Till er som inte har kört hoj förr

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
KTM 640 SM-06
Jag tycker att han ska vara lite orolig när han gör serpentinprovet samt bromsprovet, framförallt om det är våt vägbana,när jag körde upp så kuggades 4st av 7 på bromsningen då var våtvägbana.
Good luck Jim!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
bmwjohan skrev:
bara för att säga vad jag tycker så tycker jag att det är enorm skillnad på att köra moppe och sporthoj.
det är även enorm skillnad på att köra cross och sporthoj.
det är tillslut även enorm skillnad på att köra glidarhoj och sporthoj.

Ja du Johan,trodde aldrig att jag skulle skriva det, men jag håller fullständigt med dig i denna sak,det är en enorm skillnad.

Men säker på att ni inte är släkt?

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Varför??

Uhh,.. varför tar man sig tid att läsa alla dessa idiotiska trådar? :huvet Troligen för att de är så fruktansvärt korkade och man är bara tvungen att se hur idiotiskt det sen kan bli :näsblod

Jag tycker synd om människor som har sån prestationsångest att man är tvungen att vara expert presterar näst intill fulländning på allt man tar sig för innan man ens provat. :rolleyes:

Dessa människor har heller ingen eller väldigt liten potensial att utvecklas i sitt hojåkande. Rent psykologiskt har denna inställning större effekt än man kan tro på ens möjligheter att tillgodogöra sig kunskapen. :kocko

Tänk på att det finns uppenbara faror med detta högst omogna och narsistiska tänkande. Övertro på sig själv resulterar i att man snabbt tar sig vatten över huvet - det är just när du känner dig som säkrast då en fullkommligt ohanterbar situation oftast infinner sig. :brinnerup

Kör försiktigt och ha sund insikt på av er egen förmåga. :tummenupp

Olleminator

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
CBR 600F -98
Det kan ibland kännas ännu läskigare att byta från MC till moped. Moppen (läs: "Crescent Sachs Raketarsel, anno -61") känns fruktansvärt vinglig och ostabil i jämförelse med Hojen. Däremot i Garagesvängen är moppen lite händigare :hihi

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
När jag tog kortet på trafikskola för ca 4 år sen så var det ett par "gubbar" där som redan hade kort, dvs som fick det med automatik för 30 år sen. De ville öva upp sina färdigheter gällande bromsning, manöverbana osv innan de gav sig ut i trafiken eftersom de insett att det inte är säkert att man kan köra MC bara för att det står A på körkortet. Jävligt klokt gjort tycker jag! :tummenupp
Dom körde riktigt illa, låste hjulen hela tiden på bromsningarna och såg allmänt ostadiga ut. Väldigt dåliga i trafiken också. Efter en helg tillsammans med oss ungdomar på intensivkursen så blev det dock stil på gubbarna. De hade nog kunnat vara ganska farliga i trafiken, både för sig själv och andra, om de inte insett sina begränsningar och börjat om från början.

Min uppfattning är att grunderna är viktigast. Lära sig att hantera hojen, bromsning, säkerhetstänkande osv. Jag tycker iaf att jag lärde mig köra "säkert" på skolan och är glad över att jag gick på skola och fick tips och träning som kanske räddar livet på mig en vacker dag. Därmed inte sagt att de som tagit kortet privat skulle vara sämre förare, absolut inte! Men den som tror att det är samma sak att köra moppe som sporthoj (eller tung mc i allmänhet) är nog ute och cyklar, bokstavligt talat! :rolleyes:

Sen tror jag att en smula ödmjukhet och respekt för naturlagarna passar in i livet på två hjul (eller ett!) :)

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Suomalainen skrev:
Vad alla hetsar upp sig.. killen pratar om UPPKÖRNINGEN. Inte att kunna ta en feldoserad kurva i 390 med max nerlägg och samtidigt veja för en grävling som skuttar ut, och allt detta med en v-rod... lugna ner er grappar o sejjor! :)

Precis! Han kanske överdrev lite men efter mycket övning och och några lektioner så kan nog de flesta klara en uppkörning. Trots allt förrättningsmannen uppgift är inte att se om personen KAN köra utan endast se om personen är mogen att lära sig köra på egen hand. Hade man varit tvungen att verkligen kunna KÖRA, dvs kunna bemästara hojen tillfullo, så är jag tämligen säker på att många inklusive mig själv fortfarande hade harvart runt på körskolans gamla hoj.:fakta

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
rapzta skrev:
gandalf lol. jag har som sagt haft b kort i 2 år nu och jag kan nog föra fram fordon på ett säkert sätt.

Jag tycker du skall prova på att köra garageväningen, bromsprovet och serpentinbanan innan du ger dig på en uppkörning.

Du kan säkert köra bil säkert, men anledningen till att man har manövergrejer på en uppkörning är för att du skall visa att du kan hantera hojen.
Alla kan köra hoj rakt fram, det är när det börjar svänga det blir otäckt om man inte har lärt sig hur man skall bära sig åt.

Prova på, det skadar ju inte, eller hur?

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
rapzta skrev:
gandalf lol. jag har som sagt haft b kort i 2 år nu och jag kan nog föra fram fordon på ett säkert sätt.
För he-vete grabben, kom ner på jorden nu... Annars kommer du köra ihjäl dig på en hoj redan första säsongen. :(

Jag lovar dig en sak. Du kommer köra bil betydligt bättre om två år än vad du gör just nu. Därav är du ingen fulländad förare än...

Jag har haft körkort i snart 7 år och jag tycker att man blir bättre och bättre hela tiden. Eller i alla fall smartare och smartare, och säkrare och säkrare.
Man gasar inte på fel ställen i den utstäckning man gjorde när man var 20...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
rapzta skrev:

citerar min avlidna morfar, klok som han var. R.I.P !!!

"bara för att du tagit körkort, så e du inte bäst på att köra, bara ett bevis på att du får fortsätta öva utan körlärare"

jag har haft körkort i 12 år... men jag e ingen schumaker för det

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
rapzta skrev:
Det är stor skillnad mellan att framföra en hoj säkert & en bil säkert på vägen, hoppas du lyckas uppleva det du också...

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
rapzta skrev:

Bra attityd killen.
Jag vet vad som krävs.
Jag vet vad som händer om man löjlar sig.
Uppenbarligen förstår du inte något utav det.
Tycker synd om dig om du inte ganska snart gör en helomvändning.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Är du inte ödmjuk inför uppgiften så blir du inte långlivad på hoj.
En gång moppefucko, alltid moppefucko ?

rapzta skrev:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
rapzta skrev:
Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.
Tror de menade att du kanske inte klarar dig i en vurpa på tung mc, som du hade gjort i en moppevurpa? Det är ju en viss skillnad att köra bil och att köra mc. Men det blir åxå lättare att klara mc kortet om man fortfarande har alla sina övningskörningstimmar med bil, privat och lektioner, kvar i huvet någonstans.
Jag vet inte.. själv tog jag traktorkort, B kort och A kortet med ganska täta mellanrum. Det har ju hjälpt till en del med själva trafiken och riskerna å så, visst..
Men hanteringen av hojen den lär man sig inte bara på ett kick. Eller så är jag trög:rodnar

Läste aldrig förra tråden.
Men visst fässen är det skillnad på moppe och mc, på många olika sätt.

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
HanneZ skrev:
Att ta körkort klarar vilket idiot som helst, det svåra är att överleva!

Rätt i sak men brutalt utryckt.
Jag hade formulerat det som:

Den lättaste delen är uppkörningen den kan vem som helst klara med träning. Det svåra är att lära sig att köra med insidan av huvudet.

Tyvärr räcker det inte med att man kan hantera sitt fordon, utan man är beroende av medtrafikanter, att kunna tänka framåt osv osv. En helt annan körtaktik än med bil eller moped.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
rapzta skrev:
Först körde jag på min egen gata, sen körde jag ut på en 50 väg med några svängar. Snälla, till och med svängarna satt visst i ryggmärgen sedan moppetiden.
Någon som vill argumentera mot detta?
tack hej.

Har du spelat Super Bike eller MotoGP så klarar du manöverprovet.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Får väll se hur det blir när du sätter dig på en riktig hoj och det börjar bli lite fart :rolleyes: Först då kommer du märka skillnaden :fakta

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln