Tillverka egen dricka (vin\öl\cider)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hallå där!

Jag och Paser håller på att fixa ihop en sats med vin (ca 17 liter).

Vi har köpt en sån där halvfabrikatsats där man fick med alla tillbehör utan vatten. Idag åkte sista påsen med klarningsmedel i så imorrn ska hela skiten vara klar.

Det luktar gott och man känner på lukten att detta kommer bli ett utmärkt Italienskt slottsvin :D

Har du gjort vin?
Vi ska såklart avlägga rapport så fort grejjen är klar.

Du kan ju passa på att avslöjja din hemligaste trix här :)

PS: Hembrännarhistorier (ang. sprit) vet jag inte om Swedie är så sugen på att ha här!? :va
 

Bifogat

  • paser.jpg
    paser.jpg
    31 KB · Visningar: 137
Last edited:

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Hemligaste och absolut svåraste trixet är att verkligen vänta tills det är klart. :tråkad

Tillverkade själv eget vin under studietiden, delade lägenhet med en studiekompis och vi hade placerat byttan i en garderob i vindfånget, med nån vecka kvar att vänta så kom jag hem från krogen en fredag kväll och hittade min rumskompis och hans en kompis sittande på golvet i hallen med byttan mellan sig skopandes grumlig osilad dricka ur byttan med varsitt ölstop....:öl den synen glömmer man inte i första taget
/Kaj
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är vin så dyrt att man tvunget måste göra det själv eller är där andra drivkrafter bakom?

Även det billigaste vinet på Bordershopen i Tyskland är betydligt bättre.....
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Är vin så dyrt att man tvunget måste göra det själv eller är där andra drivkrafter bakom?

Även det billigaste vinet på Bordershopen i Tyskland är betydligt bättre.....

Det har nog inte med priset att göra.. Jag skulle iaf tycka att det var kul å testa för själva sakens skull.
Sen om det blir ett top-notch vin är väll bara en bonus.

Hur är det med Öl, får man göra sånt själv också? :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag gjorde vin senast sommaren 1996, det var värdelöst och vidrigt och jag drack det ur 1½L PET utomhus under sommarkvällar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det har nog inte med priset att göra.. Jag skulle iaf tycka att det var kul å testa för själva sakens skull.
Sen om det blir ett top-notch vin är väll bara en bonus.

Hur är det med Öl, får man göra sånt själv också? :)

Du får göra all form av vildjäsning själv men du får inte destillera och därmed är vin det starkaste som går att brygga då jästsvampen avlider vid ca 14% alkoholhalt.

Där finns bara en sak som är säkert med dyliga viner och det är att smaken garanterat blir skit.......
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur är det med Öl, får man göra sånt själv också? :)
Japp. Men med den stora skillnaden att vilken tattare som helst kan göra en vinsats med lyckat resultat (allt är relativt) medan det krävs större noggrannhet och renlighet vid öltillverkning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Japp. Men med den stora skillnaden att vilken tattare som helst kan göra en vinsats med lyckat resultat (allt är relativt) medan det krävs större noggrannhet och renlighet vid öltillverkning.


Grattis du använde rätt uttryck....

Läs på ölburkarna hos Lidl. Där står "bryggt enl de tyska renhetslagarna", bara jag som trodde de lades ner 1945?:va
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Du får göra all form av vildjäsning själv men du får inte destillera och därmed är vin det starkaste som går att brygga då jästsvampen avlider vid ca 14% alkoholhalt.

Där finns bara en sak som är säkert med dyliga viner och det är att smaken garanterat blir skit.......

Man köper jäst som är anpassat för att "avlida" senare, därmed alkoproblemet löst.
(men smakar f-n, det är sånt man tar till, för det är ju inte bara smaken man är ute efter ibland...)'

Har bryggt på det mesta i min ungdom. Kul hobby, och det går att få till alkohol på det mesta. :)

(Den jälvigaste drickan jag fick till, som knappt gick ner var mjöd:zpy )
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag och en polare satte en del ölsatser i ungdomen. Det blev ganska bra (med den tidens krav. Undrar vad jag skulle tycka om dem nu...). Det blir lite sötare, och det är svårt att få till riktigt bra kolsyra utan att tillsätta i efterhand, därför passar det bäst med brittiska ale, som ju skall vara lite åt det hållet.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Är vin så dyrt att man tvunget måste göra det själv eller är där andra drivkrafter bakom?

Även det billigaste vinet på Bordershopen i Tyskland är betydligt bättre.....

Det har inte med priset att göra. Vi är helt enkelt bara nyfikna på hur man gör, hur det blir och om det går att dricka. Vi har inte så höga förväntningar. Men enkelt är det. Kul har vi oxå haft.

Sen hoppas man ju såklart på ett utmärkt resultat! :)

Har du provat själv, med tanke på hur neggo du är ;)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det har inte med priset att göra. Vi är helt enkelt bara nyfikna på hur man gör, hur det blir och om det går att dricka. Vi har inte så höga förväntningar. Men enkelt är det. Kul har vi oxå haft.

Sen hoppas man ju såklart på ett utmärkt resultat! :)

Har du provat själv, med tanke på hur neggo du är ;)

Ett litet tips om du nu vill ha bättre smak är att jäsa långsamt.. dvs inte som det står på förpackningen utan snarare dubbla tiden. och med en yttertemperatur mellan 16-20grader.

Sen är det mycket viktigt att allting är rengjort som ska ner i baljan.

ett annat tips är också att nu när denna satsen är klar så dra igång en till för då har du ro i kroppen att låta nr 2 ta tid på sig...

När du har klarningsmedel i så låt även detta stå lite längre så att verkligen allt sjunker ner till botten(obs flyttar INTE hinken under denna tiden) sen tappar du om till en dunk( inte småflaskor för då e de lätt att man rör runt i slamet som blir..

ehh.. Allt detta sa min kompis.. vill du veta mer kan jag fråga honom..
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag och en polare satte en del ölsatser i ungdomen. Det blev ganska bra (med den tidens krav. Undrar vad jag skulle tycka om dem nu...). Det blir lite sötare, och det är svårt att få till riktigt bra kolsyra utan att tillsätta i efterhand, därför passar det bäst med brittiska ale, som ju skall vara lite åt det hållet.

Öl har vi också testat på.

Ljus söt grumlig och dåligt kolsyrad öl i 1,5 L petflask.

Perfekt camping/festival öl, gör inte så mycket om den är lite ljumen heller.

Smaken går ju att diskutera, men efter en viss gräns så kännar man ju ände ingen skillnad och det finns ju dom som dricker öl inte bara för att det smakar gott:tummenupp

Sen är det något specielt med det man har gjort själv, tycker jag iaf.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Inte värt besväret.. Vitt vin går att få drickbart, blandat med Schweppes "Russian"..
Öl blir i bästa fall vedervärdigt..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det godaste vin jag nånsin druckit gjorde jag själv på röda vinbär.
Vinbär jäser otroligt bra. Slutade på 10% efter 3 dagar med hög yttertemp. Dvs lite fulgjort
Drack upp hela satsen på en kväll med lite polare :tungan
 

Dominator-Rocks

Guest
Vin har jag gjort ett par gr i ungdomens dagar det blir skapligt (det går att dricka), öl därimot är skitsvårt :näsblod Det smakar inte öl!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag gjorde vin första gången var på sommarlovet som student. Vinet skulle vara drickbart efter en månad eller nåt sånt, men särskillt bra var det inte då så vinet blev stående till nästa sommarlov men därefter var det faktist helt ok så jag gjorde vin ytterligare några somrar. Så ett bra tips är att lagra vinet länge.

Att man ska pytsa i extra socker för pocenten vet väl alla men mitt andra tips är för att hålla rätt temperatur är att sno värmaren från syrrans akvarium och doppa ner i vinet under jäsningen.

En riktig fjolldrink/musöppnare sen är att blanda vit vin och cider(även sockerdricka funkar) fifty-fifty. Då märker man heller inte ifall kvalitet är bristfällig. :D
 
Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Du får göra all form av vildjäsning själv men du får inte destillera och därmed är vin det starkaste som går att brygga då jästsvampen avlider vid ca 14% alkoholhalt.

Där finns bara en sak som är säkert med dyliga viner och det är att smaken garanterat blir skit.......

Ehum, du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.

Det går att få både vin & öl att smaka bra men det finns såklart både bra och dåliga öl/vinsatser. Har gjort välsmakande Stout, vin på vinbär/blåbär/körsbär och även lite satser med varierande kvalité.

Billigaste vinsatsen från Ica Maxi var ingen höjdare men köper du en kvalitetssats från ex Doc´s så är det en helt annan grej. Bästa kvalitén är förstapressningen av riktiga druvor utan tillsatt socker, näst bästa kvaltén är andrapressningen med lite tillsatt socker, kvalitéerna därunder kanske man ska undvika.

En riktig helmäskad öl kan smaka lika bra som klosterölen. En delmäskad kan smaka helt ok om man gör den noggrant.

Det går att jäsa upp till ca 20% med turbojäst men då är det nog inte smaken man är ute efter.

När det gäller öl så är lager MYCKET svårare att göra än ex Stout då det är helt andra jästemperaturer det handlar om. Att göra lager i rumstemp blir sällan bra... läs på om ni ska brygga!
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Ehum, du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.

Det går att få både vin & öl att smaka bra men det finns såklart både bra och dåliga öl/vinsatser. Har gjort välsmakande Stout, vin på vinbär/blåbär/körsbär och även lite satser med varierande kvalité.

Billigaste vinsatsen från Ica Maxi var ingen höjdare men köper du en kvalitetssats från ex Doc´s så är det en helt annan grej. Bästa kvalitén är förstapressningen av riktiga druvor utan tillsatt socker, näst bästa kvaltén är andrapressningen med lite tillsatt socker, kvalitéerna därunder kanske man ska undvika.

En riktig helmäskad öl kan smaka lika bra som klosterölen. En delmäskad kan smaka helt ok om man gör den noggrant.

Det går att jäsa upp till ca 20% med turbojäst men då är det nog inte smaken man är ute efter.


När det gäller öl så är lager MYCKET svårare att göra än ex Stout då det är helt andra jästemperaturer det handlar om. Att göra lager i rumstemp blir sällan bra... läs på om ni ska brygga!



Gjorde ett öl en gång med turbojäst 3st 30-40 cl glas å så var man aprak :näsblod

Lagom kul att ölet vart klart en tisdag, inte roligt att gå till jobbet dagen efter :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top