När jag tog kortet på trafikskola för ca 4 år sen så var det ett par "gubbar" där som redan hade kort, dvs som fick det med automatik för 30 år sen. De ville öva upp sina färdigheter gällande bromsning, manöverbana osv innan de gav sig ut i trafiken eftersom de insett att det inte är säkert att man kan köra MC bara för att det står A på körkortet. Jävligt klokt gjort tycker jag!
Dom körde riktigt illa, låste hjulen hela tiden på bromsningarna och såg allmänt ostadiga ut. Väldigt dåliga i trafiken också. Efter en helg tillsammans med oss ungdomar på intensivkursen så blev det dock stil på gubbarna. De hade nog kunnat vara ganska farliga i trafiken, både för sig själv och andra, om de inte insett sina begränsningar och börjat om från början.
Min uppfattning är att grunderna är viktigast. Lära sig att hantera hojen, bromsning, säkerhetstänkande osv. Jag tycker iaf att jag lärde mig köra "säkert" på skolan och är glad över att jag gick på skola och fick tips och träning som kanske räddar livet på mig en vacker dag. Därmed inte sagt att de som tagit kortet privat skulle vara sämre förare, absolut inte! Men den som tror att det är samma sak att köra moppe som sporthoj (eller tung mc i allmänhet) är nog ute och cyklar, bokstavligt talat!
Sen tror jag att en smula ödmjukhet och respekt för naturlagarna passar in i livet på två hjul (eller ett!)