Tiggeriet i Sverige

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Säg att du får 1000kr av din Mormor/Farmor/Mamma/Pappa/Bror whatever. Och när du får dom pengarna går jag fram till dig, tar ifrån dig pengarna och säger att jag ska hjälpa dig sätta in dom på banken, men istället skänker jag dom till Unicef/Barn i Afrika.

Hur skulle du klassa det?

Om någon tar pengar av mig/dig spelar det väl ingen roll om pengarna sen går till knark, lördagsgodis eller välgörenhet? Du har liks förbannat blivit bestulen. Tjuven kanske får renare samvete men det är lika jävla svinigt.
Och bara för att dom inte kommit ut ur automaten än betyder ju inte att det inte är värt något.

Edit: Äsch Blöjan hann före.
Säg att du får ett gåvobrev istället för en fleshlight i julklapp av farmor.
Är det stöld?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Hur fick du ihop det?
Om du stjäl så är det stöld.
Om du ger bort så är det en gåva.

Alltså vad tusan snackar du i?
Om du GER till någon är det en gåva. Om du TAR från någon är det stöld. Vare sig du sen GER din STÖLD till någon annan.

Om Farmor GER mig ett gåvobrev istället för pengar (eller i ditt mogna fall fleshlight) så är det ju inte samma sak som att Farmor GER mig en fleshlight/pengar som sen Farfar direkt skickar till barnen i Afrika.

Tiggarna fick alltså massa pantburkar, något som har ett värde, liksom din fleshlight eller bara vanliga kontanter. Och det lurade alltså totoro dem att skänka bort. Kan hålla med om att det är svårt att klassa som rent kriminellt, men svineri av rang är det ju. Om tiggarna får pengar/burkar av en person så borde man faktiskt vara människa nog att låta dem göra sitt eget val med pengarna.

Det är ju inte så att totoro själv gav tiggarna 200 pantburkar som han sen ändå valde att skänka pengarna till Afrika.

Är inget fan av tiggare och romer, men bara för det behöver man ju inte beté sig som en rövskalle.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alltså vad tusan snackar du i?
Om du GER till någon är det en gåva. Om du TAR från någon är det stöld. Vare sig du sen GER din STÖLD till någon annan.

Om Farmor GER mig ett gåvobrev istället för pengar (eller i ditt mogna fall fleshlight) så är det ju inte samma sak som att Farmor GER mig en fleshlight/pengar som sen Farfar direkt skickar till barnen i Afrika.

Tiggarna fick alltså massa pantburkar, något som har ett värde, liksom din fleshlight eller bara vanliga kontanter. Och det lurade alltså totoro dem att skänka bort. Kan hålla med om att det är svårt att klassa som rent kriminellt, men svineri av rang är det ju. Om tiggarna får pengar/burkar av en person så borde man faktiskt vara människa nog att låta dem göra sitt eget val med pengarna.

Det är ju inte så att totoro själv gav tiggarna 200 pantburkar som han sen ändå valde att skänka pengarna till Afrika.

Är inget fan av tiggare och romer, men bara för det behöver man ju inte beté sig som en rövskalle.

Hur får du ihop det nu?
Vem stal vad från vem?
Stöld är stöld och gåva är gåva.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Måste förklara en del. Jag är ju 08 och således lämnar ingen 08 burkar här.
Jag hitta händelsen på nätet. Jag tror personen har stått vid pantmaskinen
och sibylla har kommit och inte förstått maskinen.
Och att hjälpt sibylla med det. Var är de egna ansvaret?
Tycker hur som helst de va bra gjort. Jag vill ju ha ut dom från Sverige

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Måste förklara en del. Jag är ju 08 och således lämnar ingen 08 burkar till mej.
Ok sorry trodde de va din egen story. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Måste förklara en del. Jag är ju 08 och således lämnar ingen 08 burkar här.

Oavsett behövs inget försvar för en med all säkerhet uppdiktad historia, där även utgången är oviss.

Men hur i hela helvete det skulle bli stöld får någon med en bättre juridisk insikt förklara för mig.:va

- - - Updated - - -

Är fleshlight värd pengarna?

Se till pengarna du sparar i stället.:glömdet

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Om någon ber mig om hjälp med att tanka sin bil och jag passar på att tanka bilen bakom, gäller då det egna ansvaret?

En gåva är en gåva.

Uppdiktad historia eller inte så menar ni att om man ber någon om hjälp får man skylla sig själv om man blir blåst?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hur får du ihop det nu?
Vem stal vad från vem?
Stöld är stöld och gåva är gåva.

Om du stjäl först och sen ger bort är det fortfarande en gåva. Sicken tur. :banana
Genom knapptryckningen i detta läget stjäl man och ger en gåva på samma gång. Härligt.
Om jag trycker på den knappen när Svenne Svensson håller på att panta, är det fortfarande bara en gåva?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du stjäl först och sen ger bort är det fortfarande en gåva. Sicken tur. :banana
Genom knapptryckningen i detta läget stjäl man och ger en gåva på samma gång. Härligt.
Om jag trycker på den knappen när Svenne Svensson håller på att panta, är det fortfarande bara en gåva?
Vem stal vad?
Vem tryckte på knappen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om någon ber mig om hjälp med att tanka sin bil och jag passar på att tanka bilen bakom, gäller då det egna ansvaret?

En gåva är en gåva.

Uppdiktad historia eller inte så menar ni att om man ber någon om hjälp får man skylla sig själv om man blir blåst?

Om jag frågar efter vägen och får en felaktig beskrivning, har jag då blivit bestulen?

Ditt scenario är mycket riktigt stöld, det ovan beskrivna med panten är det inte.

Nej, ingen menar att man får skylla sig själv

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hade någon snott tiggarens saker? Var det tiggarens saker? Har tiggaren ens moralisk rätt att missbruka pantsystemet? Att vara i landet?

Så om en tiggare samlar burkar eller får burkar från någon så är det att missbruka systemet? Är inte det viktigaste att burkarna blir pantade ur miljöperspektiv?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Är det bara jag som funderar över hur pantmaskinen kan plantera träd i Afrika?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Så om en tiggare samlar burkar eller får burkar från någon så är det att missbruka systemet? Är inte det viktigaste att burkarna blir pantade ur miljöperspektiv?

En droppe i havet. Åk förbi ett läger och kolla hur renliga och hur väl dom har tänker miljö.
Men en bra början på en rätt dömd kultur:tummenupp

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Å ändå är det troligen bara en skröna/lögn från totoros sida...

Tänk efter vad som skulle behöva ske för att den skulle vara sann. Först måste han stå och titta på en tiggare som får en "säck pant", sedan måste han följa med henne in när hon ska panta. Varför skulle man göra det? Å på toppen måste han sedan stå och titta på när hon pantar en hög med flaskor, vilket ju tar lite tid. Sedan inträffar nästa fantastiska sak: just denna tiggaren har aldrig tidigare pantat flaskor och inte ens försökt ta reda på hur det går till ens genom att titta på andra som pantat och kan inte ens räkna ut att den gröna knappen är viktig. Nu kliver vår hjälte in och visar henne fel knapp, vilket betyder att han dessutom måste ha följt med henne in i affären för att titta på! (Nu vet jag inte men får man verkligen ett pantkvitto om man skänker pengarna till välgörande ändamål?) Å nu efter att ha lagt en kvart på att som ett litet fån stå och titta på en tiggare så går han därifrån istället för att njuta av segerns sötma när hon går för att casha in kvittot, vilket tiggaren konstigt nog visste att man skulle.
Jättesannolikt scenario!

Helt ärligt vem här skulle lägga ner så mycket tid på ett så osannolikt försök att lura en person på dennes pengar?

Totoro: jag är medveten om att du kommer att säga emot mig, ligger lite i lögnens natur. Du behöver inte det eftersom ingen av oss kan bevisa något. Du har fått dina gilla vilket väl var det viktiga...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS