Tiggeriet i Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Snart är det minusgrader och då är flyttfåglarna borta, i.o.f.s flyttar väl en del till kommunisttrafikstationerna men för det finns alt. = vistelse där har man då valt själv.
Tyvärr inte, förra vintern var ju mild och fin så hela Stockholm såg hemskt ut med dessa skådespelare överallt. Tror inte vädret skrämmer dem, dock:

Jag tycker snöskoter absolut att antal tiggare minskat drastiskt efter sommaren, någon som håller med eller inte?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det låter vettigt. Varför ska man betala skatt och bidra till samhällsutvecklingen, det är ju bara kapitalets sätt att kuva individen.

För övrigt verkar marknaden för tiggare en aning överetablerad numera. Undrar om det ser bättre ut för miggare... :arsele
Jag var lite orolig när alla rumänska tiggare dök upp, trodde jag skulle bli utkonkurrerad och behöva börja svetsa gas i leriga kulvertar.. men dom suger på svetsning som tur är!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då kan jag upplysa dig om att gåvoskatten är avskaffad.
Undra vad det hade blivit för kommentarer om polisen hittat 53000 på en svensk man/kvinna? :näsblod:näsblod

Sitter man 24/7 och tigger så tror jag nog att det skattemässigt bör räknas som ett arbete och inte som en enskild gåva.
Annars kan ju alla efter 40 timmars arbetsvecka döpa om sin lön till gåva och slippa skatt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Härikring sover de ofta på arbetsplatsen. Avdrag för tjänstebostad då? Fast det kanske skall vara fyra väggar och tak då förresten.
De jag sett har haft en vägg och en markis, det är inte samma riktigt :va

Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Sitter man 24/7 och tigger så tror jag nog att det skattemässigt bör räknas som ett arbete och inte som en enskild gåva.
Annars kan ju alla efter 40 timmars arbetsvecka döpa om sin lön till gåva och slippa skatt.

Så du menar att en tiggare som tigger för att överleva kan klassas som en näringsverksamhet som ska beskattas med dagens lagstiftning?
Då är väl frågan varför inte skattmasen jagar dessa individer som inbringar sådana fantastiskt stora summor?

Jag misstänker att du inte har alla hästar hemma. :3freak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Härikring sover de ofta på arbetsplatsen. Avdrag för tjänstebostad då? Fast det kanske skall vara fyra väggar och tak då förresten.
De jag sett har haft en vägg och en markis, det är inte samma riktigt :va

Vet inte var Sthlm ligger men i Stockholm har de ju annekterat hela grönområden så de borde betala arrende utöver diverse beskattning. Skulle bedöma att några hektar i yttre Stockholm Kommun är värt 20 miljoner, så ett marknadsmässigt pris borde vara ca 1 miljon per år i arrende/hyra.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så du menar att en tiggare som tigger för att överleva kan klassas som en näringsverksamhet som ska beskattas med dagens lagstiftning?
Då är väl frågan varför inte skattmasen jagar dessa individer som inbringar sådana fantastiskt stora summor?

Jag jobbar för att överleva....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hur ofta lyfter skattmasen arslet från sin kontorsstol?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19701807.ab

[h=1]”Det är rationellt beteende”[/h] Michael Anefur (KD), regeringens hemlöshetssamordnare och volon*tären Anna Silver debatterade frågor om hemlösa och tiggare i Afton*bladets ”Partiprogrammet” i går kväll.
Den 18-åriga kvinnan hade 53 000 kronor i sin bh när hon greps för misshandel av en annan tiggande 32-åring.
Förklaringen var att familjen samlat ihop dem tillsammans för att köpa mat och resa till hemlandet Bulgarien.
– Ofta samlar man in gemensamt och fördelar sedan pengarna, det är rationellt beteende, säger Michael Anefur (KD), som tidigare varit regeringens nationella hemlöshetssamordnare.

En 18-årig bulgarisk kvinna som greps efter ett bråk med en 32-årig kvinna från samma land om tiggarplats utanför Willys i Gävle har åtalats för misshandel och övergrepp i rättssak.
När hon greps hade hon 53 000 kronor i 500-kronorssedlar i bh:n.
– Pengarna är mina, min makes, min farbrors och hans frus, det är jag som växlar pengarna, samlar ihop dem och tar hand om dem så länge. Vi köper mat tillsammans och sparar en del till Bulgarien. Det är bra att vi har pengarna på ett ställe, sa 18-åringen i förhör.
Enligt Michael Anefur (KD), som fram till juli i år var regeringens nationella hemlöshetssamordnare, är det ett vanligt sätt för EU-medborgare som kommer till Sverige för att tigga att samordna sig.
– Många grupper är väldigt kollektivistiska. Alla samlar pengar gemensamt och sedan fördelar man det. Det är ofta någon i gruppen som har ansvar för att samla in pengarna och senare fördela dem, säger han.
[h=3]Tiggeri en av inkomsterna[/h]53 000 kronor motsvarar det som en grupp om ungefär tio personer kan samla ihop på ungefär två månader, berättar han. Uträkningen följer de uppgifter som Stadsmissionen har fått fram i sina rapporter, då människor som tigger uppgett att de får ihop upp till 100 kronor per dag.
Bienvenido Flores, som utsetts till talesperson för EU-migranter framförallt i Stockholm, men också andra städer i landet, säger att tiggeri ofta är en av inkomsterna för många av EU-medborgarna som kommer till Sverige. Svartarbete är en annan.
– Även affärer, som bilförsäljningar, kan vara aktuella som extraknäck. Begagnade bilar är värda mer i exempelvis Bulgarien än vad de är i Sverige, säger han.
Även han berättar att insamling av pengar hos en person är ett vanligt sätt att organisera sig för grupper av EU-medborgare som kommer till Sverige för att tigga.
– Ofta är det den äldre i familjen eller den som leder familjen som har rollen. Den personen brukar kallas för hövdingen, förutom den äldste kan det annars vara den som anses vara smartast i gruppen.
[h=3]Inga tecken på kriminalitet[/h]En vanlig fråga som både Bienvenido Flores och Michael Anefur får svara på är om grupperna är organiserade i kriminella ligor.
– De som lever närmast personerna som tigger har inte funnits några tecken på att de drivs av kriminella ligor. Att det är organiserat är rationellt, men det är för lite pengar inblandade för att röra sig om organiserad brottslighet, säger Michael Anefur.
Den rapport han lämnade till Alliansregeringen i juni 2014 konstaterade att hemlösa personer med svenskt medborgarskap har fler resurser att vända sig till än EU-medborgare som kommer till Sverige för att tigga. Många tillhör den romska minoriteten och diskrimineras i sina hemländer.
– Lagstiftningsmässigt sett finns det ingenting för dem. Det blir absurt när människor tycker att det är bättre att sitta och tigga och frysa utomhus i Sverige än att vara hemma i det land där de är medborgare.

Nivette Dawod

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vet inte var Sthlm ligger men i Stockholm har de ju annekterat hela grönområden så de borde betala arrende utöver diverse beskattning. Skulle bedöma att några hektar i yttre Stockholm Kommun är värt 20 miljoner, så ett marknadsmässigt pris borde vara ca 1 miljon per år i arrende/hyra.

Ja dom tycker nog att det är drömmen att bo i tält och husvagn. Typiskt miljonärer. :crash

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
[...det är rationellt beteende...

...18-årig bulgarisk kvinna...

...Det är ofta någon i gruppen som har ansvar för att samla in pengarna
– Ofta är det den äldre i familjen eller den som leder familjen som har rollen. Den personen brukar kallas för hövdingen, förutom den äldste kan det annars vara den som anses vara smartast i gruppen....

Jag kanske är fördomsfull men det måste väl vara väldigt ovanligt att en 18-årig kvinna blir hövding i en familj/grupp?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hon lär ha varit en del av organisationen bakom och förmodligen inte bråkat med kvinnan om platsen, utan om att få in pengar till "hyra" av platsen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du kan ju inte påstå att samhället välkomnar dem med öppna armar? :)

Jag tror verkligen inte världen är så svart-vit att man kan säga att "alla är dumma mot romerna pungckt".
Förmodligen ligger sanningen någonstans mittemellan de två versionerna, ungefär som allt annat här i livet.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring