Tips ang. första hoj?

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
kan rekommendera kawa Z750, har vart en riktigt trevlig första hoj, för mig iafall, å försäkringen är väl ganska ok, tror jag betalar staxt över 5k för hel/hel å för 80k får du en med få mil på mätaren, lycka till med köp
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
skaffa en motard, grym att leka med och går även att åka inspirerat :)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Gör som mig jag hade beslutsångest vilken första hoj jag skulle ha så jag köpte både sportis och motard :p zx9r och xt660x båda funkar fint som förstahojar tycker jag
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
kan rekommendera kawa Z750, har vart en riktigt trevlig första hoj, för mig iafall, å försäkringen är väl ganska ok, tror jag betalar staxt över 5k för hel/hel å för 80k får du en med få mil på mätaren, lycka till med köp

Måste fråga, var har du din försäkrad samt hur gammal är du ?
hel/hel på mig för på en Z750 = 24k hos bilsport & mc.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Måste fråga, var har du din försäkrad samt hur gammal är du ?
hel/hel på mig för på en Z750 = 24k hos bilsport & mc.

tjo, jag är 32 fyllda, så det är en 30+ försäkring jag har hos bilsport & mc, 24k kan väl inte stämma, tror att den jag hört betalat mest för en z750 är typ 7,5k hel/hel hos bilsport & mc
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Fixa en gammelblade eller en R1a från sent 90tal, rimliga förskringar och grymmt klipp.
När du kuskat runt på en sån i ett år så vet du om du vill köra supersport eller något annat.

För mig bliv det nakenhoj efter supersport, om du gillar upplägget med sporthoj så köp en nyare r1,gsxr,z10,fireblade...
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Har du kollat på en ER 6-N/F? En grymt rolig hoj att köra & lättkörd dessutom det är inte för inte att den är Sveriges mest köpta hoj 3 år i rad. Den är även billig att försäkra!
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
du har Lelles i stan [/QUOTE]

Lelles e fan den värsta mc firman jag vet.
En beservissel personal som e otrevliga med en riktig kass service. Priserna är höga som satan. Usch jag blir så less bara jag tänker på dom.

Har kört cross och har haft med dom att göra i dryga 4 år fyfan och det bara för att det nästan är endast dom som har grejerna. Vet dock inte hur det ser ut med andra märken om andra ställen har delar.

jag har haft Honda cr i olika kubik som endast lelles haft grejer till. Har inte haft lust att åka dryga 9 mil till nästa firma heller för att köpa en ny kolv och ett luftfilter så det har blivit Lelles i varjefall.

Om du har något annat val så välj förfan inte att ha och göra med lelles.
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
tjo, jag är 32 fyllda, så det är en 30+ försäkring jag har hos bilsport & mc, 24k kan väl inte stämma, tror att den jag hört betalat mest för en z750 är typ 7,5k hel/hel hos bilsport & mc

20 år, nytaget kort, bor i mindre by. Blir 24k på Z750.
ER-6:an är den billigaste av hojarna jag är tittar på, om man inte ska kolla alldeles för gamla, den ligger på 10591 för ett år.
Priserna är med medlemskap i SMC och att jag använder MC-ställ. Annars blir priserna ännu högre.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
20 år, nytaget kort, bor i mindre by. Blir 24k på Z750.
ER-6:an är den billigaste av hojarna jag är tittar på, om man inte ska kolla alldeles för gamla, den ligger på 10591 för ett år.
Priserna är med medlemskap i SMC och att jag använder MC-ställ. Annars blir priserna ännu högre.


fy satan, hur mycke skulle då inte typ en r1:a lr liknande gå på, 100-150k?? tycker synd om dig, du får skriva slikt på farsan lr morsan vetja^^
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
fy satan, hur mycke skulle då inte typ en r1:a lr liknande gå på, 100-150k?? tycker synd om dig, du får skriva slikt på farsan lr morsan vetja^^

Något i den stilen hade det väl blivit ^^ , de visar inte priser över 25k. Vet att jag skickade iväg förfrågningar på CBR600 till en del försäkringsbolag och svaren var ofta över inköpspris :p
Varken mor och far har A kort så det känns som en dålig ide att skriva den på dem :( kan inte annat än ta smällen
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Tjena Swizz

Tycker det som Visse skriver är bra. Det finns runt 1000 trådar eller så som alla handlar om tips på första hoj – no offense m8!
Köp en sådan hoj som du vill ha, precis som Visse skriver.

Bara som exempel; Min första hoj blev en FZ1-S (dvs den jag har nu) med 1000 kubik, 150 häst o 108 nm (eller så) och den går snällt upp till 7000 varv. Inga problem att hantera, du avgör själv hur mycket du vill vrida på rullen.
Det var en modell som jag var sugen på – fast egentligen ville jag ha en CB1000R precis en sådan som jag körde i körskolan. De CB1000R i bra prisläge gick snabbt, kvar var de dyra. Så dök FZ1-S:en upp och det blev affär.

För 80 papp kan du välja och vraka, that's a promise. Tror att många köper en för liten hoj som första hoj, de växer ur den ganska snart och skall sedan sälja den och köpa en ny igen.

En kille jag känner körde upp godkänt för A obegränsat, köpte en Transalp och var besviken på den redan innan han hade fått hem kortet…
En annan kompis tvekade om hoj och jag föreslog nåt roligt runt 1000 kubik. Han sa att han var osäker på att kunna hantera en sådan hoj och jag frågde varför det? Du har ju tagit alla lektioner på en sådan hoj (också en CB1000R), kört upp och fått svart på vitt att han kan hantera den! Han svara att han hade faktiskt inte tänkt på det. Eeehh, nähää…

Välj ut några favoriter, ta med dig nån som kan hjäpa till o leta efter dessa, hittar du en hoj som du vill ha – köp den! Direkt! Lägg tid på att köra din hoj istället isället för att leta efter den :)

Din tanke är bra "…men har hört ifrån ett par att man ska inte ge sig på häftiga maskiner, dvs 1000 kubikare, R1:eek:r, GSXR1000, Kawa ninja ZX-10R and so on, eftersom man är en gröngöling." – dvs kör försiktigt, nyttja hojen där det går. Fan vad jag skriver mycket, hej då :yoparty

Mycket bra skrivet. håller med dig fullt ut! :tummenupp
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Något i den stilen hade det väl blivit ^^ , de visar inte priser över 25k. Vet att jag skickade iväg förfrågningar på CBR600 till en del försäkringsbolag och svaren var ofta över inköpspris :p
Varken mor och far har A kort så det känns som en dålig ide att skriva den på dem :( kan inte annat än ta smällen

Men dom behöver inte ha a kort för att få ha hoj, så de är väl bara att köra på, jag hade inte kort när jag köpte å försäkra min hoj första gången, å inte vart det någon premiesänkning när jag fick kortet heller:banana
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Men dom behöver inte ha a kort för att få ha hoj, så de är väl bara att köra på, jag hade inte kort när jag köpte å försäkra min hoj första gången, å inte vart det någon premiesänkning när jag fick kortet heller:banana

4k helår på mor på en ER-6N
9k för en Z750
:banana

Blir ju tvungen att välja Bas annars får jag inte "låna" den :rolleyes:

Får väl fixa ett överkörningstillstånd till mor så att det verkligen ser ut som att det är hennes.

Om det är rätt eller fel tål ju att diskuteras
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top