...det finns nog ingen annan medelklass som gett så mycket, eller gett upp så många privilegier som svensk medelklass. Någonsin eller någonstans historiskt och geografiskt.
Ditt hackande låter därför på mig som bitter. Dystopiskt. Cyniskt. Etc.
Vilka är privilegierna vi gett upp och isåfall till förmån för vem?
Jag har nog iofs aldrig sett dig som en av dem jag omfattade i mitt inlägg. Du tillhör en skara sakliga, nyanserade och reflekterande debattörerna på forumet.
YipYip frågade om det där med silversked och jag anser att det är en definitionsfråga. Framförallt är jag av åsikten att vi SH:are, som grupp, INTE är särskillt representativa för samhället. Vi representerar helt enkelt inte ett tvärsnitt av befolkningen. Det är inget som gör att jag säger att folk inte får ha en åsikt. Jag tycker däremot att det inte skadar med en smula ödmjukhet inför det faktum att mycket av det "vi" har nu till stor del är ett resultat av den miljö och den uppväxt som vi haft turen att ha. Det skadar inte att inse att det inte bara handlar om att vi varit så jäkla duktiga själva. Det finns säkert ett par "egna lyckans smeder" på forumet men jag hävdar ändå att de flesta är precis så duktiga, driftiga, bildade, välartade som väntat baserat på den bakgrund som majoriteten av oss ändå har.
Äpplena föll inte så långt från träden helt enkelt..
Jag refererade till en liten ovetenskaplig poll som vi hade för några år sedan. 96% hade eget rum, 70% hade minst en förälder med eftergymnasial utbildning vilket är långt mycket högre än samhället i stort.
Andelen som underkänns i skolan är bara en tredjedel bland barn med utbildade föräldrar jämför med dem som har lågutbildade föräldrar...
...när det gjort pollar så ligger SH:arnas löner långt över genomsnittets..
Min poäng är det är lätt att raljera och fördöma alla tiggare, WT- och förortspatrask och vilka dumma val de gör i livet när vi själva har bakgrunder som gör att vi nästintill är predestinerade att bli mönstermedborgare...