Thunderace-tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Vita glas i org. Blinker med gul diod lampor (då är det vitt tills lampan tänds å ser inte ut som äggula inuti.)
Jag syns bra (i alla fall inte sämre än original) i trafiken men har en "personlig" touch på't.
funkar för mej.
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Hallå alla Thunderace ägare

Tänkte först bidra med min thunderace som är en 97:a och har gjort 4500 mil och har precis börjat dricka en hel del olja, men är alldeles underbar i alla fall:)

Har påbörjat vinterns stor service av dunderklumpen och har stött på ett problem med exup-ventilen. Som ni ser på bilden så fattas ringen(nr10 på bilden) och lite annat som man ska fästa vajrarna runt. Men det går bra att vrida runt ventilen, så jag funderar på om man ska fixa någon egen lösning om det går, eller om någon av er har dessa delar som inte används? Har inte hittat något på ebay än.

Sen så undrar jag vad det är för slangar som hänger ut på sidan av motorn? Ska dom hänga där?
 

Bifogat

  • IMG_6147.jpg
    IMG_6147.jpg
    245.2 KB · Visningar: 117
  • exhaust-yzf1000rkrkc-1998_bigyau1788b-6_ac97.jpg
    exhaust-yzf1000rkrkc-1998_bigyau1788b-6_ac97.jpg
    119.4 KB · Visningar: 119
  • IMG_6141.jpg
    IMG_6141.jpg
    248.6 KB · Visningar: 113
  • IMG_4877.jpg
    IMG_4877.jpg
    254.2 KB · Visningar: 106

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Allt går att tillverka på egen hand, men i detta fall är det nog lite extra besvärligt.

Upplysningsvis så bör det nog nämnas att spänningen i dessa vajrar är hård så om du bygger något eget så måste det tåla hård belastning. Du ska inte se på dessa vajrar som enkla växelvajrar på en cykel t.ex. De utsätts för betydligt mycket högre belastning.

Enligt DENNA SIDA kostar den $37,40 i USA. Lägg sen på svensk moms och handlarnas överpris så hamnar du nog på ca 500 kr i Sverige för en sån del.
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Allt går att tillverka på egen hand, men i detta fall är det nog lite extra besvärligt.

Upplysningsvis så bör det nog nämnas att spänningen i dessa vajrar är hård så om du bygger något eget så måste det tåla hård belastning. Du ska inte se på dessa vajrar som enkla växelvajrar på en cykel t.ex. De utsätts för betydligt mycket högre belastning.

Enligt DENNA SIDA kostar den $37,40 i USA. Lägg sen på svensk moms och handlarnas överpris så hamnar du nog på ca 500 kr i Sverige för en sån del.

Jo du har nog rätt, det dras nog rätt hårt i dom. Får nog bli att fortsätta att leta på ebay.

Ska göra min första ventilkoll på hojen, och räknar kallt med att jag kommer behöva justera också. Ska följa haynes men är det något speciellt jag behöver tänka på, eller något som jag borde byta ut när jag är nere och krafsar typ packningar, bultar mm Ska byta tändstift och luftfilter.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Hallå alla Thunderace ägare

Tänkte först bidra med min thunderace som är en 97:a och har gjort 4500 mil och har precis börjat dricka en hel del olja, men är alldeles underbar i alla fall:)

Har påbörjat vinterns stor service av dunderklumpen och har stött på ett problem med exup-ventilen. Som ni ser på bilden så fattas ringen(nr10 på bilden) och lite annat som man ska fästa vajrarna runt. Men det går bra att vrida runt ventilen, så jag funderar på om man ska fixa någon egen lösning om det går, eller om någon av er har dessa delar som inte används? Har inte hittat något på ebay än.

Sen så undrar jag vad det är för slangar som hänger ut på sidan av motorn? Ska dom hänga där?

Slangarna är för förgasarsynk du ska ha fyra stycken under tanken. Stoppa upp dom under tanken igen
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jo du har nog rätt, det dras nog rätt hårt i dom. Får nog bli att fortsätta att leta på ebay.

Ska göra min första ventilkoll på hojen, och räknar kallt med att jag kommer behöva justera också. Ska följa haynes men är det något speciellt jag behöver tänka på, eller något som jag borde byta ut när jag är nere och krafsar typ packningar, bultar mm Ska byta tändstift och luftfilter.

Du kommer knappast behöva byta några packningar. Det är ju enbart översta kåpan över kammarna som du lyfter och den sitter med en tjock gummitätning som borde kunna återanvändas. Var lite försiktig med packningen runt kamkedjesträckaren så går även den att återanvända.

Se dock till att du har en momentnyckel (-ar) som klarar alla olika moment på bultar/muttrar/skruvar - och använd den!

Köp en shimssats på ebay eller nån annanstans på nätet. Köp inte lösa shims hos handlare. Överpriserna kan ibland vara helt sanslösa på enskilda shims.

Slangarna är för förgasarsynk du ska ha fyra stycken under tanken. Stoppa upp dom under tanken igen

De brukar ligga längs med ramen på var sin sida. Det finns väl någon sorts plast -"U" som ska hålla dem på plats om jag inte missminner mig.
 
Last edited:

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Du kommer knappast behöva byta några packningar. Det är ju enbart översta kåpan över kammarna som du lyfter och den sitter med en tjock gummitätning som borde kunna återanvändas. Var lite försiktig med packningen runt kamkedjesträckaren så går även den att återanvända.

Se dock till att du har en momentnyckel (-ar) som klarar alla olika moment på bultar/muttrar/skruvar - och använd den!

Köp en shimssats på ebay eller nån annanstans på nätet. Köp inte lösa shims hos handlare. Överpriserna kan ibland vara helt sanslösa på enskilda shims.



De brukar ligga längs med ramen på var sin sida. Det finns väl någon sorts plast -"U" som ska hålla dem på plats om jag inte missminner mig.

Bra tips där. Har momentnycklar så det räcker.

Ska byta bromsbelägg runt om och det blir SBS634HS fram som SBS rekommenderar till Thunderace. Bak får det bli biltema.

Har hittat dom billigt på min vän ebay:
http://viewitem.eim.ebay.se/SBS_HH_Brake_Pads_fit_Yamaha_R1_Fazer_R6_Thundercat_FZR/360226164925/item

Har köpt en del slitdelar på ebay sista tiden och har än så länge varit nöjd med kvaliteten men hur stor risk tror ni det är att det är kopior av dyrare märken som man får? Är ju oftast typ halva priset.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bra tips där. Har momentnycklar så det räcker.

Ska byta bromsbelägg runt om och det blir SBS634HS fram som SBS rekommenderar till Thunderace. Bak får det bli biltema.

Har hittat dom billigt på min vän ebay:
http://viewitem.eim.ebay.se/SBS_HH_Brake_Pads_fit_Yamaha_R1_Fazer_R6_Thundercat_FZR/360226164925/item

Har köpt en del slitdelar på ebay sista tiden och har än så länge varit nöjd med kvaliteten men hur stor risk tror ni det är att det är kopior av dyrare märken som man får? Är ju oftast typ halva priset.

Se bara till så att biltema-beläggen är sintrade. Jag klantade mig en gång och tog FZ-ans osintrade SBS-belägg ur hemmalagret och satte på Thundern. (Beläggen har exakt samma form.) Det gnisslade i en månad innan jag insåg mitt misstag och bytte till rätt belägg. :huvet

Fråga mig nu bara inte varför osintrade belägg gnisslar på Thundern. Ibland bryr jag mig faktiskt inte om att finna förklaringen till varför saker o ting är som de är. Ibland nöjer jag mig helt enkelt med att konstatera att de är.
 
Last edited:

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Se bara till så att biltema-beläggen är sintrade. Jag klantade mig en gång och tog FZ-ans osintrade SBS-belägg ur hemmalagret och satte på Thundern. (Beläggen har exakt samma form.) Det gnisslade i en månad innan jag insåg mitt misstag och bytte till rätt belägg. :huvet

Fråga mig nu bara inte varför osintrade belägg gnisslar på Thundern. Ibland bryr jag mig faktiskt inte om att finna förklaringen till varför saker o ting är som de är. Ibland nöjer jag mig helt enkelt med att konstatera att de är.

Ok, ser man om dom är sintrade eller står det på paketet? Typ lite spån i beläggmaterialet?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej!

Håller på att skruva ihop en thunderacemotor och har stött på problem. Försöker komma på hur växelväljaren och allt som hör till ska sitta fast. Har en mekbok som jag skrivit ut men är ju omöjligt att se nåt på bilderna. Tänkte höra om det fanns någon som hade en riktig handbok och kunde ta kort på hur det ser ut eller om någon rent av har en motor liggandes så man får se hur det ska sitta.

Mvh Tomasbjork
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej!

Håller på att skruva ihop en thunderacemotor och har stött på problem. Försöker komma på hur växelväljaren och allt som hör till ska sitta fast. Har en mekbok som jag skrivit ut men är ju omöjligt att se nåt på bilderna. Tänkte höra om det fanns någon som hade en riktig handbok och kunde ta kort på hur det ser ut eller om någon rent av har en motor liggandes så man får se hur det ska sitta.

Mvh Tomasbjork

Du har PM
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
hej på er! har några frågor :)

på mina gamla kåpor sitter det värmeavledande tejp och skumgummiskydd har ni det på era kåpor? behöver jag flytta över de till dom nya eller köpa nya sånna? eller kan man åka utan?

sen undrar jag om nån vet hur mkt kylarvätska det ska va i en t-ace?
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
hej på er! har några frågor :)

på mina gamla kåpor sitter det värmeavledande tejp och skumgummiskydd har ni det på era kåpor? behöver jag flytta över de till dom nya eller köpa nya sånna? eller kan man åka utan?

sen undrar jag om nån vet hur mkt kylarvätska det ska va i en t-ace?

På båda mina magkåpor så har det varit sånt så tar för givet att det är orginal.

Har du en hemgjord kåpa eller skall du köpa en. Dom är ju sjukt dyra, Tror Yamahaåterförsäljaren ville ha 7500 för den i Sverige med dekaler så jag köpte en lätt mosad på ebay i Tyskland.

Ingen anning om det blir problem utan värmeskyddet men fattar inte varför det skulle bli det då jag aldrig haft det på nån annan av mina sporthojar som går rätt varmt.
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
På båda mina magkåpor så har det varit sånt så tar för givet att det är orginal.

Har du en hemgjord kåpa eller skall du köpa en. Dom är ju sjukt dyra, Tror Yamahaåterförsäljaren ville ha 7500 för den i Sverige med dekaler så jag köpte en lätt mosad på ebay i Tyskland.

Ingen anning om det blir problem utan värmeskyddet men fattar inte varför det skulle bli det då jag aldrig haft det på nån annan av mina sporthojar som går rätt varmt.

kostar bara under kåpan 7500? jag har köpt helt nya beg
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
är det nån här som har växelpinne och vänster backspegel att sälja?

Lämplig värmeisolering köper du för några tior på biltema. Kom ihåg att även köpa skumgummi som tätar mellan kåpa och motor så begränsar du skitsprutet en aning.

Nya sidkåpor ligger på ca 8 000 kr i original. (Men ett komplett piratkåpset för man för 5000 från Ebay.)

Är det bara själva fotpinnen som gått av så kan du med fördel bara borra hål i den kvarvarande växelarmen och dra igenom en ca 5 cm m8 skruv och fästa med ett par muttrar. Gummit passar perfekt. Så gjorde jag för 9 år sedan och det fungerar fortfarande perfekt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top