Hej,
Jag försvarar inte lagöverträdelser men när 63% av alla förare dagligen överskrider gällande hastighetsbegränsning (senaste demoskop) har lagen inte utvecklats i samhällets takt i övrigt.
1979 när jag tog körkort gällde 110 km/tim på motorväg. Det var en hög fart med den tidens bilar. Idag, 30 år senare gäller fortfarande 110 km/tim (vissa kortare sträckor 120 km/tim) samtidigt som samhället kräver allt snabbare transporter, minskad tidsåtgång = lägre kostnader. Bilarna idag, typ Golf 1,6i är extremt mycket mer förlåtande i 110 km/tim än min gamla Volvo 142:a som var rent livsfarlig i dessa hastigheter.
Nu till det intressanta (som inte har med bilars eller vägarnas utveckling att göra) som Tingvall vill göra gällande i sin senaste trafiksäkerhetskampanj för skattepengar. Syftet är att skrämma och att få argument till varför "livräddare" läs fartkameror för 1,8 miljarder tagits i drift + personal (fler på g).
Tingvall skriver (genom deras kampanj) att 10 km/tim fortare än gällande hastighetsbegränsning ger 70% högre risk att dö i trafiken. Ingen mer förklaring, inget förtydligande. Ok, vad betyder 70% större risk egentligen?
I Sverige finns 4,8 miljoner personbilar (räknar ej lastbilar, mopeder, mc etc.)
I snitt körs dessa bilar 1750 mil/år. Totalt ofattbara 8,4 miljarder mil per år.
År 2008 dog 419 personer i trafiken.
Räknat i antalet döda per mil blir det 0,000005%.
Räknat i antalet döda per helårskörda mil blir det 0,008750%.
Du har inte ens en chans att dö på 0,0%, din risk att dö i trafiken är mindre än så.
Ok, men nu kör du 10 km/tim för fort på en väg och då ökar din risk med 70% att dö enligt Tingvalls senaste "reklam".
Det betyder att du nu har "chansen" att dö 0,000009% räknat per körda mil alternativt en "chans" på 0,015% att dö räknat på antal körda årsmil (1750).
Som summering kan man kanske säga att resonemanget haltar något.
Snittrisken att dö i trafiken är alltså (räknat per körda årsmil) mindre än 0,0%. trots att du kör 10 km/tim fortare än skylten.
Vad är risken att dö i cancer?
Vad är risken att dö av alkoholskador?
Vad är risken att dö av sjukdom?
Vad är risken att dö av våld (misshandel etc.)
Vad är risken att dö av olycka?
Hur mycket skattefinansierade pengar läggs på ovanstående i paritet till hur mycket som läggs på bla. polis som skall stoppa dessa "syndare" på det svenska vägnätet. Tänk vad farligt det är att köra 130 på motorväg!!!
Kan inte polisens resurser läggas på utredning av inbrott, våldsbrott etc. istället? Låt våra vägar få en mer realistisk hastighetsbegränsning. Majoriteten anpassar i alla fall hastigheten till sikt, temperatur, väglag etc.
De som kör extremt för fort får man i alla fall inte fast genom en skylt.
Tingvall, skapa ett trovärdigt system istället för ditt religiösa svammel som bara bötfäller svenssons på irrelevanta grunder.
/Knubblo
Jag försvarar inte lagöverträdelser men när 63% av alla förare dagligen överskrider gällande hastighetsbegränsning (senaste demoskop) har lagen inte utvecklats i samhällets takt i övrigt.
1979 när jag tog körkort gällde 110 km/tim på motorväg. Det var en hög fart med den tidens bilar. Idag, 30 år senare gäller fortfarande 110 km/tim (vissa kortare sträckor 120 km/tim) samtidigt som samhället kräver allt snabbare transporter, minskad tidsåtgång = lägre kostnader. Bilarna idag, typ Golf 1,6i är extremt mycket mer förlåtande i 110 km/tim än min gamla Volvo 142:a som var rent livsfarlig i dessa hastigheter.
Nu till det intressanta (som inte har med bilars eller vägarnas utveckling att göra) som Tingvall vill göra gällande i sin senaste trafiksäkerhetskampanj för skattepengar. Syftet är att skrämma och att få argument till varför "livräddare" läs fartkameror för 1,8 miljarder tagits i drift + personal (fler på g).
Tingvall skriver (genom deras kampanj) att 10 km/tim fortare än gällande hastighetsbegränsning ger 70% högre risk att dö i trafiken. Ingen mer förklaring, inget förtydligande. Ok, vad betyder 70% större risk egentligen?
I Sverige finns 4,8 miljoner personbilar (räknar ej lastbilar, mopeder, mc etc.)
I snitt körs dessa bilar 1750 mil/år. Totalt ofattbara 8,4 miljarder mil per år.
År 2008 dog 419 personer i trafiken.
Räknat i antalet döda per mil blir det 0,000005%.
Räknat i antalet döda per helårskörda mil blir det 0,008750%.
Du har inte ens en chans att dö på 0,0%, din risk att dö i trafiken är mindre än så.
Ok, men nu kör du 10 km/tim för fort på en väg och då ökar din risk med 70% att dö enligt Tingvalls senaste "reklam".
Det betyder att du nu har "chansen" att dö 0,000009% räknat per körda mil alternativt en "chans" på 0,015% att dö räknat på antal körda årsmil (1750).
Som summering kan man kanske säga att resonemanget haltar något.
Snittrisken att dö i trafiken är alltså (räknat per körda årsmil) mindre än 0,0%. trots att du kör 10 km/tim fortare än skylten.
Vad är risken att dö i cancer?
Vad är risken att dö av alkoholskador?
Vad är risken att dö av sjukdom?
Vad är risken att dö av våld (misshandel etc.)
Vad är risken att dö av olycka?
Hur mycket skattefinansierade pengar läggs på ovanstående i paritet till hur mycket som läggs på bla. polis som skall stoppa dessa "syndare" på det svenska vägnätet. Tänk vad farligt det är att köra 130 på motorväg!!!
Kan inte polisens resurser läggas på utredning av inbrott, våldsbrott etc. istället? Låt våra vägar få en mer realistisk hastighetsbegränsning. Majoriteten anpassar i alla fall hastigheten till sikt, temperatur, väglag etc.
De som kör extremt för fort får man i alla fall inte fast genom en skylt.
Tingvall, skapa ett trovärdigt system istället för ditt religiösa svammel som bara bötfäller svenssons på irrelevanta grunder.
/Knubblo
Last edited: