Inte riktigt säker på vad segregation har att göra med uppfostran då jag är övertygad om att man kan uppfostra ungar hyfsat vettigt även i ex. Rosengård, men jag håller med om att självbilden påverkas av omgivningen när man växer upp.
..Får citera mig själv från en annan tråd för att ge min syn på ett av de stora problemen med de destruktiva nätverk som befästs i.o.m. segregationen..
(Gick f.ö. en rätt intressant dokumentär om Rosengårdskravallerna på P3 i söndags..)
korvgubbe; skrev:Två bidragande faktorer är sociala nätverk och bostadsområde. Även om en svensk tonåring har det risigt hemma är sannolikheten stor att han är omgiven av kompisar från fungerande familjer.
En hel del invandrarungdomar i de mest socialt utsatta områdena har inte samma nätverk, deras nätverk är snare destruktiva då det istället kan vara så att de flesta i umgänget har arbetslösa föräldrar bor trångt och har andra problem inom familjerna...
Man kan säga att de flesta svenska ungdommar har sociala nätverk som har en positiv och stärkande inverkan.
Många invandrarungdomar som bor i dessa områden har istället destruktiva nätverk med negativ inverkan.
Medan väldigt många svenska ungdomsgäng har en kompis med taskiga hemförhållanden har oftast ett par andra i gänget ett radhus eller en villa med eget rum att gömma sig i..
I problemområdena är det nog inte ovanligt att nästan ingen tonåring har kompisar som bor i villaförorter med fungerande familjer... Så jag skulle säga att svenska tonåringar som lever i fattigdom och med taskiga hemförhållanden är spridda över hela landet med kompiskretsar som kan hålla dem under armarna medan invandrarungarna med samma fmailjeförhållanden ofta är koncentrerade till områden där hela gängen har det lika illa, umgänget blir således destruktivt och drar ner den som försöker ta sig ur det...