Tierp Arena

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Hej

Fick höra att bygget av en RR bana i anslutning till strippen i Tierp är igång och man räknar med att kunna köra motortävlingar i Augusti 2012:kär:kär:kär.
Då det är mycket rykten när det gäller RR banor här i mellansverige så undrar jag om någon insatt kan ge oss lite hopp :banana:banana ??

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Intressant att en så icke-medial bana plötsligt är långt framskriden i planerna, medan Viking Motor Park har totalfastnat i sega byråkratiska och rättsliga moment.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ny bana och bara 11mil från Stockholm? Det var nog en av de bästa nyheterna på länge!:banana

Dock lite trist att den följer många av de andra svenska banorna och därmed är lite kort. Men, men, man kan inte få allt.

Så när kommer banåkning, Actionpics mfl att boka bandagar där då?

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Bara tanken att slippa vakna 4 på morgonen för att åka bana är:rock.
Undra vad det kommer att kosta per dag? Arlanda kostar ju skjortan för.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Härligt!! Tar knappt 30min hemifrån och dit, om man kör lagligt :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kul! Ännu en anledning att åka till Tierp Arena. :)

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Diverse
Det står att man delvis kommer att använda dragstripen och vända framför huvudläktaren.
Låter skitballt, men det lär nog innebära att banan inte blir godkänd för hojåkning.
Ska man vända där kommer avåkningszonen bestå av ett Armco-räcke.
Hoppas jag har fel …

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det står att man delvis kommer att använda dragstripen och vända framför huvudläktaren.
Låter skitballt, men det lär nog innebära att banan inte blir godkänd för hojåkning.
Ska man vända där kommer avåkningszonen bestå av ett Armco-räcke.
Hoppas jag har fel …

Hur menar du med "godkänd för hojåkning"?
Finns andra banor i Sverige som inte är Raceklassade men där det körs hojar ändå... t.ex. kan jag tänka mig att avståndet till räcket kommer bli som Sala Racing Park´s vändning innan depån.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hur menar du med "godkänd för hojåkning"?
Finns andra banor i Sverige som inte är Raceklassade men där det körs hojar ändå... t.ex. kan jag tänka mig att avståndet till räcket kommer bli som Sala Racing Park´s vändning innan depån.

Kinnekulle är väl också ett liknande exempel på bana som inte är race-klassad men där det går utmärkt att åka bandagar?!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dessutom så har ju Tierp visat sig seriösa på en imponerande nivå när det gäller dragstrippen.
Få trodde att anläggningen ens skulle uppföra och bli så pass imponerande som den blivit.
Så har de fått för sig att bygga en racebana, well... det kan bli hur bra som helst ju. :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Dessutom så har ju Tierp visat sig seriösa på en imponerande nivå när det gäller dragstrippen.
Få trodde att anläggningen ens skulle uppföra och bli så pass imponerande som den blivit.
Så har de fått för sig att bygga en racebana, well... det kan bli hur bra som helst ju. :)

Precis, de verkar oerhört målmedvetna och drivna nog att nå fram.
Skall bli riktigt skoj att följa det hela och se vart det tar vägen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tror för övrigt ifall man någonsin har chansen att påverka dem åt något håll så är det ju nu.
Visar mc-sverige ett tillräckligt stort intresse för att få ihop någoting där så skall man passa på nu.

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Diverse
Med mitt tvivel om bansträckningen skulle bli godkänd för hojåkning menade jag naturligtvis i tävlingssammanhang. Gathoj kan man ju åka var man vill, så det behöver inte diskuteras.
En annan sak som inte behöver diskuteras är hur seriösa man är på Tierp Arena, ett föredöme inte bara i Sverige utan står sig väl även internationellt.
Men faktum kvarstår; så som de beskrivit bansträckningen är det inte troligt att man kommer kunna köra motorcykeltävlingar där. Men man kan ju också vänta tills ritningarna visas, kanske blir det hojrace också.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Med mitt tvivel om bansträckningen skulle bli godkänd för hojåkning menade jag naturligtvis i tävlingssammanhang. Gathoj kan man ju åka var man vill, så det behöver inte diskuteras.
En annan sak som inte behöver diskuteras är hur seriösa man är på Tierp Arena, ett föredöme inte bara i Sverige utan står sig väl även internationellt.
Men faktum kvarstår; så som de beskrivit bansträckningen är det inte troligt att man kommer kunna köra motorcykeltävlingar där. Men man kan ju också vänta tills ritningarna visas, kanske blir det hojrace också.
Verkade inte finnas mycket kvar att diskutera efter ditt inlägg där :tungan

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Nu verkar banan klar. Såg inte så rolig ut på bilderna då det var för många raksträckor och för få kurvor. TTA tävling där den 15/9 så man kanske skulle ta sig dit och kolla. Är det någon på forumet som vet om de kommer att köra bandvagnar där?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati