Tips för att vakna på morgonen!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
För några år sen satte nån granne upp en lapp i mitt trapphus om att nån "alltid glömde väckarklockan på". Det var jag, men jag glömde den nog inte igång. Jag låg nog bara och sov. Antal klockor är alltså ointresant.

Enklast är att ändra sin inställning till vad man håller på med. Ska du alltså upp till ett jobb som du hatar blir det tungt.

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Jag har precis samma problem som trådskaparen... Lägger mig alltid runt 22
och planerar alltid att gå upp runt 06. Ställer två klockor etc enligt alla
konstens regler.

Förr har aldrig detta varit ett problem; Men nu är det helt plötsligt HELT
OMÖJLIGT att pallra sig upp.

Fattar noll, men jobbigt som f*n är det!

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Börja jobba natt.
Finns inget bättre än att gå och lägga sig samtidigt som man vet att de flesta i huset sliter med att komma ur sängen.

Dark_Messenger

Guest
Kom precis till jobbet. Ca 2h för sent...

Mitt problem är att jag vaknar när klockan ringer. Men sen stänger av den fan - o somnar om..! :4skrika

Finns inget hopp va!? Jag är helt rökt?? :3freak

Vill ha en sån där Kalle Anka-variant!!! :tummenupp

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Dark_Messenger skrev:
2320843 Kom precis till jobbet. Ca 2h för sent...

Mitt problem är att jag vaknar när klockan ringer. Men sen stänger av den fan - o somnar om..! :4skrika

Finns inget hopp va!? Jag är helt rökt?? :3freak

Vill ha en sån där Kalle Anka-variant!!! :tummenupp

Det finns hopp.

Kör med flera olika väckarklockor och alarm.

Först klockradion som står bredvid sängen. (Lätt att stänga av)

Fem minuter senare går mobiltelefonen igång. (Den har du lagt så att du verkligen måste sträcka dig för att kunna stänga av, lite svårare)

Efter ytterligare fem minuter går stereon igång, på ganska högvolym och med en irriterande dålig skiva i. (Fjärrkontrollen ligger långt bort så du måste resa dig upp för att stänga av den.)

Efter ytterligare fem minuter ringer telefonen eftersom du beställt väckning hos telia. (Naturligtvis är den bärbara telefonen på laddning så du måste återigen resa dig upp ur sängen och lyfta en telefonlur för att stänga av det.

Det brukar iaf vara mitt schema när jag ska upp extra tidigt och jag absolut inte får komma försent. Bara av att rigga alla prylar på kvällen gör att man vaknar automatiskt fem minuter innan klockradion dundrar igång. :)

När man legat och dragit sig en stund går klockradion igång, och man ställer sig i duschen. När man precis schamponerat in håret börjar mobiltelefonen pipa. Man springer ut och stänger av alarmet och återvänder till duschandet och när man tvålat in kroppen drar stereon igång. Man irriterar sig över den dåliga musiken på högvolym men orkar inte stänga av den.

När man börjat torka sig med handduken sätter telefonen igång att ringa och man får bråttom ut för att svara och halkar på de blöta fläckarna man lämnat efter sig när man sprang ut för att stänga av mobilen. Lyckas parera så att man inte ramlar men slår i armbågsknölen i dörrkarmen och svär en stund medans man fortfarande lyssnar på den dåliga musiken. :4skrika

Sedan kan dagen börja. :hihi

För att inte premien på min olycksfallsförsäkring ska stiga tar jag bara jobb där man inte börjar innan klockan tio på förmiddagen. :yoparty
Då räcker det med alarmet på mobilen.

Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
sätt i en skiva med kass musik i DVDn på hög volym .. koppla den till en extern förstärkare etc (alternativt koppla datorn till en stereo etc) som du kopplar till en timer
alternativ: Sinner.GigAlarm (nån sorts larm till datorn som spelar valfri låt etc..

eller så gör man som min far.. skaffar en kaffeburk av plåt.. haxar in en elmotor kablarna till högtalaren i väckarklockan.. på med ett par brickor på elmotorns axel som sedan slår mot botten på kaffeburken.. för ett jävla liv..

eller massa väckarklockor/telefoner etc som man måste gå upp för att stänga av..

vet hur det är.. kan sova med väckarklockan/radion på mkt hög volym utan att vakna, samt stänga av skiten utan att vara vid medvetande..

MikkE

Guest
Thermal skrev:
2319426 Tänk om man hade det problemet, vaknar alltid klockan 7 oavsett när jag gick o la mig. Mycket störande.
Samma här, jisses vad störande ibland!

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Alla skulle ha min väckarklocka. Den låter som en tiger, så förbaskat irriterande att man vaknar innan den ringer bara för att slippa höra skrället! :4skrika

ZaXeS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Kronan, en grön
Alx skrev:
2325681 Alla skulle ha min väckarklocka. Den låter som en tiger, så förbaskat irriterande att man vaknar innan den ringer bara för att slippa höra skrället! :4skrika
Jag tar två :D

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Det enda som funkar för mig är samåkning. När jag vet att andra räknar med att jag kan passa tider, då måste jag masa mig upp.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
ZaXeS skrev:
2319420 Någon mer än jag som har grymt svårt att vakna på mornana?
Måste ta tag i detta nu när man vaknar klockan 5 :3freak
Väckar klocka funkar inte, vaknar inte av den.
Ös på med tips!

Kör försiktigt! :tummenupp
Skaffa barn!!!!!!!!!!!!!!!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Skönt att man inte är ensam om att ha svårt att komma upp på mornarna.
Är en riktig nattuggla och kan sitta uppe väldigt länge. Ska upp 8-8.30 imorgon, trots att det är ganska sent är det riktigt svårt ändå.
Man har mobilen brevid sängen men snoozar i sömnen per automatik eftersom man har rörelsen invand :)

Förstår inte än idag hur jag lyckades komma upp när jag började 06.00 på mornarna på mitt gamla jobb.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Bikerbitch skrev:
Förstår inte än idag hur jag lyckades komma upp när jag började 06.00 på mornarna på mitt gamla jobb.
Jag börjar 5:30 ditt as! :tungan Jag får gå upp kl 4:30 på monarna...:(

Dark_Messenger

Guest
Swedecat skrev:
2323975
Text....
Låter som du också har problem med detta.. :hihi

Brukar faktiskt köra "flera klockor"-varianten. Problemet är nog snarare dålig disciplin eftersom jag vaknar och stänger av, somnar om...

Får väl börja sprida ut klockorna i hela bostaden nu då..

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
zpeppy skrev:
2326854 Jag börjar 5:30 ditt as! :tungan Jag får gå upp kl 4:30 på monarna...:(

Byt jobb goddamnit! :4skrika
Jag gick upp 5.00 när jag jobbade skift på ClasOhlson och började 7.
Tog en timme att åka buss, var inte så skoj. På våren/sommaren fick jag sova lite längre, tog bara 15 min med hojen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Bikerbitch skrev:
2327737 Byt jobb goddamnit! :4skrika
Jag gick upp 5.00 när jag jobbade skift på ClasOhlson och började 7.
Tog en timme att åka buss, var inte så skoj. På våren/sommaren fick jag sova lite längre, tog bara 15 min med hojen.
Jag sover i ett ganska litet rum så jag satte mp3:n på väckning. Och kopplade den till recivern och hade kanske 50% volym (svin högt). Trode jag skulle få en chok men eftersom den startade med "tomten är faktiskt död" Så vaknade jag lagom brutalt fungerade skit bra.

Synd att nanon inte har väckning..

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Ett problem även för mig. Värst var det att masa sig upp vid halv fyra i vintras. Två mobillarm utplacerade i rummet och en ringande telefon (från förmannen) räckte inte ens ibland. Blandade ihop larmet med ringsignalen och pratade därför i telefonen när den hade larmat och tvärtom. :brinnerup

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
När jag var i skolåldern så ställde jag in klockradion på finska nyheterna, jag lovar, man vaknade, tyvärr kunde man vara lite purken på förmiddan eftersom tom finska nyheterna låter som att någon står och skäller på en :)

Numera går stereon igång 5min innan min talande väckarklocka (som även kan ställas in som att en Tuppjävel galer en rakt i örat, fast så svårväckt är jag lyckligtvis inte :D

Ett annat tips är att försöka klocka in din totala sömntid så den sammanfaller med jämna 90minutersintervall, alltså: 6, 7.5 eller 9 timmar, sover man oroligt så stämmer det förstås inte alls :död

När jag jobbade skift "uppfann" jag den här grejen, eftersom jag är en mycket slö person så utvecklade jag den aldrig och så kom förstås någon annan på samma idé :huvet
http://nok.idg.se/ArticlePages/200504/15/20050415162510_NOK932/20050415162510_NOK932.dbp.asp

Sov gott... Jag menar, lycka till

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...