Till er som förstår er på motorsång!!

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
GuW skrev:
2687677 Jo, hon körde väl Audi, fast dom andra bilarna från den epoken var inte heller dumma.
Nu låter ju alla rallybilar som symaskiner, tills besiktningen är över och dom slår på responssystemen, sen låter dom som ett världskrig.

Tacka vet jag en Webertrimmad rally opel från tidigt/mitten 80 tal, när man hörde den och kastade sig upp i snödrivan så tog det ytterligare tre minuter i rallytempo innan bilfan kom runt kurvan med bakskärmen först.

Numera med 100dB begränsning låter allt lika, Oplarna lät mer än 100dB från insugstrattarna.

Och jag gillar inte ens opel i vanliga fall, men dom lät bäst...
Lancian med kompressor och turbo var iof. inte så dålig men jag håller audin högst i skönsångsklassen! 5cyl på runt 9000rpm+ är byxskott på en gång om man upplever det i verkligheten.
Titta bara på minerna på männen i publiken på dom gamla grupp-b filmerna, tveklöst;)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Biturbo skrev:
2687770 Om... Å jag säger OM du haft en hjärna så hade du fattat att han först kommenterade filmen i inlägget han svarade på och SEN kommenterade Audis 5or...

WORD!!:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2690619 Tack! Vad roligt att höra!

Haha! Ja jag undrar om jag bättre hade kunnat stå emot reflexen att huka mig där! :gnissla Tveksamt! :hihi
:tummenupp
/J

Knappast, när jag lumpade som flygmeck och var ute på krigsförbandsövning så bad vi piloten att göra en "tryckare" över klargöringskojan när han kom tillbaka så att vi skulle hinna ut och ta emot honom när han landade.

Men det var en ganska solig och fin dag, så vi klättrade upp på taket på kojan för att sola, och somnade givetvis.
En av oss föll ner när han tryckte till över kojan, och han var betydligt högre än så där :D

Jag har också en svaghet för gamla flygplan, hade det redan innan lumpen, men det blev inte bättre av att få lära sig saker som att naja propellernav och byta tändstift på Lycoming motorer...
(japp, det var på den gamla goda tiden, med duk-klädda vingar, kolvmotor och propeller...)

DVS 1990 :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GuW skrev:
2690684 Knappast, när jag lumpade som flygmeck och var ute på krigsförbandsövning så bad vi piloten att göra en "tryckare" över klargöringskojan när han kom tillbaka så att vi skulle hinna ut och ta emot honom när han landade.

Men det var en ganska solig och fin dag, så vi klättrade upp på taket på kojan för att sola, och somnade givetvis.
En av oss föll ner när han tryckte till över kojan, och han var betydligt högre än så där :D

Jag har också en svaghet för gamla flygplan, hade det redan innan lumpen, men det blev inte bättre av att få lära sig saker som att naja propellernav och byta tändstift på Lycoming motorer...
(japp, det var på den gamla goda tiden, med duk-klädda vingar, kolvmotor och propeller...)

DVS 1990 :D

Haha!
Jag kan tänka mig det! Jag skulle nog fått byta kallingar.:gnissla

Jag gjorde ju lumpen som maskinist i Flottan i sex år. Så jag har mest mekat med marinmotorer. Men sedan -89 är jag på fritiden även maskinist på en gammal motortorpedbåt.
Så jag mekar och kör också gamla flygkolvmotorer även om det inte är i flygplan. Isotta Fraschini W18 på 57 liter och 1500 HK, 36 tändstift i varje motor Jag blir tårögd varje vår när jag för första gången på året får höra avgasljudet av 4500 hk. Flygbensindoften är beroendeframkallande! :hihi

/J

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Hörde Audi 5:an i de värmländska skogarna då det begav sig, vilket ljud :yoparty Avgassmällarna hördes långt innan resten av motorljudet, antagligen pga snön. Den biul som impade mest ljudmässigt var dock Ingvar Carlssons RX-7:a, galen blandning mellan 2-takt, turbin och 4-taktsljud. Hittar tyvärr bara den här, men den låter rätt gott också.

http://www.youtube.com/watch?v=tpyZuAtH-FQ

Vad gäller flygmotorer, finns det någon som låter bättre än en gammal P51:a?

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
HenRRik skrev:

nice men personligen tycker jag om bmws v8or 4.0 från runt -95 (4.4 och uppåt har dom försökt sänka ljudnivån på, no good... GAY) när dom är kalla då låtar dom som härligast.. önskar jag hade en sån. ge mej 100k så kan jag spela in en film jag med med äkta vrål..

btw är det nån som minns "the beast" med spitfiremotor och rollsroycegrill som brann upp i sverige?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Homo skrev:
2697843 nice men personligen tycker jag om bmws v8or 4.0 från runt -95 (4.4 och uppåt har dom försökt sänka ljudnivån på, no good... GAY)

Apap! Jag är gay och älskar motorljud.
/J

Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Jörgen Karlsson skrev:
2697857 Apap! Jag är gay och älskar motorljud.
/J

eye no, men det va inte det gay jag menade. jag menade gay för att det finns bullerkrav.. får inte låta för högt... det är gay.. men inte gay

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha