Pledians
Älgklyvaren!
Förra helgen gjorde jag ett besök som innebar ca 20mil körning enkelriktat. En polare skulle med på passagerarplatsen och några prylar för övernattning, så touringväskorna åkte på. Den totala mängden last på hojen räckte för att bakfjädringen skulle bottna vid minsta vägbula trots hårdaste inställningen på förspänningen, och med en motor bänkad till 8,5 bakhjulshästar gick det inte fort! Det var knappt nån ide att ställa sig lägst fram i kön till rödljusen - trots flitigt användande av koppling och urvarvning på både ettan, tvåan och trean var det en hård kamp mot sömniga bilförare som ofta vann utan att ens vara medvetna om att de har hamnat mitt i ett dragrace på liv och död! Under färden var jag lika pigg på att bromsa i onödan som lastbilsförare, med tanke på tiden det tog att komma upp i marchfart igen.
Nåväl. Nåra dagar senare var det dax att använda hojen igen, denna gång utan last eller passagerare. Och gissa hur lätt och smidig den kändes, och hur piggt den stack iväg när jag gasade på, lämnandes övriga stadstrafiken i backspegeln. Missnöjet med effekten var som bortblåst, likaså tankarna på att köpa ny hoj närmaste tiden. Allt detta utan att behöva skruva en massa eller köpa nya delar!
Nåväl. Nåra dagar senare var det dax att använda hojen igen, denna gång utan last eller passagerare. Och gissa hur lätt och smidig den kändes, och hur piggt den stack iväg när jag gasade på, lämnandes övriga stadstrafiken i backspegeln. Missnöjet med effekten var som bortblåst, likaså tankarna på att köpa ny hoj närmaste tiden. Allt detta utan att behöva skruva en massa eller köpa nya delar!