Tiggeriet i Sverige

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det är tråkigt med tiggare. De fanns inte när jag växte upp. Inte en enda jädra tiggare.

Men världen har kommit till oss och på några sätt är vi liksom tillbaka på ruta noll. suck.

Men så är det. Det satt en kille utanför systemet i Eslöv, den första tiggaren jag sett där faktiskt. Ingen alkis, men fet var han, så han fick inga pengar. Han hade att leva på tills nästa utbetalning från soc.

Hård är jag.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Den gummilagen skulle inte fungera över huvud taget, Sverige har tillräckligt med den typen av trams i sitt rättssystem som det är.

Självklart skulle den fungera (bättre) om affärsinnehavare hade lagstöd att avvisa oönskat folk utanför sina butiker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Självklart skulle den fungera (bättre) om affärsinnehavare hade lagstöd att avvisa oönskat folk utanför sina butiker.

Fast det har de nog också, tro mig, det kommer inte sitta tiggare inne på NK.
Vilket är synd, för då skulle ännu fler få upp ögonen för EU- och migrationsfiaskot. :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Osäker på hur jag skall uppfatta meddelandet.

Det var en skämt. ;)

Det är tråkigt med tiggare. De fanns inte när jag växte upp. Inte en enda jädra tiggare.

Men världen har kommit till oss och på några sätt är vi liksom tillbaka på ruta noll. suck.

Men så är det. Det satt en kille utanför systemet i Eslöv, den första tiggaren jag sett där faktiskt. Ingen alkis, men fet var han, så han fick inga pengar. Han hade att leva på tills nästa utbetalning från soc.

Hård är jag.

Det där har jag faktiskt inte tänkt på innan du sa det. En hel del tiggare är ganska knubbiga, men de har nog bara kraftig benstomme. :D

Du borde få medalj för en sådan bedrift!

Vet inte hur jag ska tyda ditt meddelande. :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag tycker du borde ha en sådan där sammetssköld som du kan nåla upp dina god- och tapperhetsmedaljer på. :mattias

Antar att det inte är första gången du klarat en sådan utmaning!

Vi kanske kunde göra en gemensam lista med våra överväldigande goda, tappra eller bara allmänt Bror-duktigfierade bedrifter?

1. Ta jobb (PippiT)
2. Ge pengar till wiki foundation (Markus)

Bygg på!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
1. Ta jobb (PippiT)
3. Plockade upp efter hunden när hon sket (degenerate) :rofl

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vad är det som tyder på en "dyster syn på mina medmäniskor"?
Syftar du på det sista stycket där jag ironiserar över den självgoda attityd som ofta genomsyrar diskussionerna här?
Där man ofta spyr galla över alla misslyckade WT-människor och använder just argumentet med hur lyckad och framgångsrik man själv är?

Själv är jag av åsikten att jag har mina föräldrar och min uppväxt att tacka för det mesta. Även om jag ibland kan känna mig stolt över att jag skött mig genom åren, tagit itu med min skolgång, sett till att utbilda mig och sommarjobbat och kvällsjobbat.Däremot är jag inte, som vissa, blind för det faktum att mycket av min självkänsla och mitt självförtroende kommer från mina föräldrar och min omgivning och att mina möjligheter har varit betydligt bättre än för väldigt många av dem som här på SH brukar stämplas som WT.

Typexemplet är det med studier, ingen faktor är ju så viktig för ett barns framtida studieval som föräldrarnas akademiska bakgrund eller frånvaron av densamma.
Det är äldigt lätt attg spy galla över alla misslyckade WT med argumentet att de minsan hade kunnat plugga de med... Det är dock att förenkla bilden och blunda för att även om möjligheten till studier på många sätt är "lika för alla" så är motivation, själkänsla och därmed livsvalen man gör olika beroende på föräldrarnas engagemang och situation samt den miljö man växt upp i.

Jag känner inte igen självgodheten. Min tolkning är en annan, snarare att det handlar om en känsla av maktlöshet mot statens tvångsmedel.

Jag tycker inte att inläggen präglas av egoism, men jag är ju höger. Det finns en balansgång där, mellan egoism och självutplåning. Var vi som individer hamnar är ju upp till var och en.

Inom något så när rimliga ramar respekterar jag det mesta. Men...

...det finns nog ingen annan medelklass som gett så mycket, eller gett upp så många privilegier som svensk medelklass. Någonsin eller någonstans historiskt och geografiskt.

Ditt hackande låter därför på mig som bitter. Dystopiskt. Cyniskt. Etc.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
1. Ta jobb (PippiT)
3. Plockade upp efter hunden när hon sket (degenerate)
4. Ockuperade fastighetens parkering och tvingade därigenom en frimurare att lösa p-biljett & proud of it. (blueridge)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
  1. Ta jobb (PippiT)
  3. Plockade upp efter hunden när hon sket (degenerate)
  4. Ockuperade fastighetens parkering och tvingade därigenom en frimurare att lösa p-biljett & proud of it. (blueridge)
  5. Plockade inte upp efter hunden i morse men såg till att han bajsade på mestadels organiskt materiel (Markus)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...det finns nog ingen annan medelklass som gett så mycket, eller gett upp så många privilegier som svensk medelklass. Någonsin eller någonstans historiskt och geografiskt.

Ditt hackande låter därför på mig som bitter. Dystopiskt. Cyniskt. Etc.

Vilka är privilegierna vi gett upp och isåfall till förmån för vem?

Jag har nog iofs aldrig sett dig som en av dem jag omfattade i mitt inlägg. Du tillhör en skara sakliga, nyanserade och reflekterande debattörerna på forumet.

YipYip frågade om det där med silversked och jag anser att det är en definitionsfråga. Framförallt är jag av åsikten att vi SH:are, som grupp, INTE är särskillt representativa för samhället. Vi representerar helt enkelt inte ett tvärsnitt av befolkningen. Det är inget som gör att jag säger att folk inte får ha en åsikt. Jag tycker däremot att det inte skadar med en smula ödmjukhet inför det faktum att mycket av det "vi" har nu till stor del är ett resultat av den miljö och den uppväxt som vi haft turen att ha. Det skadar inte att inse att det inte bara handlar om att vi varit så jäkla duktiga själva. Det finns säkert ett par "egna lyckans smeder" på forumet men jag hävdar ändå att de flesta är precis så duktiga, driftiga, bildade, välartade som väntat baserat på den bakgrund som majoriteten av oss ändå har.

Äpplena föll inte så långt från träden helt enkelt..

Jag refererade till en liten ovetenskaplig poll som vi hade för några år sedan. 96% hade eget rum, 70% hade minst en förälder med eftergymnasial utbildning vilket är långt mycket högre än samhället i stort.

Andelen som underkänns i skolan är bara en tredjedel bland barn med utbildade föräldrar jämför med dem som har lågutbildade föräldrar...

...när det gjort pollar så ligger SH:arnas löner långt över genomsnittets..

Min poäng är det är lätt att raljera och fördöma alla tiggare, WT- och förortspatrask och vilka dumma val de gör i livet när vi själva har bakgrunder som gör att vi nästintill är predestinerade att bli mönstermedborgare...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gillar faktiskt ditt inlägg korvgubbe, det är garanterat ett av dina längsta som jag hållit med om under de här >10 åren.

Dock vänder jag mig kraftigt mot att sporthojare inte är white trash, jag har aldrig träffat en sådan och det gäller mig själv också. :gnissla

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det var en skämt. ;)

Det där har jag faktiskt inte tänkt på innan du sa det. En hel del tiggare är ganska knubbiga, men de har nog bara kraftig benstomme. :D

Jag trodde det, men var lite osäker.:)

Se, det smittar.:crash

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vilka är privilegierna vi gett upp och isåfall till förmån för vem?

Jag har nog iofs aldrig sett dig som en av dem jag omfattade i mitt inlägg. Du tillhör en skara sakliga, nyanserade och reflekterande debattörerna på forumet.

YipYip frågade om det där med silversked och jag anser att det är en definitionsfråga. Framförallt är jag av åsikten att vi SH:are, som grupp, INTE är särskillt representativa för samhället. Vi representerar helt enkelt inte ett tvärsnitt av befolkningen. Det är inget som gör att jag säger att folk inte får ha en åsikt. Jag tycker däremot att det inte skadar med en smula ödmjukhet inför det faktum att mycket av det "vi" har nu till stor del är ett resultat av den miljö och den uppväxt som vi haft turen att ha. Det skadar inte att inse att det inte bara handlar om att vi varit så jäkla duktiga själva. Det finns säkert ett par "egna lyckans smeder" på forumet men jag hävdar ändå att de flesta är precis så duktiga, driftiga, bildade, välartade som väntat baserat på den bakgrund som majoriteten av oss ändå har.

Äpplena föll inte så långt från träden helt enkelt..

Jag refererade till en liten ovetenskaplig poll som vi hade för några år sedan. 96% hade eget rum, 70% hade minst en förälder med eftergymnasial utbildning vilket är långt mycket högre än samhället i stort.

Andelen som underkänns i skolan är bara en tredjedel bland barn med utbildade föräldrar jämför med dem som har lågutbildade föräldrar...

...när det gjort pollar så ligger SH:arnas löner långt över genomsnittets..

Min poäng är det är lätt att raljera och fördöma alla tiggare, WT- och förortspatrask och vilka dumma val de gör i livet när vi själva har bakgrunder som gör att vi nästintill är predestinerade att bli mönstermedborgare...

Har du levt medelklass i annat land?

Jag bodde i USA och sparade ihop till en Ford Mustang GT på 10 månader.

Skojar du med mig+ Vet du inte hur världen ser ut? Svensk medelklass är ganska fattig, och har alltid varit det.

Sverige har en av världens mest hopkrympta ekonomier. Svensk medelklass har gett upp mycket till underklassen.

Fan åk på semester utomlands. Säffle funkar inte i längden bara.

PS.

Ödmjukhet är grejen. Vetskapen om att man är priviligierad och har haft tur är världens bästa tror jag.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har du levt medelklass i annat land?

Jag bodde i USA och sparade ihop till en Ford Mustang GT på 10 månader.

Ahå, du menade så... Fast då blir min kommentar att vi inte kan ge upp något vi aldrig haft. Medelklassen i Sverige har aldrig haft möjlighet att jobba sig till en förmögenhet värd namnet så på så sätt är det ju inte något vi gett upp.... Vägvalet gjordes ju mycket tidigare än så. Jag trodde du syftade på att vi behövt ge upp något som vi faktiskt haft vilket är en helt annan sak...

Skattetryck, gemensam välfärd VS. individens frihet & ansvar är en annan tråd.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ahå, du menade så... Fast då blir min kommentar att vi inte kan ge upp något vi aldrig haft. Medelklassen i Sverige har aldrig haft möjlighet att jobba sig till en förmögenhet värd namnet så på så sätt är det ju inte något vi gett upp.... Vägvalet gjordes ju mycket tidigare än så. Jag trodde du syftade på att vi behövt ge upp något som vi faktiskt haft vilket är en helt annan sak...

Skattetryck, gemensam välfärd VS. individens frihet & ansvar är en annan tråd.

Jo... men grejen är att otroligt många, inklusive mig själv, vet vad vi kunde fått... men låter det vara. Och där tycker jag ditt angrepp blir fel.

Svensk medelklass får nästan uteslutande bara skit i debatten. Men kanske en dag om året borde vigas till att räkna in segrarna?

När jag försöker summera någon slags mänsklighetens historia så ser jag et fackla med upplysningens ljus vandra och få sin beskyddare. Det är ju en upplysningsmans sätt att se på historien, men jag håller upplysningen som den kanske vackraste och mest betydelsefulla epoken i vår historia. Viktigare än ELD. Lite rör mig till tårar, men Immanuel Kant kommer nära.

Då ser jag detta ljus... från mellanöstern (där den första flamman flämtade) till Grekland, Rom och vidare. USA har varit ljusbringaren i mitt yngre liv.

Idag har jag svårt att se annat än att Skandinavien är den plats på jorden som utveckar mänskligheten. Det har varit min tanke de sista tio åren.

Jag har inget emot Sverige på så sätt. Jag valde att flytta hem. Men jag tycker man bör se sina medmänniskor i ljuset (häpp) från vad vi faktiskt åstadkommer här.

Det ger anledning till glädje, kan jag tycka.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vill jag ge mig på en teori vanför det går relativt bra för skandinaver, är det att vi lägger resurser och tid på barnen.

Ja, och låter oftast bli att misshandla dom.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO