Tiggeriet i Sverige

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo. Men är innehav/användande/ägande av en Iphone verkligen något att gå igång på idag så att säga?

Nej, knappast, iaf inte om man har inkomst.

Men någon som tigger och inte ens har vett att låta bli dylika prylar är ju rätt arrogant.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tanterna som sitter i tunnelbanan vid Gamla Stan har ett foto på sina barn nedstoppat i muggen. Har noterat att ena tanten verkar ha olika familjer, för hon byter bilden då och då.....

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Precis. Arroganta.. Nja .. Tiggarna behöver inte underhålla dig eller liknande. De bryr sig inte om vem du är utan bryr sig om vad du lägger i koppen såklart. Storyn om tiggaren med Iphone bygger ju såklart på dess motpoler. Iphone som lyxig och till för de med gott om cash. Medans tiggaren för att få någon som helst acceptans helst skulle sitta naken utan kläder. Iphone är en skittelefon utan någon som helst lyx. Om en tiggare nu skulle använda en skittelefon är det verkligen enligt mig inget att hoppa jämfota och banka huvudet i väggen för. Men smaken är som bekant olika, så vill man höja sitt blodtrygg för den sakens skull så varsågod.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Precis. Arroganta.. Nja .. Tiggarna behöver inte underhålla dig eller liknande. De bryr sig inte om vem du är utan bryr sig om vad du lägger i koppen såklart. Storyn om tiggaren med Iphone bygger ju såklart på dess motpoler. Iphone som lyxig och till för de med gott om cash. Medans tiggaren för att få någon som helst acceptans helst skulle sitta naken utan kläder. Iphone är en skittelefon utan någon som helst lyx. Om en tiggare nu skulle använda en skittelefon är det verkligen enligt mig inget att hoppa jämfota och banka huvudet i väggen för. Men smaken är som bekant olika, så vill man höja sitt blodtrygg för den sakens skull så varsågod.

Personligen skulle jag inte saka en krona även om tiggaren var utan kläder.

Ingen påstår att iPhone är lyx, men många påstår nog att innehavet av en mobiltelefon inte harmoniserar med den utsattheten som krävs för att dom skulle börja tigga.

Samtidigt tjänar pantsystemet hundra miljoner per år.....

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Personligen skulle jag inte saka en krona även om tiggaren var utan kläder.

Ingen påstår att iPhone är lyx, men många påstår nog att innehavet av en mobiltelefon inte harmoniserar med den utsattheten som krävs för att dom skulle börja tigga.

Samtidigt tjänar pantsystemet hundra miljoner per år.....

Skulle Adidasjacka falla under harmoniserings reglerna för att få börja tigga?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
aha. ja jo det är ju en början. Och att använda en mobil innebär inte med automatik att du sitter fast i ett jobbigt dyrt mobilabonnemang.

Nej. I #504 säger Du att: men många påstår nog att innehavet av en mobiltelefon inte harmoniserar med den utsattheten som krävs för att dom skulle börja tigga.

Det jag vill säga med Adidasjacka eller ta vad Du vill är att det är svårt att utifrån en människas för tillfället attribut avgöra själva utsattheten. Enligt mig en allt för enkel och möjligen till och med missvisande väg att gå.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
aha. ja jo det är ju en början. Och att använda en mobil innebär inte med automatik att du sitter fast i ett jobbigt dyrt mobilabonnemang.

Nej. I #504 säger Du att: men många påstår nog att innehavet av en mobiltelefon inte harmoniserar med den utsattheten som krävs för att dom skulle börja tigga.

Det jag vill säga med Adidasjacka eller ta vad Du vill är att det är svårt att utifrån en människas för tillfället attribut avgöra själva utsattheten. Enligt mig en allt för enkel och möjligen till och med missvisande väg att gå.

Självklart kan man inte avgöra en människas förfall enkom på ekonomi.:rausing

Men gemene man som passerar tiggaren skulle inte sätta sig på backen och tigga innan så gott som precis alla möjligheter till inkomst var tömda, där spelar telefonen en betydande roll för utgifter.

Kort och gott, för att folk skall ge upp sina surt förvärvade skattade pengar, vill dom med säkerhet förvissa sig om att personen verkligen behöver dom.

Sen spelar det ingen roll om det är en gratis telefon med gratis abonnemang, det är arrogansen folk går igång på.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Men när tiggarna har både dyrare kläder och mobiler än en själv, vad gör man då?

Det talas ju mest om romerna i tråden men det finns en kategori proffstiggare till och det är studenter. Ofta vänstervridna inbillar jag mig som anser sig ha rätt till mer pengar än vad CSN ger dom.

Konsthögskolan i gamla Fazer-fabriken fostrar många tiggare,,,

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Men när tiggarna har både dyrare kläder och mobiler än en själv, vad gör man då?

Det talas ju mest om romerna i tråden men det finns en kategori proffstiggare till och det är studenter. Ofta vänstervridna inbillar jag mig som anser sig ha rätt till mer pengar än vad CSN ger dom.

Konsthögskolan i gamla Fazer-fabriken fostrar många tiggare,,,

Jag är övertygad att de unga studerande som Du raljerar över dessa dagar genererar mer tillbaka till staten än vad en till åren kommen hemmansägare i Skånska Eslöv gör som kan leva glada bidragsdagar på EU medel.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag är övertygad att de unga studerande som Du raljerar över dessa dagar genererar mer tillbaka till staten än vad en till åren kommen hemmansägare i Skånska Eslöv gör som kan leva glada bidragsdagar på EU medel.

Haha, ja, för konststudenter är ju en riktig kassako för staten. :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rumänsk tiggare läxar upp polisen till och med:

"Om något liknande händer i Rumänien så går polisen och pratar med pojkarnas föräldrar. Här gör de ingenting, säger hon."

För att sammanfatta:
Mångkulturellt gäng kastar sten på hitresta EU-medborgare av romskt ursprung. Svensk polis får bära hundhuvudet och SVT skyller på nazister

Det här landet är så jäkla underhållande. :lol

Undrar hur reaktionen blivit om det varit Djursholmsungdomar som trakasserade romer utanför DSJH. :gnissla

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag upplever iaf att många trappat upp sina kravkampanjer här i Malmö, mer offensiva i sina intrång i den personliga integriteten helt enkelt. Avvisar man vänligt och bestämt får man lida spe... Somliga dövstumma har plötsligen blivit helbrägda och är nu väldigt talföra. Tidigare samlade de underskrifter och kontanta medel till någon skola för dövstumma men det var inte direkt något 90-konto om man säger så, (nedre gräns på 100 kronor om jag inte missminner mig, finns på youtube. Jag antar att det kan anses utpekande om jag länkar filmen men det är lätt att leta upp. Finns orden "falsk insamling" och "Malmö" med så löser det sig). Nu är det något annat som jag inte förstått riktigt än, samma aktörer dock. Den här gången blev jag dock inte utvald, kanske kände igen mig från tidigare försök.

Den här skaksjukdomen, uppträder den intermittent? Alltså, som när personen tror eller vet att vederbörande är i någons blickfång? Nån medicinskt kunnig som kan förklara?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Jag är inte lantbrukare. Men gud vad fördomsfullt mot den yrkesgruppen. De jobbar hårdare än vad du kan drömma om eller fattar är möjligt.

Det är inte okej att tigga på det viset när man är student, det tycker jag inte.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO