Backa 7 inlägg.Tittar på en Thunderace från 00, finns några kända problem med dessa?
Hur är de att köra med: Touring, gata, bana?
JaSitter man skapligt om man är 190cm lång?
Hur är de att köra med: Touring, gata, bana?
Sitter man skapligt om man är 190cm lång?
då sa kopplingen upp sig på ässet min...
någon som har tips på vart man köper nya lameller och fjädrar billigast?
(helst orginaldelar)
Nån som är bra på kopplingar??
Min t-ace har gått ca 5100 mil och när man ger fullgas så verkar den börja slira på 7000 varv.
Den bara vrålar men den drar inte så som den har gjort.
Är det lammellerna som börjar ge sig då?
//thomas
Bränslepumpen som låter, helt normalt.Ett tickande ljud (relä ?) när man slår på tändningen, snabbt och sen avtagande till tyst (2-4 sek). Detta när den stått över natten.
Om det vore drivpaketet borde de rimligtvis även dunka då du rullar med kopplingen intryckt, kanske. Är det olika om du belastar, inte belastar, motorbromsar?Ett svagt dunkande i vänster fotpinne när man kör, försvinner när man frikopplar. Märks mest i låga farter. (drivpaket ?)
Min är lika och har läst att Tegheim (visst?) haft samma problem. kommer du åt så kan du mäta motståndet i givaren då du kört maskinen varm. 26-29Ohm 100grader, 47-56Ohm vid 80grader.Bli "bara" 60 grader under körning, blir dock varm på tomgång (termostat ?)
Om den går rent å fint direkt och även sedan den blivit varm så ja visst är de lite konstigt...men kanske du har automatchokeBehöver ingen choke vid kallstart, endast lite gas. Enligt instruktionsboken ska man ju "dra" full choke. Min startar ej med choke Inget problem iofs men lite konstigt
Bränslepumpen som låter, helt normalt.
Om det vore drivpaketet borde de rimligtvis även dunka då du rullar med kopplingen intryckt, kanske. Är det olika om du belastar, inte belastar, motorbromsar?
Min är lika och har läst att Tegheim (visst?) haft samma problem. kommer du åt så kan du mäta motståndet i givaren då du kört maskinen varm. 26-29Ohm 100grader, 47-56Ohm vid 80grader.
På min är det mätaren som är paj, då lagomt till att fläktarna går igång så är givaren på 25Ohm = 100grader+.
Eller så kör du den varm å sen står still å gasar lite lämpligt tills fläktarna startar, och hoppas att dom startar vid rätt temp
Ska till höst/vinter se om man kan hitta nått fel i mätaren å fixa det.
Om den går rent å fint direkt och även sedan den blivit varm så ja visst är de lite konstigt...men kanske du har automatchoke
Ahh..läste lite fort angående tempen. Jo då är det nog termostaten, den ska börja öppna vid 71grader och vara fullt öppen vid 85 så även vid sträng kyla borde den kunna hålla 71 grader iaf.Tack för svaren Jo den blir varm när man står still ända tills fläktarna slår till,och även när man krypkör i stan blir den varmare.Men som sagt vid vanlig körning blir den bara 60 grader. Borde väl hålla 80 ?
Och dunket, ja det känns bara vid belastning och låga farter och ingen direkt skillnad vid "hårdare" belastning. Men jag ska testa met vid nästa ride.
Jo den går rent och fint men med lite lägre tomgång (kall) men försöker man dra lite i choken så lägger den av
Ahh..läste lite fort angående tempen. Jo då är det nog termostaten, den ska börja öppna vid 71grader och vara fullt öppen vid 85 så även vid sträng kyla borde den kunna hålla 71 grader iaf.
känns efter om det dunkar på olika växlar, har läst att R1or kan ha lite sånna fenomen och då oftast på 2an = växellådsslitage. Annars är de ju enkelt att kolla upp drivpaketet som du själv misstänkte, bort med kåpan som täcker framdrevet och kontrollera.
Bra tråd Har skaffat hoj igen efter 13 år och då hade jag en honda vf1000f.
Nu köpte jag mig en T-ace-00 Svart-silver. (2400 mil) Vilken jäkla skillnad
Några funderingar:
Ett tickande ljud (relä ?) när man slår på tändningen, snabbt och sen avtagande till tyst (2-4 sek). Detta när den stått över natten.
Ett svagt dunkande i vänster fotpinne när man kör, försvinner när man frikopplar. Märks mest i låga farter. (drivpaket ?)
Bli "bara" 60 grader under körning, blir dock varm på tomgång (termostat ?)
Behöver ingen choke vid kallstart, endast lite gas. Enligt instruktionsboken ska man ju "dra" full choke. Min startar ej med choke Inget problem iofs men lite konstigt
Du har helt rätt att tempsensorn sitter på kylaren, dock sitter den direkt vid inloppet och vätskan har endast kylts av genom gummislangen in till kylaren. Nu vet jag inte hur mycket aluminiumet i kylaren fördelar värmen/kylan så de kanske gör att tempsensorn visar mindre än vätskan den ligger i, dock brukar sensorerna vara lite isolerade från gods så...
Du säger att din temp inte stiger över 70 grader de låter ju rimligt eftersom en fräsch termostat ska öppna vid 71, men far den ner till under 60 när du kör i lagom temp eller de är lite kallare ute?
Min mätare stiger till ca 60 då jag kör, står jag sedan still ett tag går den upp i ca 65 och där startar fläktarna. Men jag har alltså konstaterat att det är själva mätaren som är felet.
http://www.youtube.com/watch?v=SdFD2ynlsG8&feature=related denna ligger lite högre
Är som jag sagt innan mätaren det är fel på (eller bara kablarna mellan den å givaren). Fläktarna startar via en egen termobrytare som sluter vid 102 grader och öppnar vid 98grader igen. då dom startar är tempgivaren på 25ohm, alltså just över 100 grader.
Det va ett Biltema-batteri som krascha. Och det va max 1.5år gammalt. Sen va det inte läge att börja leta billiga alternativ vid den tidpunkten.Nejnej dumsnut! Batteri köper man på Biltema för 389:-.
// Wibäck
Bara för att återkoppla till ett gammalt ämne. Igår dog mitt batteri med ett distinkt "popp" när jag skulle starta. Det var Biltemas fina SMF-batteri som helt packade ihop efter ett år och fyra månaders måttligt användande. Jag skulle vilja reklamera det, men orkar inte prata med de jon man oftast stöter på när man går till en stormarknad.
Jag hade bara gått in med batteriet under armen och bett om ett nytt.
Förövrigt, och dessutom off topic, så köpte jag ett Silver-batteri på Biltema till sportbilen för ett år sen, och nu när den stått still en tid så va de stendött, visst nåt laddar ur det, men efter nästan 5timmar med vår splitter nya batteri-laddare så lyser lampan fortf inte grönt på batteriet...
Men det va sjuk klös i batteriet när man väl använde det lite oftare.
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |