar köra över nån åskådare i depån då?
Skall de också avkrävas att ha tecknat en olycksfallsförsäkring?
Jag tycker personligen att TSL skall gälla för bankörningar med gatreggade hojjar så att jag kan köra bana ibland men det är ju fortfarande oklart när den gäller och inte så debatten fortsätter väl...

Kör du bana i depån? :hihi

Depån räknas väl som vilken parkering som helst, dvs din mc försäkring gäller.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Gottis skrev:
2115946 hmm men då gäller väl din Trafik försäkring om inte så är väl alla oförsäkrade
bästa lösningen kanske är att se till att alla håller god marginal
Enligt första inlägget i tråden så gäller inte trafikförsäkringen på exempelvis Anderstorp, inte ens i försäkrad grupp. Ja, klart att det bästa är att hålla god marginal, men det kan trotts det ske en olycka. Vad som gör mig nervös är att jag inte vet vad som gäller om jag är vållande till en olycka. Blir jag skyldig att betala "ofretts" materiella och kroppsliga skador?? Om så blir fallet kan det bli hur dyrt som helst, och då är det inte många som vågar att köra på bandagar.

Eller är varje deltagare skyldig att stå för sina "egna" skador kroppsliga som materiella? Det alternativet ser jag som det bästa..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top