Till er med Husaberg/qvarna

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Wheeliegirl skrev:
Men haallå? :kocko ;-) KTM touring??? :mad:

Beror väl på vilken modell och vad du gjort med hojen?? Ta en rejs- KTM från EM och jämför den med en "vanlig" gathusa.....
Vilken av dem tror du behöver mest service? :whip

Kanske är bättre om du specifierar VILKA hojar du pratar om först! :D

Det var nog bara du som inte förstod att jag inte menade en rejs-KTM. *Suck* :rolleyes:
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
cool_lilja skrev:
köp en husaberg..........sååååå feta..........äää, lite olja kan man la byta, inte så farligt, tar inte lång tid o så känns det bätter i både hoj (koppling) o själ för att man bryr sig !!!!

KÖP EN HUSABARG, inte för inte som den kallas för HUSABUS !

He he... Övertalad! :tummenupp Det har väl iofs hela tiden mest handlat om VILKEN modell, förnuftet är sedan länge borta :crash

Hmm, den här är ju inte dum heller...
 

Bifogat

  • smr570.jpg
    smr570.jpg
    24.8 KB · Visningar: 261

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Goldwing_WannaB skrev:
He he... Övertalad! :tummenupp Det har väl iofs hela tiden mest handlat om VILKEN modell, förnuftet är sedan länge borta :crash

Finns bara en modell om man vill ha den för gata/motard? Husaberg Fse650?
En FSe450 också, men den kommer väl sälja lika bra som 400:an...
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Adrian_J skrev:
Finns bara en modell om man vill ha den för gata/motard? Husaberg Fse650?
En FSe450 också, men den kommer väl sälja lika bra som 400:an...

Nej och det är ju det jag skrev. Allt jag vill ha motard, har bara inte bestämt mig för vilken.

Tror f.ö. att 400cc skulle kännas alldeles för litet. Inte minst med tanke på att jag byter från 1000cc.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Satsa på en 650 då dom är roligast på gata!
men kom ihåg att byta olja som man ska och följ service intervallerna ordentligt! dom flesta husa motorer jag lagat är pga missskötsel dom rasat av.....
min maskin har rullat ca 130h och inte ett enda ras och allt är tokfrächt i motorn då man bytt olja ofta! har rvit maskiner som gått 30h på samma olja som vart mer slitna! ch byt gärna filter varje gång!

Goldwing_WannaB skrev:
Nej och det är ju det jag skrev. Allt jag vill ha motard, har bara inte bestämt mig för vilken.

Tror f.ö. att 400cc skulle kännas alldeles för litet. Inte minst med tanke på att jag byter från 1000cc.
 

HUSA JOKKO

The sliding Finn
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Gefle
Hoj
Scania 164
L. Kongo skrev:
Originally posted by Joker

"Vad ska man göra för service på Husaberg så att den håller?
Skriv hur ofta man ska göra det och vad man ska göra!"


Det går inte att göra en service så att den håller då det är materialfel/felkonstruktion det handlar om.

Då spelar det ingen roll om du har den bästa oljan du kan få tag i o byter den varje timme..

Superpucko! :finger
 

L. Kongo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
I en kartong
Hoj
Dakota
HUSA JOKKO skrev:

:FU

Tyvärr så är det ju sant , men att säga så om husaberg är ju som att svära i kyrkan.
Två av mina hojar rasade (husa) så jag gav upp. Bägge gått runt 10 tim :rodnar
Och det var INTE oljan det var fel på....
Har gått över till qvarna istället ,håller betydligt bättre.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Det går alltid att generalisera, det finns måndagsexemplar av alla modeller och märken, vissa modeller/märken har haft fler och/eller mer utmärkande barnsjukdomar och smaken är som baken! :rolleyes:

Låt det vara så och var glad att du är nöjd med din hoj, det är jag! :tummenupp

:hej
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Goldwing_WannaB skrev:
Det var nog bara du som inte förstod att jag inte menade en rejs-KTM. *Suck* :rolleyes:

Jaja, e bara trött på allt skitsnack om att KTM är touring! ;-)
Jag menade nödvändigtvis inte en EM-KTM, men ville bara påpeka faktum, att KTM inte är TOURING! :tummenupp (vem f-n vill sitta på en mer än typ 10 mil i sträck? :D )
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Om Två av dina husor rasade som hade gått ca 10h så var det nog varken bågen eller oljans fel från början. Det kan ju ha med ägaren att göra också. Hur 100% säker är du på att du ställde ventilerna rätt första gången, att du drog åt exakt med rätt moment etc? Håller du ordning på grejjerna så rasar de inte efter runt 10h, skruvar man sönder grejjerna så håller inget. Bara för att man gillar att skruva på grejjer och vet hur en skiftnyckel ser ut se behöver det inte betyda att man kan meka....

Ditt inlägg säger nog mer om dig än om kvaliten på Husaberg.

- Johan

L. Kongo skrev:
:FU

Tyvärr så är det ju sant , men att säga så om husaberg är ju som att svära i kyrkan.
Två av mina hojar rasade (husa) så jag gav upp. Bägge gått runt 10 tim :rodnar
Och det var INTE oljan det var fel på....
Har gått över till qvarna istället ,håller betydligt bättre.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
mr_rockster skrev:
Om Två av dina husor rasade som hade gått ca 10h så var det nog varken bågen eller oljans fel från början. Det kan ju ha med ägaren att göra också. Hur 100% säker är du på att du ställde ventilerna rätt första gången, att du drog åt exakt med rätt moment etc? Håller du ordning på grejjerna så rasar de inte efter runt 10h, skruvar man sönder grejjerna så håller inget. Bara för att man gillar att skruva på grejjer och vet hur en skiftnyckel ser ut se behöver det inte betyda att man kan meka....

Ditt inlägg säger nog mer om dig än om kvaliten på Husaberg.

- Johan
:fakta :fakta :fakta
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja det största problemet på Husorna är när klåpare som på sin höjd borde ge sig på att kolla däckstrycket själva börjar plocka fram verktygen.Då är det nog bättre att hålla sig till Hondas luftkylda XR-modeller istället.Min 400 har gått ca 100 timmar utan mekaniska problem,enbart enduro+crossbana. :fakta
Var iväg och provkörde Husaberg -04 igår.450+550 enduro och 650 motard.Gick kanon-köp,köp,köp :bow
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Busaberg skrev:
Ja det största problemet på Husorna är när klåpare som på sin höjd borde ge sig på att kolla däckstrycket själva börjar plocka fram verktygen.Då är det nog bättre att hålla sig till Hondas luftkylda XR-modeller istället....

Säg inte så där... :rodnar

Men SÅ j*a svårmekade kan de väl inte vara? Ska man vara tvungen att gå en mekutbildning innan man skaffa sig en? :confused:
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Goldwing_WannaB skrev:
Säg inte så där... :rodnar

Men SÅ j*a svårmekade kan de väl inte vara? Ska man vara tvungen att gå en mekutbildning innan man skaffa sig en? :confused:

Inte svårare än vilken annan hoj som helst....egentligen.
Fast när skillnaden mellan att justera ventilerna 0.10 mm fel är att det låter _lite_ annorlunda till totalras, kanske man ska se efter sina egna kunskaper först och främst....eller köpa nått som martin timell eller bosse klant kan serva :fakta

Nix nu ska jag ner och meka min husa, för den är trasig för andra gången, se stubb tråd :mad:
<---- kan meka ;)
 

L. Kongo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
I en kartong
Hoj
Dakota
mr_rockster skrev:
Om Två av dina husor rasade som hade gått ca 10h så var det nog varken bågen eller oljans fel från början. Det kan ju ha med ägaren att göra också. Hur 100% säker är du på att du ställde ventilerna rätt första gången, att du drog åt exakt med rätt moment etc? Håller du ordning på grejjerna så rasar de inte efter runt 10h, skruvar man sönder grejjerna så håller inget. Bara för att man gillar att skruva på grejjer och vet hur en skiftnyckel ser ut se behöver det inte betyda att man kan meka....

Ditt inlägg säger nog mer om dig än om kvaliten på Husaberg.

- Johan

Jag har kört 4-smälla i 15 år på elitnivå och tycker forfarande att kvaliteten på husas motorer är usel rent ut sagt.

Men skyll gärna på förarfel än på dålig kvalite. :crash
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Har du haft egna mekaniker också eller har du kört på elitnivå och skruvat själv?

Konstigt att två av dina pajjar efter 10h när de flesta andra går bra mycket längre...

L. Kongo skrev:
Jag har kört 4-smälla i 15 år på elitnivå och tycker forfarande att kvaliteten på husas motorer är usel rent ut sagt.

Men skyll gärna på förarfel än på dålig kvalite. :crash
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
L. Kongo skrev:
Jag har kört 4-smälla i 15 år på elitnivå och tycker forfarande att kvaliteten på husas motorer är usel rent ut sagt.

Men skyll gärna på förarfel än på dålig kvalite. :crash

Att man kan köra fort betyder inte att man kan meka :fakta

15 år huh.....vilka årsmodeller av husa har du haft egentligen?
 

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Kanske en sådan här hög...:zpy

Husaberg1.jpg


Det är det värsta skit man kan köpa för pengar!!! :zpy
 
Last edited:

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Kan hålla med om att kvaliteten inte vart den bästa på äldre modeller! men 98 och frammåt så är motorerna inte sämmre än nån annan maskin som är byggd för att rejsas med! sen om man plockar ut mest effekt och har den lättaste motorn så måste det pysslas om! och jag har skruvat en hel del husa maskiner och dom i dom flesta fall så har det vart misskötsel som lett till ras! som tex när 01:erna kom var det massor som spräckte dom nya blocken vid svingbults imfästningen, och att det händer är att du har för spänd kedja!! men som sakt så har husa fått ett dåligt rykte för deras första maskiner rasade! när yamahas 450 lanserades så poppade dom vevstakar på löpande band.... inte mycket snack om det! och att dom flesta LC4maskinerna läcker olja lite varstans det får inte ktm dåligt ryckte av och sen att dom trotsallt har väldigt mycket garanti jobb på dom maskierna oxå ger dom inte dåligt rykte!
det är jobbigt vilken maskin som än rasar och oftast tycker man det är jävligt synd! och jag skiter i om det är en yamaha Ktm husa eller en honda som rasar! synd är det iaf!
svårt att få bort ett dåligt rykte bra mycket svårare än att få bort ett bra rykte!
L. Kongo skrev:
Jag har kört 4-smälla i 15 år på elitnivå och tycker forfarande att kvaliteten på husas motorer är usel rent ut sagt.

Men skyll gärna på förarfel än på dålig kvalite. :crash
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top