snowmad
- bäst på att vara sämst -
Det känns tamme fan pinsamt att fråga om det här men jag måste bara få nån klarhet. Hur är era strålkastare egentligen kopplade? Vilka lyktor lyser vid halv- respektive helljus?
Jag köpte hojen ny år 2000 så jag vet att ingen har varit framme och pillat på lyktorna så de är i orört originalskick. Har aldrig behövt byta en lampa ens.
På min cykel är, om man sitter på cykeln, vänster lykta alltid tänd och är således halvljus. Höger lykta tänds bara vid helljus/ljustuta. Jag har av den anledningen alltid tagit för givet att det är vänster lykta som har en H4:a lampa medan helljuset är H7-lyktan. Vid helljus så tänds H7 och helljus-tråden i H4:an. - Trodde jag.
Men idag när jag hade tänkt att justera ljusbilden så finner jag mig själv ståendes framför cykeln som en total idiot ... Jag fatta nada!
H4:an sitter i min HÖGRA strålkastare. Detta är också den enda reflektorn som är "spräcklig"/ojämn. Den vänstra reflektorn som innehåller halvljuslampan (H7:an) är helt slät.
Men VARFÖR har man en H4:a som bara tänds vid helljus? Halvljustråden tänds ju aldrig.
Jag trodde för en stund att kontakterna var ombytta så fel lampa tänds vid hel respektive halv, men det är omöjligt att koppla fel eftersom kablarna är för korta. Kontakterna har dessutom bara 2 kablar vardera så det är helt enkelt omöjligt att tända den andra tråden i H4:an.
Kan nån vara så vänlig att förklara för mig om något likt förbannat är felkoplat på mig hoj? Ska det verkligen vara så att H7-lampan används till halvljus och H4:an bara till helljus?
Vilken styrka ska det egentligen vara på H7:an? Jag tycker den lyser pissigt men det står ingenting på den. I England så är H7:an så vitt jag vet bara på 35w. I mina handböcker står det dessutom att det ska sitta 2st H4r i hojen... (Vilket inte får plats.)
Svenska hojar ska vara som din (och min) bara högersidans h7:an på 1/2 men h7 OCH vänster sidans helljustråd på hel. många drar dock en kabel mellan h7:an och H4:ans "halvljuståd" (förstärkt 1/2 ljus) men ljusbilden blir fel för besiktningen och det tar ju nån amp. ström till. de blir ju tom. tre glödtrådar som lyser på hel.
H7 12v 55w