Ja precis, det är ju det jag menar.
Hur kan det vara Sveriges fel att Rumäniens regering är korrupt och inte hjälper sina romska medborgare? För det var ju det som herren i den tidigare artikeln ville göra gällande. Låt mig citera: "Vilka ska vi skylla på? Ska jag vara ärlig? Er svenskar!"
Och angående sanktioner och att ställa Rumänien utanför så har jag i stort sett 0% tro på att det skulle hjälpa romerna i landet, och ungefär 100% tro på att de skulle ställas som syndabockar för att hela landet går ännu mer åt helvete.
Det enda jag kan se skulle fungera det är om pengarna går raka vägen från EU direkt till de som behöver hjälpen UTAN att den rumänska regeringen har något att säga till om. Men jag har ingen aning om hur möjligheterna för detta ser ut, eller hur stor den faktiska viljan är bland romer att följa resten av samhällets regler och krav. Historiskt sett har den viljan nog varit rätt liten, av olika anledningar.
Jag tror precis tvärtom dvs att jag tror att en sanktion får effekt! Rumänien tillhör de fattigaste i europa och jag kan garantera dig att de styrande där inte vill bli av med biståndet och all annan hjälp från bryssel!
Nästa land på tur är serbien, inte för att folket där nere är speciellt intresserade av gå med i EU men däremot deras regering. Dom vill åt pengarna helt enkelt och de styrande där nere är inte sena att basunera ut till folket hur mkt deg landet kommer att inkassera från bryssel. Bryssel finansierar redan projekt i serbien, nu senast betalade dom/du/jag/vi en ny motorväg från gränsen till ungern och nedåt landet samt vice versa.
Noterade en sak när jag var nere i serbien i somras (är nere varje år), alla zigenare var puts väck, inga zigenare med sin säck PET-flaskor på väg till plastfabriken för att sälja flaskorna, såg inte till den där zigenartjejen man alltid ser i stan sittandes på en parkbänk i sina trasiga skor och skitiga kläder, flottigt och ovårdat hår förrräns en dag när just den tjejen kommer gående när jag var inne i stan. Nya fina kläder, nyklippt, hela och fina skor osv. Senare under vistelsen träffade jag på många av dem som brukade sitta på bänken i sina trasiga kläder fast med helt nya stilar, alla med nya fräscha kläder osv osv.
Nu frågade jag inte ngn av mina bofasta vänner där nere vad som har hänt med zigenarna, varför alla helt plötsligt bara försvunnit, ingen som rotar i soptunnorna längre men jag misstänker att EU har utövat påtryckning mot serbien för att dom ska ge sina zigenska medborgare samma rättigheter som övriga serber och de styrande i serbien sitter som små knähundar och gör allt EU ber dom göra inför EU inträdet. Kanske borde göra ngt liknande med rumänien. Stäng ute dom från EU tills dom kan bevisa att dom gör ngt för sin romska befolkning.
EU ville även ha tag på två krigsförbrytare, karadzic och en jag inte minns namnet på, karadzic har den serbiska regeringen vetat hela tiden vart han har befunnit sig men då han ses som en folkhjälte där nere har dom inte vågat röra honom men när EU ville ha tag på honom greps båda krigsförbrytarna inom loppet av en vecka, så desperata är dom med att komma med i EU att dom gör allt bryssel säger till dom att göra. När serbien kliver in i finrummet kommer rumänien dock att få lämna över stafettpinnen till serbien som kommer att vara det fattigaste medlemslandet i EU men serberna visar iaf en vilja att få bukt med problemen till skillnad från rumänien.