Tillåtande av olovlig körning, straff?

CRM_knutte

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CRM 125
Tjenare, nu är det ju så att jag lånade ut min mc till en utan körkort och han vurpade så det kom ambulans, polis och hela det där.
Ni kan läsa lite på i min tråd jag gjorde då dagen efter eller något om ni har lust.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132630

Nu är det iget gnäll eller så men jag undrar bara hur det blir med lämpet... Jag har redan fått 900kr i böter för det men det var från åklagaren. Lämpet och körkortet har ju länsstyrelsen hand om, men dom är rätt slöa eftersom det gått ett par månader nu sedan incidenten.
Hittade lite här

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

Där står det ju att tillåtande av olovlig körning är varning - 6 månader. Men sedan hade jag ju redan lite i registret sedan innan så det kanske blir lite mer men + att det är ju fortfarande bara prövotid jag har på körkortet. Där står ju inget om lämpet men det kanske dom drar in ändå? Ingen som varit med om något liknande som kan säga vilken påföljd det blev då?

Inget gnäll om att jag lånade ut den nu tack, fått nog av det redan.

/CRM_Knutte
 

CRM_knutte

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CRM 125
Jo enligt polisen så är det ju så. Sen så ser ju länsstyrelsen hårdare på den som lånat ut mcn än den som körde. Så jag bör få hårdare straff än han som vurpade me mcn. Polisen tyckte faktist att det var fel och att det borde vara tvärt om. Tycker även jag. Men jag fyller ju 18 nu i mars med så det var ju tänkt att jag skulle ta bilkörkort men man vill ju inte göra något nu innan man vet något. Eftersom om man gör teorin och detta och sedan får man veta att dom drar in lämpet så förlorar jag ju teoriprovewt + pengar jag lagt ner på detta.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
CRM_knutte skrev:
2689149 Jo enligt polisen så är det ju så. Sen så ser ju länsstyrelsen hårdare på den som lånat ut mcn än den som körde. Så jag bör få hårdare straff än han som vurpade me mcn. Polisen tyckte faktist att det var fel och att det borde vara tvärt om. Tycker även jag. Men jag fyller ju 18 nu i mars med så det var ju tänkt att jag skulle ta bilkörkort men man vill ju inte göra något nu innan man vet något. Eftersom om man gör teorin och detta och sedan får man veta att dom drar in lämpet så förlorar jag ju teoriprovewt + pengar jag lagt ner på detta.


lr så ser du till å klara de fort som fan innan dom hinner göra något åt saken. men asså jag tror inte dom gör något mä ditt lemp. å de borde definitivt inte påverka ditt ev b-kort. de jag tror dom isf gör e att dom rycker ditt a1-kort.

så du kan nog vara lugn. du har ju ändå ett par månader på dej innan du fyller så teoriprovet behöver man ju inte oroa sej. boken har du la förhoppningsvis redan å provet kostar 190 spänn så de e la inte hela världen. men som sagt, tror bara de e ditt a1-kort du behöver vara orolig över. de e ju samma sak som om du e lite äldre å har både a och b kort och torksar mä något av fordornen så påverkas ju inte de andra.
 

CRM_knutte

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CRM 125
okej, det låter bra. Tycker också det borde vara så men polisen jag pratade med sa hela tiden att de förmodligen kommer dra in mitt lämp men det står ju ändå inget om det på trafikjuristen heller så det bör ju inte bli nått med det. Men det blir o plugga på teorin nu då:D
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
erkände du att du lånade ut den ?

jag var på rättgång där en brud lät sin polare köra, och snuten kom

dags böter +500 till brottsoffer fonden
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
t4pp3r skrev:
2689156 lr så ser du till å klara de fort som fan innan dom hinner göra något åt saken. men asså jag tror inte dom gör något mä ditt lemp. å de borde definitivt inte påverka ditt ev b-kort. de jag tror dom isf gör e att dom rycker ditt a1-kort.

så du kan nog vara lugn. du har ju ändå ett par månader på dej innan du fyller så teoriprovet behöver man ju inte oroa sej. boken har du la förhoppningsvis redan å provet kostar 190 spänn så de e la inte hela världen. men som sagt, tror bara de e ditt a1-kort du behöver vara orolig över. de e ju samma sak som om du e lite äldre å har både a och b kort och torksar mä något av fordornen så påverkas ju inte de andra.



:mattias Fel,Fel,Fel! Spelar ingen roll om du torskar för +30 kmh med A,B eller C så ryker samtliga behörigheteter:huvet !!!!!!!! Dom klipper inte ut Tex A behörigheten på körkortet..:såjaponken
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
bra tråd... blir bara mer rädd nu hur det ska gå när man lånar ut hojjen för att en person ska provköra den för att ev köpa den... har ett precis nytagat b-kort i fickan också så det skulle inte vara allt för bra att bli av med det!:näsblod
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
CRM_knutte skrev:
2689146 Tjenare, nu är det ju så att jag lånade ut min mc till en utan körkort och han vurpade så det kom ambulans, polis och hela det där.
Ni kan läsa lite på i min tråd jag gjorde då dagen efter eller något om ni har lust.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132630

Nu är det iget gnäll eller så men jag undrar bara hur det blir med lämpet... Jag har redan fått 900kr i böter för det men det var från åklagaren. Lämpet och körkortet har ju länsstyrelsen hand om, men dom är rätt slöa eftersom det gått ett par månader nu sedan incidenten.
Hittade lite här

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

Där står det ju att tillåtande av olovlig körning är varning - 6 månader. Men sedan hade jag ju redan lite i registret sedan innan så det kanske blir lite mer men + att det är ju fortfarande bara prövotid jag har på körkortet. Där står ju inget om lämpet men det kanske dom drar in ändå? Ingen som varit med om något liknande som kan säga vilken påföljd det blev då?

Inget gnäll om att jag lånade ut den nu tack, fått nog av det redan.

/CRM_Knutte

Har du erkänt att du visste om att han inte hade kort så kanske dom tar lempet, med om du inte "visste" de, då är de lungnare.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tror inte nån här kan ge dig ett svar på frågor gällande lämp osv. Kan tänka mig att det är mkt olika från fall till fall. Du får vänta och se.
 

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
tråkigt å höra!, men jag har för mig att de tär så att du är skyldig att kolla om han har körkort lr inte.. lånar du ut den till nån som inte har körkort å han hamnar i olycka lr liknande så kan det troligen bli följder för din del..

lika dant äre ju om man vet att ens polare har druckit sprit men du inte hindrar han för att köra bil, utan att han åker iväg till trafik å du inte stoppat honom.. du åker dit för den skiten åsså!:huvet
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
CRM_knutte skrev:
2690031 Jag har sagt att jag lånade ut den till honom tycker att det är mer rätt.


Läste du var jag skrev? Att du lånade ut den måste du ju säga, hur skulle historien annars gå ihop? Visste du däremot att han inte hade körkort så visste du ju ochså att han skulle köra olagligt så fort han körde. Men om du "trodde" att han hade körkort så är problemet hans. Antingen så åker han dit på allt han gjort + att du åker dit, eller bara han. Så om du trodde han hade körkort är de han som får fixa de.

Läs igenom inläggen folk skriver till dej när du ber om hjälp, annars är de inte lönt att fråga om man inte vill se svaren.
 

CRM_knutte

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CRM 125
Saabmosare skrev:
2690546 Läste du var jag skrev? Att du lånade ut den måste du ju säga, hur skulle historien annars gå ihop? Visste du däremot att han inte hade körkort så visste du ju ochså att han skulle köra olagligt så fort han körde. Men om du "trodde" att han hade körkort så är problemet hans. Antingen så åker han dit på allt han gjort + att du åker dit, eller bara han. Så om du trodde han hade körkort är de han som får fixa de.

Läs igenom inläggen folk skriver till dej när du ber om hjälp, annars är de inte lönt att fråga om man inte vill se svaren.

jaja, förlåt för att jag svarade lite dumt då. Men då svarar jag igen. Jag tycker att man ska stå för det man gjort o säga som det gick till och visste jag att han inte hade körkort så säger jag det till polisen. Många hade nog inte gjort så men sån är jag.
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
CRM_knutte skrev:
2690598 jaja, förlåt för att jag svarade lite dumt då. Men då svarar jag igen. Jag tycker att man ska stå för det man gjort o säga som det gick till och visste jag att han inte hade körkort så säger jag det till polisen. Många hade nog inte gjort så men sån är jag.

Ok, blir då inte allt för förvånad om lempet kanske ryker, inte säkert som fler sagt men de kan ryka.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
ladbol skrev:
2689292 [/SIZE][/SIZE][/COLOR]


:mattias Fel,Fel,Fel! Spelar ingen roll om du torskar för +30 kmh med A,B eller C så ryker samtliga behörigheteter:huvet !!!!!!!! Dom klipper inte ut Tex A behörigheten på körkortet..:såjaponken


skojjar du?:va

fan va skevt. svenska rättssytemet e fan helt sjukt... tänkter inte bara på detta.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
t4pp3r skrev:
2692495 skojjar du?:va

fan va skevt. svenska rättssytemet e fan helt sjukt... tänkter inte bara på detta.


Så för att du inte fattar hur man kör i trafiken på MC så gör du det med bil?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
t4pp3r skrev:
2695219 de e iofs sant men vaffan. tycker de låter konstigt ändå.


Man måste dra gränsen någonstans. Annars så när du skaffar A köra för fort och bli av med körkortet på en A1-MC men endå köra vanlig MC.:rolleyes:
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2696230 Man måste dra gränsen någonstans. Annars så när du skaffar A köra för fort och bli av med körkortet på en A1-MC men endå köra vanlig MC.:rolleyes:


de va ju inte riktigt så jag mena. A kortet e ju i princip samma sak i dom olika klasserna. men typ om en busshaffis lr en lastbilschafför torskar mä vanlig bil privat så kan han ju fan inte bli av mä sitt buss/lastbilskort oxå? tror de e som jag sa först ändå.


självklart kan du ju inte köra lätt mc om du torskat mä tung mc lr nåt i den stilen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top