Thailand, när, var och pris?

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Vilken bangkok flygplats ligger bra till? Suvarnabhumi (BKK) ?

Ungf restid från koh chang till flyget?

Jag landade på Suvarnabhumi, åkte in till bkk och gick in på en "resebyrå" och bokade buss till Trat, från Trat tar man en färja till ön.

Bkk-trat är 31 mil vet inte riktigt va de tog tidsmässigt, färjan tar 1 timme.
Om ni åker hem direkt från Koh chang är de nog bra att åka dagen innan flyget går, för säkerhetsskull :)

Edit: ang när man ska åka, vad jag sett när jag tittat på kilroytravels.se så är det billigare att åka en vardag.

Såg inte när ni tänkt åka men det kostade ca 7500 att åka nov-feb med finnair (jag vill inte åka med t.e.x. aeroflot:gnissla) medans dec-feb kostar över 10 000 :( synd som fan eftersom jag nog inte kommer iväg innan december pga rehaben med knät

Om jag va du så skulle jag boka snarast, enligt hon på kilroy som jag talade med blir det oftast dyrare ju närmare avresa du kommer

Last edited:

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Vad är det som är fel på Chang? Funderar på att resa dit och vill ha så mycket info som möjligt.

Fel är det väl inte men jag skulle inte åka runt halva jorden för nåt som Koh Chang. White sand beach och norra Klong Praow är turistigt sådet förslår, skyltar på svenska mm. Fast jag kanske är för kräsen då det är min vardag så kanske jag inte uppskattar det på samma sätt.

Jag skulle hellre lägga 30.000 Baht extra och ta en två veckors all inclusive vistelse på Maldiverna. Alternativt skulle jag åka till Koh Samet och bo runt Ao Prao eller Ao Ku. Samet ligger dessutom närmare Bangkok.

Vi bor vid Victory monument och brukar ta taxi till Koh Chang. Det brukar kosta runt 2500:- Baht. Det borde kosta något liknande ifrån Suwannapoom.

Restid till Koh Chang: ca 4 timmar taxiresa, båten över ca 45 minuter, Songtaeow till Lonely Beach ca 20 minuter.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fel är det väl inte men jag skulle inte åka runt halva jorden för nåt som Koh Chang. White sand beach och norra Klong Praow är turistigt sådet förslår, skyltar på svenska mm. Fast jag kanske är för kräsen då det är min vardag så kanske jag inte uppskattar det på samma sätt.

Jag skulle hellre lägga 30.000 Baht extra och ta en två veckors all inclusive vistelse på Maldiverna. Alternativt skulle jag åka till Koh Samet och bo runt Ao Prao eller Ao Ku. Samet ligger dessutom närmare Bangkok.

Vi bor vid Victory monument och brukar ta taxi till Koh Chang. Det brukar kosta runt 2500:- Baht. Det borde kosta något liknande ifrån Suwannapoom.

Restid till Koh Chang: ca 4 timmar taxiresa, båten över ca 45 minuter, Songtaeow till Lonely Beach ca 20 minuter.

Tack för svaret, Koh Samet låter ju bra, vart ligger Ao Ku?
Kan man gå över öns södra del och kolla på solnedgången, om man bor i Ao Wai t.ex?
Ungefärlig restid från flyget till Samet?

(CIMF wannabe, har du skövde anknytning?)

Bifogat

• samet1.jpg
    samet1.jpg
    176.3 KB · Visningar: 54

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag var bl.a. på KohTao i två veckor förra vintern. Det är riktigt, riktigt bra om du gillar a) fint vatten b) relaxering c) dykning/klättring/äventyr d) matvariation och riktigt, riktigt dåligt om du inte gillar a) braj b) höga svenska ungdomar på semester c) höga norska, danska och brittiska ungdomar på semester d) trängsel

Vi var där för klättringen, äventyr, vatten och sena nätter. Efter två dagar ville jag där ifrån på grund av anstormningen av äckliga svenskar. Det var fan värre än valfri medelhavscharter.

Det löste sig med aktiviteter under dagtid för att sedan festa med de som jobbade på äventyrsföretagen under kvällstid. Aussies :Bugar

Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Kan man gå över öns södra del och kolla på solnedgången, om man bor i Ao Wai t.ex?

Koh Samet ligger ungefär 2 timmar bilfärd ner på kartan från Bankok, alltså halvvägs till Koh Chang. Nackdelen med Koh Samet som förövrigt är en mycket fin och trevlig ö är att priserna har även enligt svenska mått blivit riktigt dyrt.
Tittade runt på boende för bara nån månad sedan och dom flesta låg mellan 1500-2000kr per natt. Dom vi tittade på var typ tre stjärniga med bra läge. Finns givetvis billigare om man kan tänka sig att bo lite skabbigare...

Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....

Koh Samet är riktigt nice, fint o avkopplande o inte lika turistigt som Koh Chang. Men Koh Chang e grymt fint o naturen på ön är underbar. Koh Tao är ett dykparadis men i övrigt finns där inte så mkt o göra på den ön.

Jag gillar även Hua Hin och Kanchanaburi där du hittar bron över floden Kwai och de finaste vattenfallen Erawan Waterfalls i nationalparken Erawan.

Jag hade bokat flygstol nu o jag varit som ni. Jag har bra erfarenhet av travelstart:)

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Koh Samet är riktigt nice, fint o avkopplande o inte lika turistigt som Koh Chang. Men Koh Chang e grymt fint o naturen på ön är underbar. Koh Tao är ett dykparadis men i övrigt finns där inte så mkt o göra på den ön.

Jag gillar även Hua Hin och Kanchanaburi där du hittar bron över floden Kwai och de finaste vattenfallen Erawan Waterfalls i nationalparken Erawan.

Jag hade bokat flygstol nu o jag varit som ni. Jag har bra erfarenhet av travelstart:)

Kan du berätta mer om Hua Hin?

Jag och damen kanske åker just dit i vinter,
så det vore kul att höra vad andra tycker om Hua Hin..

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Koh samet har betydligt mer blek feta människor än koh chang..

Har iofs inte varit nån annanstans än bkk och koh chang, men vad jag hört så ska koh chang vara en av de mindre exploaterade öarna.

Visst white sands och klong prao va rätt turistigt så jag bodde aldrig där utan höll mig till lonley beach och kai bae, på den sistnämnda stranden kunde man vara helt själv vissa dagar :)

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag upplevde det som tvärtom för de har färre resorter/bungalows och man bör ha boendet bokat när man ska dit. Men jag var i Thailand vintern 07/08 så det kan ha förändrats sen dess:)

Vart bodde du? Jag var där i Januari iår, bodde för 150 elller 250 bath natten på lonley beach i bungalow med fläkt, bokade aldrig nåt rum och jag flyttade runt till 4 olika, de andra va lite dyrare dock, men max 500 bath

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Kan du berätta mer om Hua Hin?

Jag och damen kanske åker just dit i vinter,
så det vore kul att höra vad andra tycker om Hua Hin..

Jag backpackade när jag var i Thailand o reste runt på många fina ställen och Hua Hin var klart top 5 på de ställerna jag var på. Där finns allt från storstadsliv, vackra nationalparker, shopping, golf, grym strand och en massa sevärdigheter o tempel:)

Vart bodde du? Jag var där i Januari iår, bodde för 150 elller 250 bath natten på lonley beach i bungalow med fläkt, bokade aldrig nåt rum och jag flyttade runt till 4 olika, de andra va lite dyrare dock, men max 500 bath

Jag var på Koh Chang min sista vecka i Thailand o lyxade lite o firade med varmvatten o bodde lyxigt för 1500-2000 bath natten o flyttade runt på 3 ställen, 2 på White Sand o så ett ställe på Lonley Beach.

Last edited:

ReoReo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Ja, äkta Skövdebo:). Uppväxt där. Har bott 28 år i Skövde och nu 4 år i Bangkok.

Som någon sa ligger Koh Samet ungefär 2,5 timmar ifrån Bangkok. Så du kan enkelt göra så att du börjar på Samet och gillar du inte det kan du åka vidare till Koh Chang. Koh Samet är en National park så du som turist betalar du entréavgift på 400 Baht. Vilken av öarna som är turistigast är svårt att säga, det beror på vilka stränder man jämför.

Det finns många anledningar till att Thailand är populärt. Dels är det väldigt lätt och billigt att resa runt i landet. Sedan finns det alternativ som passar alla plånböcker. Det finns boende från 25 kr/natt till 25000kr/natt. Det är lätt att hitta ett schysst boende med aircon och kabeltv för 300 kr.

Sedan tycker jag personligen att Koh Lipe och Ao Railey på östsidan är två höjdare. Det var någon här som inte tycke om det men alla kan ju inte tycka samma.

Det finns olika sätt att sig till samet/Chang ifrån Suwannapoom

-Ta taxi Suwannapoom- Victory Monument (ca 250 Baht). Ifrån Victory monument kan du ta minibuss till Koh samet/Chang. Kostar runt 300 Baht.

- Kommer du efter 5 december har förhoppningsvis Skytrainlinken öppnat. Gissar att Suwannapoom- Victory Monument kommer att kosta runt 150 Baht.

- Är du ekonomisktsinnad kan du ta buss 514 in till Bangkok. Det kostar 12 Baht.

Man kan även ta buss ifrån Mo chit/Ekkamai bussstation, men minibuss går snabbare.

Om du tycker det varkar krångligt kan du skicka ett PM så kan jag möta dig och se till att du kommer på rätt buss.

Kho Samet morgonen 25 Jaunari
n1392144821_30251078_5656.jpg

Koh Samet
n1392144821_30251077_4920.jpg

Koh Samet
2576_1104693982862_1392144821_30326.jpg

Ao Railey
n1392144821_30087073_4332.jpg

Ao Railey
3103_1131599735489_1392144821_30366.jpg

Dagstur utanför Railey
n1392144821_30045054_5295.jpg

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja, äkta Skövdebo:). Uppväxt där. Har bott 28 år i Skövde och nu 4 år i Bangkok.

Ao Railey
n1392144821_30087073_4332.jpg

Ok, om det inte framgår så bor jag ju i Skövde, hm, någon gemensam bekant borde vi ju ha. CIMF gänget kanske..

Tack för alla tips, självklart får man många olika tycken om ett resmål när man frågar rakt ut såhär, vi har väl bildat oss en uppfatting om vart vi vill.
Frågorna är mer på vilket sätt man ska köpa/boka, med hänsyn till att semesterveckor måste bokas nu.
Köpa nu funkar ju såklart, men då min arbetssituation nu kontra då högst troligen kommer ändras så kan jag inte veta om jag kan vara ledig samma veckor om tjejen, om det inte går så måste vi ju avbeställa då,
det kanske blir ett jäkla strul så vi funderar på att vänta och se och ta sista minuten då ist.

Railey kortet,
jag har ett liknande kort från viewpoint, och high viewpoint, det va fint där 1995, vore kul att återbesöka om det nu va fint fortfarande.

Last edited:

ReoReo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ok:)

En av mina bästa vänner är Rainer. Pratar ofta med Lottie också. Är lite halvtjenis med Sjöberg. Festat några gånger med Tony.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ok:)

En av mina bästa vänner är Rainer. Pratar ofta med Lottie också. Är lite halvtjenis med Sjöberg. Festat några gånger med Tony.

Folk jag är bekant med men inte direkt umgås med, kul sammanträffande.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hittade detta, bra priser men står man ut på pekings flygplats så länge...

http://www.flygresor.se/thailand/bangkok/priskalender.php?month=01&year=2010&from=stockholm

Direktflyg är värt att betala för, så är det. Thaiairways, Finnair eller Sas, två sistnämnda vet jag inte om de har direktflyg men jag åker nog inte med något annat än thai i fortsättningen.
Jag pyntade 9500:- per flygstol över jul förra året, tycker jag är ett bra pris just då och det var inte sista minuten även om det var ganska tätt inpå avresedatum.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jahapp
då det fan inte blev av förra året så lyfter jag tråden lite nu igen.
Tankarna går fortfarande till nordöst, men motivet att vi vill ha:
lugn, kanonsnorkling, ev dykkurs, helt ok boende och mat.

Aerosvit har bland dom billigare stolarna nu, har ni nån erfarenhet av dom?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!