Ehum, du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.
Det går att få både vin & öl att smaka bra men det finns såklart både bra och dåliga öl/vinsatser. Har gjort välsmakande Stout, vin på vinbär/blåbär/körsbär och även lite satser med varierande kvalité.
Billigaste vinsatsen från Ica Maxi var ingen höjdare men köper du en kvalitetssats från ex Doc´s så är det en helt annan grej. Bästa kvalitén är förstapressningen av riktiga druvor utan tillsatt socker, näst bästa kvaltén är andrapressningen med lite tillsatt socker, kvalitéerna därunder kanske man ska undvika.
En riktig helmäskad öl kan smaka lika bra som klosterölen. En delmäskad kan smaka helt ok om man gör den noggrant.
Det går att jäsa upp till ca 20% med turbojäst men då är det nog inte smaken man är ute efter.
När det gäller öl så är lager MYCKET svårare att göra än ex Stout då det är helt andra jästemperaturer det handlar om. Att göra lager i rumstemp blir sällan bra... läs på om ni ska brygga!
Har bryggt på det mesta i min ungdom. Kul hobby, och det går att få till alkohol på det mesta.
(Den jälvigaste drickan jag fick till, som knappt gick ner var mjöd )
Ähh, har aldrig försökt göra öl eller vin, har smakat polarna och där bestämde jag mig att hålla till brännvinet istället! Ingen skillnad i smak från en vanlig vodka (explorer, absolut, smirnoff, koskenkorva osv) om man tillsätter lite vodka-essens! Guld värt!
Däremot är jag suger att prova på en stout, vilket man ska kunna få sjyssta resultat på.
Hur gör ni med flaskorna till ölen? Köper billig tom drickaback? Andra förslag?
Anledning att man brygger/bränner själv- väldigt kul grej. Okej, spriten görs ju också för att det är billigt att bygga ut barskåpet samt att man kan ha billigare fyllor på.
Vodka/Redbull eller Hemkört/redbull- ingen skillnad förutom priset...
Lite kul är det man hör ibland när någon polares polare sitter och surrar, t.ex. när de hade bråttom och inte han kola spriten, och dom dagen efter var rädda att bli blinda (dvs, bli blinda av finkeln )
Fan, jag som hoppades på att mjöd skulle vara gott. Verkar ju så jäkla gott när alla tuffa vikingar dricker det i till exempel "Hem till midgård"
Fan, jag som hoppades på att mjöd skulle vara gott. Verkar ju så jäkla gott när alla tuffa vikingar dricker det i till exempel "Hem till midgård"
Gjorde Hooch för massa år sen, även vart på väg att göra maskrosvin men har inte orkat plocka maskrosor
Och du har uppenbarligen taskiga smaklökar.....
Finns där någon indikation på att du skulle ha bättre bryggmetoder i ditt badrum än hos vinmakarna själva?
Finns där någon indikation på att snabb-bryggning från pulver som metod skulle vara bättre än den naturliga vägen från druva?
I princip alla viner mår bra av lagring, hur många har möjlighet och kunskap att på ett korrekt sätt lagra vin?
Varför skulle man som druvodlare förstöra sina prima vindruvor med att göra extrakt av dem istället för att sälja dem som vin med bättre vinstmarginal. För det är väl inte så att det är de sämre druvorna som hamnar i dyliga satser.
Vad finns det därmed för chans att ditt hemmabrygg kvalitetsmässigt skulle vara i närheten av vad vinproducenterna gör?
Mjöd ÄR gott om det görs på rätt sätt. Ett äkta mjöd är sött och välsmakande. Smakar det på något sätt illa har man gjort fel.
Eller så kanske det var så enkelt att den som skrev kommentaren du reagerade på inte gillar söta saker.
Smakade av vinet lite igår ihop med en cheykompis.
Hon, som inte brukar gilla rött vin, tyckte att det var gott. Vet inte om det är bra eller dåligt
Själv gillade jag det. Smakade dock så lite att jag inte vågar betygsätta det. Det var dock rätt grumligt fortfarande.
Idag ska det provas rejälare
Funkade det som ett bra Benisaer vin ska göra eller ?
Och du har uppenbarligen taskiga smaklökar.....
Finns där någon indikation på att du skulle ha bättre bryggmetoder i ditt badrum än hos vinmakarna själva?
Finns där någon indikation på att snabb-bryggning från pulver som metod skulle vara bättre än den naturliga vägen från druva?
I princip alla viner mår bra av lagring, hur många har möjlighet och kunskap att på ett korrekt sätt lagra vin?
Varför skulle man som druvodlare förstöra sina prima vindruvor med att göra extrakt av dem istället för att sälja dem som vin med bättre vinstmarginal. För det är väl inte så att det är de sämre druvorna som hamnar i dyliga satser.
Vad finns det därmed för chans att ditt hemmabrygg kvalitetsmässigt skulle vara i närheten av vad vinproducenterna gör?
Har du gjort eget?
Däremot är jag suger att prova på en stout, vilket man ska kunna få sjyssta resultat på.
Är det ok att rengöra sina grejjer med YES eller ska man ha rengöringsmedel som säljs i butikerna?
Kan plast ge bismak om man förvarar vinet i 5L dunk?
Har bryggt ett flertal satser förr. Finns ju diverse olika recept, men basen är ju honung. Men smaken är inte direkt min grej (men berusningen, fi fan, det slår på )
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|