Thunderace-tråden!

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Wibäck: Har du alltid kört på dina Dunlop, eller har du att jämföra med?

Jag monterade Dunlop inför förra säsongen. Innan dess körde jag på Avon (någon landsvägsmodell), men dessa var inget vidare för bankörning. På landsväg har jag aldrig varit begränsad av mitt däcksval. Där skulle jag förmodligen välja ett däck med lång livslängd som Pilot Road eller liknande.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
.
Nu har jag äntligen hittat den! Den ultimata motorcykeln! :D

.

FZ750_mein.jpg
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Road2 är lite hala om man pressar dom. Har lagt på Power One nu, H-salomonsson tyckte dom va bra grepp, men slets fort. Han ska testa Metzler K3 iår.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En FZ med fula dekaler? :cdevil

Ack ve du hädare !!!! Hennes skönhet är ju bländande!

Hur ser egentligen svenska försäkringsbolag på en sån där skapelse?

En FZ750 kostar idag knappt 1700 kr att helförsäkra på helårsbasis. Denna relativt trevliga försäkringspremie gäller tydligen oavsett hur gammal föraren är eftersom hojen räknas till "classic"-klassen då den är >20 år gammal. Men om man stoppar i en ny motor i ett klassiskt chassi och hottar upp gaffel o swing m.m. vad räknas den som då?

Om man är fullt ärligt och registreringsbesiktigar om en dylik skapelse vad kommer den då att räknas som? En 25 år gammal maskin, 10 år eller 0 år gammal maskin?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Ack ve du hädare !!!! Hennes skönhet är ju bländande!

Hur ser egentligen svenska försäkringsbolag på en sån där skapelse?

En FZ750 kostar idag knappt 1700 kr att helförsäkra på helårsbasis. Denna relativt trevliga försäkringspremie gäller tydligen oavsett hur gammal föraren är eftersom hojen räknas till "classic"-klassen då den är >20 år gammal. Men om man stoppar i en ny motor i ett klassiskt chassi och hottar upp gaffel o swing m.m. vad räknas den som då?

Om man är fullt ärligt och registreringsbesiktigar om en dylik skapelse vad kommer den då att räknas som? En 25 år gammal maskin, 10 år eller 0 år gammal maskin?

Nog vet jag att jag skallar dig i (på?) din ömmaste punkt här, men du har som vanligast rätt. Om du inte reggar om den så förblir den så klart classica, men då gör man givetvis fel. När man tecknar classica-försäkringar får man väl också försäkra att cykeln inte är ombyggd om jag minns rätt (i alla fall på Bilsport&MC).

Å andra sidan, vad är vitsen att ha en classica om den inte är i originalskick?

Till sist:
Jag tycker faktiskt att dekalspyan på den hojen är ekli. :1pajas
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nog vet jag att jag skallar dig i (på?) din ömmaste punkt här, men du har som vanligast rätt. Om du inte reggar om den så förblir den så klart classica, men då gör man givetvis fel. När man tecknar classica-försäkringar får man väl också försäkra att cykeln inte är ombyggd om jag minns rätt (i alla fall på Bilsport&MC).

Å andra sidan, vad är vitsen att ha en classica om den inte är i originalskick?

Jo, men om man omregistreringsbesiktigar en 25 år gammal 750 med en 15 år yngre 1000-kubiksmotor vad räknas då den cykeln som? 25 år gammal eller 15 år gammal? > 20 år ger ju med automatik classica-stämpel hos många försäkringsbolag.

Till sist:
Jag tycker faktiskt att dekalspyan på den hojen är ekli. :1pajas

Men vaff-n... Det är ju som att säga att Pamela Anderson var en rugguggla om hon råkade ha en finne nån dag! Det va ju för böveln formerna man flåsade över! :D :tuttar
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jo, men om man omregistreringsbesiktigar en 25 år gammal 750 med en 15 år yngre 1000-kubiksmotor vad räknas då den cykeln som? 25 år gammal eller 15 år gammal? > 20 år ger ju med automatik classica-stämpel hos många försäkringsbolag.

Du kan med hjälp av SFRO klassa hojen som ombyggt fordon. Vad som krävs exakt har jag inte i huvudet, men boken ligger nere i bilen.
Vid ombyggt fordon bibehåller du årsmodellen och allt gott som den för med sig. Bilsport MC tecknar gärna ombyggda fordon.

Om ombyggnaden skulle bli såpass omfattande som mitt bil-projekt så handlar det om Amatörbyggt fordon och då är det årets årsmodell vid färdigställandet som gäller. Dock så har jag för mig att Bilsport MC är trevliga även där.

Kan kolla upp det där mer noggrant imorgon åt dig.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jo, men om man omregistreringsbesiktigar en 25 år gammal 750 med en 15 år yngre 1000-kubiksmotor vad räknas då den cykeln som? 25 år gammal eller 15 år gammal? > 20 år ger ju med automatik classica-stämpel hos många försäkringsbolag.

Pass..! :confused:

Men vaff-n... Det är ju som att säga att Pamela Anderson var en rugguggla om hon råkade ha en finne nån dag! Det va ju för böveln formerna man flåsade över! :D :tuttar

Ja, om finnen täckte stora delar av hennes kropp så.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Om tre år fyller yzf 750 r 20 år och kommer då således att räknas som klassiker. Denna ram är ju ursprunget till Thunderace. Det vore ju onekligen smått absurt om en 22-åring i Stockholm, som skulle få betala 20 000 kr (?) för att helförsäkra en Thunderace 96:a, skulle kunna helförsäkra en yzf 750 r med Thunderacemotor för < 2 000 kr... Det går ju knappast att finna två olika motorcykelmodeller som är mer lika.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Om tre år fyller yzf 750 r 20 år och kommer då således att räknas som klassiker. Denna ram är ju ursprunget till Thunderace. Det vore ju onekligen smått absurt om en 22-åring i Stockholm, som skulle få betala 20 000 kr (?) för att helförsäkra en Thunderace 96:a, skulle kunna helförsäkra en yzf 750 r med Thunderacemotor för < 2 000 kr... Det går ju knappast att finna två olika motorcykelmodeller som är mer lika.

Ja, det där classicakonceptet blir mer och mer intressant. Varje år är det nån ny superhoj som kvalar in i 20-årsklubben.

Jag säger bara, mycket hojåkning för pengarna... :yoparty
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Glömde kolla upp "Ombyggt fordon" åt G-Man, men däremot så fick jag åka Thunder för första gången sen sist ;) Känns kul att åka igenom stan klockan halv sju och bara 3 plus.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nybesiktigad Thunderace numera till salu :)
Körde in igår, men självklart glömde jag att skruva dit reflexen bak, så blir tvungen att åka och visa upp den på måndag. Annars va han nöjd med hojen.
Har själv kört 20mil denna veckan, och den klickade över 7700mil nu :) Fortfarande som en klocka!

Har ni börjat köra än?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Har ni börjat köra än?

Tog en repa i söndags med läckand framgaffel med följd att jag brände in bromsbeläggen med gaffelolja. :gnissla

På onsdag ska Bettan in på framgaffelfixning och sedan byter jag till mina nya sintrade EBC race-belägg och byter bromsvätskan. Första banåkningen om knappt två veckor. Ses där antar jag.

:tummenupp
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Var på premiärtur idag. Roligt var det och den gick perfekt. Ett nytt bakdäck är allt som behövs.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hua vilken tid sen det var man var i denna tråden och kollade... Kul att se att många av er har kvar era bågar!

Jag har själv kvar min men tyvärr stående på helt annan ort än vad jag själv befinner mig på... Blev inte många mil körda säsongen -09 till följd av en kuggning på konbanan... :huvet Allt detta skall tas igen 2010 tänkte jag. :)

Eftersom jag fortfarande är en novis på hojjar och jag heller inte kan gå ut i garaget och kolla hur det ser ut undrar jag följande... Ena fotpinnen (fram) är lite sned på min ace... Går det att bara byta ut själva fotpinnen eller måste man byta hela plattan? Jag hittar typ bara race-pinnar med tillhörande fästen nämligen. Av vad jag minns så bör plattan vara som den ska, så var får man tag på en uppsättning BRA (ej gummi) pinnar?

Äckligt avundssjuk på er som får njuta av vårvädret på helt rätt sätt!
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag monterade Dunlop inför förra säsongen. Innan dess körde jag på Avon (någon landsvägsmodell), men dessa var inget vidare för bankörning. På landsväg har jag aldrig varit begränsad av mitt däcksval. Där skulle jag förmodligen välja ett däck med lång livslängd som Pilot Road eller liknande.

Jag körde på Pilot Road tidigare och tyckte de var Ok fram till dess att de blev riktigt varma, som några andra säger så släpper de ruggigt snabbt.

Det funkar inte riktigt med sportec eller liknande sportsulor för min del, för mycket körning på motorväg till och från jobb.

Däremot drog jag på Metzeler Z6 interact och dessa är jag kanonnöjd med.
Det är väl i stort sett samma grepp i dessa som i Pilot Road på torr vägbana och de tål visserligen lite högre temp (inte mycket högre) men de växlar inte karaktär på samma lömska sätt.
Däremot tycker jag Metzeler är ganska mycket bättre i regn.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tog en repa i söndags med läckand framgaffel med följd att jag brände in bromsbeläggen med gaffelolja. :gnissla

På onsdag ska Bettan in på framgaffelfixning och sedan byter jag till mina nya sintrade EBC race-belägg och byter bromsvätskan. Första banåkningen om knappt två veckor. Ses där antar jag.

:tummenupp

Ska du köra på EBC HH? Dom bettar bra, men slits fort. Men de är de ju värt! :D
Jag kommer nog inte köra där uppe, vill inte riskera att lägga Thundern inför försäljning, och CBRen är inte påställd ännu.
Men vi hinner ju med att ses där :)
 

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
Har varit en suverän början på hojsäsongen, hittills rullat ca 40mil och inviger med långtur till göteborg i eftermiddag! blir en tur på ca 30 mil enkel resa, sen några dar i götet på kurs sen hem 30 mil igen, livet kan inte va bättre :)
pärlan går som ett skållat ollon så man börjar nästan fundera på vad som är fel :)

Men bara o köra med insidan av huvudet så man håller sig på vägen!
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Bromsok

Finns det någon likhet mellan bromsoken fram på Thunderace och R1 1998? Jag har för mig att bromsbeläggen är desamma. Jag behöver en packningssats och eBay är ju vår vän om man vet vad man ska ha.

Thunderace och Thundercat har samma ok fram väl?

// Wibäck
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top