Tingvall kan aldrig bli trovärdig

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Tingvall skrev:
10 km/tim fortare än gällande hastighetsbegränsning ger 70% högre risk att dö i trafiken.
Alltså... En ökning med 10 km/h kan ju göra vilken skilnad som hellst. Ökar du från 0 - 10 km/h så ökar risken att dö med oändligt många procent. Ökning från 110 - 120 km/h anser jag inte gör någon skilnad alls. Om du kör in i vägg i 110 och dör, så dör du knappast 70% mer om du håller 120 i stället. Och möjligheterna att undvika väggen förändras inte mycket. Om jag däremot håller 40 i stället för 30 förbi ett dagis så är det en helt annan sak, men då är det ju inte jag som dör, så Tingvalls argument faller även där.
I stället borde tingvall uppmuntra folk att supa mer i trafiken, eftersom 70% (baserat på siffror tidigare i tråden) av de omkomna är nyktra. Det är ju livsfarligt och borde omedelbart förbjudas!!

Dr.Bike

Guest
Dagens bilar är konstruerade för att minska personskador vid en kollision. Men tyvärr är inte dom yttre personskadorna dom allvarliga, utan dom inre. Kroppens inre organ och speciellt hjärnan är väldigt utsatta delar då dom fortsätter att förflytta sig då kroppen har stannat, för att sedan ta stop mot buken alt kraniet. Detta är till största del det farliga våldet, vilket vi försöker att minska med fasthållning samt airbag.

Men bara för att utvecklingen går framåt kan man inte blunda för vad som verkligen händer vid en kollision, och påstå att nu kan man höja hastigheten eftersom fordonen är säkrare. För då är man tillbaka på noll igen, dvs tiden med amazoner...

Sen ÖKAR faktiskt sannolikheten för en olycka om man ÖKAR hastigheten. Just pga mänskliga faktorer samt naturlagar, vilket vi inte kan råda så mycket över!

Glöm inte detta!

Jo - allt det där har du rätt i.

Men när jag sa att: "olycksrisken, dvs sannolikheten att krocka inte ökar med ökad hastighet" så gjorde jag en väl avvägd aproximation. För såklart ökar risken.
Men så lite att det inte är signifikant.
Iaf inte om vi håller oss inom rimliga gränser.
Och det var ju en blygsam ökning med endast 10 Km/h vi talade om.
Däremot blir det helt anorlunda när föraren ligger nära eller över sin perceptionsförmåga (som unga ofta gör)
Men det är en helt annan diskussion.
Nu talar vi ff om rimliga, väl inom det komfortabla fönstrets gränser, satta hastighetsgränser.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nej, men krockvåldet ökar. Om det är 5% eller 70% är ett ?

I vilket fall Tingvall knappast borde uttrycka sig såsom han gör, eftersom det är det han (och du i ovanstående formulering) ger intryck av.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Problemet är väl att det är så dj-la enkelt att mäta hastighet, och även föra statistik på hastighetsändringar på oliika sträckor. En bekväm värd att arbeta med, lätt att bötfälla på hastighetsöveträdelse, samt att kunna påvisa att man åstadkommit förändring, tex sänkt medelhastightet med 6% på en viss vägsträcka. Så kan några visa att dom har varit duktiga.

Om man i stället skulle fundera över hur man med 1,8 miljarder kan rädda så många människoliv som möjligt, vilket sannorlikt inte är Tingvalls problemställning, då tror jag inte att hastighetskameror kommer högst på listan. Risken är att de människoliv som kamerorena eventuellt sparar i form av sänkt hastighet, äts upp av en ökad mängd hjärtinfarkter pga. frustration över besluten.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Knappast omöjligt. En del av VV:s hyckleri, om inte annat. Vid det här laget tycker man nästan att de kunde erkänna att de sätter upp fartkameror närapå enkom för att dra in pengar till staten.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Om alla dessa %-tal stämde ens det minsta skulle folk dö som flugor på Essingeleden för att ta ett exempel..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag förmodar att det gäller bil och kan säkert stämma OM det rör sig om hastigheten 50-60.
Går det fortare än 60 så kollapsar i princip alla moderna bilars krockburar och vecklar ihop sig till en trampad pilsnerburk medans i 50 så är det bara att kliva ur och skaka av sig dammet.
Så specifiserar man vilken hastighetshöjning av 10 som är farligast så kan det säkert stämma men då kommer även sanningen fram att 90-100 inte gör någon större skillnad så det törs dom väl inte.

Det sägs ju att hastighetsgränserna är satta så att de sämsta förarna ska kunna hantera situationen och när det inte funkar för dom så ska konsekvenserna bli så små som möjligt,låter det väldigt egoistiskt av mig att istället säga "bort med dom från vägarna istället"?
Kanske inte är en god sammhällsmedborgare när jag anser att en del inte borde ha rätten att kunna ta livet av mig med sin plåtlåda pga. ålder eller bristande intelligens eller vad det nu kan bero på att de inte kan hantera situationerna i trafiken men så är det förmodligen då,kanske skulle förbjuda mig i trafiken istället så kan de andra krypa fram på ett förvisso farligt sätt men i en säker hastighet iaf.

Henrik

Dr.Bike

Guest
Jag förmodar att det gäller bil och kan säkert stämma OM det rör sig om hastigheten 50-60.
Går det fortare än 60 så kollapsar i princip alla moderna bilars krockburar och vecklar ihop sig till en trampad pilsnerburk medans i 50 så är det bara att kliva ur och skaka av sig dammet.
Så specifiserar man vilken hastighetshöjning av 10 som är farligast så kan det säkert stämma men då kommer även sanningen fram att 90-100 inte gör någon större skillnad så det törs dom väl inte.

Det sägs ju att hastighetsgränserna är satta så att de sämsta förarna ska kunna hantera situationen och när det inte funkar för dom så ska konsekvenserna bli så små som möjligt,låter det väldigt egoistiskt av mig att istället säga "bort med dom från vägarna istället"?
Kanske inte är en god sammhällsmedborgare när jag anser att en del inte borde ha rätten att kunna ta livet av mig med sin plåtlåda pga. ålder eller bristande intelligens eller vad det nu kan bero på att de inte kan hantera situationerna i trafiken men så är det förmodligen då,kanske skulle förbjuda mig i trafiken istället så kan de andra krypa fram på ett förvisso farligt sätt men i en säker hastighet iaf.

Henrik

Ja, du säger det i ganska rakt-ut-form av klartext! :hihi
Men visst vore det väl trevligare på vägarna om ALLA förare var mer alerta, och KÖRDE sin bil, inte var passagerare bakom sin egen ratt...
Och att man kan inse att 90 på en förvisso smal väg en sommardag när man är ensam, eller det är gles trafik, ÄR inte farligt.
Likväl som att man kanske bara håller 60 på samma väg en vinterdag.

Men men...det är att begära för mycket, då de mest rigida hastighets-hållarmupparna ju ALLTID håller det som står på SKYLTEN.
För det är ju rätt. Och det har ju staten garanteratmig att jag är trygg i den hastigheten.
Så ja, påfallande ofta är det ju de som kör för fort när det går, som oxå saktar ner när man måste.
S.k aktiva förare.

Sen finns det ju såklart de som ALDRIG saktar ner. Men det är en kategori vi aldig når, och det är inte dem jag talar om, utan den absoluta majoritet människor som (faktiskt) har kvar den av staten så hatade förmågan att tänka själva, och använda de närmast förbjudna tankesättet:

"Sunt Förnuft"

:)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Men visst vore det väl trevligare på vägarna om ALLA förare var mer alerta, och KÖRDE sin bil, inte var passagerare bakom sin egen ratt...
Och att man kan inse att 90 på en förvisso smal väg en sommardag när man är ensam, eller det är gles trafik, ÄR inte farligt.

Men men...det är att begära för mycket, då de mest rigida hastighets-hållarmupparna ju ALLTID håller det som står på SKYLTEN.
För det är ju rätt. Och det har ju staten garanteratmig att jag är trygg i den hastigheten.
Så ja, påfallande ofta är det ju de som kör för fort när det går, som oxå saktar ner när man måste.
S.k aktiva förare.

Sen finns det ju såklart de som ALDRIG saktar ner. Men det är en kategori vi aldig når, och det är inte dem jag talar om, utan den absoluta majoritet människor som (faktiskt) har kvar den av staten så hatade förmågan att tänka själva, och använda de närmast förbjudna tankesättet:

"Sunt Förnuft"

:klappar:nicka

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

S.k aktiva förare.

"Sunt Förnuft"

Fan,du lyckas få ner i text det som bara snurrar som förvirrade tankar i mitt huvud,SÅ jäla vettigt och sant!

Henrik

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Är den där Dingvall fortfarande kvar på vägverket? Usch jag trodde han hade bytt jobb.

Kan man inte starta en kampanj riktad till politikerna att han måsste väck innan han slösat bort fler skattemiljarder utan att rädda ett enda liv?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lämplig tråd att förmedla en svenssons åsikt,tjejens arbetskollega som åkt mitt i natten på en 90väg och återberättat för mig så det kan ha missats detaljer men jag tror det är symtomatiskt för hur det resoneras bland folk i stort.

"Vi körde på denna vägen och det var ett vägarbete,det var skyltat i 50 med en svart skylt och det kom en idiot och körde om oss i minst 120!"
Tjejen frågade "Vet du vad de svarta skyltarna betyder?"
"Vadå,det stod ju 50 så det ska man ju köra"

Efter lite frågor så kom det fram att det var en lång rak 90-sträcka med utflyttade serganter(sidomarkeringsskyltar)och inget möte men det var ju skyltat 50 så fortare än så fick man inte köra trots att det bara är rekommenderad hastighet.....sunt förnuft.....jodå!

Henrik

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
"Sunt Förnuft"

Om man ser till antalet som "anser sig vara en bättre förare än medelsvensson" så spricker "Sunt Förnuft" redan där. För många ser sig själva som bättre förare än andra... vad grundar dessa personer sin åsikt på?

Jag kör inte över min "egna" förmåga... dyker upp lite då och då, men hur vet dessa personer hur deras förmåga är vid en krissituation/paniksituation?

Sunt förnuft fungerar vid tänkande i en kontrollerad miljö. Men när man påskyndar förloppet genom förflyttning, med en säkerhetsmarginal på 1m/sida samt en hel del faktorer som tar koncentrationen från själva förflyttningen tappar man fokus "sunt förnuft" och bedömningarna/valen blir inte alltid dom bästa.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om man ser till antalet som "anser sig vara en bättre förare än medelsvensson" så spricker "Sunt Förnuft" redan där. För många ser sig själva som bättre förare än andra... vad grundar dessa personer sin åsikt på?

Jag kör inte över min "egna" förmåga... dyker upp lite då och då, men hur vet dessa personer hur deras förmåga är vid en krissituation/paniksituation?

Sunt förnuft fungerar vid tänkande i en kontrollerad miljö. Men när man påskyndar förloppet genom förflyttning, med en säkerhetsmarginal på 1m/sida samt en hel del faktorer som tar koncentrationen från själva förflyttningen tappar man fokus "sunt förnuft" och bedömningarna/valen blir inte alltid dom bästa.

Sunt förnuft säger mig att 70 på en 2km raka utan utfarter inte är vettigt ur trafiksäkerhetssynpunkt samtidigt som 70 på en väg där husen står 2m från vägen och det är en 70graders kurva inte heller är vettigt,vad säger det dig?

Henrik

Dr.Bike

Guest

Det du skriver är besvärande sant.

För det mesta.

Men... du glömmer att sunt förnuft faktiskt KAN kvantifieras, och det är inte alls så irrationellt som du vill göra gällande. (eller alla andra vetenskapliga snubbar som försöker bevisa att sunt förnuft är farligt).

Men visst... du får poäng för att det är sant att det inte går att peka på VAD sunt förnuft är, förutom att det är en kollektiv känsla av att välja något som är en blandning av lagom mängd risk, kontra lagom mängd vinst i form av att komma fram smidigt på en resonabel tid, samt att få körningen underhållande och därmed trevlig, så man inte somnar.

Men man skulle nog kunna använda dels exemplet som nån tog med 70 på olika typer av vägar. Där det är HELT oförnuftigt med 70 på obebodda eller eljest andra typer av större vägar (långa rakor, öppna landskap) det leder bara till en hånull och misstroende inställning till hastigheten (som ofta dessutom är sänkt från 90 på många 70-vägar, och lätt håller för just 90 fortfarande).

Där nånstans går gränsen för sunt förnuft oxå: Dvs när man inte längre anser något meningsfullt, och börjar tänka själv!

Överregleringen och pappa-vet-bäst-syndromet i den moderna trafiksäkerhetsdebatten använder sig ju av dessa härskartekniker som går ut på att förringa sunt förnuft,
likväl som arrogans mot folks allmänna uppfattning om nyttan av olika beslut.

Man ska pådyvla olika dekret med en klapp på folks huvud, ett gäng "vetenskapliga" kalkyler som vänder på orden till deras egen fördel (med statistik kan man bevisa allt!) och den som opponerar sig ses det föraktfullt ner på som en "icke upplyst och sämre vetande"
En rätt arrogant inställning från myndigheterna. Tycker du inte?

Detta gör man så ensidigt och oeftergivligt, trots att verkligheten ser annorlunda ut.
Men man tar inte den till sig.
Som t.ex att höjda hastigheter INTE har lett till FLER olyckor, utan FÄRRE på abdra håll i världen.
Sånt viftas alltid bort och marginaliseras, och alltid med ett illa dolt arrogant flin.

Nej vi vet bättre.

Och ja - jag har fightas mot V.V väderkvarnar... utan att få minsta gehör.
För de vill inte veta, vill inte höra, utan hänvisar, likt du, till torr matematik.
Där man egentligen bara visar att man kan räkna.
Inte att man kan tänka.
Det är en viss skillnad...

Till och med ett barn kan räkna ut med arselet och en kritbit att det är farligare att krocka i en högre hastiget.
Ändå är detta det enda de står på barrikaderna och skriker om på V.V trots att vi borde lämna detta elementära stadium och gå vidare på mer mjuka mål och värderingar;
- men det är väl för skrämmande när saker inte alltid kan kvantifieras, mätas och beräknas: Då står VV´s hastighetshatare med sina matemetiska kalkyler och viftar som ett missnöjt barn.

Men vi måste bestämma oss över hur stor denna risken att kocka FÅR tillåtas vara, inte tro att vi på ett realistiskt vis kan få ner den till noll.
Och låter vi risken vara rimlig, så både kan vi bibehålla gamla fartgränser, höja på vissa ställen OCH ÄNDÅ få en totalt sett ökad säkerhet, när vi räknar in vägförbättringar, ny teknik med vajerräcken, eftergivliga stolpar osv osv, dvs eliminera följderna av en krock, eller på detta sätt se till att de aldrig sker.

Last edited:

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
en sak som han kunde ha föreslagit istället för konstigt svammel om procent, är att införa förbud mot att använda (prata i) mobiltelefon under färd? För visst har vi väl alla mött en bilist, som varit ute och slirat i vägrenen, för att den med en hand ska växla, byta låt, sätta igång vindrutetorkarna och styra, enbart för med den andre att kunna tala om hur senaste Idol-programmet var eller vilka sorts skor grannen hade på sig under gårdegens gräsklippartur.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Vad tråden handlar om är följande: Samtidigt ökar risken att dö vid en olycka med hela 70 procent.

Nej.

"Tingvall skriver (genom deras kampanj) att 10 km/tim fortare än gällande hastighetsbegränsning ger 70% högre risk att dö i trafiken. Ingen mer förklaring, inget förtydligande. Ok, vad betyder 70% större risk egentligen?"

En avhandling idag fastslår att vägarnas utformning och rattonykterhet är mest avgörande för säkerheten.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090615-vagar-utformning/index.xml

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar