Till er som förstår er på motorsång!!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul video, inte en enda bild på bilen som motorljudet kommer ifrån :DBilen på bilderna har en 3l H16, udda konstruktion men sånt gillar jag :)
Den kompressormatade V16 på 1,5l (600hk vid 12000rpm :yoparty ) som låter så underbart i filmen tävlades det med under 1950 och 1951 års F1-mästerskap. Bilen på bilderna tävlade två säsonger, 1966 och 1967.

Ingen av dom var dock vidare framgångsrika, tyvärr.

Ja jag vet, men av all filmer med ljud på BRM V16 är det ingen där motorn hörs så bra som här. Så jag stod ut med de orelaterade bilderna.

Ja Berthon började väl konstruera den motorn i slutet på 40-talet.

Det är så sjukt vacker röst i den, helt otroligt för en liten 1.5-liters-motor. Men basen är nog mycket kompressorns förtjänst också. Samma massflöde vid varje avgasventilöppning som från en betydligt större sugmotorcylinder sas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ska vi snacka radialmotorer?

[YOUTUBE-ID]8oWGhgkd2Ss&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Tyvärr väldigt lite motorljud från den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kunde man ju ge sig tusan på att du hade koll på den, det var dock inte den motorn jag letade efter när jag hittade klippet.

Jag kommer fasiken inte ihåg vad den hette, jag hade för mig att det var en Lycoming, men inget jag hittade stämde.

Sök på Pratt&Whitney. De byggde den starkaste flygstjärnmotorn mig veterligen. Den sista och största var 4-kransig. Över 4000 hk.
Står en sådan på Tekniska Muséet i Malmö om jag inte missminner mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_R-4360

Grumman Bearcat i inlägget längre upp har tex en tvåkransig Pratt&Whitney

Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Se om vi kan få lite liv i denna tråden igen.

3.2l V6 är lite fjuttigt efter alla flyg- och tågmotorer, men det låter rätt gött ändå :D

[YOUTUBE-ID]YD8o7eMAr04[/YOUTUBE-ID]

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Packard är ju legendariska motorer. Satt bla i jänkarnas motortorpedbåtar. Bra drag

Här är en rakåtta sidlus av samma typ som en kompis har i sin Vinco Petterssonbåt.

Dock här med kompressor. Sidlusen lever!
Notera den polerade ratten, högprofildäcken, droppade framaxeln och soundet från rakskuren slutväxel. It's a Hotrod!

[YOUTUBE-ID]HirKCzrd_ic&p=19A15E6174233AFE&playnext=1&index=24[/YOUTUBE-ID]

Misstänker att Flåklypa hämtade sin inspiration från ovanstående kärra.

[YOUTUBE-ID]DxqEWTG1CwE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Då slår jag ett litet slag för arga sugmotorer detta är en 2.7liters N/A Bmw sexa på 280hk. Tror inte reglementet tillåter mer:va kanske ska vara osagt... Hursom, njut!

[YOUTUBE-ID]-uCUtE6ANbM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Nåt gör att håren på armarna får erektion när han sopar i nästa växel vid 0:32sek in

Last edited:

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
MZ!
[YOUTUBE-ID]v0dmrPH9ajI[/YOUTUBE-ID]

Tvåtakt med kompressor.... :krama

En principskiss. Skumma grejor.:tummenupp
dkw.gif

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Då slår jag ett litet slag för arga sugmotorer detta är en 2.7liters N/A Bmw sexa på 280hk. Tror inte reglementet tillåter mer:va kanske ska vara osagt... Hursom, njut!

[YOUTUBE-ID]-uCUtE6ANbM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Nåt gör att håren på armarna får erektion när han sopar i nästa växel vid 0:32sek in

Låter riktigt trevligt.
Men jag saknar expertkomentator.
[YOUTUBE-ID]aDKEY7omwe4[/YOUTUBE-ID]

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Är du säker? Har fått för mig att det där är en 3,0 sexa från M3 E36 med betydligt mycket mer effekt.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är du säker? Har fått för mig att det där är en 3,0 sexa från M3 E36 med betydligt mycket mer effekt.

Nej det är jag inte säker på. läste på sävar om den för länge sen men kommer inte ihåg detaljerna

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det tror jag också, eller kanske rent av en 3.2

Fast den är väl inte så populär i tävlingssammanhang pga vanosen?

http://www.teamtiger.se/bilen.htm

Läste i Norrbottenskuriren att han håller på bygga på en 4.0 v8 till nästa säsong.

Fan vad fränt. Kompisen har just fått snurr på sin 4.0 M60 med Lysholms kompressor. Satan vilken rar gång.

Nej det är jag inte säker på. läste på sävar om den för länge sen men kommer inte ihåg detaljerna

När klippet dök upp på googlevideo (början av den här tråden) så googlade jag en del.

Ädit: "Motor: BMW M3 6:a på 3290cc. Special kamaxlar. Topplock från M3 3.0L 24V, portad och med specialventiler och förstärkta ventilfjädrar. Spjällhus original M3 med special trattar. Underdel M3 med Cosworth kolvar, stålvevstakar, lättad vevaxel, special svänghjul och tilton 3-skivig koppling. Allt är balanserat. Motorn är utrustad med Motec styrsystem för tändning och bränsle. Torrsump.

Effekt: 300+ Hk och 300+ Nm."

3,2 med 3,0 topp... Smart.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nu börjar denna tråd allt balla ur. Filmklipp börjar bli dåligt här i slutet :mad:

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
[YOUTUBE-ID]W9PNjiBMRZw[/YOUTUBE-ID]

Låter inte lika roligt på insidan. Rallycross är nästan lika ballt som hojåkning. Synd bara att det är så mycket gruff. Allt är liksom på gränsen mot vad som är tillåtet. Det som kan köra fulast men ändå inte bli diskad vinner, typ.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://www.teamtiger.se/bilen.htm

Läste i Norrbottenskuriren att han håller på bygga på en 4.0 v8 till nästa säsong.

Kul! V8an var ett alternativ redan när dom byggde den här bilen, vet inte varför dom valde sexan istället för den var inte särskillt många kg lättare än v8an. Men v8an låter ju inte lika vackert...

Fast den är väl inte så populär i tävlingssammanhang pga vanosen?

Undrar om det inte är en myt? Har hört mycket snack om vanosens problem men aldrig hört någon som haft problem med den.
3.0an har ju också vanos men bara på insuget.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
[YOUTUBE-ID]W9PNjiBMRZw[/YOUTUBE-ID]

Låter inte lika roligt på insidan. Rallycross är nästan lika ballt som hojåkning. Synd bara att det är så mycket gruff. Allt är liksom på gränsen mot vad som är tillåtet. Det som kan köra fulast men ändå inte bli diskad vinner, typ.

Ja, det är ingen sport för putsnissar som gillar att sätta neonrör på bilar.

Det är motorsport, bilarna tar i varandra vid omkörningar.

Ingen hade tittat om det inte hade varit närkontakter.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha