Tickande ljud från hojen...

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
Jag hör ett tickande ljud från min hoj.. (Kawasaki ZX-6R -95) Om jag kör i 60km/h tickar det ca 3ggr/sek.. frekvensen verkar öka om jag ökar hastigheten.. har letat efter kedjelåset men hittar inget - verkar vara en kedja utan lås.. om jag kopplar ur verkar ljudet försvinna..

- någon som har någon idé om vad det kan vara?? :confused:
 

-eW-

ja för fasen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
gsx600 -98
Det låter inte från motorn då?
Då kan det vara kamkedjan, och då tycker jag du ska ta det lugnt om du hör det hela tiden, för det är inte bra :fakta
Prova när du står stillastående och bara gasa upp en 3-5000rpm
och direkt efter kommer det ett rasslande ljud. En del säger att det även kan ticka när kamkedjan är dålig, eller det är väl egentligen kamkedjesträckaren som är dålig isåfall....
Låt oss höra vad experterna har att säga

:hej
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
du har Ventilspel. Dem behöver justeras om du vill ha bort det mesta av oljudet. Jag hade min ZXR400a på sån service en gång.. var samma skit direkt efter att jag fått tillbaka den.. låter som en diesel. lol
 

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
-eW- skrev:
Det låter inte från motorn då?
Då kan det vara kamkedjan, och då tycker jag du ska ta det lugnt om du hör det hela tiden, för det är inte bra :fakta
Prova när du står stillastående och bara gasa upp en 3-5000rpm
och direkt efter kommer det ett rasslande ljud. En del säger att det även kan ticka när kamkedjan är dålig, eller det är väl egentligen kamkedjesträckaren som är dålig isåfall....
Låt oss höra vad experterna har att säga

:hej

Ska det komma ett rasslande ljud när jag släpper gasen eller är det fel då? Hur kan jag få reda på om kamkedjan är dålig eller dåligt sträckt?

//Tomas
 

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
Swedie skrev:
du har Ventilspel. Dem behöver justeras om du vill ha bort det mesta av oljudet. Jag hade min ZXR400a på sån service en gång.. var samma skit direkt efter att jag fått tillbaka den.. låter som en diesel. lol

Är det farligt med ventilspel?? Menar du att det är samma skit även om jag gör en ventiljustering??

//Tomas :hej
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ToL, kanske att det jobbet som gjrodes på min hoj var slarvigt gjort.. men ja, det kommer tillbaka. Kan ha å göra med en motor som är slut och haft ett hårt liv.. Ungefär som en kedja, när den väl börjar sträcka sig så blir den aldrig bättre, umh, kanske dålig referens. men iaf..

Du kan fixa ventilspel själv.. tar bara lite tid, å tappa inte nått ner i motorn bara. :tummenupp
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
ToL skrev:
Jag hör ett tickande ljud från min hoj.. (Kawasaki ZX-6R -95) Om jag kör i 60km/h tickar det ca 3ggr/sek.. frekvensen verkar öka om jag ökar hastigheten.. har letat efter kedjelåset men hittar inget - verkar vara en kedja utan lås.. om jag kopplar ur verkar ljudet försvinna..

- någon som har någon idé om vad det kan vara?? :confused:

Ær frekvensen på tickandet detsamma oavsett vilken væxel du kør på i samma hastighet, eller ændras det med motorvarvet?

Om det ær samma oavsett varv men kopplat till hastigheten, då ær det fel på drivlinan nånstans. Kedja som ær skadad ligger høgt på topp, eller drev kanske. Longshot, hasighetsmætarwire ;)

Men om frekvensen på tickandet ændras nær du lægger i en annan væxel, så ær det i motorn. Kamkedja, ventiler, vevstakar, vevlager, allt kan knacka eller knocka mer eller mindre. Ju mer knock det låter om det desto værre och dyrare ær det ;)
Vært att kolla upp ær æven avgaspackningarna, kan låta som ventilknack. Om det knackar på jæmn gas eller pådrag, och det slutar nær du slår av, då kan det vara packningarna.
Kolla om bultarna sitter fast ordentligt, och om dom gør det kolla så du inte blåst en packning.

"- Hello mr Icebear mechanic, have you found whats wrong with my bike?
- Yes, mr penguin, it looks like you blown a seal!
- Oh no, it's just icecream...."
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag tycker att det låter som ventiltickande, du har lite mycket ventilspel. Bättre det än för lite. Hur länge sedan var det du justerade ventilerna? Kanske dax att kika på det.
 

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag tycker att det låter som ventiltickande, du har lite mycket ventilspel. Bättre det än för lite. Hur länge sedan var det du justerade ventilerna? Kanske dax att kika på det.

Vet inte.. jag har inte gjort det och inte förra ägaren heller.. kan vara några år sedan..
 

-eW-

ja för fasen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
gsx600 -98
Kan nog vara som grabbarna säger, kolla ventilspel.
Ja vad kan det kosta, jag gissar på mellan 1 och 2 lax :( :confused:

Men lycka till :tummenupp
 

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Mitt eget tickande beror på ventil-spel.
Jag har 400 mil kvar tills nästa service ( 2400 ) och kommer
att vänta tills dess... Enligt mekanikern som kollade hojen så
var det ingen större nytta med att justera det nu om det ändå skall göras om 400 mil...

Dock tyckte han min kedja rasslade mer än motorn tickade...
Man kanske skulle sträcka den lite... :D
 

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Haparanda
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
Happ, jag gjorde ventiljustering och förknasar sync hos en gammal "race" mekaniker för ... ja gissa! :crash

900 spänn :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top