Re: Reflektion
ething skrev:
Jag är emot aga och liknande men en intressant refelktion är att i takt med att vi blivit mildare och humanare i hanteringen av våra barn så kan man se en tydlig utveckling av ökat kriminalitet och minskad respekt. Jag behöver inte gilla det men det verkar ju finnas en tydlig koppling mellan minskat antal "pekpinnar och gränser" och den minskade respekt som vi idag visar för alla som inte står oss nära.
Jag vill inte ha tillbaks aga men jag vill definitivt inte ha ett samhälle där barn från 6 år och uppåt tror att man kan göra vad fan som helst utan åtgärd...
Jag tror att det beror på den otroliga förslappning och den totala koma många föräldrar verkar vara i. Dem bryr sig inte vad barnen gör helt enkelt. Har varit med om föräldrar som satt sitt barn på min pappas harley electra glide medans vi var inne och handlade. Sitter dem små liven där med glass å snor som stänker å droppar samtidigt som deras korta ben med skoförsedda fötter glider fram och tillbaka över tanken. När man frågar föräldern/föräldrarna (pappan i detta fallet) om han är riktigt riktig, får man till svar: "det är ju bara en motorcykel, det gör väl inget"!!!?? VA!!?? Eller när jag och mamma var ute och gick en vinterdag när det var -17grader. Kom en ung mamma med ett litet barn på armen. Mamman hade mössa och vantar medans barnet bara hade sparkdräkt... Mamma påtalade att barnet måste frysa för att det är så kallt... "Hon är ju så liten så det förstår ju inte hon heller" sa mamman om sin lilla dotter.
När jag gjort nåt dumt som liten (panga rutor eller kasta sten på tåget) så fick jag smisk på rumpan. Pappa nuddade knappt min rumpa, men man blev så rädd så att man började gråta och ville aldrig hamna i den situationen igen. Naturligtvis ska man inte slå sitt barn, men man ska ju visa vad som är rätt och fel.
Idag är jag ju en väldigt fin kille faktiskt = )
Hoppas nu att alla tolkar mig på rätt sätt, så att ja slipper skriva sådana här långa inlägg för att försvara mig från missuppfattningar.