Tippa topp5 A-torp

sandstream

Guest
Någon som vet när racet sänds i TV?
Söndag 16:30 i TV4+
http://www.tv4.se/tvtabla/episode/451619.html

Hur många hänger med i toppen som det är nu då?
Det var ju iaf 3 st som slogs om segern igår.

Släpper man trimningen fri vinner nästan alltid den med mest pengar och det skulle troligtvis bli färre startande i Pro Superbike.

I detta fall, var står det ATT du får byta trattarna?
Jag är helt lost när det gäller trattar, luftburkar osv så jag har ingen aning om hurvida det framgår i reglementet eller inte om man får byta trattarna.

Men om vi tar ett påhittat exempel:
Säg att det står att du får byta fotpinnar men att de ska fästas på samma ställe som originalen. En förutsättning för att det ska fungera är att man byter även växelförare och bakbroms.
Då är frågan, fick jag egentligen byta tex växelföraren trots att det inte stod i reglementet?
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Släpper man trimningen fri vinner nästan alltid den med mest pengar och det skulle troligtvis bli färre startande i Pro Superbike.
Kanske är det så, men ingen ska försöka inbilla mig om att alla kör med standardmotorer nu. Inte en chans. Aldrig i livet.


Men att mest pengar automatiskt vinner vet i 155 öh.. sjutton...
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Janne Hanson bröt visst pga att däcket hade inte poppat ut ordentligt på fälgen när det lades på. Han tyckte det kändes lite konstigt när han svängde åt höger. :gnissla
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ang. reglementet så är det väl egentligen rätt så glasklart?

3.9.36 Inga förändringar utöver ovan nämnda är tillåtna. Det åligger föraren att införskaffa sådan information
att motorcykelns tekniska specifikationer kan vidimeras.
Säkerhetsrelaterade regler kan läggas till eller ändras med omedelbar verkan.


..och det står ju ingen stans att man FÅR byta trattarna....

Så vad är problemet?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kanske är det så, men ingen ska försöka inbilla mig om att alla kör med standardmotorer nu. Inte en chans. Aldrig i livet.


Men att mest pengar automatiskt vinner vet i 155 öh.. sjutton...

Haha... !

Näe, visst kör de inte plain standard, men tror inte många "fusk bearbetat" sina motorer. Nu är jag KASS rent tekniskt på motorer så märk inte ord, men ja tror inte du hittar många titan-vevar, högkompskolvar, portade toppar, kit-kammar osv...
De som körs är ju helsystem, PC/kithärva, tunnare topp-packning, och uppenbarligen vissa fall av trattar... =)

Sen påstår ja inte att de e billigt för det, finns ju massa annat bling som kostar massa smet på hojjarna... Men varför göra ngt som redan är dyrt, betydligt dyrare ?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Janne Hanson bröt visst pga att däcket hade inte poppat ut ordentligt på fälgen när det lades på. Han tyckte det kändes lite konstigt när han svängde åt höger. :gnissla

Alltså, för att vara ELITEN inom svensk RR så tycker jag det är förvånansvärt många som bryter pga. rätt så klantiga orsaker i PRO SB....

Växelstag som trillar av, clipons som inte sitter fast, SOPPATORSK!?!?!?, däck som inte poppat ut när man krängt...

Kan man inte tycka att dom borde ha bättre koll på grejerna?
Eller är jag dum i huvudet? :va
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Ang. reglementet så är det väl egentligen rätt så glasklart?

3.9.36 Inga förändringar utöver ovan nämnda är tillåtna. Det åligger föraren att införskaffa sådan information
att motorcykelns tekniska specifikationer kan vidimeras.
Säkerhetsrelaterade regler kan läggas till eller ändras med omedelbar verkan.


..och det står ju ingen stans att man FÅR byta trattarna....

Så vad är problemet?

Man kan ju tolka hit och dit... glasklart skulle verkligen inte kalla det.
Ang luftburken så står det ju att den får modifieras för att uppnå fabriks-standard angiven effekt.
Teori mode on:
Om man då säger att filips hoj inte uppnådde standard effekt utan att modifiera luftburken med trattar, så var det alltså tillåtet att sätta i trattar.
Sen att effekten översteg standard pga det, är ju nästa tolkningsfråga. "Utan trattar kunde jag inte uppnå angiven fabriks effekt"
Teori mode off.

Jag vet att det kanske låter lite långsökt, men jag vill verkligen inte påstå att det är glasklart skrivet att du inte får använda trattar. Man kan ju vända o vrida på teorierna rätt vilt.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Man kan ju tolka hit och dit... glasklart skulle verkligen inte kalla det.
Ang luftburken så står det ju att den får modifieras för att uppnå fabriks-standard angiven effekt.
Kee?? Vad är det för jäkla vansinnesregel? Antingen får man väl modda luftburken eller så får man inte det
:va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3009934 Alltså, för att vara ELITEN inom svensk RR så tycker jag det är förvånansvärt många som bryter pga. rätt så klantiga orsaker i PRO SB....

Växelstag som trillar av, clipons som inte sitter fast, SOPPATORSK!?!?!?, däck som inte poppat ut när man krängt...

Kan man inte tycka att dom borde ha bättre koll på grejerna?
Eller är jag dum i huvudet? :va
Det där händer överallt. Capirossi som fick avbryta ett kvalvarv pga fel på kedjespännaren, Hagas bromspedal som pajade på Misano senast etc. Shit happens when you party naked som de säger. :)
 

MC Doktorn

Guest
Man kan ju tolka hit och dit... glasklart skulle verkligen inte kalla det.
Ang luftburken så står det ju att den får modifieras för att uppnå fabriks-standard angiven effekt.
Teori mode on:
Om man då säger att filips hoj inte uppnådde standard effekt utan att modifiera luftburken med trattar, så var det alltså tillåtet att sätta i trattar.
Sen att effekten översteg standard pga det, är ju nästa tolkningsfråga. "Utan trattar kunde jag inte uppnå angiven fabriks effekt"
Teori mode off.

Jag vet att det kanske låter lite långsökt, men jag vill verkligen inte påstå att det är glasklart skrivet att du inte får använda trattar. Man kan ju vända o vrida på teorierna rätt vilt.

Vad är angiven fabriks effekt? antar med ändrad Eprom och effekt system ger dom mer effekt än det står angivet fr fabrik.

För mig är det klart att man inte gör förändringar som inte står beskrivna enl regl:det går inte tolka det på annat sätt.
 

sandstream

Guest
Kanske är det så, men ingen ska försöka inbilla mig om att alla kör med standardmotorer nu. Inte en chans. Aldrig i livet.
Det vet jag inget om men jag hoppas verkligen att de river ett par motorer under säsongen och kollar om det nu är så att det finns misstankar om att någon fuskar medvetet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Man kan ju tolka hit och dit... glasklart skulle verkligen inte kalla det......

Glasklart... Hmmm... Just stycket om luftburken är väl kanske lite luddigt... För att inte säga riktigt luddigt...

3.9.14 Airbox skall vara som original. Airbox får ändras för att full effekt skall uppnås enligt fabrikens
tekniska data eller homologiseringsintyg.
Luftfilter får bytas eller demonteras.
Airbox skall vara så konstruerad att ett slutet ventilationssystem uppnås och att minsta volym för
oljespill är 1000 cc. Samtliga evakueringsslangar som kan förorsaka oljespill skall ledas till airboxen.
Direkt atmosfärisk ventilation är förbjuden.


Alltså, vafan menar dom? :va Den ska vara som orginal, men får ändras för att full effekt ska uppnås enligt fabrikens tekniska data eller honologeringsintyg? Efter typ helsystem/ECU/Luftfilet så borde väl hojen redan ha den fulla effekt som anges i fabrikens tekniska data, alltså borde man inte få ändra luftburken om man redan gjort dom andra ändringarna, för då får ju ändringen som resultat att man går över fabrikens specade effekt??? :va

Sen anser JAG iaf. att trattarna INTE ingår i luftburken, dom sitter ju monterade separat...
Och då det inte står någonting alls om trattarna någonstans i reglementet, så borde ju sista stycket gälla... Att inga modifieringar som inte står nämnda ovan är tillåtna.. Typ...

Vad ger trattarna för effektökning? Är det ens relevant?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3010152Vad ger trattarna för effektökning? Är det ens relevant?
"Trattarna" påverkar ganska mycket, speciellt var i registret effekten kommer, det är ju därför Yamaha har variabla trattar på R1:an.
Långa trattar ger bättre mellan/låg-register medan korta trattar is the shit för hög toppeffekt. Grovt förenklat.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Då är frågan, fick jag egentligen byta tex växelföraren trots att det inte stod i reglementet?

Svaret är NEJ.
Tanken är ju att du ska kontakta regelskrivaren och påpeka detta så det blir en ändring.

Jag får 5-10 samtal om dagen angående tolkningar på bilsportens regelverk och i princip 95% av dem går ut på att den tolkning som ger mest effekt till dem själva är den rätta.....
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kee?? Vad är det för jäkla vansinnesregel? Antingen får man väl modda luftburken eller så får man inte det
:va

De va inte ja som skrev regeln... :tungan

Och regeln som säger att inga andra ändringar är tillåtna kan ju hårddras så att mycke blir konstigt.
Nu orkar ja inte läsa reglementet igen, men de står säkert att man får byta styrhalvor till clip-on. Men de står säkert inte att du får byta gummit på handtagen.. så de som bytt till clip-on och även har annat "handtagsgummi" än orirginal ska bli diskade..
Visst, nu e jag löjlig... och har inte läst om ovan exempel kan stämma.. Men de finns säkert flera grejor som kan tolkas lite upp å ner, höger, vänster med den regeln.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Och regeln som säger att inga andra ändringar är tillåtna kan ju hårddras så att mycke blir konstigt.
Nu orkar ja inte läsa reglementet igen, men de står säkert att man får byta styrhalvor till clip-on. Men de står säkert inte att du får byta gummit på handtagen.. så de som bytt till clip-on och även har annat "handtagsgummi" än orirginal ska bli diskade..
Visst, nu e jag löjlig... och har inte läst om ovan exempel kan stämma.. Men de finns säkert flera grejor som kan tolkas lite upp å ner, höger, vänster med den regeln.

Ha ha ha.... Sant!!! :D
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Visst, nu e jag löjlig... och har inte läst om ovan exempel kan stämma.. Men de finns säkert flera grejor som kan tolkas lite upp å ner, höger, vänster med den regeln.

Det kan det säkert göra men det viktiga i detta är att det INTE är upp till den enskilde tävlande att göra tolkningen.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Tror inte toppförarna medvetet fuskar. Trattarna verkar ju vara en tolkningsfråga.

Toppförarna skulle inte ha råd att åka dit för fusk. Tror inte det skulle vara så bra för den miljon eller mer som deras sponsorer ställer upp med. Vem kommer att sponsra en som fuskat till sig en seger?

Jimmy o Cralle tvingades ju riva sina motorer till höger o vänster under 2004. Finns någon gammal tråd i ämnet där både Cralle o Jimmy ger sina versioner.... men inget otillåtet framkom..... Fuskarna finns nog (om dom nu finns)längre ner i tabellen.... inte så stor risk att åka dit men det gör skillnad i deras fall...

Edit: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47462
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top