Hittade tillbaka till.......... Mille SP Lördag 13 sept 2008.
Lite kyligt var det idag, färden gick via Göteborg, Kungälv och upp till Trollhättan, Min kvinna frös hade glömt sätta in fodret i jackan och de tunna handskarna, jag kände endast lite utav kylan när molnen tog överhanden och solens härliga*värme försvann. Som tur är hade vi en extratröja med. En stilla promenad och en kopp kaffe vid slussarna. Sedan for vi ner till Brobacka cafe för att inmundiga en härlig varm Toast och avslutade med våffla. Lite varmare var det här nu så vi satt ute i solskenet. Väl hemma slängde jag mig in i bilen och for ner till garaget. Startade upp SPn. Ska se om det inte blir en morgonsväng med den, spännande! Vi körde 25 mil idag*.
Söndag 14 september 6,00:
Söndag morgon, klockan är 06,10 och om 30 minuter kommer solen att stiga upp över horisonten! Det är gott för då startar min mc-dag! Lite kyligt ute bara 5 grader. Men kommer ändå att köra i skinnställ. Ska bara få i mig en mugg varmt kaffe till sedan lägger vi in utrustningen i bilen och åker ner till garaget! Ha det gott sömntutor!
Kom iväg i tid, packade en trunk och slängde in i bilen. Ner till garaget och det var tomt och öde. Bra flyt med turbo Volvon blev lite som aktiv hojkörning och det gjorde inget för det var helt öde ute. Ljuset kommer och snart går solen upp. Kopplar bort laddaren och rullar ut SPn, den startar omedelbart och det är ett härligt tryck ut ur avgaspiporna, distinkta puffar som slår i luften för mig säger detta att motorn är tät och fin med en go komp!
Får hoppat i skinnstället, långfillingar inunder och en extrajacka över. Kör upp till Statoil för bränslelampan lyser, går endast i 12 liter? Ska kolla luften också men kommer ej åt ventilen! Bestämmer mej för att det verkar vara ok, kanske lite mycket tryck.
Svänger ner mot Fjärås och brummar på, går fantastiskt lätt. Bestämmer mig för att åka ner till Varberg på gamla E6an och där svänga upp mot Veddige och där ta utav mot Kungsäter för att komma till min rastplats och foto-ställe. Inte en kotte ute så jag provar att gasa på lite, känner att hojen behöver lite hjälp för att komma in i kurvorna och att bromsarna behöver alla fingrarna. Men det är ju premiär för mig och hojen som knappt är inkörd.
Vägen mellan Veddige och Kungssäter går i en vindlande dalgång, har inte åkt här mer än en gång tidigare men vägen är skönt bonnigt krokig. Blir Varse att det är vitt ute på åkrarna och lite konfunderad stannar jag för att konstatera att det är frost! Att det hade blivit lite kallare hade jag känt men körningen gav mig ingen tid att känna efter. Nu blev det lite annorlunda för jag ville ju inte hamna i någon fuktig frostig skuggkurva. Men solen var nu uppe och värmde och vägbanan såg torr och fin ut. O gradigt men däcken blev hyfsat varma efter förhållandena, kunde värma händerna på dom.
Stannade på mitt fotoställe och kopplade utav lite, det var helt tyst ute i skogen och vägarna tomma. Far vidare upp mot Skene och vänder tillbaka västerut, passerar Grevens lokaler och far vidare mot Björketorp och Lygnern "Ring".
Tar ett kort snack med MR CBX i Fjärås för att få lite reseskildring, han var ju på stort Int CBX möte i södra Frankrike. Det hade gott bra, biltåget ifrån Hamburg ner till södra Frankrike T/Retur och 350 mil med hojen.
Landar i garaget med ett leende, lite över 15 mil! Frostgrader ute och jag bara mådde fint och den aktiva körningen höll mig varm.
Kanske bästa hojen hittills, hyfsat modern, knappt inkörd, gott om mos! Gott med vrid! Och jag satt fint på den. 200 med extrajacka var ingen höjdare, den lät som när man hade satt klädnypa med kartong mot trampcykelekrarna och full fart utför. Men motorn gick jättelätt, svarade på minsta vridning utav handleden.
Och nu händer det som alltid händer när jag varit ute och kört nyare hoj, hur in i helvete pucckaaaddd får man vara som för det mesta åker på en gammal 1100 IFRÅN 1982! Jag får tänka om, jag gillar ju att gasa lite och då är det ju bra om man kan få stopp på grejorna.
0 gradigt, men kanonväder gav 15 mil innan 10 kaffet! Toyman.
En text, mitt hojnummer. Vem som skrev den minns jag ej....
This is a 1999 Aprilia RSV 1000 Mille SP (sport production) number 138 of 150. The Mille SP is one of the rarest Aprilias made, a 1000cc 60 degree V-twin Superbike. Just 150 were built, which was the minimum requirement for Aprilia to enter the Superbike World Championship. Even fewer made it Stateside.
It’s a true homologation bike, not just a body work replica. Nearly every meaningful part is different from the standard Mille. The engine, built with input from Cosworth, has sand cast cases and a different bore and strike. The frame has adjustable engine position, steering head angle and swingarm pivot. Tuning by way of a race chip and not an ECU. The fairing is carbon-fibre. The exhaust is true duels with twin cans. The fuel tank is aluminum and the Öhlins suspension are fully adjustable. Dry weight is 407lbs (about the same as a Ducati 996R and nearly 70lbs lighter than its sister Mille R.) Horsepower said to be near 150 with a reported top speed of 173.36 mph (versus 167.7 mph for the Mille R and 167.8 for the Ducati 996R). As far as Aprilia goes, this is the one to have, the first year homologation entry. In 1999, Aprilia finished 6th. (Ducati was 1).