Svar:
Jag har visst inte riktigt hängt med i trådens snabba utveckling. Försöker dock ge en del svar här:
Jag tycker också dokumentet skulle varit tydligare. Hade en del åsikter om detta innan det blev officiellt men fick tyvärr inte igenom dem.
TFF/Försäkringsbolagen ville ta fram detta dokument nu, för att bringa lite klarhet i hur man skall tolka lagen. TFF/Försäkringsbolagen vet att det kommer en lagändring men även om alla tror att den kommer om inte alltför länge vet man inte vad som händer och det kanske dröjer många år innan det kommer en ny lag.
Precis som Ankan skriver är det fortfarande inte säkert vad som gäller och vad detta dokument egentligen innebär. Det man dock skall ha klart för sig det är att om försäkringsbolaget utgår från att Trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat tävlingsområde blir det givetvis mycket krångligare att få ut ersättning än om f-bolaget säger att Trafikförsäkringen gäller.
Den stora skillnaden mellan Trafikförsäkringen och inte trafikförsäkring för dig som förare är att Trafikförsäkringen ersätter förlorad arbetsinkomst i resten av ditt liv och det är inte många olycksfallsförsäkringar som gör det. Därför är det stor skillnad på om TSL gäller eller inte vid allvarliga skador.
Svar till Sandstream och Olsson:
SMC har fått "dispens" av f-bolagen att vår fortbildning är godkänd och TSL gäller alltså. SMC bestämmer själva vilka kurser som är godkända och inte och det är SMCs ansvar att inte missbruka det förtroendet som vi fått från försäkringsbolagen.
Hannez:
Din bils försäkring slutar inte att gälla. Man tittar hela tiden på avsikten med fordonet. Åker du till en bankörning med bil och där mc står på släp. Bilen har du inte tänkt köra med på banan utan används endast för frakt av mc. Då har du en gällande Trafikförsäkring på din bil under hela tiden både innanför och utanför grindarna. På ett inhägnat tävlingsområde finns det alltså fordon som gäller under TSL och fordon som inte gäller under TSL samtidigt!
Generellt:
OM TSL gäller så finns det en vållande fråga.
OM TSL inte gäller så betalar du dina egna skador även om det inte var ditt fel att du gick omkull.
Du kan alltså bara bli ersättningskyldig om TSL gäller och då har du en Trafikförsäkring som täcker detta (iaf hoppas jag verkligen att du har det)
Jocke K:
Hoppas du fick svar ovan.
Enhjuling:
Åskådare skyddas av din trafikförsäkring om TSL gäller och de skyddas av en Motortävlingsförsäkring om TSL inte gäller. En Motortävlingsförsäkring kan inte tecknas av en privatperson utan tecknas av arrangören (och banägaren eller liknande). Motortävlingsförsäkringen skyddar alla på det inhägnade tävlingsområdet som inte kör runt, runt, dvs alla som inte är förare....
Suomalainen:
En trafikförsäkring ger bättre ersättning än en olycksfallsförsäkring i de flesta fall.
Barbone o Sandstream:
Tyvärr tror jag inte fråga om grinden är öppen eller inte kommer att spela någon roll. På alla bandagar som jag någonsin varit på har det funnits någon kontroll på vilka som skall ut och åka och vilka som inte skall ut och åka. Jag tror att området räknas som inhägnat eftersom det till största delen är inhägnat och de som är på plats har köpt sig en plats så det finns en kontroll funktion innan man släpps ut på banan. Skulle grindarna stå öppna året runt och ingen hyrde banan utan det var fritt att när som helst åka ut eller in då blir jag dock nyfiken på hur man skulle resonera...
MTFL och Motortävlingsförsäkring:
Detta är två olika saker och man skall inte blanda ihop dem när man pratar. TSL och MTFL är två lagar. Antingen gäller den ena eller så gäller den andra. Ingen av dem följs av någon försäkring med automatik. Om TSL gäller så gäller din trafikförsäkring som du har på din motorcykel. Om TSL inte gäller så gäller MTFL. Detta innebär inte att det automatiskt finns en Motortävlingsförsäkring. Finns det inte en motortävlingsförsäkring får man visst köra på banan. Det som kan hända är att arrangören inte fullgjort sina åtaganden eftersom det står i MTFL att arrangören skall teckna en motortävlingsförsäkring. Om 3
art skulle bli skadad under en sådan dag skulle den alltså fått ersättning från en motortävlingsförsäkring. Vad som händer om arrangören i detta fall inte har en motortävlingsförsäkring vet varken jag eller du. Detta enda vi vet är att arrangören inte uppfyllt lagkravet.
Buster:
Om TSL inte gäller är det arrangören som är ansvarig för att teckna den försäkring som skall skydda 3:e part. Du som förare kan alltså inte bli ersättningsskyldig (om du inte med flit kör på någon förstås, men då är det andra regler som gäller, typ brottsbalken eller liknande och en civilrättslig process.) Jag tror dock inte vi behöver flippa ur i en sådan diskussion eftersom det inte är så sannolikt.
Firesalle:
Har inte varit på Sturup och vet inte vad som gäller för den. Om det är inhägnat så är min spontana tanke att det gäller samma som för de stora roadracingbanorna.
/ Johan Hellström
SMC, FÖK
PS!
Men som avslut till allt detta så är det ingen av oss som vet vad som gäller eftersom det inte finns något prejudikat på detta...