Tillvägagångssätt för tjuven?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då är det en jävligt skabbig gps du testat - mina bärbara som jag kört med fungerar i alla fordon,inne i butiker,shoppingcentra,p-hus och så vidare.

Skulle nog funka t.o.m om man satt i bagaleluckan , då man har fri väg ut mot sätet för radionsignalerna.

Visserligen tappar man nogrannhet i extremare lägen så man kanske ligger på 20-30 meter istället för 3 meter.

För att en gps med vettig mottagare inte skall få nån signal krävs en väldigt tät bur av metall med väldigt få öppningar - typ en extremt välarmerad betongkåk, industriplåthall med knappt några fönster.

Min W715i funkar inte i bil sålänge den inte ligger längst fram på instumentpanelen.

Svårt att tro att nån signal går fram i ett garage i förorten heller.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har jag inte sagt men menade bara att GSM/3G/GPS inte alltid fungerar, medans VHF tydligen ska göra det.
Olika frekvensområden - olika typer av vågubredning..
Ett extremfall, det finns en synnerligen god anledning till att EN långvågssändare kan nå halva jordklotet, att lång-långvågssändare även når under vatten, och att det finns en FM (UKV)-sändare på var åttonde mil i Sverige...
..och att GPS bara funkar utomhus..
Längre våglängder = låga frekvenser håller sig utmed marken, korta våglängder = höga frekvenser har stort sett endast täckning där den har "fri sikt".
Med satelliter är "fri sikt" j-t mycket yta...!
Därav GPS något begränsade användningsområden.
(Dagens elektroniklektion är därmed över..)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Då är det en jävligt skabbig gps du testat - mina bärbara som jag kört med fungerar i alla fordon,inne i butiker,shoppingcentra,p-hus och så vidare.

Skulle nog funka t.o.m om man satt i bagaleluckan , då man har fri väg ut mot sätet för radionsignalerna.

Visserligen tappar man nogrannhet i extremare lägen så man kanske ligger på 20-30 meter istället för 3 meter.

För att en gps med vettig mottagare inte skall få nån signal krävs en väldigt tät bur av metall med väldigt få öppningar - typ en extremt välarmerad betongkåk, industriplåthall med knappt några fönster.

Många ord, men helt fel. Läs på om GPS signaler så inser du att skabbigt eller inte är riktigt är vad det handlar om.

En GPS fungerar inte utan fri sikt mot himlen, så vad snackar du om egentligen?

Kombinerat med GSM signaler? Ja kanske men det är inte GPS.

Ps, jag tror världens forskare än intresserade av din GPS förresten Ds

Hudik

Guest
Många ord, men helt fel. Läs på om GPS signaler så inser du att skabbigt eller inte är riktigt är vad det handlar om.

Skulle kunna tänka mej att det är en aGPS som sitter i många mobiltelefoner nu mer, han pratar om som även gör en "roaming" via GSM nätet för att lokalisera sej mot GSM master.

I en storstad så får den en riktighet på 100 till 1000 meter beroende på hur tätt masterna sitter medans på lansbyggden så kan den fela på upp till 2 mil utan GPS motagning.

Men annars så har du helt rätt. med fri sikt, men en bil som har plasttak eller med cab så funkar dom fint på golvet också, jag brukar lägga min mittimellan stolarna på lastbilen som är en Scania med just plasttak..

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skulle kunna tänka mej att det är en aGPS som sitter i många mobiltelefoner nu mer, han pratar om som även gör en "roaming" via GSM nätet för att lokalisera sej mot GSM master.

I en storstad så får den en riktighet på 100 till 1000 meter beroende på hur tätt masterna sitter medans på lansbyggden så kan den fela på upp till 2 mil utan GPS motagning.

Jo jag är lika säker som du är. Men att säga att den "funkar" är ganska meningslöst, lika meningslöst som en exakthet på 100 till 1000 m om man ska hitta Brännkyrkagatan på Södermalm.

Möjligen om man står i begrepp att släppa en atombomb...

Hudik

Guest
Jo jag är lika säker som du är. Men att säga att den "funkar" är ganska meningslöst, lika meningslöst som en exakthet på 100 till 1000 m om man ska hitta Brännkyrkagatan på Södermalm.

Möjligen om man står i begrepp att släppa en atombomb...

Nä, det systemet är bara för att enheten snabbare ska kunna lokalisera sej på kartbilden, innan enheten får en bra GPS signal, GPS:en behöver ju signaler från 4 st sateliter fär att kunna lokalisera sej. Och sedan så håller den lite koll på vart man är om satelit signalen försvinner

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Näe alltså det är en vanlig Garmin 60csx , den får fix gentemot satteliter även inomhus och så vidare.

Våglängden för gps signaler är runt 20cm , är inte buren
tätare än så så får man fix.

Däremot om man kallstartar gpsen i lägen där man har hög dämpning , tät skog,inne i byggnader och så vidare - då kan det ta tid.

Kallstart så att säga är att den har varit avstängd en tid
och kanske startas upp på annan plats - då kan man få vara beredd att vänta 10-15 minuter innan den har fix.

Är den igång eller så att säga nyligen varit påslagen fungerar det däremot under svåra förhållanden.

Nu har jag jämfört denna mot mobiltelefon gpser och
trots att dessa haft Agps som fixar grovfixen så har inte
dom kunnat tävla i uppstart i dålig miljö.

Ozzi

Guest
En idiotlåsning som man ser ibland är ett bygelås genom framhjulet och gaffelbenen...

Tjuven tar av framhjulet - och låset - klipper dom där 3 ekrarna o slänger låset o skruvar fast framhjulet o drar.

Nja.. då får dom nog även trixa lite med oken först.:rolleyes:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50

Men annars så har du helt rätt. med fri sikt, men en bil som har plasttak eller med cab så funkar dom fint på golvet också, jag brukar lägga min mittimellan stolarna på lastbilen som är en Scania med just plasttak..

En Scania med plasttak?Har jag aldrig sett.Eller är det taklucka du menar?

Hudik

Guest
En Scania med plasttak?Har jag aldrig sett.Eller är det taklucka du menar?

Fel av mej, men skit samma jag bara kör dom.... :huvet

Konstigt att GPS:n funkar på golvet mellan stolarna på en Scania men inte på en Volvo utan extra antenn ??? :va

:backontop

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept