Tillåta tidtagning i licens/oförsäkrat?

Ska tidtagning vara tillåtet i licens/oförsäkrade gruppen?

• Antal röstningar
    0

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Oförsäkrad racehoj på en bankörning när inte arrangören har motortävlingsförsäkring.
Är det tillåtet ? Iså fall enligt vilken regel?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
finns ju hojjar med innbyggs laptimer funktion.

jag röstar för.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Tid eller inte?

Många som kört ett par banåkningar kommer på fördelen med att ta tid,så det sker ju. Med någons mobil,filma video o ta tiden sen eller hur det nu går till.
Att få ihop reglmentet är svårare,licens borde gå att få ihop. Folk som är lite "med i matchen" o har licens/likn kan säkert hantera o inte bli stresade när det är tidtagning. Nybörjar/mellan (där ja kör :D) är säkert inte lämpliga och är inte heller under förfrågan.

Ja till tidtagning.

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
sandstream skrev:
2556017 Visst finns det rena RR-träningar men inte på banor som Kinnekulle, Gotland Ring, Mantorp mfl, dvs det riktigt roliga banorna.

En ren licensgrupp hade varit optimalt men det skulle kräva att en annan grupp togs bort, förslagsvis oförsäkrad.
Varför kan man inte kräva att de som inte har licens har försäkring i ett bolag vars trafikförsäkring gäller på bana?
Enligt Johan på SMC går det utmärkt att blanda grupper som tar tid med grupper som inte tar tid samma dag utan att någon försäkring slutar gälla.
På alla våra körningar för man ta tider i racegruppen och det har funkat så bra detta år. Jag är stolt över hur ni alla har förstått att det gäller att backa av när ni kommer i trafik och inte har gjort en massa idiot omkörningar för att "man är på ett bra varv". Precis som Sandstream säger, det är kul att se hur man gör framsteg. Men jag poängterar en gång till säkerhet före allt annat, annars blir det svartflagg och tack och hej för den personen som missbrukar detta.

sandstream

Guest
enhjuling skrev:
2557095 Oförsäkrad racehoj på en bankörning när inte arrangören har motortävlingsförsäkring.
Är det tillåtet ? Iså fall enligt vilken regel?
Det är banägaren som har MTFL, inte arrangören, och det går som sagt utmärkt att blanda grupper med giltiga trafikförsäkringar samma dag som grupper utan trafikförsäkring.
MickeG skrev:
2557414 På alla våra körningar för man ta tider i racegruppen och det har funkat så bra detta år. Jag är stolt över hur ni alla har förstått att det gäller att backa av när ni kommer i trafik och inte har gjort en massa idiot omkörningar för att "man är på ett bra varv". Precis som Sandstream säger, det är kul att se hur man gör framsteg. Men jag poängterar en gång till säkerhet före allt annat, annars blir det svartflagg och tack och hej för den personen som missbrukar detta.
Jag körde ju med er på Gelleråsen och det fungerade klockrent med tidtagning!
Personligen skulle jag aldrig drömma om att ta några risker med andra inblandade bara för att få en bra tid, man har ju en hel dag på sig och får alltid in ett par fria varv per pass utan problem.

Dr.Bike

Guest
Jag röstade ja, men är kluven.
Självfalet VILL man kolla tider, men samtidigt kan yttre krav (Läs Liwa1´s inlägg i min tråd om ersättning till Instruktörer...tror jag det var hon skrev i) Att: Det KAN vara så att banarrangören kan råka illa ut.

Att sen försäkrade INTE får ha, är ju en juridisk spetsfundighet som har med orden ÖVNING och KURS att göra.
Sen att man i praktiken kör lika fort iaf spelar tydleigen ingen roll...
Trodde sådan dubbelmoral bara praktiserades i Amerikatt! :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2555275 Eftersom trafikförsäkringen enligt arrangörerna av bandagar inte gäller i gruppen licens/oförsäkrat borde det var okej med tidtagning, eller vad tycker ni?

Jag har kört massor av bandagar i sommar där tidtagning varit tillåten och det har enligt mig inte lett till fler olyckor.
Personligen tycker jag det är väldigt stimulerande att se om man förbättrar sig över dagen/dagarna, vad oliga spårval ger för resultat osv.

Självklart ska samma regler för omkörningar osv gälla och den som inte visar hänsyn till andra på banan ska svartflaggas direkct!

Jag är helt inne på din linje och jag förstår också arrangörernas problematik. Jag röstade ja.

Hypotes: Om min laptimer som är 'permanent' fastsatt på hojen plockar upp en signal från en transponder (är jag rätt i ordvalen här? :va) som jag INTE satt upp så har jag ju inte tagit tid "med flit" - kan det fortfarande räknas som tidtagning?

EDIT: Hypotesen är självklart hårklyverier men det känns ungefär lika hårkluvet som att TRAFIK-försäkringen gäller på bana...

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Så länge laptimern är tänkt att användas som ett sätt att mäta sina körtekniska framsteg och inte som ett sätt att kunna tävla ser JAG ingen anledning att man inte skulle få använda den även på en ren kursdag med tex SMC där försäkringen gäller.

sandstream

Guest
92% är för tidtagning i licens/oförsäkrat :)

imaster skrev:
Hypotes: Om min laptimer som är 'permanent' fastsatt på hojen plockar upp en signal från en transponder (är jag rätt i ordvalen här? :va) som jag INTE satt upp så har jag ju inte tagit tid "med flit" - kan det fortfarande räknas som tidtagning?
Även om den sitter permanent så kan du stänga av den.
Josef skrev:
2558444 Så länge laptimern är tänkt att användas som ett sätt att mäta sina körtekniska framsteg och inte som ett sätt att kunna tävla ser JAG ingen anledning att man inte skulle få använda den även på en ren kursdag med tex SMC där försäkringen gäller.
Tänk om alla vore så vettig som du Josef :tummenupp
Hur går det med sladden in i kurvorna, får Hayden och grabbarna se upp snart? :D

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
sandstream skrev:
2562798
Tänk om alla vore så vettig som du Josef :tummenupp
Hur går det med sladden in i kurvorna, får Hayden och grabbarna se upp snart? :D

Nja, det visar sig att jag är på tok för feg för att låta baken drifta ända till jag ska lägga på gas. Missade dessutom mitt mål att kunna haka på dig med bumsen på Mittsverige i år, du börjar ju bli duktigt snabb. Kommer du ihåg hur snabbt det gick där i fjol? (mätt med laptimern på SMC-körning :tungan )

sandstream

Guest
Josef skrev:
2562829 Nja, det visar sig att jag är på tok för feg för att låta baken drifta ända till jag ska lägga på gas. Missade dessutom mitt mål att kunna haka på dig med bumsen på Mittsverige i år, du börjar ju bli duktigt snabb. Kommer du ihåg hur snabbt det gick där i fjol? (mätt med laptimern på SMC-körning :tungan )
Jag tyckte det var underhållande att se dina bakhjulssladdar in i kurvan efter start/mål :tummenupp

59,20 körde jag på som bäst :)

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
HanneZ skrev:
2555398 Du klarar det säkert bra, frågan är om pubertetsgrabbarna:)kastaglasistenhus) klarar av att hålla sig ifrån dom farliga omkörningarna när laptimern helt plötsligt visar en sekund mer ett varv.
Jag kör iof inte i nämnda grupp så mig spelar det igen roll, men jag håller verkligen med. Vissa klarar det säkert, andra inte.

/N

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Har inte moderna sporthojar inbyggt tidtagarur? Det hade iallafall en Mille -02 som jag åkte på, ljustutan användes som mellantidsknapp har jag för mig...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
sandstream skrev:
2562830 Jag tyckte det var underhållande att se dina bakhjulssladdar in i kurvan efter start/mål :tummenupp

59,20 körde jag på som bäst :)

Tack, får jag bara upp farten lite så ska det nog sladda mer :)

Inte körde du väl under minuten redan ifjol?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2562798Även om den sitter permanent så kan du stänga av den.

Självklart. Men nån i depån kanske kom åt startknappen och jag som är mindre uppmärksam kanske missade det hela. Ett 'värsta fallet'-scenario men det kan ju faktiskt hända att den är igång utan att man vet om det. Aja. Jag är för tidtagning i varje fall... :)

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Håller med betsy tidigare i detta inlägg....
licens förare har ju sina RR träningar och licensträningar
där man kör mot likvärdigt motstånd...och det är ju där
som dom skall pressa sina tider och dyl
På "vanliga" bandagar så är det ju för att vi som normalt
inte tävlar/racar skall få en chans att utvecklas som förare
och jag tror att man gör det bäst utan tidtagning...
Tror faktiskt att hornen växer om man kör med tidtagning och
försöker jaga tider..och därmed blir en större fara för andra samt att man kanske "glömmer bort" att det faktiskt är ett stort antal förare som ej har så mycket erfarenhet och kan göra konstiga manövrar som då skulle kunna leda till en olycka.....

sandstream

Guest
jian skrev:
2563420 Håller med betsy tidigare i detta inlägg....
licens förare har ju sina RR träningar och licensträningar
där man kör mot likvärdigt motstånd...och det är ju där
som dom skall pressa sina tider och dyl
På "vanliga" bandagar så är det ju för att vi som normalt
inte tävlar/racar skall få en chans att utvecklas som förare
och jag tror att man gör det bäst utan tidtagning...
Tror faktiskt att hornen växer om man kör med tidtagning och
försöker jaga tider..och därmed blir en större fara för andra samt att man kanske "glömmer bort" att det faktiskt är ett stort antal förare som ej har så mycket erfarenhet och kan göra konstiga manövrar som då skulle kunna leda till en olycka.....
Har du verkligen läst hela tråden?
Det finns massor av arrangörer som tillåter tidtagning i vissa grupper och de har inte fler olyckor än någon annan arrangör.

Tidtagningen är inget krav så vill du köra utan är det helt okej.

Den som pressar så mycket att han/hon utsätter andra för fara ska givetvis svartflaggas, samma regler som tidigare ska självklart gälla.

Visst finns det RR-träningar men inte på banor som Gotland Ring, Mantorp, Kinnekulle etc.

Jag kan personligen inte förstå varför någon skulle vara emot tidtagning med motiveringen att det finns RR-träningar?
Tror ni att folk kommer att köra som tokiga?

Josef skrev:
2562848 Tack, får jag bara upp farten lite så ska det nog sladda mer :)
Inte körde du väl under minuten redan ifjol?
Nope, 1,01.43 var min bästa tid 2005 på Mittsverigebanan.

Last edited:

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Ärr-sexa
Jag är för tidtagning! Har hittills aldrig varit med om det skulle vara ett problem. Nybörjare brukar ju inte ens ha laptimer eller vara intresserade av att kolla sin tid, utan koncentrerar sig på att lära sig köra på bana som sig bör. Mer erfarna åkare borde alltid få klocka sig.

:)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
sandstream skrev:
2563658Nope, 1,01.43 var min bästa tid 2005 på Mittsverigebanan.

Fanken också, då kom jag ju inte ens ner i din fjolårstid i år :mad:

FÖ förstår jag inte varför tidtagning ska vara förbjudet därför att det KAN göra att folk pressar hårdare och löper större risk att vurpa. Med den logiken borde krachkåpor, puckar mm också vara förbjudet.
Kanske dags att förbjuda skyddskläder också?
Eller motorcycklar på banan?
Nu börjar vi komma någonstans vad gäller att förebygga olyckor. :rolleyes:

När jag arrangerar kurs är det påställd och försäkrad hoj med regplåt och i sådant skick att den inte äventyrar säkerheten som är kravspecen, allt övrigt är upp till deltagaren. Börjar någon få för mycket horn blir det till att ta ett snack i depån, no big deal.

sandstream

Guest
Plonkan skrev:
2563811 Jag är för tidtagning! Har hittills aldrig varit med om det skulle vara ett problem. Nybörjare brukar ju inte ens ha laptimer eller vara intresserade av att kolla sin tid, utan koncentrerar sig på att lära sig köra på bana som sig bör. Mer erfarna åkare borde alltid få klocka sig.
Håller med :tummenupp
Josef skrev:
Börjar någon få för mycket horn blir det till att ta ett snack i depån, no big deal.
Precis!
Det gäller bara att man har instruktörer med stake nog att säga till även de "tuffaste" och mest rutinerade killarna.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...