Börjar bli dags för nya bromsbelägg fram.
Men hur gör man? Förstår inte hur det är tänkt att gå till
Help!
Personligen brukar jag alltid ta bort oken för att verkligen se till så att kolvarna fungerar som de ska. Jag brukar motionera dem in-o-ut några gånger för att försäkra mig om att ingen av dem kärvat fast.
Viktigt att tänka på vid bromsbeläggsbyte är att man har koll på nivån i bromsvätskebehållaren. När kolvarna trycks tillbaka för att man ska få plats med nya, och tjockare, belägg så stiger nivån i bromsvätskebehållaren. Gänga upp locket så luft kan passera men lyft inte bort det helt. Det kan i värsta fall bli en mindre fontän när man pressar tillbaka. Tänk på att bromsvätska är frätande och lämnar fula märken på lacken ifall man spiller. Det klassiska misstaget som man gjort några gånger är att lämna locket på bromsvätskebehållaren öppet och sen trycka på bromshandtaget...
Det har hänt många gånger att förare råkat ut för att cykeln, efter bromsbeläggsbyte, börjar bromsa själv när bromsarna börjar bli varma. Vad som händer är att bromsvätskan expanderar när den blir varm och eftersom det inte finns plats i bromsvätskebehållaren så ökar trycket i systemet varpå bromsarna låser sig tills dess att tempen sjunker igen.
Sen så är det nog oftast en bra idé att alltid byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg. Då vet man i alla fall att allt är gjort. Koppla en genomskinlig slang på okets nippel och pumpa ut gammelvätskan. Töm dock aldrig bromsvätskebehållaren helt utan fyll på succesivt samtidigt som man pumpar ner ny bromsvätska. Då brukar man klara sig ifrån bubblor i systemet. (Dessa ok kan vara ett h-vete att lufta.) När det kommer ut ny vätska i den genomskinliga slangen så vet man att man är klar.
Vid provkörning efter byte ska man kontrollera två saker.
Efter 10 meter: Fungerar bromsen?
Efter 1000 meter: Blir skivorna varma utan att jag bromsar?
Vid problem. Åtgärda!
Är lite nyfiken på vilka inställningar andra har på samtliga ställen. Har ni gått på känn, fått hjälp från kunniga eller kollat på nätet efter referensinställningar? Min är som när jag köpte den eftersom jag inte vetat bättre
Jag tror att du hittar lite intressant info
HÄR.