Tillvägagångssätt för tjuven?

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Detta var iof ett bra tag sedan men det kanske inte spelar någon roll... Det var på crosstiden... Hade en yamma pw80 som farsan hade rivit och sedan renoverat, slipat, målat, bytt packningar, vätskor, svetsat om avgassystemet.... Kort en helrenovering. Den såg ju bra ut men det var ju fortfarande en pw80, värdet kan inte ha varit mer än 10k. Den var inlås i ett fristående förråd på tomten med ett ganska högt trästaket som omringar både huset och förrådet. Grind fanns dock. Grinden var uppbruten efter en helg på landstället... Och förrådsdörren (vanlig utomhusdörr) var också uppbruten. Polis sa att det var proffsigt gjort med tanke på att de använt kofot för att bryta upp hänglåset... Och dörren, som knappt hade brytmärken på sig. Ett försök så var dörren uppe. Farsan har ett företag så han tar emot leveranser dagligen... Killen som levererade hade levererat i 2-3 år och var alltid lika trevlig... Han bar alltid in grejerna i förrådet. Efter stölden kom han aldrig tiillbaka, slutade leverera och hade inte sagt något om det... Undrar vem som km ha gjort det? Nu ska man väl inte peka ut oskyldiga. Men eftersom att snubben som gjorde det dessutom visste var ljuscensorn satt (dolt 2m upp i en klätterväxt) så är det ju lite misstänkt. Det jag vill säga är att det blir stulet om dom vill ha det. Det bästa är väl att göra småsaker som någon skrev tidigare med det lilla hänglåset mot drevet... Så att hänglåset låser bakhjulet... Småsaker som försvårar så dom ger upp...

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Det bästa stöldskyddet är att synas så lite som möjligt. I mitt hojgarage har vi som policy att inte öppna dörren mer än nödvändigt och att alltid ställa in hojen så fort som möjligt när man kommer hem. Minimerande av exponeringstid m.a.o.

Ju färre som vet att maskinerna står där de står desto mindre risk att någon får för sig dumheter!

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
proffs tjuven kan du inte hindra...du kan ha 27 lås på den och en kätting som låser fast din mc i en stolpe/rödljus/cyckelställning dom kommer med lastbil och kran lyfter upp hojen stolpen och allt annat på flaket....

överdriv mer

Henken

Guest
Fick efter jag startade tråden ett försök på min dåvarande motard. Skivbromslås och nån slags kättinglås fastsatt i närmaste vägg. Kom efter en midsommar hem och när jag ska låsa upp har de i princip klippt låset vid själva "huvudet" rakt av. Satt bara fast i lite plast. De blev förmodligen skrämda.

Vet inte om det hände då eller senare men nåt sniket as snodde tutan och knappcellsbatteriet från displayen...

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Securitysweden...
Skulle aldrig falla mig in att köpa något från ett företag som anlitar folk som inte kan stava....
Har för mig att det finns något som heter vikinglarm (dom kan stava) som lät intressant med gps och geofence och en fjärka som låter om nån pillar på hojen också, i stort sett samma grej som på securitysweden.
glömde fjärravstängning om nån mc-jackar den av dig, mycket användbart :)

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Min R1a med 350 mil på mätaren snodde dom för några år sedan inne i rolambshovsparken i stockholm. jag låg bara 30 m i från och solade... Fullt med folk... Dessvärre var det buskar emellan... Hojen va låst med styrlås och skivbromslås. Enda sättet det måste ha gått till på är att dom stannat med en skåpbil och lyft in den på två röda... Fan va jag gick fram och tillbaka med skinnstället på i hettan och letade efter hojen... trodde inte det va sant när man varit så nära hojen hela tiden...

EmiliosFantomen

Guest
Billigaste alternativet är att göra som jag, kör ett smutsigt, gammalt härke som ingen ids sno.

Last edited:

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
All ära till små smarta GPS/GSM-3G spårare. Men när hojen står under marken eller flyttas in i ett släpp med störare så fungerar inte dom. Så då är det meningslöst.

Trackguard använder VHF teknik vilket innebär att man kan spåra den oavsett om den är under marken eller inte. 90% återfinns och många står under marken när dom återfinns.
Man måste dock köpa ett abonnemang per år men då vet man att den återfinns i 9/10 fall, sen blir oftas självrisken lägre.
Har funderat på en men inte fått tummen ur. Men nu får dom gärna sno min då den ändå står halvskrotad :tungan

Trackguard

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
All ära till små smarta GPS/GSM-3G spårare. Men när hojen står under marken eller flyttas in i ett släpp med störare så fungerar inte dom. Så då är det meningslöst.

Så du menar då att merparten av alla Mc stölder utförs av denna supersofistikerade liga som har störningsprylar och underjordiska garage att tillgå? Eller?

Ozzi

Guest
Lås så att försäkringsbolaget är nöjt, allt annat är overkill.:tummenupp

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
I mitt fall känns det meningslöst att lägga massa pengar på stöldskydd. Är de inne i garaget är resten av kåken bakom en olåst trädörr, där bl a hojnycklarna finns.

Om hojen blir stulen i mitt garage, går det på hem- eller hojförsäkringen då?

Intressant frågeställning?
Har någon råkat ut för detta?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Så du menar då att merparten av alla Mc stölder utförs av denna supersofistikerade liga som har störningsprylar och underjordiska garage att tillgå? Eller?

Eller så har de en pressening bara som stoppar GPS signalen. Eller ett paraply.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Behövs ju ingenting för att skärma av en GPS. Testa att sitta i baksätet på en bil med den och se hur länge du har signal.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
claymore-thumb.jpg

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Eller så har de en pressening bara som stoppar GPS signalen. Eller ett paraply.

Åh fan, då va de nog en stulen hoj ja såg härom dan. Tyckte det va lite märkligt med en Mc åkare som körde omkring med ett paraply uppfällt i 90 blås, de regna liksom inte ens :p What happends in Sthlm, stays in Sthlm :D

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD

Har jag inte sagt men menade bara att GSM/3G/GPS inte alltid fungerar, medans VHF tydligen ska göra det.

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Intressant frågeställning?
Har någon råkat ut för detta?

Står klart och tydligt, oftast som punkt 1a, i försäkringbolagens papper över hemförsäkringen att den inte gäller för något typ av fordon. Oavsett placering i eller kring bostaden.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Behövs ju ingenting för att skärma av en GPS. Testa att sitta i baksätet på en bil med den och se hur länge du har signal.

Då är det en jävligt skabbig gps du testat - mina bärbara som jag kört med fungerar i alla fordon,inne i butiker,shoppingcentra,p-hus och så vidare.

Skulle nog funka t.o.m om man satt i bagaleluckan , då man har fri väg ut mot sätet för radionsignalerna.

Visserligen tappar man nogrannhet i extremare lägen så man kanske ligger på 20-30 meter istället för 3 meter.

För att en gps med vettig mottagare inte skall få nån signal krävs en väldigt tät bur av metall med väldigt få öppningar - typ en extremt välarmerad betongkåk, industriplåthall med knappt några fönster.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024