Till er som inte har kört hoj förr

rapzta

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
.
Jag skapade en tråd och frågade i den hur lätt det var att klara en uppkörning om man aldrig kört en hoj förr. Jag hade också lagt till den informationen om att jag hade kört moped förut, och har haft B körkort i snart 2 år.
Där var en massa tjat om att det var SJUKT stor skillnad mellan en moped och en tung motorcykel.
Btw jag körde min fars harley v-rod. (1000 cc, 115hk osv..). Rätt så tung mc om man säger så.
Först litade jag på allt snacket här från forumet, men efter några sekunder insåg jag att det inte var ett dugg svårare än moped om man har kört bil ett bra tag och förstått samspelet mellan gas o koppling bra.

Först körde jag på min egen gata, sen körde jag ut på en 50 väg med några svängar. Snälla, till och med svängarna satt visst i ryggmärgen sedan moppetiden.
Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Yippe du klarade av att svänga en motorcyckel.Vilket bara betyder att du har normal balans och inte glömt hur man gör.
Så lycka till med uppkörningen,antar att du kommer köra upp på din fars V-rod?
I sådana fall öva hårt på garagevändningen.........

Hmm anar jag bmwjohan???

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Det är inte svårt att lyckas köra en motorcykel rakt fram eller på en väg om man vet var kontrollerna sitter. Att klara en uppkörning med manöverprov, bromsprov och garagevändning är en helt annan sak.

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
Ja, jag vill. Att cruisa runt på en 50-väg fixar en rakad apa. Finns en del annat som är svårt, som att hantera hojen ordentligt när det går långsamt utan att riskera lägga omkull t.ex.
Eller bromsa riktigt hårt från hög fart utan att låsa några bromsar och kanske styra samtidigt.
Eller byta linje i en kurva när du upptäcker att du är på kollisionkurs med en mopedist eller annat otyg - rätt så lätt på en moped som inte väger någonting men testa på din farsas v-rod i 120.

Coola Ola

Guest
Ja, det finns folk till allt :D

Jag tyckte väl lite samma sak första gången jag satte mig på en tung mc "vafan, det här var väl inget svårt...." men när man kommer till manöverproven så är det en helt annnan sak. Skulle vilja se nån klara serpentinen på en V-Rod utan att ha övat :hihi

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur fan kan man lita blint på vad som skrivs här??? :lol :lol

rapzta

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
.
nej ska inte köra upp på v-roden.
ska snart köpa nån förstahoj och öva på. garagesvängen oroar mig inte det minsta, men manöver och broms får jag nog öva på en stund :>

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
BugEyes skrev:
Det är inte svårt att lyckas köra en motorcykel rakt fram eller på en väg om man vet var kontrollerna sitter. Att klara en uppkörning med manöverprov, bromsprov och garagevändning är en helt annan sak.

Äää... sluta överdriv nu, så jävla svårt att ta kortet är det inte. Klarade bromsprov, maöverprov samt garagevändningen på första försöket... och jag är nog inte ensam om det.

men visst är det bra att ta några lektioner innan uppkörning så man vet vad det handlar om och för att bli 100% säker på att klara den!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Sen är det en del att lära sig om hur man placerar sig och uppsikt i trafiken med, inet bara några manöverprov så får man lappen.
Man bör ju kunna framföra hojen någorlunda övertygande.
Men alltså det käns ju inte så intressant ifall killen var född till hd-åkare, det var väl kul för honom.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
rapzta skrev:
.... Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.....

Visst att det kanske finns någon talang som går direkt från moppen till uppkörningen för tung hoj och klarar sig...

Men du är väl inte så :kocko att du tror att folk skulle lägga tid och en halv förmögenhet på körskolor om det vore så enkelt som du hävdar..
Sen kan jag köpa att vissa lägger FÖR mycket tid och pengar på körskolor men återigen, hade det varit så enkelt som du påstod skulle inte körskolor som kräver 600spänn timmen överleva för ingen är så korkad att de pröjsar för något som knappast behövs!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Suomalainen skrev:
Äää... sluta överdriv nu, så jävla svårt att ta kortet är det inte. Klarade bromsprov, maöverprov samt garagevändningen på första försöket... och jag är nog inte ensam om det.
Jag körde omkull en kona i serpentinbanan, men annars gjorde jag det med direkt, men jag övade faktiskt en del före, gjorde inte du det?

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
E det bara jag som får kännslan av att med den inställningen kommer han inte leva länge på vägarna?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln