The birth of a HPD

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Någon som vet var man kan köpa 2" rostfria rörkrökar eller få en stump S-format rör tillkrökt?
Jag har pulat ihop en mall av BT-krökar men vill ha ett helt och fint rostfritt rör.

Om du läser tråden Peterpains nya turbobygge så tipsar han om en firma i början av tråden.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Han nämner att han har ett tips men han säger inte vad firman heter, jag får väl skicka honom ett pm:tummenupp
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ytterligare lite el
16jltow.jpg


Från någon nyare Honda, okänd modell. Plockade på mig lite bra-att-ha saker i Möjligheternas Källare.

Det var inte riktigt bolt on, de gamla kabelskorna är lite för stora så de täcker lite av skruvhålen men löser man det så passar den som en smäck.

33u51ua.jpg


Och en modern flatsäkring är mums!
Jag släppte ut den magiska röken många mil hemifrån och då hade det varit guld är kunna vigga en säkring av någon förbipasserande i stället för att ringa bärgare.
Det satt ju inte något reservbleck i hållaren naturligtvis
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Mina swinglager var slut så jag knatade iväg till Swerull för att se om de kunde hjälpa mig, passade på att ta med alla lagren från bakhjulet också.
Nu fick jag en offert


6000 + moms!
Herrejössesienlitenlåda!:näsblod:gnissla:huvet:3freak:zpy

Det mesta är de där sooperschpeschial koniska rulllagren som engelsmännen har petat in i min JMC swing
Jag är för att stödja lokala handlare om priset funkar, men det här är vansinnigt!:(
Hela hojen kostade 8 loppor
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Visst är 6000 + moms mycket om hojen kostade 8000, nu undrar jag vad hojen är värd för dig om du värderar alla påkostade delar och dina timmar i garaget ?
Lite mer än 8000 antar jag.

När hojen sen är färdig så kan du även värdera all den glädje som den ger dig, hur mycket är vi uppe i nu ?

Vik dig inte för ett slag i solar plexus, ta de som en redig karl istället och bygg vidare. Heja heja heja !
Mvh SH:S legitimerade stödperson.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Du har ju helt rätt! Även om jag bygger med begagnade delar och egen svett så lägger man ju absolut mer än vad som är ekonomiskt försvarbart enkom för att det är så roligt.

Det är därför blockettråden är full av svindyra café racers som vi alla skrattar hånfullt åt "40 tusen för det gamla liket med en kinasadel!"

Säkerligen är det vad delarna har kostat, jag har definitivt inte summerat vad jag lagt ut, dock började jag samla delar för många år sedan så kostnaden är utspridd.

Jag gjorde så att jag slängde in swingen till dem och bad de hitta ett vanligare lager som kan passa, jag kan modifiera swingen och gå upp i diameter på axeln om det krävs, Honda själva insåg ju att 14mm var för klent och åtgärdade det redan 1980. Vi får se vad de kommer fram till, hur eller hur tillåter inte ekonomin att tjöper lager för så mycket just nu.

Nu till något roligare, PYSSEL!

Höljet till returvajern är sprucket och stålspiralen hade börjat gänga upp sig, jag plockade på mig en bättre begagnad vid påfyllningen av lagret men när jag kom hem hade den spruckit på samma ställe :gnissla
Dags att fixa!

Här har jag snurrat ihop spiralen igen
13ympas.jpg


Fixen består av smältlimsbelagd krympslang
2v3hi81.jpg


1.
4gj51j.jpg


2.
9jqiix.jpg


3.
5aev74.jpg


Se så fint det e!
nw0v1l.jpg


Som extra grädde på snömoset tog jag ett par bilder på Christoffers Retta nere Bike Heaven när jag hämtade upp drevhållaren efter svarvning. Den är så jävla läcker!

Jag misstänker att många av er kanske såg den hos CTEK på mässan
24llquf.jpg

2qa4kus.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Förutom det jagade jag stan runt efter tändkabel idag.
När jag var ung (herregud vad det låter mossigt) så hängde det flera olika rullar på ett kvastkaft bakom disken hos biltillbehörsaffären, olika färger, diametrar, tillverkare etc. Det fanns en stor låda med många fack med olika sorters tändhattar och extra delar.

Idag hade en firma en oöppnad rulle svart 7mm på lagret, de andra blev helt ställda när jag först inte hade ett regnummer att slå på och sedan ville ha per meter. En av firmorna hade en tändhatt som skulle kunna passa en gräsklippare kanske.
Jag hade tänkt mig nåt fräsigt typ röda eller gula tändkablar, men den drömmen flaxade iväg som en halvdöd kråka.

Killen på Mekonomen var i alla fall så rådig att han googlade och meddelade att BT hade tändkabel vilket var både snällt och initiativrikt av honom, även om jag inte hade hjärta att tala om för honom att jag inte skulle vilja ta i BT's kabel med en amperetång ens efter att ha använt det på skogsbilen och sett hur bra den håller.

Så jag gjorde vad jag borde gjort från början och åkte till Mickes Motor, de hade iosf bara svart 7mm, men massor av olika tändhattar. Så CBR-spolarna ska färdigställas i helgen, sedan blir det sportlov.

Mission accomplished!:tummenupp
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du har ju helt rätt! Även om jag bygger med begagnade delar och egen svett så lägger man ju absolut mer än vad som är ekonomiskt försvarbart enkom för att det är så roligt.

Det är därför blockettråden är full av svindyra café racers som vi alla skrattar hånfullt åt "40 tusen för det gamla liket med en kinasadel!"

Säkerligen är det vad delarna har kostat, jag har definitivt inte summerat vad jag lagt ut, dock började jag samla delar för många år sedan så kostnaden är utspridd.

Jag gjorde så att jag slängde in swingen till dem och bad de hitta ett vanligare lager som kan passa, jag kan modifiera swingen och gå upp i diameter på axeln om det krävs, Honda själva insåg ju att 14mm var för klent och åtgärdade det redan 1980. Vi får se vad de kommer fram till, hur eller hur tillåter inte ekonomin att tjöper lager för så mycket just nu.

Nu till något roligare, PYSSEL!

Höljet till returvajern är sprucket och stålspiralen hade börjat gänga upp sig, jag plockade på mig en bättre begagnad vid påfyllningen av lagret men när jag kom hem hade den spruckit på samma ställe :gnissla
Dags att fixa!

Här har jag snurrat ihop spiralen igen
13ympas.jpg


Fixen består av smältlimsbelagd krympslang
2v3hi81.jpg


1.
4gj51j.jpg


2.
9jqiix.jpg


3.
5aev74.jpg


Se så fint det e!
nw0v1l.jpg


Som extra grädde på snömoset tog jag ett par bilder på Christoffers Retta nere Bike Heaven när jag hämtade upp drevhållaren efter svarvning. Den är så jävla läcker!

Jag misstänker att många av er kanske såg den hos CTEK på mässan
24llquf.jpg

2qa4kus.jpg

Tja, hans hoj är en udda fågel men jag har starkare känslor för din. Honda berör hojåkares känslor.:fakta
Ut och lägg på lite stearin i vallaboden sen är du välkommen tillbaka:hej
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja, jag har fastnat för Honda av någon anledning.

Även idag fick jag några saker avklarade, jag svetsade dit en mutter för de kortare tändspolarna och den här gången vågar jag faktiskt visa upp resultatet. När man jobbar med IT har man obegränsad tillgång till gratis fyrkantiga muttrar i M6 som ser klart fabriksmässiga ut

au6rer.jpg


Nya spolarna på plats med nya tändkablar och hattar

333wco1.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Drevhållaren är tillbaka hos BH efter lite provpassning, det blev små klackar kvar bakom bultarna så hylsan inte går i botten. Inget stort problem men bäst att fixa till.

23m94bt.jpg


Jag har räknat lite på drevningen, original är det 120/90-18 i däck och 17/43 I drev.
Nya däcket är 170/60-17 och lite trixande i Excel ger att 18/43 ger exakt samma utväxling.
Smidigt, dessutom fick jag fatt i ett 18-kuggars framdrev i nyskick i källaren och bra rabatt på bakdrevet. Det blir fortsatt 530 kedja, känns bäst för att kunna tygla den omänskliga urkraften i dessa 901cc.

Dessutom var det mycket lättare att hitta ett 530 bakdrev än ett passande 525 framdrev
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Eller, ja, om man läser lite noggrannare på dreven och i Excel så märker den uppmärksamme att det är 44 kuggar bak original.

Så nu kan jag välja om jag vill ha 96,6 eller 102,3% av den ursprungliga utväxlingen.
Eftersom jag inte ska använda den mekaniska hastighetsmätaren så spelar det väl egentligen kvitta.

vymc1e.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Här har det inte hänt mycket, jag tackade för visat intresse hos Swerull, de gav mig i alla fall småföretagsrabatten så det landade på 4 +moms men jag hittade en site i England där jag kan köpa alltihop inklusive framhjulslager och gaffeltätningar för 800 skickat.
Hittade också en säljare på eBay som specialiserat sig på mc-lager vilket kanske är bäst då jag efterforskat själv vilka lager Honda har använt. De skulle kolla upp rullagren till swingen bara.
Det blev skidåkning i stället i underkylt regn, men jag fick i alla fall ha på mig ryggskydd och hjälm!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har försökt att få fatt i en speciell styrmutter för att fästa styrdämparen i men det har varit hopplöst att hitta i Europa och med postmord i farten är det ju hopplöst att köpa något så litet från usa .

Jag kollade i gömmorna och hittade den första gaffeln jag köpte till projektet, en tidig CBR600, och där satt minsann en lämplig mutter.

Så starta upp svarven och fixa till den.
Det behövdes ett spår på 4,8mm.
Det låter bekant för en skogsägare

10ie628.jpg
b6bptl.jpg
2me5rwh.jpg
i4eafd.jpg


Stabilt!
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag tänkte att jag måste visa att jag inte bara skojar när jag säger att min svarv består av en pelarborr och en vinkelslip.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har ett par Raask motorbågar i klart bedagat skick.
De får tillbringa natten i varm citronsyralösning så får vi se hur de ser ut.
Tänkte lacka dem med tvåkomponents polyurethanlack om de ser någorlunda hyfsade ut .

veas8g.jpg
4toajt.jpg
hx4xu1.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
2784.gif~c200


Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrra!

2hok7rc.jpg


Rosten är borta och även kromen fläckvis, men det kommer inte att synas när de sitter monterade. Ärren är bara positiva, jag försöker ju inte bygga en hoj i nyskick utan som om Honda hade byggt den som jag vill ha den för 25-30 år sedan.
Nu ska jag bara hitta 2K-lacken
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Perfekt patina under ytrosten, dom kommer inte att sticka ut på hojen, snarare smälta in. Vackert.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Motorskydden är i bra skick, så pass bra att personligen hade jag lagt på matt eller halvmatt klarlack. ( för maskering )
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top