Thunderace-tråden!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nästan gratis hos Gjensidige. Jag vet ingen som är i närheten av deras premier. Har ingen aning om hur de beter sig i ett skadeärende.

// Wibäck

Jag skulle få betala 3969 hel/hel på Gjensidge och det är snudd på exakt lika mycket/lite som Trygg Hansa vill ha av mig. Alla andra bolag jag snackat med (IF, Folksam, Länsförsäkringar...) vill ha femsiffriga belopp.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag skulle få betala 3969 hel/hel på Gjensidge och det är snudd på exakt lika mycket/lite som Trygg Hansa vill ha av mig. Alla andra bolag jag snackat med (IF, Folksam, Länsförsäkringar...) vill ha femsiffriga belopp.

Det där är en härva som inte går att begripa. Gjensidige erbjuder mig en försäkring på knappt 2000:- hel/hel. LF och TH ligger på ca 6500:-. Premierna verkar helt slumpmässiga. Det är bara för var och en att gå in på försäkringsbolagens hemsidor och räkna (går ju fortare än att få en massa gissningar i forumet).
 

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
gävle
Hoj
Yzf 1000
Det där är en härva som inte går att begripa. Gjensidige erbjuder mig en försäkring på knappt 2000:- hel/hel. LF och TH ligger på ca 6500:-. Premierna verkar helt slumpmässiga. Det är bara för var och en att gå in på försäkringsbolagens hemsidor och räkna (går ju fortare än att få en massa gissningar i forumet).

Blir fan inte klok...2000:- Hel/hel.....när jag ringer så säger dom 9428kr halv/hel.Ser ut att vara trygg hansa som blir billigast med 4200 pix Halv/hel.Kontra gärna någon för detta är VERKLIGEN en härva.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Blir fan inte klok...2000:- Hel/hel.....när jag ringer så säger dom 9428kr halv/hel.Ser ut att vara trygg hansa som blir billigast med 4200 pix Halv/hel.Kontra gärna någon för detta är VERKLIGEN en härva.

Jag lovar!
 

Bifogat

  • Gjensidige.gif
    Gjensidige.gif
    45.4 KB · Visningar: 135

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

Det är när man börjar tänka på procentuella skillnader i premiekostnad som man verkligen häpnar. Hur kommer de fram till dessa priser?

Du och jag är snudd på lika gamla Wibäck så vi tillhör absolut samma åldersgrupp. Du kan knappast "bo mer på landet" än vad jag gör så "riskzonsfaktorn" borde inte vara till din fördel i nämnvärd utsträckning. Jag har så full bonus som det går att få. Kört hoj > halva livet och aldrig haft en olycka (peppar peppar). Den enskillt viktigaste faktorn för att jag måste betala mer än 100 % mer än dig måste alltså vara att du har en 96:a och jag en 00:a. Beg-pris-skillnaden är ju dock numera inte särskilt stor och reservdelspriserna är identiska. Så hur kan 4 års skillnad på samma hojmodell motivera en dubblering av priset för mig?! Det går ju helt enkelt inte att föklara medelst rationella argument.
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Det är när man börjar tänka på procentuella skillnader i premiekostnad som man verkligen häpnar. Hur kommer de fram till dessa priser?

Du och jag är snudd på lika gamla Wibäck så vi tillhör absolut samma åldersgrupp. Du kan knappast "bo mer på landet" än vad jag gör så "riskzonsfaktorn" borde inte vara till din fördel i nämnvärd utsträckning. Jag har så full bonus som det går att få. Kört hoj > halva livet och aldrig haft en olycka (peppar peppar). Den enskillt viktigaste faktorn för att jag måste betala mer än 100 % mer än dig måste alltså vara att du har en 96:a och jag en 00:a. Beg-pris-skillnaden är ju dock numera inte särskilt stor och reservdelspriserna är identiska. Så hur kan 4 års skillnad på samma hojmodell motivera en dubblering av priset för mig?! Det går ju helt enkelt inte att föklara medelst rationella argument.

Skillnaden beror på att Gjensidige, som enda försäkringsbolag, går efter effektangivelsen i vägverkets register och inte originaleffekt, vilket är ganska amatörmässigt och visar att de inte kan speciellt mycket om MC-branchen.

Jag letade upp en 01:a på blocket och tog försäkringsuppgift på denna: 9092:- hel/hel.

Jag kan bara dra slutsatsen då att du är en smula äldre än jag och förmodligen lite bonnigare. ;)
(..om du tillåter att jag drar ett litet skämt på din bekostnad)
 

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
gävle
Hoj
Yzf 1000
fattar i allafall inte,vi är lika gammal,samma ålder på hojen och Gävle är väl inte direkt STHLM i mina ögon....15923kr Hel/hel,de int illa det!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Skillnaden beror på att Gjensidige, som enda försäkringsbolag, går efter effektangivelsen i vägverkets register och inte originaleffekt, vilket är ganska amatörmässigt och visar att de inte kan speciellt mycket om MC-branchen.

Jag letade upp en 01:a på blocket och tog försäkringsuppgift på denna: 9092:- hel/hel.

Jag kan bara dra slutsatsen då att du är en smula äldre än jag och förmodligen lite bonnigare. ;)
(..om du tillåter att jag drar ett litet skämt på din bekostnad)

Det är faktiskt du som är senioren av oss två herr Wibäck. :)

Sen vet jag inte om jag är så bonnig. Men skogstokig är jag nog allt. :) (Man blir lätt det här uppe i vilda Norrland.)

Det där med effekten tänkte jag inte på men det förklarar ju en hel del... Eller gör det det egentligen? Om du har samma bonus som jag så är din premie alltså 125% högre än min enbart för att du bor där nere i de mer tätbefolkade regionerna...? Hur många procents större stöldrisk motsvarar det egentligen?

(Och jag som t.o.m. fått en hoj stulen från tomten en gång... :-0 )
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Haknyckel?

Tja!
Jag har fått lite glapp i framgaffeln (styrhuvudet...) och tänkte prova att justera åtdragning innan jag lämnar in för byte av styrlager. Mitt problem är nu att det enligt instruktionsboken behövs en haknyckel (Ring nut wrench, YU-33975) för att dra den nedre ringmuttern och jag har ingen lust att beställa denna från USA för 65$ plus frakt... Nån som har något tips på hur detta går att lösa för en mer rimlig peng? (Helst typ 65kr eftersom jag är föräldraledig och utfattig)
Alla tips mottages tacksamt!
/erssson
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tja!
Jag har fått lite glapp i framgaffeln (styrhuvudet...) och tänkte prova att justera åtdragning innan jag lämnar in för byte av styrlager. Mitt problem är nu att det enligt instruktionsboken behövs en haknyckel (Ring nut wrench, YU-33975) för att dra den nedre ringmuttern och jag har ingen lust att beställa denna från USA för 65$ plus frakt... Nån som har något tips på hur detta går att lösa för en mer rimlig peng? (Helst typ 65kr eftersom jag är föräldraledig och utfattig)
Alla tips mottages tacksamt!
/erssson

Ska man bara montera/demontera de där "kugghjulsmuttrarna" så kan man ju använda en polygrip, rörtång eller helt enkelt bara sätta en mejsel mot dem och knacka lös/fast dem.

Problemet är att göra allt detta på rätt sätt, d.v.s. med rätt åtdragningsmoment. Att köpa en speciell så där ring nut wrench (svensk benämning?) är meningslöst om du ändå inte kan fästa den på en momentnyckel. Först ska den nedre muttern dras fast med 48 Nm och sen ska man släppa på den så den bara sitter med 16 Nm. Det är inte mycket alls. Topp/huvudmuttern ska däremot dras åt med hela 110 Nm.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Ska man bara montera/demontera de där "kugghjulsmuttrarna" så kan man ju använda en polygrip, rörtång eller helt enkelt bara sätta en mejsel mot dem och knacka lös/fast dem.

Problemet är att göra allt detta på rätt sätt, d.v.s. med rätt åtdragningsmoment. Att köpa en speciell så där ring nut wrench (svensk benämning?) är meningslöst om du ändå inte kan fästa den på en momentnyckel. Först ska den nedre muttern dras fast med 48 Nm och sen ska man släppa på den så den bara sitter med 16 Nm. Det är inte mycket alls. Topp/huvudmuttern ska däremot dras åt med hela 110 Nm.

Tror du man fixar att dra detta på känn? Blir lite fundersam när det står att den som ska dras med 16 Nm absolut inte får dras för hårt:gnissla.
Jag är helst ute efter en bonn-lösning på om man kan dra knäppmuttrarna med momentnyckeln utan att behöva pantsätta dottern...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En riktigt bra lösning är att slipa om en gammal pollygrip så den blir som en haknyckel

Väldigt användbar på olika storlekar på hakmuttrar
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Problemet löst.

Drog det med en gammal rörtång + lite knackande, fick gå på känn efter att ha testdragit med tången i momentnyckeln. Glappet är borta och det styr jämnt och fint hela vägen, bara att hoppas att det inte spelar så stor roll att det inte är draget med exakt 16 nm...
Tack för tips G-man & Andersson turbo.
 

..mange..

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Ort
Älta
Hoj
2001 Yamaha Tunderace 1000r
Byte av packboxar framgaffeln

Håller på att byta packboxarna i framgaffeln.
Såg att metall packningarna var dåliga.
Det är ju en teflonhinna på innsidan av packningen den var dålig.
Ska jag byta ut den.
Det är ju tre metallringar eller metallpackningar
Är det någon som vet vad packningarna heter.
När jag ska sätta tillbaka packningarna, vad använder ni för verktyg att få in dom årdentligt.
så jag får tillbaka låsringen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Håller på att byta packboxarna i framgaffeln.
Såg att metall packningarna var dåliga.
Det är ju en teflonhinna på innsidan av packningen den var dålig.
Ska jag byta ut den.
Det är ju tre metallringar eller metallpackningar
Är det någon som vet vad packningarna heter.
När jag ska sätta tillbaka packningarna, vad använder ni för verktyg att få in dom årdentligt.
så jag får tillbaka låsringen.

Läs HÄR.
 

..mange..

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Ort
Älta
Hoj
2001 Yamaha Tunderace 1000r
Vad använder ni för olja i framstötdämparna.
Hur mycket olja ska det vara.
 

..mange..

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Ort
Älta
Hoj
2001 Yamaha Tunderace 1000r
Repor på innerstötdämparbenet

Såg att jag hadde några repor och ett lite större jack på dämparen och det stack upp lite. Det var inte jämt.
Kan jag slipa bort ojämnheten med våtslippapper eller något annat.
Eller måste jag byta innerröret.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Såg att jag hadde några repor och ett lite större jack på dämparen och det stack upp lite. Det var inte jämt.
Kan jag slipa bort ojämnheten med våtslippapper eller något annat.
Eller måste jag byta innerröret.

Efter att jag varit ett otåligt och snålt klantarschel och satt tillbaka de där "teflon-belagda-glidringarna" med lätt skadad teflonyta så fick även jag efter en tid ett repigt gaffelben. Jag fick då rådet att försöka polera upp dem med slipnylon. Efter åtskilliga timmars slipande/polerande så kunde jag konstatera följande:

Några av reporna försvann, men inte alla. De var helt enkelt för djupa.

Så det är nog repornas djuphet som avgör ifall du lyckas polera bort dem eller ej. Har du fått ett rejält hack i benet skulle jag vilja påstå att du är torsk.

Visst har man läst om folk som lyckats spackla igen reporna, men det tycks inte hålla särskilt länge.

Ett förslag är att du köper ett begagnat gaffelben från Ebay - och hoppas att det är helt.
 

Bifogat

  • 20-978_m.jpg
    20-978_m.jpg
    7.5 KB · Visningar: 433
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top