Thunderace-tråden!

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tittar på en Thunderace från 00, finns några kända problem med dessa?
Hur är de att köra med: Touring, gata, bana?
Sitter man skapligt om man är 190cm lång?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hur är de att köra med: Touring, gata, bana?
Sitter man skapligt om man är 190cm lång?

Jag gör allt detta med min T-ace och den funkar riktigt bra till allt. Självklart finns det 20 kg lättare motorcyklar att åka bana med som är smidigare, men T-acen är byggt för racing och det märks på banan. Jag är 192 cm och sitter riktigt bra när jag tourar tack vare att jag får upp överkroppen lite. Det jobbigaste är benvinkeln, men det går ganska bra om man pausar en gång i timmen. Jag har monterat ett förhöjt kåpglas som förbättrade luftflödet runt hjälmen. Det blev betydligt lugnare.
 
Last edited:

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
då sa kopplingen upp sig på ässet min...

någon som har tips på vart man köper nya lameller och fjädrar billigast?
(helst orginaldelar)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
då sa kopplingen upp sig på ässet min...

någon som har tips på vart man köper nya lameller och fjädrar billigast?
(helst orginaldelar)

Jag köpte mina lameller på Mascot i Nässjö för 900:- har jag för mig. Fjädrar behöver man sällan byta?
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Nån som är bra på kopplingar??

Min t-ace har gått ca 5100 mil och när man ger fullgas så verkar den börja slira på 7000 varv.
Den bara vrålar men den drar inte så som den har gjort.
Är det lammellerna som börjar ge sig då?

//thomas
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Nån som är bra på kopplingar??

Min t-ace har gått ca 5100 mil och när man ger fullgas så verkar den börja slira på 7000 varv.
Den bara vrålar men den drar inte så som den har gjort.
Är det lammellerna som börjar ge sig då?

//thomas

Lamellbyte som gäller, inte speciellt kostsamt, och väldigt enkelt.
Kolla tre inlägg uppåt då vi precis avhandlat ämnet lameller.
 

lifstar

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Borlänge
Hoj
2000 Yamaha YZF 1000 R Thunderace
Ny medlem

Bra tråd :) Har skaffat hoj igen efter 13 år och då hade jag en honda vf1000f.
Nu köpte jag mig en T-ace-00 Svart-silver. (2400 mil) Vilken jäkla skillnad :):):)

Några funderingar:

Ett tickande ljud (relä ?) när man slår på tändningen, snabbt och sen avtagande till tyst (2-4 sek). Detta när den stått över natten.

Ett svagt dunkande i vänster fotpinne när man kör, försvinner när man frikopplar. Märks mest i låga farter. (drivpaket ?)

Bli "bara" 60 grader under körning, blir dock varm på tomgång (termostat ?)

Behöver ingen choke vid kallstart, endast lite gas. Enligt instruktionsboken ska man ju "dra" full choke. Min startar ej med choke :confused: Inget problem iofs men lite konstigt :va
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
Ett tickande ljud (relä ?) när man slår på tändningen, snabbt och sen avtagande till tyst (2-4 sek). Detta när den stått över natten.
Bränslepumpen som låter, helt normalt.

Ett svagt dunkande i vänster fotpinne när man kör, försvinner när man frikopplar. Märks mest i låga farter. (drivpaket ?)
Om det vore drivpaketet borde de rimligtvis även dunka då du rullar med kopplingen intryckt, kanske. Är det olika om du belastar, inte belastar, motorbromsar?

Bli "bara" 60 grader under körning, blir dock varm på tomgång (termostat ?)
Min är lika och har läst att Tegheim (visst?) haft samma problem. kommer du åt så kan du mäta motståndet i givaren då du kört maskinen varm. 26-29Ohm 100grader, 47-56Ohm vid 80grader.
På min är det mätaren som är paj, då lagomt till att fläktarna går igång så är givaren på 25Ohm = 100grader+.
Eller så kör du den varm å sen står still å gasar lite lämpligt tills fläktarna startar, och hoppas att dom startar vid rätt temp :)
Ska till höst/vinter se om man kan hitta nått fel i mätaren å fixa det.

Behöver ingen choke vid kallstart, endast lite gas. Enligt instruktionsboken ska man ju "dra" full choke. Min startar ej med choke :confused: Inget problem iofs men lite konstigt :va
Om den går rent å fint direkt och även sedan den blivit varm så ja visst är de lite konstigt...men kanske du har automatchoke :tummenupp
 

lifstar

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Borlänge
Hoj
2000 Yamaha YZF 1000 R Thunderace
Bränslepumpen som låter, helt normalt.

Om det vore drivpaketet borde de rimligtvis även dunka då du rullar med kopplingen intryckt, kanske. Är det olika om du belastar, inte belastar, motorbromsar?

Min är lika och har läst att Tegheim (visst?) haft samma problem. kommer du åt så kan du mäta motståndet i givaren då du kört maskinen varm. 26-29Ohm 100grader, 47-56Ohm vid 80grader.
På min är det mätaren som är paj, då lagomt till att fläktarna går igång så är givaren på 25Ohm = 100grader+.
Eller så kör du den varm å sen står still å gasar lite lämpligt tills fläktarna startar, och hoppas att dom startar vid rätt temp :)
Ska till höst/vinter se om man kan hitta nått fel i mätaren å fixa det.

Om den går rent å fint direkt och även sedan den blivit varm så ja visst är de lite konstigt...men kanske du har automatchoke :tummenupp

Tack för svaren :) Jo den blir varm när man står still ända tills fläktarna slår till,och även när man krypkör i stan blir den varmare.Men som sagt vid vanlig körning blir den bara 60 grader. Borde väl hålla 80 ?

Och dunket, ja det känns bara vid belastning och låga farter och ingen direkt skillnad vid "hårdare" belastning. Men jag ska testa met vid nästa ride.

Jo den går rent och fint men med lite lägre tomgång (kall) men försöker man dra lite i choken så lägger den av :confused:
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
Tack för svaren :) Jo den blir varm när man står still ända tills fläktarna slår till,och även när man krypkör i stan blir den varmare.Men som sagt vid vanlig körning blir den bara 60 grader. Borde väl hålla 80 ?

Och dunket, ja det känns bara vid belastning och låga farter och ingen direkt skillnad vid "hårdare" belastning. Men jag ska testa met vid nästa ride.

Jo den går rent och fint men med lite lägre tomgång (kall) men försöker man dra lite i choken så lägger den av :confused:
Ahh..läste lite fort angående tempen. Jo då är det nog termostaten, den ska börja öppna vid 71grader och vara fullt öppen vid 85 så även vid sträng kyla borde den kunna hålla 71 grader iaf.

känns efter om det dunkar på olika växlar, har läst att R1or kan ha lite sånna fenomen och då oftast på 2an = växellådsslitage. Annars är de ju enkelt att kolla upp drivpaketet som du själv misstänkte, bort med kåpan som täcker framdrevet och kontrollera.
 

lifstar

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Borlänge
Hoj
2000 Yamaha YZF 1000 R Thunderace
Ahh..läste lite fort angående tempen. Jo då är det nog termostaten, den ska börja öppna vid 71grader och vara fullt öppen vid 85 så även vid sträng kyla borde den kunna hålla 71 grader iaf.

känns efter om det dunkar på olika växlar, har läst att R1or kan ha lite sånna fenomen och då oftast på 2an = växellådsslitage. Annars är de ju enkelt att kolla upp drivpaketet som du själv misstänkte, bort med kåpan som täcker framdrevet och kontrollera.

Tack igen :tummenupp Ska kolla upp detta så snart som möjligt. Lägger upp svaret om jag hittar nåt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bra tråd :) Har skaffat hoj igen efter 13 år och då hade jag en honda vf1000f.
Nu köpte jag mig en T-ace-00 Svart-silver. (2400 mil) Vilken jäkla skillnad :):):)

Några funderingar:

Ett tickande ljud (relä ?) när man slår på tändningen, snabbt och sen avtagande till tyst (2-4 sek). Detta när den stått över natten.

Ett svagt dunkande i vänster fotpinne när man kör, försvinner när man frikopplar. Märks mest i låga farter. (drivpaket ?)

Bli "bara" 60 grader under körning, blir dock varm på tomgång (termostat ?)

Behöver ingen choke vid kallstart, endast lite gas. Enligt instruktionsboken ska man ju "dra" full choke. Min startar ej med choke :confused: Inget problem iofs men lite konstigt :va

Gratulerar till ett klokt köp! :) Snabbaste färgsättningen dessutom. :tummenupp

Angående termostatfunderingarna så borde du börja läsa HÄR.

Jag tror inte att det är det minsta fel på din termostat. Thundern har en STOR och effektiv kylare som snabbt sänker tempen på kylvätskan. Tänk på att tempgivaren väl sitter på kylaren (?) och termostaten styrs inte av vad tempgivaren säger. Termostaten sköter sig själv. (Om jag nu inte är fullständigt lost i pallet... )

Låt hojen gå på tomgång så slår fläktarna nog på i vanlig ordning när tempen ligger en bit över 100 grader. (Kokpunkten är väl > 110 om du har rätt mängd glykol i hojen.) Ger du dig sen ut och kör så kyls vätskan ner snabbt. Under vanlig landsvägsfärd så tror jag inte att min temp är över 70 grader oavsett hur varmt det är ute. (Men ska kolla nästa gång jag kör. :) ) Om vätskan som lämnade kylarn låg kring 95 grader så skulle jag däremot börja bli orolig...
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
Du har helt rätt att tempsensorn sitter på kylaren, dock sitter den direkt vid inloppet och vätskan har endast kylts av genom gummislangen in till kylaren. Nu vet jag inte hur mycket aluminiumet i kylaren fördelar värmen/kylan så de kanske gör att tempsensorn visar mindre än vätskan den ligger i, dock brukar sensorerna vara lite isolerade från gods så...

Du säger att din temp inte stiger över 70 grader de låter ju rimligt eftersom en fräsch termostat ska öppna vid 71, men far den ner till under 60 när du kör i lagom temp eller de är lite kallare ute?

Min mätare stiger till ca 60 då jag kör, står jag sedan still ett tag går den upp i ca 65 och där startar fläktarna. Men jag har alltså konstaterat att det är själva mätaren som är felet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Du har helt rätt att tempsensorn sitter på kylaren, dock sitter den direkt vid inloppet och vätskan har endast kylts av genom gummislangen in till kylaren. Nu vet jag inte hur mycket aluminiumet i kylaren fördelar värmen/kylan så de kanske gör att tempsensorn visar mindre än vätskan den ligger i, dock brukar sensorerna vara lite isolerade från gods så...

Du säger att din temp inte stiger över 70 grader de låter ju rimligt eftersom en fräsch termostat ska öppna vid 71, men far den ner till under 60 när du kör i lagom temp eller de är lite kallare ute?

Min mätare stiger till ca 60 då jag kör, står jag sedan still ett tag går den upp i ca 65 och där startar fläktarna. Men jag har alltså konstaterat att det är själva mätaren som är felet.

Efter att ha sett väderprognosen så inser jag att det inte blir något åka av för mig den närmsta veckan, så jag kan inte ge dig ett snabbt och exakt svar på hur min tempmätare beter sig, men jag skulle vilja påstå att den beter sig på samma sätt som mätaren på den här filmen.

Om dina fläktar startar vid 65 grader så är det dock något som är fel på din hoj.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
http://www.youtube.com/watch?v=SdFD2ynlsG8&feature=related denna ligger lite högre :)

Är som jag sagt innan mätaren det är fel på (eller bara kablarna mellan den å givaren). Fläktarna startar via en egen termobrytare som sluter vid 102 grader och öppnar vid 98grader igen. då dom startar är tempgivaren på 25ohm, alltså just över 100 grader.

Ok, den filmen var mer illustrativ. Om man tittar på tempmätarn mellan 2.05 och 2.15 in i filmen så ser man effekten av fartvind. När hojen stått stilla hade tempen stigit till ca 90 grader. Efter 10 sekunder maxacceleration (!) så låg den på 80 grader. :tummenupp
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Nejnej dumsnut! Batteri köper man på Biltema för 389:-. :wiggle

// Wibäck
Det va ett Biltema-batteri som krascha. Och det va max 1.5år gammalt. Sen va det inte läge att börja leta billiga alternativ vid den tidpunkten.

Bara för att återkoppla till ett gammalt ämne. Igår dog mitt batteri med ett distinkt "popp" när jag skulle starta. Det var Biltemas fina SMF-batteri som helt packade ihop efter ett år och fyra månaders måttligt användande. Jag skulle vilja reklamera det, men orkar inte prata med de jon man oftast stöter på när man går till en stormarknad.

:brinnerup
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Bara för att återkoppla till ett gammalt ämne. Igår dog mitt batteri med ett distinkt "popp" när jag skulle starta. Det var Biltemas fina SMF-batteri som helt packade ihop efter ett år och fyra månaders måttligt användande. Jag skulle vilja reklamera det, men orkar inte prata med de jon man oftast stöter på när man går till en stormarknad.

:brinnerup

Jag hade bara gått in med batteriet under armen och bett om ett nytt.

Förövrigt, och dessutom off topic, så köpte jag ett Silver-batteri på Biltema till sportbilen för ett år sen, och nu när den stått still en tid så va de stendött, visst nåt laddar ur det, men efter nästan 5timmar med vår splitter nya batteri-laddare så lyser lampan fortf inte grönt på batteriet...
Men det va sjuk klös i batteriet när man väl använde det lite oftare.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag hade bara gått in med batteriet under armen och bett om ett nytt.

Förövrigt, och dessutom off topic, så köpte jag ett Silver-batteri på Biltema till sportbilen för ett år sen, och nu när den stått still en tid så va de stendött, visst nåt laddar ur det, men efter nästan 5timmar med vår splitter nya batteri-laddare så lyser lampan fortf inte grönt på batteriet...
Men det va sjuk klös i batteriet när man väl använde det lite oftare.

Jag har beställt ett nytt Yuasa från England. Jag vet hur arg jag kommer att bli om jag går in och reklamerar. Vill ju inte ha ett nytt heller och pengar är nog att glömma efter garantitiden.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top