Thunderace-tråden!

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Lämplig värmeisolering köper du för några tior på biltema. Kom ihåg att även köpa skumgummi som tätar mellan kåpa och motor så begränsar du skitsprutet en aning.

Nya sidkåpor ligger på ca 8 000 kr i original. (Men ett komplett piratkåpset för man för 5000 från Ebay.)

Är det bara själva fotpinnen som gått av så kan du med fördel bara borra hål i den kvarvarande växelarmen och dra igenom en ca 5 cm m8 skruv och fästa med ett par muttrar. Gummit passar perfekt. Så gjorde jag för 9 år sedan och det fungerar fortfarande perfekt.

okej tack för tipsen :)
 

Delyx

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
98 Yamaha YZF 1000R Thunderace
Vet ej vad kåporna heter.......

Tjo alla Thunderace åkare! Har en jag med men det ville sig så illa att
ja la omkull den i höstas och kana in i en bil så blev mest skräp av
kåpor och dyl. Men lyckades få tag i nästan komplett kåpset och nya instrument för 4000
Det ja behöver hjälp med är att få fram vad de små kåporna som sitter bakom/nedanför instrumen och mätare heter de är svarta plast 4 st tror ja det ska vara men vete fan vart ja ska kunna få tag på dem. Tips och råd om vart man kan tänkas hitta dem och vad de heter vore kanon :)

Kastar upp före och efter bild sen när ja har fått ordning på den helt.

Tack på förhand

//Jonas

Hitta spräng skiss nu på en engelsk sida http://www.yamahascooterspares.co.uk/spares/epc2.asp?PageiD=38&modelID=9565
 
Last edited:

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Det ja behöver hjälp med är att få fram vad de små kåporna som sitter bakom/nedanför instrumen och mätare heter de är svarta plast 4 st tror ja det ska vara men vete fan vart ja ska kunna få tag på dem. Tips och råd om vart man kan tänkas hitta dem och vad de heter vore kanon :)

Tja!
Inte 100 på vilka kåpor du menar (det sitter ju även typ en kåpa runt instrumenten...) men tror det är dessa,
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-YZF1000R-YZF-1000-Thunderace-RHS-Inner-Fairing-/170272927879?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item27a50eb087#ht_500wt_1156
de måste dock lackas och är ju inte gratis:(
Vänta ett tag så kommer säkert någon med bättre tips.:)
edit: :glömdet näe... den sitter ju inte alls där du beskrev.
Efter en massa letande i Haynes och verkstadshandbok hittar jag ingen bättre benämning än "trim panel" och det gav ju inte så mycket. Så jag får helt enkelt överlåta detta till nån som kan något :huvet
 
Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
vad ska man betala för en thunderace??

Undrar vad man ska betala för en thunderace som har vart i kull, kåpor är bytta till svarta, tanken behövs att lackas, dricker ölja som dom flesta, är obes o avställd. Vet dock att den inte är sne, en kompis hoj så jag vet att han har kollat det på verkstad, den har vart ute efter en icke så bra bakhjulsåkning. bra skick i övrigt nytt bakdäck fina bromsar o skivor, inga lagerglapp runt 3000 mil.

tacksam för seriösa svar svar
__________________
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Undrar vad man ska betala för en thunderace som har vart i kull, kåpor är bytta till svarta, tanken behövs att lackas, dricker ölja som dom flesta, är obes o avställd. Vet dock att den inte är sne, en kompis hoj så jag vet att han har kollat det på verkstad, den har vart ute efter en icke så bra bakhjulsåkning. bra skick i övrigt nytt bakdäck fina bromsar o skivor, inga lagerglapp runt 3000 mil.

tacksam för seriösa svar svar
__________________

Nu skriver du ju inte vad det handlar om för årsmodell men en prislapp runt 20 000-25 000 är nog ett lämpligt riktvärde om det trots allt är saker som behöver årgärdas.

Jag skulle ge mer pengar för en sen T-ace än för en jämnårig R1:a. Cyklarna har knappast använts på samma sätt och de uppfyller heller inte samma nischer i MC-världen så T-acen är troligen i bättre skick - och den är garanterat mer användbar!

Att hojen börjat dra olja redan vid 3 000 upplever jag dock som lite märkligt. Det skulle jag tolka som att hojen har körts tämligen hårt. Jag är enda ägaren på min och har kört den i ca 3 300 mil och den drar ingen olja alls. Min Betta passerar nog dock sällan 9000 varv numera...
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Hello!!

Har en liten fundering!
Vilken olja har ni i era thunderace?
Skall man köra på hel eller halv syntet?
Vad blir skillnaden?

Mvh thomas
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Hello!!

Har en liten fundering!
Vilken olja har ni i era thunderace?
Skall man köra på hel eller halv syntet?
Vad blir skillnaden?

Mvh thomas

Handboken säger Yamalube 4 or SAE10W30 type SE motor oil, or SAE20W40 type SE motor oil...
Den här killen (som tyvärr lämnat oss) hade mer koll på olja än de flesta här på SH:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
I övrigt blir det nog mest tycke, smak och hittepå.
Denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/MC-olja-Racing-10W401/ bör duga fint.
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Har läst att vissa har haft problem med slirade koppling med delsyntet,
men jag har pratat med en kille som jobbar med hojar som säger att det är helsynteten som kan få kopplingen att slira på dessa hojarna.
Han säger även att det är prinsip bara racing hojar som körs hårt hela tiden som behöver helsyntet. (han har tävlat själv)
Så vem skall man lyssna på?

Tror ju inte hojen går sönder bara för att man kör på delsyntet.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Har läst att vissa har haft problem med slirade koppling med delsyntet,
men jag har pratat med en kille som jobbar med hojar som säger att det är helsynteten som kan få kopplingen att slira på dessa hojarna.
Han säger även att det är prinsip bara racing hojar som körs hårt hela tiden som behöver helsyntet. (han har tävlat själv)
Så vem skall man lyssna på?

Tror ju inte hojen går sönder bara för att man kör på delsyntet.

Nej, jag tror inte heller den går sönder av det och jag kör själv på delsyntet. Gällande slirande koppling är väl det viktigaste att ha en olja som är anpassad för våtkoppling, dvs alla mc-oljor. Men som sagt, de flesta svarar nog bara vilken olja de själva tror på, vilket kan vara allt från snorbillig mineralolja till överprisad specialracingsuperolja. Finns ju sjukt mkt trådar om detta men jag tycker dr. Bikes inlägg låter vettiga.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu skriver du ju inte vad det handlar om för årsmodell men en prislapp runt 20 000-25 000 är nog ett lämpligt riktvärde om det trots allt är saker som behöver årgärdas.

Jag skulle ge mer pengar för en sen T-ace än för en jämnårig R1:a. Cyklarna har knappast använts på samma sätt och de uppfyller heller inte samma nischer i MC-världen så T-acen är troligen i bättre skick - och den är garanterat mer användbar!

Att hojen börjat dra olja redan vid 3 000 upplever jag dock som lite märkligt. Det skulle jag tolka som att hojen har körts tämligen hårt. Jag är enda ägaren på min och har kört den i ca 3 300 mil och den drar ingen olja alls. Min Betta passerar nog dock sällan 9000 varv numera...



Att dessa maskiner drar olja är inte så märkligt

Konstruktionen på luftburk gör att hojar som fått stå mycket utomhus i ur och skur kondenserar vatten i luftburkslocket och att vattnet sen droppar ner i kanalerna

Får hojen sen stå ett tag så blir det ordentliga rostskador på cylinderloppen , Detta kan låta märkligt men jag har gjort i ordning ett flertal sådana motorer

Körde själv Fzr 1000 / thunderace motorer i mer än 10 år
 

Dorfen_

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Nyköping
Hoj
-96 Yamaha YZF1000R Thunderace
Hej allihopa.

Jag är ny på forumet och en stolt nybliven ägare av en Thunderace då en vän till mig erbjöd mig att överta hans pärla till ett pris jag inte kunde tacka nej till. :)
Det enda skönhetsfelet är på ljuddämparen och jag tänkte kasta ut en krok här och se om någon har en slipon att sälja, jag är medveten om att begagnatmarknaden är minst sagt liten men det känns lite sådär att betala ända upp till 1/4 av av hojens kostnad för en ny.
I Nyköping började det sopas gator i veckan :tummenupp // Dorfen
 
Last edited:

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Hej allihopa.

Jag är ny på forumet och en stolt nybliven ägare av en Thunderace då en vän till mig erbjöd mig att överta hans pärla till ett pris jag inte kunde tacka nej till. :)
Det enda skönhetsfelet är på ljuddämparen och jag tänkte kasta ut en krok här och se om någon har en slipon att sälja, jag är medveten om att begagnatmarknaden är minst sagt liten men det känns lite sådär att betala ända upp till 1/4 av av hojens kostnad för en ny.
I Nyköping började det sopas gator i veckan :tummenupp // Dorfen

Hej och välkommen!
Har en originalburk i källaren. Kan säkert vara lite smårepor på den, men PMa om det är intressant (prisförslag typ en 5-hundring...) så går jag ner o kollar skicket lite närmare.
P.S. i Enköping får dom nog ge sig ut och PLOGA gatorna snart :(
 

Dorfen_

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Nyköping
Hoj
-96 Yamaha YZF1000R Thunderace
Hej och välkommen!
Har en originalburk i källaren. Kan säkert vara lite smårepor på den, men PMa om det är intressant (prisförslag typ en 5-hundring...) så går jag ner o kollar skicket lite närmare.
P.S. i Enköping får dom nog ge sig ut och PLOGA gatorna snart :(

Hej och tack.

Jag är i första hand ute efter att byta ut min orginal mot en annan slipon, men hittar jag ingen lämplig så hör jag av mig igen och kollar om du har den kvar. :)

Tack för ett snabbt svar på min förfrågan // Dorfen
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Att dessa maskiner drar olja är inte så märkligt

Konstruktionen på luftburk gör att hojar som fått stå mycket utomhus i ur och skur kondenserar vatten i luftburkslocket och att vattnet sen droppar ner i kanalerna

Får hojen sen stå ett tag så blir det ordentliga rostskador på cylinderloppen , Detta kan låta märkligt men jag har gjort i ordning ett flertal sådana motorer

Körde själv Fzr 1000 / thunderace motorer i mer än 10 år

Intressant teori, men utifrån min horisont så finns det två faktorer som talar emot ovanstående som den huvudsakliga anledning till hög oljeförbrukning på dessa motorer.

1, Min hoj står utomhus halva året och den har stått under bar himmel åtskilliga svenska somrar - den drar snudd på ingen olja alls.

2, "Förgasartrattarna" i insugsburken borde omöjliggöra att fukt som kondenserat i burken rinner ner i insugskanalerna.

Jag tror att den enskilt viktigaste orsaken till slitage i motorn beror på hur den har använts. :)
 

Bifogat

  • 97yzf1000parts_Page_19.jpg
    97yzf1000parts_Page_19.jpg
    85.2 KB · Visningar: 78

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
gävle
Hoj
Yzf 1000
Vad kan man komma undan med i försäkring( Hel/halv) på en 96:a?.....Är 38 år,bor i Gävle och har hojen stående i garagelänga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top