The GSX-S1000GT is Suzuki's best bike in years

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag gillar att sport-tourers är på väg tillbaka. De är så klart inte lika bra på bana som en kompetent sporthoj, och inte lika bekväma att åka på långresa med som en Goldwing, men de är skapligt bra på båda sakerna. Och däremellan är de riktigt trevliga att lattja runt på favoritvägarna med.
Ett garage med flera hojar så man kan använda det som passar bra för dagen vore nice. Men jag har i alla fall inte möjlighet att husera mer än en hoj i det garage jag har tillgång till.

"Äventyrs"-hojar som GS eller multistrada lockar mig noll och intet. Säkert bra hojar men... Näääe!
Men Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW och nu Moto Guzzi har fina modeller nu så det finns lite att välja på i alla fall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gillar att sport-tourers är på väg tillbaka. De är så klart inte lika bra på bana som en kompetent sporthoj, och inte lika bekväma att åka på långresa med som en Goldwing, men de är skapligt bra på båda sakerna. Och däremellan är de riktigt trevliga att lattja runt på favoritvägarna med.
Ett garage med flera hojar så man kan använda det som passar bra för dagen vore nice. Men jag har i alla fall inte möjlighet att husera mer än en hoj i det garage jag har tillgång till.

"Äventyrs"-hojar som GS eller multistrada lockar mig noll och intet. Säkert bra hojar men... Näääe!
Men Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW och nu Moto Guzzi har fina modeller nu så det finns lite att välja på i alla fall.
Jag ville ha en R1250GS ett tag, på pappret verkade den ju närmast perfekt. Sen provkörde jag en, och då tvärdog intresset. Det kanske lever lite på hypen, men det är ju bevisligen en potent hoj, verkar robust, kan ta massor med packning, och tar sig fram lite överallt. Men den var bara så aptråkig att köra. Och i ärlighetens namn, hur ofta behöver man den typen av hoj? Och när man väl behöver den, i Sverige, så är den för stor och klumpig ändå. Då är en sporttourer den perfekta medelvägen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag funderar faktiskt på att köpa ett par tidstypiska Krauserväskor till min GSX1100EF och använda den för den relativt begränsade touring jag gör.
Det är som att köra en turbin eller elmotorhoj, enda smolket är att sjätte växeln saknas.
Jag tänker mig att nya S1000GT är av samma typ, fast fancy.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mina Banditer har gått från 15/45 drevning till 17/43. Nu är fyran och femman överväxlar. Gör 139 km/h på ettan mot 117 och trots drevningen - res med enbart gaspådrag.
Jo, jag har funderat på at ta upp den något kugg fram eller ner några kugg bak, kanske inte både och, men den stackars hojen är ju lite på undantag så vi får se.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Den verkar fin, älskar den motorn. Att folk verkar föredra tvåcylindriga "äventyrshojar" för asfalttouring är helt obegripligt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Äventyrshojar.... I motsats till Hoztics inlägg var jag helt säker på att jag inte ville ha en Multistrada, hur kan en 250 kg hoj vara skoj på de roslagsvägar jag bombar i synnerhet när man pilotat Hypermotard de senaste 4000 milen....? Men för mig vart det helt perfekt med relativt lång fjädringsväg, en grym semiaktiv fjädring, kraft hela tiden samt förvånansvärt smidig när det svänger. Med det sagt vill jag säga att för min del fyller adv hojarna absolut en funktion, men man kanske mer skall klassa Multin som en sportourer jmf med tex GS?

Men, jag är bra sugen på nya Sukkan, snygg och prismässigt tilltalande, samt att det skulle inte skada att tappa 30 kg. Ser fram emot provkörning!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Internet verkar gilla den så tror på en välbehövlig försäljningssuccé för Suzuki. Fast egentligen finns ju som vanligt ingen större skillnad mot utgående modell om man bortser från utseendet (spelar nog större roll än vad många vill erkänna), samt en möjlighet att numera få fabriksmonterade väskor. Att det senare varit omöjligt, t om på den kåpförsedda F-versionen, är helt obegripligt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Internet verkar gilla den så tror på en välbehövlig försäljningssuccé för Suzuki. Fast egentligen finns ju som vanligt ingen större skillnad mot utgående modell om man bortser från utseendet (spelar nog större roll än vad många vill erkänna), samt en möjlighet att numera få fabriksmonterade väskor. Att det senare varit omöjligt, t om på den kåpförsedda F-versionen, är helt obegripligt.
Vägde mellan gsxs1000f och z1000sx. Det blev en sx. Den kändes vassare och suzukin fanns det inga väskor till. Tror Suzuki behöver sticka ut lite mer om de ska knipa marknadsandelar. 180-200hk och vassare elektronik behövs, enligt mig.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Vägde mellan gsxs1000f och z1000sx. Det blev en sx. Den kändes vassare och suzukin fanns det inga väskor till. Tror Suzuki behöver sticka ut lite mer om de ska knipa marknadsandelar. 180-200hk och vassare elektronik behövs, enligt mig.

Jag håller med. Läste någonstans att Suzuki inte ansåg Z1000SX vara en konkurrent då nämnda hoj var en sport tourer medan GSX-S1000F tydligen mer utav en kåpförsedd street-hoj. Naturligtvis ett jättemisstag då just dessa två hojar redan från början jämfördes sida vid sida i diverse recensioner.

Jag förstår inte varför de japanska märkena överlag verkar så rädda för effekt och prestanda numera. De blir ju fullständigt ifrånkörda av Europa. Något av ombytta roller....

Honda har sedan länge lämnat matchen och kör sitt eget race med i princip bara förnuftiga pendlarfordon. Suzuki försöker, men missar ofta målet när de verkligen har chansen. Varför ökade de inte toppeffekten denna gång heller? Precis samma problem som för den nya Katanan och Hayabusan. Kawasaki har visserligen ett vettigt modellprogram, men även de skulle kunna våga släppa sargen lite mer emellanåt. Yamaha är undantaget som i stort gör allting rätt och säljer hojar därefter också. (Åtminstone i Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet).
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag gillar att sport-tourers är på väg tillbaka. De är så klart inte lika bra på bana som en kompetent sporthoj, och inte lika bekväma att åka på långresa med som en Goldwing, men de är skapligt bra på båda sakerna. Och däremellan är de riktigt trevliga att lattja runt på favoritvägarna med.
Ett garage med flera hojar så man kan använda det som passar bra för dagen vore nice. Men jag har i alla fall inte möjlighet att husera mer än en hoj i det garage jag har tillgång till.

"Äventyrs"-hojar som GS eller multistrada lockar mig noll och intet. Säkert bra hojar men... Näääe!
Men Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW och nu Moto Guzzi har fina modeller nu så det finns lite att välja på i alla fall.
Japps! Så använder jag min R1200RS, och har samma problem som du, har plats för en hoj. Jag är också glad att segmentet är på väg tillbaka igen!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top