TFFs syn på hur Trafikförsäkringen gäller på inh. tävlingsområde

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jocke K skrev:
2115984 Enligt första inlägget i tråden så gäller inte trafikförsäkringen på exempelvis Anderstorp, inte ens i försäkrad grupp. Ja, klart att det bästa är att hålla god marginal, men det kan trotts det ske en olycka. Vad som gör mig nervös är att jag inte vet vad som gäller om jag är vållande till en olycka. Blir jag skyldig att betala "ofretts" materiella och kroppsliga skador?? Om så blir fallet kan det bli hur dyrt som helst, och då är det inte många som vågar att köra på bandagar.

Eller är varje deltagare skyldig att stå för sina "egna" skador kroppsliga som materiella? Det alternativet ser jag som det bästa..


vid skada så ska väl olycksfalls försäkringen gäller om den parten som du råkar torpda har en sådan..angående matriella skador så tycker jag att allt som händer på en bana är Racing incedent betalnings skyldig ska man inte bli men man kan försöka hjälpa till så mycket man kan både praktiskt och kanske lite ekonomiskt..alla som kör bana är medvetna om riskerna
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jävla helvete, de här betyder ju att jag måste gå sista biten om jag ska in till depån på kinnekulle på lördag då bilens försäkring bara täcker skador fram till grindarna.

Ganska tragikomiskt det här :mad: :hihi
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar:
Jag har visst inte riktigt hängt med i trådens snabba utveckling. Försöker dock ge en del svar här:

Jag tycker också dokumentet skulle varit tydligare. Hade en del åsikter om detta innan det blev officiellt men fick tyvärr inte igenom dem.
TFF/Försäkringsbolagen ville ta fram detta dokument nu, för att bringa lite klarhet i hur man skall tolka lagen. TFF/Försäkringsbolagen vet att det kommer en lagändring men även om alla tror att den kommer om inte alltför länge vet man inte vad som händer och det kanske dröjer många år innan det kommer en ny lag.

Precis som Ankan skriver är det fortfarande inte säkert vad som gäller och vad detta dokument egentligen innebär. Det man dock skall ha klart för sig det är att om försäkringsbolaget utgår från att Trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat tävlingsområde blir det givetvis mycket krångligare att få ut ersättning än om f-bolaget säger att Trafikförsäkringen gäller.
Den stora skillnaden mellan Trafikförsäkringen och inte trafikförsäkring för dig som förare är att Trafikförsäkringen ersätter förlorad arbetsinkomst i resten av ditt liv och det är inte många olycksfallsförsäkringar som gör det. Därför är det stor skillnad på om TSL gäller eller inte vid allvarliga skador.

Svar till Sandstream och Olsson:
SMC har fått "dispens" av f-bolagen att vår fortbildning är godkänd och TSL gäller alltså. SMC bestämmer själva vilka kurser som är godkända och inte och det är SMCs ansvar att inte missbruka det förtroendet som vi fått från försäkringsbolagen.

Hannez:
Din bils försäkring slutar inte att gälla. Man tittar hela tiden på avsikten med fordonet. Åker du till en bankörning med bil och där mc står på släp. Bilen har du inte tänkt köra med på banan utan används endast för frakt av mc. Då har du en gällande Trafikförsäkring på din bil under hela tiden både innanför och utanför grindarna. På ett inhägnat tävlingsområde finns det alltså fordon som gäller under TSL och fordon som inte gäller under TSL samtidigt!

Generellt:
OM TSL gäller så finns det en vållande fråga.
OM TSL inte gäller så betalar du dina egna skador även om det inte var ditt fel att du gick omkull.

Du kan alltså bara bli ersättningskyldig om TSL gäller och då har du en Trafikförsäkring som täcker detta (iaf hoppas jag verkligen att du har det)

Jocke K:
Hoppas du fick svar ovan.

Enhjuling:
Åskådare skyddas av din trafikförsäkring om TSL gäller och de skyddas av en Motortävlingsförsäkring om TSL inte gäller. En Motortävlingsförsäkring kan inte tecknas av en privatperson utan tecknas av arrangören (och banägaren eller liknande). Motortävlingsförsäkringen skyddar alla på det inhägnade tävlingsområdet som inte kör runt, runt, dvs alla som inte är förare....

Suomalainen:
En trafikförsäkring ger bättre ersättning än en olycksfallsförsäkring i de flesta fall.

Barbone o Sandstream:
Tyvärr tror jag inte fråga om grinden är öppen eller inte kommer att spela någon roll. På alla bandagar som jag någonsin varit på har det funnits någon kontroll på vilka som skall ut och åka och vilka som inte skall ut och åka. Jag tror att området räknas som inhägnat eftersom det till största delen är inhägnat och de som är på plats har köpt sig en plats så det finns en kontroll funktion innan man släpps ut på banan. Skulle grindarna stå öppna året runt och ingen hyrde banan utan det var fritt att när som helst åka ut eller in då blir jag dock nyfiken på hur man skulle resonera...

MTFL och Motortävlingsförsäkring:
Detta är två olika saker och man skall inte blanda ihop dem när man pratar. TSL och MTFL är två lagar. Antingen gäller den ena eller så gäller den andra. Ingen av dem följs av någon försäkring med automatik. Om TSL gäller så gäller din trafikförsäkring som du har på din motorcykel. Om TSL inte gäller så gäller MTFL. Detta innebär inte att det automatiskt finns en Motortävlingsförsäkring. Finns det inte en motortävlingsförsäkring får man visst köra på banan. Det som kan hända är att arrangören inte fullgjort sina åtaganden eftersom det står i MTFL att arrangören skall teckna en motortävlingsförsäkring. Om 3:part skulle bli skadad under en sådan dag skulle den alltså fått ersättning från en motortävlingsförsäkring. Vad som händer om arrangören i detta fall inte har en motortävlingsförsäkring vet varken jag eller du. Detta enda vi vet är att arrangören inte uppfyllt lagkravet.

Buster:
Om TSL inte gäller är det arrangören som är ansvarig för att teckna den försäkring som skall skydda 3:e part. Du som förare kan alltså inte bli ersättningsskyldig (om du inte med flit kör på någon förstås, men då är det andra regler som gäller, typ brottsbalken eller liknande och en civilrättslig process.) Jag tror dock inte vi behöver flippa ur i en sådan diskussion eftersom det inte är så sannolikt.

Firesalle:
Har inte varit på Sturup och vet inte vad som gäller för den. Om det är inhägnat så är min spontana tanke att det gäller samma som för de stora roadracingbanorna.


/ Johan Hellström
SMC, FÖK

PS!
Men som avslut till allt detta så är det ingen av oss som vet vad som gäller eftersom det inte finns något prejudikat på detta...
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
JohanFÖK skrev:
Generellt:
OM TSL gäller så finns det en vållande fråga.
OM TSL inte gäller så betalar du dina egna skador även om det inte var ditt fel att du gick omkull.

Du kan alltså bara bli ersättningskyldig om TSL gäller och då har du en Trafikförsäkring som täcker detta (iaf hoppas jag verkligen att du har det)

Johan, stort tack för Ditt engagemang i försäkringsfrågorna. Det behövs verkligen en möjlighet att få lite info från "insidan".

Jag har svårt att se att man skulle kunna bli ansvarig för skada endast då trafikskadelagen gäller. Frågan om vållande torde vara betydligt mer intressant och knepig när trafikförsäkring saknas. Trafikförsäkringen är ju en No Fault-försäkring, ersättning utgår alltså oberoende av vållande. Finns inte trafikförsäkring kommer vållandefrågan i annan och mer betydelsefull dager, skulle jag vilja påstå. Den omständigheten att trafikskadelagen ej är tillämplig innebär ju inte att rättsregler saknas helt. Vi har fortfarande hela skadeståndsrätten att ta hänsyn till.

Min uppfattning är således att man bör räkna med att man eventuellt kan hållas personligen ansvarig för skada man vållar annan förare eller dennes hoj vid bankörning. Hur stort utrymmer är för ett personligt ansvar får bedömas från fall till fall beroende på de enskilda förutsättningarna.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag måste ändra en del i detta påståendet. TFF kan komma att kräva dig på pengar men taket är satt till 1/10 av basbeloppet som idag 2006 ligger runt 40 000 kronor. Detta innebär alltså att TFF kan kräva dig på cirka 4000 kronor och inte mer. Allt enligt TFFs egen hemsida.
/ Johan Hellström, 2006-06-19


Tack för berömmet! :)

Det jag menade var att när TSL gäller så finns det en vållande och icke vållande situtation precis som i vanliga trafiken. Har du en gällande trafikförsäkring behöver du inte fundera på detta eftersom försäkringsbolagen tar hand om allting. Om du inte har en trafikförsäkring och är vållande kommer TFF gå in och ersätta motpartens skador. Det finns sedan en möjlighet att TFF kommer kräva dig på pengarna som TFF har betalat ut till motparten och detta är ingen rolig situation att hamna i.

När det gäller de fall då TSL inte gäller så har jag förstått det som om man ger sig ut på egen risk, precis som en roadracingtävling. För att då kunna få ersättningskrav riktat mot mig tror jag att det måste till extrema förutsättningar, typ tex att du med flit har rammat någon annan i syfte att skada och ett sådant ärende kommer då hamna civilrättsligt.

Jag håller dock med dig i din text. Det jag skriver och säger är ju också en tolkning av lagtexten så det jag säger behöver ju heller inte hålla i en domstol. Eftersom jag har nära kontakt med de flesta försäkringsbolag och har mycket kontakt med banåknings Sverige vill jag dock förmedla det jag vet och kan för att upplysa folk lite mer.

Enligt mig är det alltså värre att köra utan gällande trafikförsäkring på en bankörning där TSL gäller än att köra på en bankörning där TSL inte gäller. Detta eftersom det finns en chans att TFF (Trafikförsäkringsföreningen) kan komma och begära ersättning om du varit vållande utan gällande trafikförsäkring. Detta är extra intressant på Gotland och Monzta eftersom dessa två banor antagligen inte räknas som inhägnade tävlingsområden.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 
Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Finns det några fall ännu där olyckor har hänt efter tff:s skrivelse och ersättning begärts och hur har utfallet blivit i så fall?

Är det verkligen så att försäkringen i princip aldrig gäller? I tff:s dokument från 060207 står det i sista stycket att trafikförsäkringen gäller (inom inhägnat tävlingsområde) "vid fortbildningsaktiviteter som syftar till att öka trafiksäkerhetn och som inte innehåller några särskilda riskmoment". Som jag ser det borde väl bankörning med föråkare mycket väl falla in under den kategorin?
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Tff

Svar Plumbum:
Jag känner inte till något fall.

Jag pratade med en av dem som var med och tog fram detta dokument och som snacket gick mellan juristerna så räckte det inte med föråkare.
/ Johan
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
JohanFÖK skrev:
2248144 Svar Plumbum:
Jag känner inte till något fall.

Jag pratade med en av dem som var med och tog fram detta dokument och som snacket gick mellan juristerna så räckte det inte med föråkare.
/ Johan

Tack för svaret, blir intressant att följa om/när det dyker upp något fall. Det intressanta är som jag ser det är vad som är "särskilt riskmoment" som krävs för att försäkringen inte ska gälla. För all bankörning är väl fortbildning och ökar trafiksäkerheten?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top