Till Libanon

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Funderar på resa till Libanon i sommar. plaeringen är en vecka ner och lika mycket hem. jag funderar på trelleborg-Travemynde, snabbt genom berlin och till Prag. sen är det frågan.

Har någon en bra i på fortsättning till Istanbul?

Syrien Beirut, vilken väg är bra, trevligast?

Alla förslag från er som åkt vägarna är välkommna.

p.s. det gäller en resa med en Hayabusa, så alltför "dåliga" grusvägar går bort d.s.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Hmmm... Resmålet förbluffar mig, och säkerligen andra - hoppas dock du får svar på dina frågor!

Om inte annat får du nu en bump!

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
för enligt sporthojs forum, så finns det bara terrorister och komunister i libanon.. dit kan man ej åka.

för då dör man i förtid och kommer ej till himmelen..

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Så har kan du köra från Prag. Resan dit verkar vara av underordnad betydelse.

Bifogat

• 2009-12-12 18-13-49.jpg
    2009-12-12 18-13-49.jpg
    188.6 KB · Visningar: 259

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Så har kan du köra från Prag. Resan dit verkar vara av underordnad betydelse.

nja den första biten är av underordnad betydelse. dvs västeuropa. sen vore det kul med lite ideer på bra/intressanta vägar/platser på resten av vägen. transportstäckorna mellan dessa kan ju gärna gå snabbt. Då är GPS, Michelin, och Googlemaps rätt bra.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tyvärr vet jag inget om resvägar till Libanon men vill ändå komma med lite uppmuntrande tillrop, har varit sjukt nyfiken på Libanon och Beirut i flera år nu! Ska du spendera mycket tid i Libanon eller är det resan som är målet så att säga?

Iofs, en polares ex red sin häst från Damaskus till Sthlm (tog två månader) och stora delar av vägen borde ju varit ungefär samma, kan ju fråga om hon vet några bra vägar :D

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ta med ordentligt med lås och gärna en GSM-tracker är nog mitt resetips. =)
Kolla så din försäkring täcker alla länder du ska åka igenom också. (forna östblocken gav ju försäkringsboalgen stora skälvan förr i tiden iaf.)

pakisalim

Pakisalim
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
1999 Suzuki Sv 650s Såld

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Regga dig på advrider.com och antingen bara sök på siten, eller ställ frågan där. Där finns tips och reseberättelser från alla tänkbara delar av världen :tummenupp

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Ta med ordentligt med lås och gärna en GSM-tracker är nog mitt resetips. =)
Kolla så din försäkring täcker alla länder du ska åka igenom också. (forna östblocken gav ju försäkringsboalgen stora skälvan förr i tiden iaf.)
Kan nog behövas för att lugna sig på nätterna. fantasin kan hindra John Blund rätt bra. Suzukiförsäkringar har inte svarat på om de kan ordna en tillfällig halvförsäkring, så vi får se hur det går.

Jag ska åka dit under lovet dock inte med mc:n...hehe lycka till på vägarna hoppas du inte krockar då det är en bra bit o köra!
Tack. tänkte försöka undvika just det.

Regga dig på advrider.com och antingen bara sök på siten, eller ställ frågan där. Där finns tips och reseberättelser från alla tänkbara delar av världen :tummenupp
det är ett bra förslag, men tyvärr brukar de flesta där åka BMW GS och KTM adventure, och då blir vägvalet ofta lite fel när jag åker haya. då gillar man asfalt.

Nog för att Libanon är din täckmantel, men kör inte efter du har rökt iaf, när du nu ska göra ett stopp i Prag. :tungan

https://www.flashback.info/showthread.php?t=693021
Faan också! tänk om frugan läser detta, va ska jag nu skylla på.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Tyvärr vet jag inget om resvägar till Libanon men vill ändå komma med lite uppmuntrande tillrop, har varit sjukt nyfiken på Libanon och Beirut i flera år nu! Ska du spendera mycket tid i Libanon eller är det resan som är målet så att säga?

Iofs, en polares ex red sin häst från Damaskus till Sthlm (tog två månader) och stora delar av vägen borde ju varit ungefär samma, kan ju fråga om hon vet några bra vägar :D

Jag blir där en vecka eller så. Jag kan rekomendera Beirut, och hela Libanon. Vackert omväxlande land med fantastisk natur, och historia(tyvärr har Libanon grannar som gör livet surt för en befolkning som är de trevligaste man kan träffa som turist). Vill man sen festa och roa sig så finns det inte nåt ställe där jag har haft så kul på krogen som i Beirut. Trafikkulturen är kanske inte direkt imonerande, men intressant kan man säga.

Men hallå, nån måste väl ha åkt till Istanbul,och har ideer på resvägar/ställen man inte ska missa.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Libanon? Har du en sån här motorcykel:confused:

get-attachment-3.jpg

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
Hojlös
Grymt bra val av semetermål :) Jag va där 91 (efter kriget) och 93,har halva min släkt bor där nere..Det va ju kännt redan innan kriget att det va ett glamoröst land (för dom som inte vet) Medelhavets pärla :) Det är ett riktigt fint land,stort som skåne.. Men fina berg och gamla fina städer..Glöm inte Baalbek!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle åkt Prag-Wien-Zagreb och sen antingen via Kroatiska kusten eller ännu hellre in i Bosnien vid tex Slavonski Brod och ner över Sarajevo via Tuzla och vidare mot Podgorica. Då kommer du få åka mycket roliga bergsvägar. :tummenupp

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Min lokala pizzabagare är libanes o han talar alltid om hur underbart det är i Beirut, billig sprit o lättfångade :tuttar, Prag har jag själv besökt med samma kommentar!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...