Thunderace-tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Gasar man och sedan bromsar så niger den något så förbannat och likadant om man bromsat och sedan ger lite pelle, fast tvärtom då ju :) Vilken inställning är det som behövs ändras i detta fall? Är lite nyfiken på vilka inställningar andra har på samtliga ställen. Har ni gått på känn, fått hjälp från kunniga eller kollat på nätet efter referensinställningar? Min är som när jag köpte den eftersom jag inte vetat bättre :p
länken du fick var väl inte så lyckad...kolla här i stället (även om det är mer bana) http://www.syn-ack.com/thunderace/files/acesetup/AceText.htm
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
köra in nya däck

när kan man räkna med att ett nytt däck greppar fullt?
det är dax att byta både fram o bak.
När jag i fjol bytte till nytt bak hadde jag en riktig aha upplevelse trots att jag kört någon mil med "lagom" ner lägg...
närmare en hiside än så och då vill jag aldrig mer komma :huvet :brinnerup :huvet
det kan ha iof. varit nått på vägen, då man höll på med vägreparationer nån kilometer lägre fram.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
när kan man räkna med att ett nytt däck greppar fullt?
det är dax att byta både fram o bak.
När jag i fjol bytte till nytt bak hadde jag en riktig aha upplevelse trots att jag kört någon mil med "lagom" ner lägg...
närmare en hiside än så och då vill jag aldrig mer komma :huvet :brinnerup :huvet
det kan ha iof. varit nått på vägen, då man höll på med vägreparationer nån kilometer lägre fram.

Jag körde endast 10mil och fick upp tempen ordentligt på gatan, sen körde jag på bana utan bekymmer. Va noga med att värma däcken före knäskraps-nerlägg bara, däcket är alltid halt kallt. Fråga Wibäck va som händer om man snålar på värmen!
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Aha, ok tack, ja då borde det va samma på min:)
vilket märke köpte du? o var?

Är inte helt säker men jag tror att det var eracing med reservation för att jag kan ha blandat ihop det med någon av de andra hojarna.

Skruvarna fick jag tag i på något annat ställe, kan ha varit lillemans men jag är osäker även där.
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Jag körde endast 10mil och fick upp tempen ordentligt på gatan, sen körde jag på bana utan bekymmer. Va noga med att värma däcken före knäskraps-nerlägg bara, däcket är alltid halt kallt. Fråga Wibäck va som händer om man snålar på värmen!
Oki, hade typ 3mil på däcket den gången :skrämd
,:fatta! värme = bra :yoparty blir "klibbigt" då = fäste = då slipper man -> :kryckor
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Oki, hade typ 3mil på däcket den gången :skrämd
,:fatta! värme = bra :yoparty blir "klibbigt" då = fäste = då slipper man -> :kryckor

Det borde ha funkat med 3mil oxå, det är inte de som är grejen med de magiska 10milen. Utan värmen är allt! Den här ytan som ligger på däcken är hala, men försvinner av värmen vad jag förstår. Annars skulle jag ju inte kunna åka bana direkt, där nerläggen är ganska mycke mer än gatåkningen.
Har två nya däck på nu, och jag brukar bara åka en runda lugn gata innan jag stressar dem som vanligt.
 

Killen_X

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Dunderklump
4000-milaservice

Hej, jag heter Marcus är ny på forumet och hittade hit genom flitiga sökningar på google om 4000-milaservice på en Thunderace. Av de antal riksdaler folk uppger att de har varit tvungna att skiljas från för denna service, så drar jag slutsatsen att sereviceställena här i Stockholm tar väldigt mycket extrabetalt för det där kaffet man får i butiken.

Folk säger att de har betalt mellan 4000 och 5000 spänn för servicen på olika ställen i landet, auktoriserade serviceställen här i Stockholm (just de två som folk antar att jag menar) ska ha mellan 10000 och 12000 av mig!

Är det någon som har gjort 4000-milaservicen här i Stockholmstraken, och har något bra tips på seriös verkstad utan extra kaffeavgift?

Vänlig hälsning

Marcus
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hej, jag heter Marcus är ny på forumet och hittade hit genom flitiga sökningar på google om 4000-milaservice på en Thunderace. Av de antal riksdaler folk uppger att de har varit tvungna att skiljas från för denna service, så drar jag slutsatsen att sereviceställena här i Stockholm tar väldigt mycket extrabetalt för det där kaffet man får i butiken.

Folk säger att de har betalt mellan 4000 och 5000 spänn för servicen på olika ställen i landet, auktoriserade serviceställen här i Stockholm (just de två som folk antar att jag menar) ska ha mellan 10000 och 12000 av mig!

Är det någon som har gjort 4000-milaservicen här i Stockholmstraken, och har något bra tips på seriös verkstad utan extra kaffeavgift?

Vänlig hälsning

Marcus

Hej Markus!

Är det något annat än ventiljustering som är "svårt" i den servicen? Dumt att betala en dyr mekaniker att byta olja och bromsvätska när det är enkelt att göra ett minst lika bra jobb själv där, tänker jag.

// Wibäck
 

Killen_X

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Dunderklump
Hej Markus!

Är det något annat än ventiljustering som är "svårt" i den servicen? Dumt att betala en dyr mekaniker att byta olja och bromsvätska när det är enkelt att göra ett minst lika bra jobb själv där, tänker jag.

// Wibäck


Tjena.. Enligt ett av ställena jag har hört mig för på så är prisuppgiften på tio papp till och med utan ventiljusteringen om den skulle behövas, och uppgiften är räknad på åtta timmars arbete. Så ska det finnas någon logik i deras prissättning så måste det vara en del som ingår förutom vätskebyte tycker man.

Det är mer att jag skulle vilja att serviceboken förblir komplett med stämpel. Känns onödigt att bryta det, när alla ägare innan bemödat sig med att hålla den så. /Marcus
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Tjena.. Enligt ett av ställena jag har hört mig för på så är prisuppgiften på tio papp till och med utan ventiljusteringen om den skulle behövas, och uppgiften är räknad på åtta timmars arbete. Så ska det finnas någon logik i deras prissättning så måste det vara en del som ingår förutom vätskebyte tycker man.

Det är mer att jag skulle vilja att serviceboken förblir komplett med stämpel. Känns onödigt att bryta det, när alla ägare innan bemödat sig med att hålla den så. /Marcus
Jag tar inte priset i försvar men väl tiden.
alltså i 4200mils service ska ju ventil spels koll ingå.
"bara" det tar en hel del tid i anspråk då i princp alla kåpor, tank, kylare å förgasare måste bort innan man kan plocka loss ventilkåpan och börja kolla spelet.
sen ska ju grejorna tillbaks åxå...
måset man justera ventiler så ska kamaxlarna demonteras så då kostar det x-tra tid.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
tank tredz

Grepp ... vill ha grepp

Kör ni med nån typ av friktionshöjare, mellan tank och skinnställ?

Vilka rekommenderas till thundern?
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hej alla glada.

Är fundersam på att ev köpa en Thunderace, en -99 som rullat 4000 mil. Är det någor speciellt man skall kolla på denna modell. Fint skick enligt ägare, få ägare. Röd och silver, snygg.
Men som sagt, finns det några standar fel man skall vara uppmärksam på förutom det vanliga då(kedja, skrammel och liknande).

Finns säkert men orkar inte läsa igenom alla sidor i denna tråden.
Tack på förhand.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hej alla glada.

Är fundersam på att ev köpa en Thunderace, en -99 som rullat 4000 mil. Är det någor speciellt man skall kolla på denna modell. Fint skick enligt ägare, få ägare. Röd och silver, snygg.
Men som sagt, finns det några standar fel man skall vara uppmärksam på förutom det vanliga då(kedja, skrammel och liknande).

Finns säkert men orkar inte läsa igenom alla sidor i denna tråden.
Tack på förhand.

Jag ska ev sätta ut annons på min av samma modell o färg men den har bara gått ca 1900... jag gillar den skarpt men är lite harig o då känns den lite stor... men den eeeeee ju sååå snygg... hör av dig när det närmar sig affär så får vi se om min är mer intressant... jag betalar 4500 för helförsäkring på folksam
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej alla glada.

Är fundersam på att ev köpa en Thunderace, en -99 som rullat 4000 mil. Är det någor speciellt man skall kolla på denna modell. Fint skick enligt ägare, få ägare. Röd och silver, snygg.
Men som sagt, finns det några standar fel man skall vara uppmärksam på förutom det vanliga då(kedja, skrammel och liknande).

Finns säkert men orkar inte läsa igenom alla sidor i denna tråden.
Tack på förhand.

Gratulerar till en bra idé! :)

För tre och en halv månad sedan så postade jag ett inlägg där jag uppmanade trådens läsare att nämna alla eventuella fel de haft på sina hojar. Jag tror att det bara var en enda som svarade på den frågan. Det kanske säger en del angående dina funderingar... :)

Packboxarna i framgaffeln har en tendens att säga upp sig osedvanligt "ofta" på den här modellen. (Ett faktum som jag tror i hög grad beror på att den har bland de grövsta gaffelbenen out there. Ju större packbox desto mer som kan gå sönder.) Kostar 1.000-2.000 att få fixat på verkstad. Hem-mek: 300-400 kr.

Då hojen du tittar på gått 4000 mil så kan det vara intressant att veta att vid 4200 mil så ska den största, och dyraste, servicen göras. Då ingår nämligen ventiljustering. Om du själv kan meka så kostar denna service kanske 500 kr i shimskostnad och nån dag i garaget. Om du däremot måste lämna in den för dylik service så får du räkna med 5.000-10.000 kr för ventiljustering.

Thunderacen är en förbaskat bra maskin! Den har muskler så det räcker för de flesta och den är samtidigt en trevlig kamrat på långresa för den som så önskar.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Tail raiser

Är sugen på att testa tail-raisers, för att se om hojen svänger bättre/snabbare.

Nån som testat?
För-/nack-delar?

Var får man tag på dem?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är sugen på att testa tail-raisers, för att se om hojen svänger bättre/snabbare.

Nån som testat?
För-/nack-delar?

Var får man tag på dem?

Ebay.

Jag har inte provat dessa själv men min allmänna gissning är att i de allra flest fall så får man mer "bang for the buck" ifall man går en kurvkurs istället för att man satsar de de där hundralapparna på att lyfta arslet längre ut i rymden.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Ebay.

Jag har inte provat dessa själv men min allmänna gissning är att i de allra flest fall så får man mer "bang for the buck" ifall man går en kurvkurs istället för att man satsar de de där hundralapparna på att lyfta arslet längre ut i rymden.

Har varit med på ett antal knix-kurser detta och förra året.
Superkul! Kan rekommenderas till alla.
Väldigt lärorikt. Har blivit en mycket bättre förare.

Så kombinerat med tail-raisers så kanske det blir oootroligt bra.

EDIT: Tack för länken
 
Last edited:

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Grepp ... vill ha grepp

Kör ni med nån typ av friktionshöjare, mellan tank och skinnställ?

Vilka rekommenderas till thundern?

Det finns lite olika modeller att välja på, men jag fastnade för tank tredz. Beställde från racerepairs.
Är helt övertygad att de kommer ge körningen en helt ny dimension.:tummenupp
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Hej alla glada.

Är fundersam på att ev köpa en Thunderace, en -99 som rullat 4000 mil.
Men som sagt, finns det några standar fel man skall vara uppmärksam på förutom det vanliga då(kedja, skrammel och liknande).
.

Som G-man skrev + att du är x-tra uppmärksam att 2:ans växel inte vill hoppa ur (då har hojen fått mycke spö på fel sätt).
Detta var ett råd jag fick av min kompis på Yamaha när jag köpte min :yoparty

jag betalar 4500 för helförsäkring på folksam
........Med den summan å helförsäkring, hur länge har du ägt den (hela tiden hos samma förs.bolag)?? :va
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top