Tillverka egen dricka (vin\öl\cider)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Gjorde Hooch för massa år sen, även vart på väg att göra maskrosvin men har inte orkat plocka maskrosor :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ehum, du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.

Det går att få både vin & öl att smaka bra men det finns såklart både bra och dåliga öl/vinsatser. Har gjort välsmakande Stout, vin på vinbär/blåbär/körsbär och även lite satser med varierande kvalité.

Billigaste vinsatsen från Ica Maxi var ingen höjdare men köper du en kvalitetssats från ex Doc´s så är det en helt annan grej. Bästa kvalitén är förstapressningen av riktiga druvor utan tillsatt socker, näst bästa kvaltén är andrapressningen med lite tillsatt socker, kvalitéerna därunder kanske man ska undvika.

En riktig helmäskad öl kan smaka lika bra som klosterölen. En delmäskad kan smaka helt ok om man gör den noggrant.

Det går att jäsa upp till ca 20% med turbojäst men då är det nog inte smaken man är ute efter.

När det gäller öl så är lager MYCKET svårare att göra än ex Stout då det är helt andra jästemperaturer det handlar om. Att göra lager i rumstemp blir sällan bra... läs på om ni ska brygga!

Och du har uppenbarligen taskiga smaklökar.....

Finns där någon indikation på att du skulle ha bättre bryggmetoder i ditt badrum än hos vinmakarna själva?
Finns där någon indikation på att snabb-bryggning från pulver som metod skulle vara bättre än den naturliga vägen från druva?
I princip alla viner mår bra av lagring, hur många har möjlighet och kunskap att på ett korrekt sätt lagra vin?
Varför skulle man som druvodlare förstöra sina prima vindruvor med att göra extrakt av dem istället för att sälja dem som vin med bättre vinstmarginal. För det är väl inte så att det är de sämre druvorna som hamnar i dyliga satser.

Vad finns det därmed för chans att ditt hemmabrygg kvalitetsmässigt skulle vara i närheten av vad vinproducenterna gör?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Ähh, har aldrig försökt göra öl eller vin, har smakat polarna och där bestämde jag mig att hålla till brännvinet istället! Ingen skillnad i smak från en vanlig vodka (explorer, absolut, smirnoff, koskenkorva osv) om man tillsätter lite vodka-essens! Guld värt!

Däremot är jag suger att prova på en stout, vilket man ska kunna få sjyssta resultat på.

Hur gör ni med flaskorna till ölen? :) Köper billig tom drickaback? Andra förslag?

Anledning att man brygger/bränner själv- väldigt kul grej. Okej, spriten görs ju också för att det är billigt att bygga ut barskåpet samt att man kan ha billigare fyllor på.

Vodka/Redbull eller Hemkört/redbull- ingen skillnad förutom priset...:yoparty

Lite kul är det man hör ibland när någon polares polare sitter och surrar, t.ex. när de hade bråttom och inte han kola spriten, och dom dagen efter var rädda att bli blinda (dvs, bli blinda av finkeln :tungan)

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Har bryggt på det mesta i min ungdom. Kul hobby, och det går att få till alkohol på det mesta. :)

(Den jälvigaste drickan jag fick till, som knappt gick ner var mjöd:zpy )

Fan, jag som hoppades på att mjöd skulle vara gott. Verkar ju så jäkla gott när alla tuffa vikingar dricker det i till exempel "Hem till midgård" :mad:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ähh, har aldrig försökt göra öl eller vin, har smakat polarna och där bestämde jag mig att hålla till brännvinet istället! Ingen skillnad i smak från en vanlig vodka (explorer, absolut, smirnoff, koskenkorva osv) om man tillsätter lite vodka-essens! Guld värt!

Däremot är jag suger att prova på en stout, vilket man ska kunna få sjyssta resultat på.

Hur gör ni med flaskorna till ölen? :) Köper billig tom drickaback? Andra förslag?

Anledning att man brygger/bränner själv- väldigt kul grej. Okej, spriten görs ju också för att det är billigt att bygga ut barskåpet samt att man kan ha billigare fyllor på.

Vodka/Redbull eller Hemkört/redbull- ingen skillnad förutom priset...:yoparty

Lite kul är det man hör ibland när någon polares polare sitter och surrar, t.ex. när de hade bråttom och inte han kola spriten, och dom dagen efter var rädda att bli blinda (dvs, bli blinda av finkeln :tungan)

Hemkört får man alltid dom bästa fyllorna av.. av nån jävla anledning :D

Tips är f.ö att prova göra vin på kiwi. Inte provat själv men smakat en kompis - oooj så gott! Om man är lite barnslig som jag och gillar fruktiga och söta viner förstås

Fan, jag som hoppades på att mjöd skulle vara gott. Verkar ju så jäkla gott när alla tuffa vikingar dricker det i till exempel "Hem till midgård" :mad:

Jag har själv inte provat men har kompisar som fullkomligt älskar det, så prova du

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jag har provat att brygga glögg en gång, blev asgott och man fick dessutom till en helt ok alkoholhalt:fyllisar
var nåt recept med svagdricka som bas och så i med en massa socker, kryddor, potatis och jäst... lät det stå i en månad i en sån här jäsningsflaska med vattenlåskork innan det tappades upp och avnjöts väldeligt!:tummenupp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Mina tips för bra hemmavin:
* Satsa på satserna med längre jäsningstid. Godare vin med längre jäsning.
* Hellre mindre socker än mer. Man kan tro att vinet blir godare med mer socker i satsen, men det ger mäsksmak.
* Vinet blir oftast bättre av lagring, även om en bra sats också smakar bra direkt när den är klar. Om du lagrar skall det ske svalt och mörkt såklart.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(

Mjöd ÄR gott om det görs på rätt sätt. Ett äkta mjöd är sött och välsmakande. Smakar det på något sätt illa har man gjort fel.
Eller så kanske det var så enkelt att den som skrev kommentaren du reagerade på inte gillar söta saker.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gjorde Hooch för massa år sen, även vart på väg att göra maskrosvin men har inte orkat plocka maskrosor :D

Just ja, var det sån där alko-läsk de kallade det? Man kunde köpa på flaska på bolaget men även pulverpåsar på små suspekta butiker och sen blanda det själv :D
Sånt är man nästintill uppväxt på då jag aldrig drack/dricker öl, så man var ju tvungen att dricka alkoläsk eller cider och i bästa fall kunde man köpa sig en pava explorer om man var rik (nyss fått studiebidraget...)

Min farmor har gjort egentillverkat vitt vin så länge jag kan minnas, det smakar gott med tonic men luktar fan rent. "Eller" heter det enligt henne :va

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Vodkaessesn kommer jag aldrig begripa. En Bra vodka är doft och smakfri. Vad ska en vodka essens kunna tillföra?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå

Finns där någon indikation på att du skulle ha bättre bryggmetoder i ditt badrum än hos vinmakarna själva?
Finns där någon indikation på att snabb-bryggning från pulver som metod skulle vara bättre än den naturliga vägen från druva?
I princip alla viner mår bra av lagring, hur många har möjlighet och kunskap att på ett korrekt sätt lagra vin?
Varför skulle man som druvodlare förstöra sina prima vindruvor med att göra extrakt av dem istället för att sälja dem som vin med bättre vinstmarginal. För det är väl inte så att det är de sämre druvorna som hamnar i dyliga satser.

Vad finns det därmed för chans att ditt hemmabrygg kvalitetsmässigt skulle vara i närheten av vad vinproducenterna gör?

Har du gjort eget?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Man är ju en viking ifall man klarar av att dricka det:tummenupp

Mjöd ÄR gott om det görs på rätt sätt. Ett äkta mjöd är sött och välsmakande. Smakar det på något sätt illa har man gjort fel.
Eller så kanske det var så enkelt att den som skrev kommentaren du reagerade på inte gillar söta saker.

Har bryggt ett flertal satser förr. Finns ju diverse olika recept, men basen är ju honung. Men smaken är inte direkt min grej (men berusningen, fi fan, det slår på:D )

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Smakade av vinet lite igår ihop med en cheykompis.

Hon, som inte brukar gilla rött vin, tyckte att det var gott. Vet inte om det är bra eller dåligt :va

Själv gillade jag det. Smakade dock så lite att jag inte vågar betygsätta det. Det var dock rätt grumligt fortfarande.

Idag ska det provas rejälare :cpparty

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Smakade av vinet lite igår ihop med en cheykompis.

Hon, som inte brukar gilla rött vin, tyckte att det var gott. Vet inte om det är bra eller dåligt :va

Själv gillade jag det. Smakade dock så lite att jag inte vågar betygsätta det. Det var dock rätt grumligt fortfarande.

Idag ska det provas rejälare :cpparty

Funkade det som ett bra Benisaer vin ska göra eller ?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Funkade det som ett bra Benisaer vin ska göra eller ?

Näe, det var helt värdelöst :(

Men det kan bero på att vi bara sippade i oss några droppar.
Kanske ska bjuda över några tjejer till kvällens vintest o se om hur många som får kewtslag och börjar gnugga bak i hopp om att få åka stäng.

s9d8as0vjk

Guest

Som sagt tidigare, du har ingen aning om vad du dillar om.

Det finns såklart både bra och dåliga vinproducenter likväl som det finns bra och dåliga hembryggare. Tror du vinproducenter alltid gör allt helt perfekt med perfekta råvaror? De allra flesta vinproducenter satsar på kvantitet och lönsamhet.

Snabb-bryggning från pulver? Vad dillar du om egentligen? Finare vinsatser är ren druvjuice utan tillsatser. När det gäller öl så innehåller de flesta satser maltextrakt (halvmäskning/delmäskning) vilket många bryggerier också använder. Om man går steget längre så kan man mälta sitt korn själv vilket väldigt få bryggerier/destillerier gör själva.

Ang lagring, ja man kan lagra sitt vin/öl och det är inte speciellt svårt. Enklaste sättet är att ha rätt temperatur och tillsätta stavar/flis av det träslag som man vill lagra drycken med.

Kan garantera dig att vinstmarginalen på bra vinsatser är betydligt högre än färdigt vin.

Kan även garantera dig att man kan brygga jäkligt bra vin på hemmafronten. Hur många vinproducenter kan skryta med att göra gott rödvin på ex blåbär/körsbär? Alldeles för dyra råvaror för vinproducenterna.

Har du gjort eget?

Uppenbarligen inte

Om du vill testa att göra Stout så kan jag rekommendera ett maltextrakt från Muntons. Vad du än gör så använd inte vanligt socker när du ska jäsa den. Ersätt den sockret med en burk extra maltextrakt och tycker du det är för dyrt så rekommenderar jag bryggsocker (druvsocker) istället för vanligt strösocker. Bryggsocker jäser mycket renare och ger mindre bismak än vanligt socker och kostar typ 20:- för 2kg på bryggbutiken.

Har för mig att Stouten skulle jäsa i runt 15grader men den optimala temperaturen står på burken. Sedan bör den lagras minst ett par månader men är helt ok redan efter en vecka på flaska.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är det ok att rengöra sina grejjer med YES eller ska man ha rengöringsmedel som säljs i butikerna?

Kan plast ge bismak om man förvarar vinet i 5L dunk?

s9d8as0vjk

Guest
Är det ok att rengöra sina grejjer med YES eller ska man ha rengöringsmedel som säljs i butikerna?

Kan plast ge bismak om man förvarar vinet i 5L dunk?

Bryggrens är att föredra så länge man sköljer prylarna ordentligt efteråt. Beror lite på vad du menar med "grejjer" iofs?

En livsmedelsgodkänd dunk borde inte släppa bismaker, har iofs inte testat att lagra vin på 5L-dunk så jag är inte 100% säker på denna punkt.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Har bryggt ett flertal satser förr. Finns ju diverse olika recept, men basen är ju honung. Men smaken är inte direkt min grej (men berusningen, fi fan, det slår på:D )

Jovars ful(l) blir man så det räcker och blir över.

Jag hittade ett recept på hur de gamla vikingarna tillverkade och skrev ut det och skulle börja tillverka, men avbröt försöket då jag såg vad de använde för att få fart på jäsningen. Hade inga ruttna fingertoppar hemma...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati