Tiggeriet i Sverige

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vår nya hyresvärd i Sthlm lyxrenoverar med endast rumänsk arbetskraft. De tjänar 24:50 kr timmen. Är usla hantverkare men jobbar sju dagar i veckan mellan 06:30 och 20:00. Han drar dessutom av deras boende på lönen (bor nio personer en tvåa i ett av de två hus som renoveras). Byggnads har varit på plats men då de förvarnade sin ankomst så utrymde de bygget i god tid. Hyresvärden fick dock bakläxa på att "han" rivit asbest (golvlim och pannrumsisolering) utan rätt dokumentation. Det revs av Rumänerna utan skydd och gick på vanlig deponi i vanlig öppen container.
Om jag fick välja mellan att utnyttjas så (här snackar vi hur de uttnyttjas i SVERIGE, ser antagligen inte bättre ut på deras hemmaplan) eller sätta mig utanför Hemköp med en kopp så vore valet inte självklart.

Vår nya hyresvärd i Sthlm lyxrenoverar med endast rumänsk arbetskraft. De tjänar 24:50 kr timmen. Är usla hantverkare men jobbar sju dagar i veckan mellan 06:30 och 20:00. Han drar dessutom av deras boende på lönen (bor nio personer en tvåa i ett av de två hus som renoveras). Byggnads har varit på plats men då de förvarnade sin ankomst så utrymde de bygget i god tid. Hyresvärden fick dock bakläxa på att "han" rivit asbest (golvlim och pannrumsisolering) utan rätt dokumentation. Det revs av Rumänerna utan skydd och gick på vanlig deponi i vanlig öppen container.
Om jag fick välja mellan att utnyttjas så (här snackar vi hur de uttnyttjas i SVERIGE, ser antagligen inte bättre ut på deras hemmaplan) eller sätta mig utanför Hemköp med en kopp så vore valet inte självklart.

Botrygg? :)
I göteborg var dom faktiskt kollektivanslutna och knegarna tjänade enligt svenska avtal, men det kan ju gå annorlunda till på andra ställen. Typ kapitalistsvinhålet ståkhålm :)
Det bara måste gå att sätta dit såna svinföretag.. sån exploatering är helt vidrig och får inte förekomma här.
Jag anmäler så fort jag hör nåt.
Lika mycket för min skull som för deras.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Håller med er båda. Dock är det så sjuuuuukt vanligt här i krokarna. Många "klippare" på marknaden med inget eller extremt stort samvete (beror på hur man ser det). Har faktiskt en bakgrund inom Byggnads själv (för tjugo år sedan i Skellefteå), men då största delen av den svenska arbetsmarknadens villkor inte är lagstiftade utan består av avtal och överenskommelser så är det toklätt att runda svenska villkor. Och till saken hör att som boende sitter man extremt mycket i knäet på sin hyresvärd, kanske särskilt i bostadsbristens Stockholm. Så jag kan inte vara helt öppen med vad jag vet. Byggnads har dock kontaktats. Nästa fas i bygget sker i höst och då har jag fått löfte om att de ska göra bättre kontroller.
Rumänerna verkar dock sjukt nöjda med tillvaron, att de sedan kommer att få lungcancer bekommer dem inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såg rumänerna kliva ur en sprillans ungerskreggad XC90 på Stureplan i förrgår. De är säkert väldigt fattiga, eftersom Volvo numera är en kinesisk skitbil. :mattias

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
På Rapidos MC-mässa för ett par veckor sedan dök ett par Rumäner upp och tömde ut alla sopsäckar på gatan för att leta tomburkar. Det var skit överallt. När en av funkisarna skulle säga åt han att försvinna skulle det muckas gräl och levas om, att han inte skulle få sprida sopor omkring sig var inte ett alternativ. Det slutade med att han lämnade med löfte att återkomma med ett par polare och spöa skiten ur Rappe-killen....
Mucka med en MC-klubb..... Smarta snubbar...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Idag hade ivf tiggaren vid willys där jag bor gått för helgen:fyllisar

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På Rapidos MC-mässa för ett par veckor sedan dök ett par Rumäner upp och tömde ut alla sopsäckar på gatan för att leta tomburkar. Det var skit överallt. När en av funkisarna skulle säga åt han att försvinna skulle det muckas gräl och levas om, att han inte skulle få sprida sopor omkring sig var inte ett alternativ. Det slutade med att han lämnade med löfte att återkomma med ett par polare och spöa skiten ur Rappe-killen....
Mucka med en MC-klubb..... Smarta snubbar...

Å andra sidan så kom han ju undan med det vad det låter som. Vart var Mavve? Slut på kettingar?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja norskarna fick till en lag som tillåter kommuner att förbjuda tiggeri lokalt igår.
Löser ju inte problemet med fattigdom, men slipper man se symptomen är ju mycket vunnet! Cynism.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu går det ju inte att lagstifta bort fattigdom som man kanske kan förstå, men svensk polis måste få stöd i svensk lag för att kunna avhysa och utvisa kriminella ligor som utnyttjar utsatta hopplösa människor i vårt nya fina EU. Resten av eu rumänien och bulgarien inkluderat skrattar åt oss. Förresten älskar jag dom plågade skyldiga ansiktsuttrycken folk har när dom ger pengar till dom sittande meborgarna. Varför tror ni sverige invaderats av tiggare? För att det funkar såå jävla bra! Thats why.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu går det ju inte att lagstifta bort fattigdom som man kanske kan förstå, men svensk polis måste få stöd i svensk lag för att kunna avhysa och utvisa kriminella ligor som utnyttjar utsatta hopplösa människor i vårt nya fina EU. Resten av eu rumänien och bulgarien inkluderat skrattar åt oss. Förresten älskar jag dom plågade skyldiga ansiktsuttrycken folk har när dom ger pengar till dom sittande meborgarna. Varför tror ni sverige invaderats av tiggare? För att det funkar såå jävla bra! Thats why.

Vadå, passiv näringsverksamhet med skuld som affärsidé är väl hittepåigt och bra?

Vad säger skattemyndigheten om upplägget?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Gåvor är väl skattebefriat?

Tack, tänkte inte på det. Tänkt har jag dock gjort och kanaliserar mitt givande till verksamheter som finns att finna på den här sidan. Roligare att ge pengar som gör nytta:

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/skattereduktionforgavor.4.5fc8c94513259a4ba1d800064144.html

och vidare på denna lista:

http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baed93d/1396594430231/Godkanda+gavomottagare_20140403.pdf

På det viset slipper man betala så mycket skatt på gåvomedel mellan 2000-6000 . Man kan ge mer eller göra samma nytta med mindre pengar. Jag tycker det är bra och hoppas de öppnar upp systemet lite. Sen kommer väl någon att komma på ett fiffigt mygel med detta, tyvärr.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att det är så lugnt på forumet måste bero på att minst hälften av de vanligtvis engagerade skribenterna är på väg till Norge för att bedriva gerillakrigföring mot den nazistiska ockupationsmakten. :mattias

Allvarligt, hur kan SD's affischer få enormt med medialt utrymme, när det de skriver på sina affischer genomförs i vårt närmaste grannland så är det i princip radiotystnad...?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring