Tips för morgontrötta?

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jag har alltid, mer eller mindre, varit morgontrött. Nu den senaste tiden har det varit extremt. Jag ställer klockan och lägger även mobiltelefonen i andra änden av rummet för att tvingas stiga upp och stänga av den. Allt som oftast vaknar jag dock med ett ryck betydligt senare än jag tänkt mig och upptäcker att jag är sen till jobbet och att jag stängt av både klockradio och mobiltelefon utan att själv ha en aning om det. Ibland tar jag mig upp, sätter mig på sängkanten, för att sedan vakna igen, liggandes i sängen, enl ovanstående.

Om man bortser från morgontröttheten är jag inte särskilt trött, så jag tror inte att detta beror på kostvanor eller liknande, särskilt då jag inte ändrat dem något direkt, iaf inte till det negativa.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för ta mig upp på morgonen?
Inga tips i stil med att "Gå och lägg dig i tid!", för det har jag provat, utan några märkbara förändringar. 21 eller 01 spelar ingen roll.
Tankar som vippbräda och hink vatten som triggas av klockan har slagit mig, då jag insett att det vore för omfattande att bygga ett arrangemang som det som Kalle utsätts för på julafton. Nackdelen med vippbräda och vattenhink är ju att det blir ganska blött i både säng och runt om.

Gärna seriösa förslag, då jag känner att detta, mer och mer, börjar bli ett problem.

Therudeboy

Guest
dumbo skrev:
Jag har alltid, mer eller mindre, varit morgontrött. Nu den senaste tiden har det varit extremt. Jag ställer klockan och lägger även mobiltelefonen i andra änden av rummet för att tvingas stiga upp och stänga av den. Allt som oftast vaknar jag dock med ett ryck betydligt senare än jag tänkt mig och upptäcker att jag är sen till jobbet och att jag stängt av både klockradio och mobiltelefon utan att själv ha en aning om det. Ibland tar jag mig upp, sätter mig på sängkanten, för att sedan vakna igen, liggandes i sängen, enl ovanstående.

Om man bortser från morgontröttheten är jag inte särskilt trött, så jag tror inte att detta beror på kostvanor eller liknande, särskilt då jag inte ändrat dem något direkt, iaf inte till det negativa.

Inga tips i stil med att "Gå och lägg dig i tid!", för det har jag provat, utan några märkbara förändringar. 21 eller 01 spelar ingen roll.
Tankar som vippbräda och hink vatten som triggas av klockan har slagit mig, då jag insett att det vore för omfattande att bygga ett arrangemang som det som Kalle utsätts för på julafton. Nackdelen med vippbräda och vattenhink är ju att det blir ganska blött i både säng och runt om.

Gärna seriösa förslag, då jag känner att detta, mer och mer, börjar bli ett problem.

Gåt till en hälsokost butik och köp vitamn b12,det hjälper iallafall på mig ta det direkt när du går upp så är du pig på 10min eller ha det färdigt jämte sängen när du vaknar så slipper du sommna :)

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Therudeboy skrev:
Gåt till en hälsokost butik och köp vitamn b12,det hjälper iallafall på mig ta det direkt när du går upp så är du pig på 10min eller ha det färdigt jämte sängen när du vaknar så slipper du sommna :)

Jag är också så där sjukt morgontrött, mitt problem är att jag dödar klockor i sömnen, är alltså inte tillräckligt vaken för att få i mig piller.

Fler tips?! :p

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag är inte ensam :) som bäst har väckarklockan ringt i 45min innan jag har vaknat :hej

Sen kan jag inte somna först jag är så trött att jag inte kan hålla ögonen öppna :3freak

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag är en sån där jag med, trött på morgonen oavsett när jag gick o la mig nästan.
Har aldrig lyckats bota det, tyvärr är jag pigg på kvällen, nåt jag får ångra nästa dag, och så håller det på.
Man är ju tvungen att gå upp för att sköta sina åtaganden, annars låg jag nog fram till lunch jämt:))

Det kan hända at klockan ringer (jag måste ha tjutljud, radio vaknar jag inte ens till) men jag ligger kvar o fattar inte vad fan det är som låter.

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Samma här! Har provat det mesta som går prova utan resultat, utom i ett fall! Flickvän! Skaffa en brud och flytta ihop (å se nu till att få tag på en som INTE har samma problem som du! :crash )
Absolut bästa och trevligaste lösningen! :slicka

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag är smäcktrött alltid :mattias

Men jag vet att går jag inte upp när klockan ringer vaknar jag vid 12 och arbetskamrater har ringt tusen ggr :(
Jag stänger också av klockan i sömnen men brukar vakna med den i handen...

Man måste bestämma sig, det är det ända som hjälper mig i alla fall :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NoicE skrev:
Jag är smäcktrött alltid :mattias

Men jag vet att går jag inte upp när klockan ringer vaknar jag vid 12 och arbetskamrater har ringt tusen ggr :(
Jag stänger också av klockan i sömnen men brukar vakna med den i handen...

Man måste bestämma sig, det är det ända som hjälper mig i alla fall :)
Två konstruktiva tips:
1. Lägg dig tidigare.
2. Lägg en snusdosa på väckarklockan. Efter en snus så vaknar du till och de flesta har som vana att inte somna (om) med snus i käften.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag fixar allt kvällen innan, så när det ringer är jag fullt påklädd och redo att gå till jobbet.

Pallar aldrig att käka frulle.

Och när man gått utanför dörren och satt sig i en iskall bil vaknar man vare sig man vill eller inte. Dvs, ställ inte klockan för tidigt. Man SKA få panik när man hör väckningen. Om jag ställer klockan för tidigt trycker jag på snooze, och då vet man aldrig om jag vaknar igen...

Tips:

Klä på dig och stå utanför dörren på mindre än 10min.
Fokusera gärna kvällen innan på ditt agerande nästkommande morgon.
Plocka fram allt pick o pack.

Men vad menar ni med morgontrött? Jag går upp 0600. Då är jag lika trött om jag fått 12, 8 eller 4 timmar. Skitskumt! Allt innan 1100 är tidig morgon!

/ZZZZZzzzzzzzzzzzzz...........

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Man kan byta ut mctutan mot något annat.
tutan placeras annars med fördel i örats närhet.

Bifogat

• morgontrött.JPG
    morgontrött.JPG
    14.4 KB · Visningar: 756

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag hade en period då det var extremt svårt att vakna upp på morgonen. Efter att ha försovit mig ett antal gånger bestämde jag mig för att införskaffa några extra väckarklockor som placerades vid olika hörn av lägenheten. Det var nästan omöjligt att inte vakna av allt spring fram och tillbaka mellan alla olika snoozeknappar.

Men, om vi ska va seriösa, att tvinga sig i säng tidigt är en bättre lösning. Det är alltid klokare att försöka bli av med problemen istället för symtomen. Kronisk trötthet kan ju även vara stressrelaterad.

Sova bör man...

Edit: Stavff el

Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
berggren_martin skrev:
Två konstruktiva tips:
1. Lägg dig tidigare.
2. Lägg en snusdosa på väckarklockan. Efter en snus så vaknar du till och de flesta har som vana att inte somna (om) med snus i käften.

1. finns inte
2. Kan vara ett alternativ men annars kan man ju klappa säften, det är kanske bättre :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bot

berggren_martin skrev:
Jag hade en period då det var extremt svårt att vakna upp på morgonen. Efter att ha försovit mig ett antal gånger bestämde jag för att införskaffa några extra veckarklockor som placerades vid olika hörn av lägenheten. Det var nästan omöjligt att inte vakna av allt spring fram och tillbaka mellan alla olika snoozeknappar.

Men, som sagt, att tvinga sig i säng tidigt är en bättre lösning. Det är alltid klokare att föröka bli av med problemen istället för symtomen. Kronisk trötthet kan ju även vara stressrelaterad. Sova bör man...

Du, den där morgontröttheten har med höstmörkret att göra. Har du tänkt på att du är piggare och gladare de dagar solen skiner ? Funderat på varför ? Jo, det beror på ett ämne som bildas i ögonen. För att det här ämnet skall kunna bildas behövs en viss ljusstyrka, vilket man inte får under mörka/ruffiga dagar.

MEN. Som tur är finns det en lösning, och den heter Brightlight (eller Britelite).
Det är en sorts sollampa (som man inte blir brun av). Phillips har dom i sitt sortiment (kolla hemsidan). Det är ingen bluff, för det funkar bra för mig.

dews

Mannen
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
snart
Spelar ju ingen roll om man går och lägger sig tidigare heller.... då ligger man ju bara och skruva sig i sängen i flera timmar... inte så roligt det heller...

Om man har nått VIKTIGT att göra dan efter så man MÅSTE ju vakna... det funkar för mig... fast då vaknar jag ju iofs tusen gånger under natten och tror att jag har försovit mig, så det är ju inte bra det heller :rolleyes:

sveriges största folksjukdom ?

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Morgontrötthet?

Prova och flytta till en annan tidszon, det kan bero på att din inre klocka är annorlunda inställd än omgivningens. Kanske flytta till USA? Fråga Swedie om han var morronpigg där eller om man vänjer sig?

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Bestämma sig för att man ska sluta vara en jävla mes och stiga upp.
Inte ställa klockan för tidigt. Ställ lite senare så man måste stressa. Köp massor av klockor och ställ dem på lite olika ställen. Häll upp en nubbe (ingen mesig) kvällen innan och ställ den jämte sängen och svep den när du vaknar, då vaknar man fan till. :brynad

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man sover i s.k. sömncykler som är ungefär 2 timmar långa, REM-sömn, djup-sömn osv. Kan variera lite grand. Det kan vara så att man har en rytm som gör att väckarklockan sätter igång lagom när djup-sömnen infunnit sig och då är det jobbigt att kliva upp oavsett hur länge man sovit. Prova att ställa klockan en timme tidigare (eller senare) och se om det hjälper. Det ser man ofta på de tider man vaknar av sig själv på helger - 6, 8, 10, 12 osv...

Det var några amerikanska läkare som undersökte människans psyke i samband med uppvaknande och beteenden m.m. och de kom fram till att väldigt få är ordentligt vakna innan 10 på morgonen och att det inte är bra för kroppen att kliva upp innan dess. Det kör jag själv stenhårt med och sover tills jag vaknar av mig själv - mår mycket bättre!! (ska väl säga att det krävs ett jobb där man kan flexa med tiden :) ).

Tröttheten kan även ha med andningsproblem (tilltäppta andningsvägar, snarkning), narkolepsi eller vitamin- eller mineral-brist att göra. Allmän hälsokoll där de kollar blodvärden och olika spårämnens förekomst, kan vara bra. T.ex. B12 som nämndes, kan man ärftligt ha låga värden av.

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
TomK!! du får gärna utföra tester på mig..
lägger jag mig tidigare än 12 så försover jag mig till 100% !! :fakta

allt efter 01, 02, 02,30 . då har jag iallfall en sportmössa o komma upp vid 06.15.

det är inte bara jag som är vaken om natten på forumet så det verkar gälla flera oxå..

/z

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
dumbo skrev:

Ett oslagbart råd!!! Jag är själv morgon trött så in i helvete. Men varje gång jag flyttar till ett annat hur eller annan lägenhet = miljöombyte så har jag lätt för att vakna de första veckorna... Så du kan ju alltid flytta en gång i månaden... Eller så kan du få hyra min mamma "Dock endast för väckning" Hon kan bli riktigt förbannad när man inte går upp...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy