För att sluta gissa om de 70 %:en ...
Den upplagrade energin i ett fordon är proportionell mot kvadraten på hastigheten.
Ju kortare sträcka denna energi ska absorberas på, desto högre kraft behövs. Redan där faller denna intill oanvändbarhet förenklade teori eftersom denna sträcka beror på fordonet du färdas i, det som du kör på och hur din kropp interagerar med fordonet.
Men, låt oss anta att vi tittar på ett specifikt fordon med en specifik förare som sitter fastspänd på ett visst sätt och som väger ett specificerat antal kg. Till förenklingen hör också att kroppen reagerar linjärt på yttre våld.
När man utför experiment så är resultaten från dessa inte ett dugg användbara om man inte kan återupprepa resultaten gång på gång, samt ibland, som i detta fallet, att man kan verifiera en teori som fortsättningsvis ger en formel som teoretiskt beskriver händelseförloppet.
Utsagan är: "Man löper 70 % högre risk att dö i en krock om man ökar hastigheten med 10 km/h".
Eftersom det är energiupplagringen som ska öka med med 70 % när hastigheten ökas med 10 km/h så kan detta bara ske vid en utgångshastighet, nämligen 33.2 km/h. Det är den enda hastighet som vid en ökning av 10 km/h ger en 70 % högre energiupplagring! Gjorda prov ska visa att det dör 70 % fler i kontrollgruppen "43.2 km/h" än i gruppen "33.2 km/h" och för att få iaf 3-stjärnig signifikans på det statistiska materialet så får det utföras ett ganska stort antal prov. Börjar ni inse hur korkat uttalandet är?
Ökar man t ex från 110 till 120 så blir det 19 % mer energi, 240 till 250 ger 8.5 %, osv.
Redan där borde de flesta fatta att ange en risk som procentsats, knuten till en fix hastighetsökning, är tämligen obegåvat eftersom den totala energiupplagringen mellan 240 och 250 är ca 6.5 ggr större än den mellan 33 och 43 km/h.
Påståendet från VV är imbecillt sensationsmakeri som bara fungerar i ett land där politikerna (medvetet) har sänkt den allmänna kunskapsnivån till ett läge där 30 % av eleverna efter 9 år i skolan inte ens når upp till godkänt, trots de tämligen modesta krav som finns i basämnena.
Både när jag tog körkort på mc och på bil var det fri hastighet utanför tättbebyggt område, dvs man skulle själv ha kunskapen att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden, egna fordonet och egna förmågan. Och SURPRISE!!! Flera generationer fordonsförare överlevde det i fordon som säkerhetsmässigt låg flera 10-potenser under dagens fordon.
Att ha förmågan att själv avgöra vad som är lämplig hastighet i ett visst läge borde vara ett minimikrav för att få körkort så när man anser sig tvungen att införa hastighetsbegränsningar på landsväg så underkänner man sitt eget system för att dela ut körkort.
Som den intresserade läsaren snart inser så handlar det inte bara om körskicklighet utan inställningen till körandet. Den som har ett alldeles färskt körkort klarar inte att hantera sitt fordon på samma sätt som en som kört dagligen i t ex 10 år. DET är en viktig sak att lära ut på körskolan.
Ska man övergå till mer filosofiska spekulationer så är det ju faktiskt så att när du sitter bakom ratten/styret så är det en av de få ställen där du inte är totalt övervakad (även om statens strävan är att du ska bli det) och därför låter många sin frustration över kontrollsamhället blomma ut när de kör. Oftast ger detta ett ökat riskbeteende jämfört med en som är i harmoni när han/hon framför sitt fordon.
Ovanstående fakta negligeras självklart av staten och myndigheterna som alltid har "övervakning av medborgarna" högt upp på sin agenda.