Hej alla!
1000 tack för linken till det engelska åskäss forumet, där fanns en massa kul!
Nu till min fråga… är det någon annan som har haft problem med att kopplingen ”klibbar” fast och inte vill släppa? Min beter sig på detta viset oavsett om motorn är igång , skall ha i fritt eller bara få den att frikoppla med växel i. Vissa påstår att det är oljan de beror på, men vad skall man använda för olja?
Har alltid kört med Castrol olja och bytt i intervall på ca 5000 km… Har blivit rekommenderad att byta till motul, men sedan så påstår Yamaha att de använder Castrol original…
På ett tyskt forum blev jag rekommenderad att köra med olja gjord för skogsmaskiner med våtkoppling
, svinbillig olja 30€ för 30 liter… men in fan vågar ja hälla sådan ”extra Virgin” i hojen heller… Så var tror ni att felet ligger? Oljan? Lamellerna slut? Kopplar ej ur?
Puh, det blev långt...måste lära mig skriva kort och konsist
Om jag slog vad om pengar så skulle jag sätta en tia på att din hoj behöver nya lameller. Om den slirar på kopplingen när du drar iväg med helt släppt koppling är det nog garanterad lamellerna som är slut. (Byt sen självklart även oljan samtidigt så du vet att du får nå lämpigt i motorn.)
Denna olje-diskussion kan göras oändligt lång....
Låt mig försöka vara kortfattad:
På denna länk ges en hel del kommentarer i ämnet. Några är säkert bra medans andra säkert suger.... Du får själv avgöra vad som låter vettigt.
http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1521&page=1&pp=10
Samtliga oljetillverkare av klass har på nätet rekommendationslistor för i princip samtliga motorfordon som tillverkats sedan Napoleonkrigen. Uppsök Shell, Castrols, OKQ8-s m.m. hemsidor och se vad de rekommenderar till just din sprutti-bang-bang.
"Yamaha-handlaren-rekommenderar bl.a bl.a bl.a..." ja, ja, ja...
Jag börjar bli tämligen desillusionerad vid det här laget angående detta påstående. Din yamaha-verkstad rekommenderar ju t.ex. Castrol emedans min rekommenderar Shell.
Ärligt talat tror jag dessa "rekommendationer" mer handlar om att verkstäderna köper på sig 2-3 kubikmeter olja på billigast möjliga sätt via Ebay och sen är det av naturliga skäl förbannat lätt för dem att rekommendera olika märken...
När det gäller vilket XXwXX-tal du ska välja så går det ju inte heller där att ge det ultimata rådet eftersom det är din körstil m.m. som avgör vad som passar bäst. Vilken tempratur du kör i och så vidare.
Om jag skulle drista mig till att ge dig några råd så blir det som följer:
* Köp inte Biltemas olja. (Dessa funkar dock prima för rengöring av kedjan!)
* Inte heller gammal frityrolja.
* Följ rekommendationerna i verstadshandboken.
Det är absolut inget tvång att det måste vara helsyntetiska oljor för 200-300kronor litern. Kanske om du kör banrace och varvräknarn aldrig går under 10.000 varv att dylika köp verkligen är att rekommendera, men för en vanlig vardagsåkare funkar det lika bra med selleri - jag menar normala oljor!! Så länge det är ett känt namn så behöver du nog inte vara skraj. Jag finner det i vilket fall osannolikt att dina kopplingsproblem är förorsakade av ditt nuvarnade val av olja.
Saknar du en verkstadshandbok så finner du den 400-sidiga originalhandboken på denna länk:
http://nemesis.ee.teiath.gr/~ee5192/ServiceManuals/Yamaha/
(Där står självklart även hur du byter lameller.....)
Good luck å hör gärna av dig angående hur problemet löste sig.
G-man
I verkstadshandboken finner du följande information angående oljor: